ČSA vylepšily hospodaření o miliony

27.02.2008

ČSA vylepšily hospodaření o miliony
ČSA vylepšily hospodaření o miliony (Zdroj: Aeroweb.cz)
České aerolinie loni vydělaly 111 milionů korun. Meziročně si tak polepšily téměř o půl miliardy. Výsledkům pomohl prodej nákladového terminálu Air Cargo Terminal, prodej dražších letenek a lepší hospodaření firmy. Téměř půlmiliardou se ale ve výsledcích projevil i prodej pěti boeingů, které si ČSA vzápětí zpět pronajaly.

Zpětný leasing měl podle viceprezidenta pro ekonomiku Luboše Černého čistý plusový dopad na zisk ve výši 495 milionů korun, prodej Carga přispěl dalšími padesáti miliony.

Naposledy ČSA hospodařily se ziskem v roce 2004, v následujícím roce se propadly do téměř půlmiliardové ztráty. V hlubokém deficitu se potácely i v roce 2006, kdy své hospodaření zakončily ztrátou 396 milionů korun.  Nyní se ale vedení tváří spokojeně. Plán na rok 2007 totiž počítal se ziskem kolem 40 milionů. "Úspěšně se daří plnit tříletou strategii, jejímž hlavním cílem bylo společnost vyvést ze ztrát a nasměrovat ji k dalšímu rozvoji," komentoval čerstvé výsledky šéf společnosti Radomír Lašák.

Lašák začal s ozdravnou kúrou pro ČSA v polovině roku 2006. Jedním z jejích pilířů byla orientace na byznys klientelu. Ta lépe platí a přináší tak i větší zisky. "Dnes je firma stabilizovaná, připravená na případnou privatizaci a s velkou mírou jistoty lze říci, že České aerolinie čeká další růst," chválil firmu její šéf. Firma si ale pomohla i již zmiňovaným prodejem Carga. ČSA se ale zbavuje i další dcery - firmy Air Czech Catering, která poskytuje stravovací služby v letadlech. Tu v lednu koupila italská společnost Alpha Overseas Holdings. Obchod se ale zatím ve výsledcích neprojevil. Podle Lašáka by ale mohl letos přispět zhruba 380 miliony.

V minulém roce ČSA také významně omezily dálkové spoje. Přidaly naopak lety na kratších tratích, většinou po Evropě.  Firma si ale pomáhá i jinak. Některé stroje pronajímá jiným firmám a pomalu se pouští i do nízkonákladové dopravy. V listopadu začala nabízet levné letenky pod značkou Click4Sky.  Na hodnocení její úspěšnosti je zatím podle Lašáka brzy, poptávku po letenkách ČSA ale prý nízkonákladová značka neovlivnila. Firmě se naopak podařilo změnit strukturu cestujících, jak si předsevzala, a prodávat více dražších letenek. "Například počet cestujících byznys třídy vzrostl v roce 2007 o pět procent a počet lépe platících cestujících ekonomické třídy dokonce o 37 procent," uvedla společnost v tiskové zprávě.

Zdroj: iDNES

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář