24. základna dopravního letectva Kbely hostila první dámu

13.11.2025

U příležitosti 25. výročí rezoluce Rady bezpečnosti OSN 1325 – Ženy, mír a bezpečnost připravila Armáda ČR dvoudenní program.

CASA C-295
CASA C-295 (Zdroj: Lenka Vargová)

V úterý 4. 11. 2025 proběhla v Dejvicích konference s podtituly „Ženy a jejich aktivní role v konfliktech a jejich řešení“ a „Odolná společnost je inkluzivní“.

Program byl zahájen položením věnce u hrobu neznámého vojína. Hosty dopoledního bloku byli také zástupci Jordánských ozbrojených sil.

Rezoluce Rady bezpečnosti OSN byla přijata 31. 10. 2000 a jejím cílem je zvýšit účast žen na rozhodovacích procesech v oblasti bezpečnosti a míru a zajistit jejich ochranu během konfliktů i po nich.

Zástupkyně Jordánských ozbrojených sil  (Zdroj: archiv AČR)

V odpoledním bloku byli účastníci konference seznámeni např. s výzkumem o odolnosti české společnosti ve srovnání se Slovenskem, Německem a Švédskem. Mimo jiné z něj vyplynulo, že nejvíce pesimistické ve vztahu k budoucnosti jsou ženy ve věku 45 a více let. Riziko války vnímá 70 % populace (ženy o něco více), 11 % občanů by bránilo ČR se zbraní v ruce (častěji muži).

Dotčeno bylo také téma znovuzavedení vojenského výcviku pro muže i ženy a odlišnosti obou skupin.

Zpravodajka ČT Darja Stomatová se připojila ke konferenci on-line z Ukrajiny  (Zdroj: archiv AČR)

Role žen v AČR je nezastupitelná a pronikají do všech odvětví včetně letectví. Setkání v průběhu druhého dne akce zahájila na 24. základně dopravního letectva první dáma Eva Pavlová, která se po krátkém proslovu věnovala přítomným ve velmi neformálních a přátelských rozhovorech.

Účastnice doprovodného setkání na 24. ZDL Kbely spolu s první dámou E. Pavlovou  (Foto: prap. Petr Dohnal)

Následovala prohlídka jednoho ze 4 letounů Turbolet Let L-410 UVP-E, které slouží např. k výsadkům, ale v salonní verzi také k převozu cestujících. Letoun je využíván i ve zdravotnictví mj. k přepravě orgánů, mezi spolupracující nemocnice patří zejména IKEM a FN Motol.

Jde o dvoumotorový turbovrtulový letoun, který je určen k provozu ze zpevněných a nezpevněných ploch.  Verze UVP-E má zvýšenou maximální vzletovou hmotnost, výkonnější motory a pětilisté vrtule. Na konce křídel lze namontovat přídavné nádrže. Maximální vzletová hmotnost činí 6,4 t, cestovní rychlost je 280 km/h. Přepraví 17 cestujících. Jedná se o letoun české výroby z Letu Kunovice, který také zajišťuje generální opravy.

Kromě tohoto letadla disponuje 24. ZDL letounem Airbus A-319 CJ určeným k přepravě osob a nákladů na velké vzdálenosti. Jeho maximální vzletová hmotnost činí 75,5 t, cestovní rychlost je 840-850 km/h.

CASA C-295 M je dvoumotorový turbovrtulový letoun využívaný pro přepravu nákladů a osob, provádění vzdušných výsadků či lékařskou evakuaci. Maximální vzletová hmotnost je 23,2 t, cestovní rychlost 480 km/h a využíván je ke krátkým a středně dlouhým letům.

Součástí 24. ZDL je i 243. vrtulníková letka se dvoumotorovými stroji Mil Mi-8S, Mil Mi-17 a PZL W-3A Sokol. Vrtulník Mil Mi-17 si účastníci setkání mohli také prohlédnout. Používá se pro přepravu osob a nákladů na krátkých a středních tratích, pojme 24 cestujících, v salonní úpravě 15 VIP cestujících. Maximální vzletová hmotnost je 13 t.

Pilotka 242. transportní a speciální letky AČR, npor. Petra Seifertová. V pozadí Turbolet Let L-410.     (Foto: prap. Petr Dohnal)

Vzhledem k nepříznivému dopolednímu počasí byl plánovaný odlet na další základnu odložen a proběhla panelová diskuze s velmi zajímavým vyprávěním a fotografiemi Jarmily Štukové, která se zabývá válečnou a humanitární fotografií a je zakladatelkou projektu Civilisté děkují. Zmíněna byla i problematika posttraumatické stresové poruchy.

Kolem 14. hodiny se skupina zájemců přesunula letounem CASA (PIC Nela Mistríková) na 22. základnu vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou k prohlídce hangáru 223. letky oprav letecké techniky. Ta je opravárenskou základnou, jejíž hangár údržby letecké techniky patří k jedněm z nejmodernějších v ČR. Součástí jsou nejen dílny, ale i laboratoře.

Základna disponuje v současnosti transportními vrtulníky Mil Mi-171Š, bitevními vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelovými vrtulníky UH-1Y Venom. Modernizaci starších strojů (Mi-171Š) zajišťuje LOM Praha s.p. Zajímavé bylo srovnání vrtulníků ve smyslu odolnosti povětrnostním vlivům při stání venku (lépe z něj vychází Mi-171 díky robustnosti systémů a drenáží), diagnostice závad (např. třesení při letu) – snadnější diagnostika je u strojů skupiny H-1, u nichž zabudované senzory určí příčinu, zatímco u starších strojů toto nelze zjistit. Co se uložení v hangáru týká, díky složitelným listům se lépe vejdou vrtulníky H-1. Stran spolehlivosti jsou oba typy srovnatelné.

Po ukončení prohlídky následoval letecký přesun zpět, kvůli počasí byl let divertován na 21. základnu taktického letectva Čáslav a zpět na základnu ve Kbelích byli účastníci přepraveni autobusem. Organizační zajištění naprosto skvělé!

Zástupkyně Ženy v letectví, z.s.    (Foto: prap. Petr Dohnal)

Ráda bych poděkovala AČR a Ženám v letectví, z.s. za pozvání a mnohá inspirativní setkání, jmenovitě oběma zmíněným základnám za opravdu skvělý a nabitý program, spoustu informací a bezchybné zajištění celé akce.

Zdroj: AČR

(Foto: prap. Petr Dohnal)

 

Mohlo by vás zajímat