Diverzifikace financování a návrat JOLCO do titulních rolí
Struktura JOLCO (Japanese Operating Lease with Call Option) není v letectví novinkou, ale znovu nabývá na významu. Kombinuje provozní leasing s možností odkupu a umožňuje dopravcům získat výhodnější kapitál než při klasickém úvěru. Právě tlak na ceny kapitálu a náklady obnovy flotil vede velké dopravce k hledání flexibilních řešení mimo tradiční bankovní úvěry.
HSBC dlouhodobě financuje část flotily Emirates a podle vyjádření banky šlo o obdobný moment, jako když financovala první letadlo této společnosti. Pro Emirates je to jeden z kroků, jak rozprostřít rizika a zajistit plynulé dodávky moderních typů v době omezených výrobních kapacit Airbusu i Boeingu.
Airbus A350-900: nová kapitola pro Emirates
A350-900 bude mít u Emirates důležitou roli zejména na středně dlouhých a dálkových linkách, kde doplní a v budoucnu částečně nahradí starší typy, zejména Boeing 777-300ER.
Hlavní parametry A350-900:
-
motory Rolls-Royce Trent XWB (tah 374 kN)
-
maximální vzletová hmotnost 283 t
-
typická kapacita Emirates: přibližně 332–352 cestujících (v tří třídách)
-
dolet až 8 500 NM
-
cestovní rychlost Mach 0,85
-
úspora paliva a emisí CO₂ až 25 % oproti starším widebody typům
Díky širokému použití kompozitů a moderní aerodynamice představuje A350 generaci letadel optimalizovanou pro současné ekologické a ekonomické požadavky dálkové dopravy.
Dodávky a provozní plány
První Airbus A350-900 Emirates zařadily do provozu koncem roku 2024. Do konce roku 2025 má dopravce v plánu provozovat deset těchto letadel. Celková objednávka činí 65 kusů, s postupným dodáním až do roku 2028.
Nové letouny doplní flotilu Emirates zejména na linkách, kde je kapacita Airbusu A380 zbytečně velká, a kde přináší A350 výhodu nižší spotřeby paliva při zachování dlouhého doletu.
Zdroj: AeroTime