K vážnému incidentu došlo v pátek 31. října 2025 krátce po 16. hodině místního času na letišti Los Angeles International Airport (LAX). Letadlo ITA Airways — Airbus A330-900 na letu AZ621 do Říma a American Airlines — Airbus A321 na letu AA4 do New Yorku (JFK) vzlétly téměř současně z paralelních drah. Oba lety se následně ocitly ve vzdálenosti pouhých několika set metrů, podle dostupných dat přibližně pět sekund od kolize.
Radiokomunikaci a pohled na radarovou situaci můžete zhlédnout zde:
Chybný manévr po vzletu
Podle záznamů radiokomunikace a údajů o letových drahách vzlétl Airbus A330 ITA Airways z dráhy 24L, zatímco American A321 z dráhy 25R. Po startu měl italský letoun zahájit pravotočivý odklon směrem nad Pacifik, nicméně provedl zatáčku vlevo, čímž se dostal do kurzu amerického letadla.
FAA incident vyšetřuje
Podle serverů People a Daily Mail incident v současnosti vyšetřuje Federal Aviation Administration (FAA) i National Transportation Safety Board (NTSB). FAA potvrdila, že nedošlo k žádnému fyzickému kontaktu ani zranění, avšak podle interní klasifikace jde o Category A Near Mid-Air Collision, tedy událost s „vysokým rizikem srážky“.
Vyšetřovatelé nyní zkoumají, proč posádka ITA Airways nedodržela předepsaný odletový postup a zda nebylo chybně interpretováno povolení po vzletu.
Rizika paralelních drah
Letiště LAX využívá čtyři paralelní dráhy — 24L/24R a 25L/25R — s velmi hustým provozem, včetně současných odletů a příletů. Oddělení mezi drahami je dostatečné, ovšem vyžaduje striktní dodržování postupů SID (Standard Instrument Departure). Jakékoli neautorizované vybočení z trasy může znamenat konflikt s jiným letem v sousedním koridoru.
„Na takto zatíženém letišti je přesnost a disciplína naprosto zásadní. I drobná chyba v načasování nebo směru může mít fatální následky,“ uvedl pro Aviation24 bývalý řídící letového provozu LAX Mark Delaney.
Posádky reagovaly správně
Podle odborníků bylo klíčové, že systém varování TCAS i dispečeři zareagovali včas. American A321 přestal stoupat a italský Airbus upravil kurz. „Zafungovaly všechny bezpečnostní vrstvy tak, jak mají – ale k incidentu by vůbec nemělo dojít,“ dodává Delaney.
Poučení a dopad
Incident připomíná, že i přes mimořádnou úroveň bezpečnosti v civilním letectví zůstává lidský faktor nejslabším článkem. FAA i italská letecká autorita ENAC oznámily, že po vyšetření události přezkoumají výcvikové standardy pro odlety z letišť s paralelními drahami.
Reportáž americké stanice CBS můžete zhlédnout v originálním znění zde:
Zdroje: CPS, VASA Aviation, Aviation24, People, Daily Mail