První stroje L-159 převzala AČR na konci roku 2000. Dne 28. prosince tehdy přilétly na základnu v Čáslavi první dva letouny. Od té doby se typ ALCA stal nedílnou součástí 21. základny taktického letectva a Vzdušných sil AČR. Na tomto letounu vyrostly celé generace pilotů, kteří dnes tvoří páteř českého letectva a úspěšně působí i v rámci struktur NATO. ALCA je zároveň nejrozšířenějším typem ve výzbroji Vzdušných sil AČR — armáda má k dispozici celkem 24 letounů.
Český letoun, český příběh
L-159 ALCA představuje jeden z nejvýznamnějších projektů moderní historie českého leteckého průmyslu. Dokládá schopnost domácích podniků vyvíjet, vyrábět a dlouhodobě podporovat špičkovou vojenskou techniku. Od začátku byl letoun koncipován jako víceúčelová bojová platforma kompatibilní se standardy NATO a znamenal výrazný kvalitativní posun ve vývoji a výrobě letounů v Aero.
Změny se promítly prakticky do všech oblastí — od konstrukce draku, přes integraci nové avioniky a systémů vlastní ochrany, až po zavedení západních zbraňových systémů včetně řízené a laserem naváděné munice.
Mezi hlavní přednosti letounu, zejména ve srovnání s nadzvukovými stroji, patří nízké provozní náklady a jednoduchost každodenního provozu. L-159 dokáže podporovat pozemní síly, ničit široké spektrum pozemních i námořních cílů, podílet se na protivzdušné obraně proti pomalým cílům a zároveň sloužit pro výcvik pilotů. Provoz je možný i z letišť s částečně upraveným povrchem.
Letoun, který obstál v čase i v operacích
Během služby letoun prokázal, že zvládá plnit širokou škálu úkolů — od pokračovacího a operačního výcviku, přes podporu pozemních jednotek, až po ochranu vzdušného prostoru.
Své schopnosti potvrdil nejen v domácím prostředí, ale i v zahraničních operacích. V bojovém nasazení v Iráku se L-159 osvědčil jako přesná a spolehlivá platforma pro útoky na pozemní cíle. V Evropě i ve Spojených státech je pak letoun úspěšně využíván také v roli „agresora“ při výcviku pilotů moderních bojových strojů, včetně letounů páté generace.
Čtvrt století služby
Po 25 letech provozu lze L-159 ALCA hodnotit jako úspěšný projekt, který naplnil a stále naplňuje očekávání spojená s jeho zavedením do výzbroje. Dosavadní provoz i další potenciál ukazují, že tato platforma má mezi svými uživateli pevné místo také do budoucna.
O letounu L-159 ALCA
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera Vodochody s vývojem proudových vojenských letadel. Díky nim patří Aero historicky k největším výrobcům této kategorie na světě — s moderními technologickými prvky v oblasti avioniky, motorů a palubních systémů.
Letoun je navržen jako lehká bojová platforma optimalizovaná pro úkoly vzduch-země, vzduch-vzduch i průzkumné mise. Disponuje víceúčelovým radarem pro provoz za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci, a může nést širokou paletu výzbroje standardu NATO, včetně řízených střel a laserem naváděných pum.
Dvoumístná varianta L-159 vychází z jednomístného provedení a je určena především pro pokračovací a operační výcvik. Konfiguraci letounu je možné přizpůsobit specifickým požadavkům zákazníků. Typ byl slavnostně představen v červnu 1997 a získal označení ALCA — Advanced Light Combat Aircraft.
Zdroj: Aero Vodochody AEROSPACE