Společnost Shell oficiálně oznámila, že nebude pokračovat v plánované výstavbě závodu na výrobu udržitelného leteckého paliva a biopaliv v rámci svého parku Shell Energy and Chemicals v Rotterdamu. Rozhodnutí padlo po detailní analýze projektu, který měl původně produkovat ročně až 820 000 tun paliv. Z toho významná část byla plánována pro využití v leteckém průmyslu. Hlavním důvodem zrušení projektu byla podle Shell nedostatečná konkurenceschopnost.
Dlouhé zvažování a strategická rozhodnutí
Machteld de Haan, prezidentka divize Shell pro obnovitelné zdroje a energetická řešení, uvedla, že rozhodnutí bylo těžké, ale nezbytné. Zdůraznila, že Shell musí soustředit své investice do projektů, které nejlépe odrážejí poptávku zákazníků a zároveň přinášejí hodnotu akcionářům. Přestože se rotterdamský závod nebude realizovat, Shell nadále plánuje pokračovat v obchodování a zásobování trhem s udržitelnými leteckými palivy prostřednictvím svých ostatních zařízení a zdrojů.
Technologie a význam projektu: Nevyužitý potenciál
Plánovaný rotterdamský závod měl přeměnit bývalou rafinérii Pernis na moderní centrum pro zpracování odpadních olejů a živočišných tuků. Tento projekt byl součástí širší strategie "Powering Progress", zaměřené na přechod k nízkouhlíkovým energetickým a chemickým řešením. Přerušený projekt, který začal v roce 2022 a byl definitivně zastaven v roce 2024, by se mohl stát třetím největším evropským závodem pro výrobu HVO a SAF, pokud by byl dokončen.
Tržní síly a jejich vliv
Zrušení tohoto projektu odráží širší trend v energetickém sektoru, kdy velké ropné společnosti omezují investice do obnovitelných zdrojů energie. V březnu 2023 Shell zrušil podobný projekt v Singapuru. Podle analýz společnosti Argus Consulting ceny SAF zůstávají nízké a očekává se, že nadbytek těchto paliv na trhu přetrvá do 30. let 21. století, pokud se nezvýší regulační mandáty.
Budoucnost udržitelných paliv: Výzvy a příležitosti
Zrušení projektu představuje významný ústup v plánech na rozvoj SAF v Evropě a může ovlivnit dosažení cílů snižování emisí v leteckém průmyslu. Odborníci a představitelé leteckého odvětví zdůrazňují potřebu důkladné revize politické podpory a vyzývají k zavedení silnějších finančních a legislativních pobídek, které by zajistily konkurenceschopnost udržitelných paliv ve srovnání s tradičními pohonnými hmotami.
Shell a budoucnost biopaliv
Navzdory zrušení projektu v Rotterdamu zůstává Shell klíčovým hráčem v biopalivovém průmyslu. Společnost uvedla, že v roce 2024 obchodovala s více než 10 miliardami litrů nízkouhlíkových paliv a investovala významné prostředky do udržitelných technologií, včetně záchytu uhlíku (CCS) a zeleného vodíku. V rámci Nizozemska investice Shell dosáhly 6,5 miliardy eur do projektu Holland Hydrogen 1 a dalších inovativních iniciativ, které mají přispět k transformaci energetického sektoru směrem k udržitelnějším modelům.
Zdroj: AVweb