Navigační příprava pro VFR lety – Garmin Map Source

06.10.2008 2 713 přečtení

Každý svědomitý pilot mi dá jistě za pravdu, že předletová příprava jen za pomocí mapy, tužky a pravítka zabere většinou více času než let samotný. Proto, když jsem začal aktivně a samostatně létat, hledal jsem, jak bych si tuto práci zjednodušil.

Na úplném začátku jsem celou přípravu dělal ručně do mapy, pak si vypočítal úhly a vzdálenosti a nakonec vše vyplnil do navigačního štítku. Pak jsem si alespoň pro výpočty vytvořil navigační štítek v tabulkovém procesoru (Excel), kde se počítala automaticky délka trasy, časy, spotřeba paliva a úhly snosu. Protože i tak byla celá procedura velmi pracná, začal jsem se poohlížet po software, který by mi celou přípravu značně ulehčil.

Jaké jsem zkusil možnosti

Poohlédnout se po volně dostupném plánovacím software na internetu.

Pokud jste někdy zkoušeli dostupný software tohoto typu, asi jste stejně jako já zjistili, že většina z nich má sice poměrně propracované funkce pro plánování letu, ale nad naprosto nedostačující mapou z hlediska aktuálních prostorů a letišť. Do této kategorie spadá například PocketFMS. Nebo to jsou produkty výhradně zaměřené na severní Ameriku.

Upozorněte mne prosím, jestli jsem nějaký zajímavý software přehlédnul.

Z dalších možností se jeví Garmin MapSource, o kterém je dnešní článek a pak Jeppesen Flight Star, na který se podíváme v článku příštím.

Garmin MapSource

Map Source je produkt výrobce GPS zařízení a byl vytvářen s cílem poskytnout pro veškeré jejich produkty (námořní, automobilové, turistické) možnost naplánovat trasu v počítači a nahrát do GPS zařízení. Není to tedy produkt přímo určený pro leteckou navigaci, a proto nad rámec vytvoření trasy v něm nenajdete žádné podpůrné funkce. Map Source je zahrnut v ceně GPS přístroje a nedá se samostatně koupit.

Co nám pilotům může Map Source nabídnout

Velikou výhodou tohoto zařízení je, že můžete pracovat s kvalitní leteckou mapou AERO CZ/SK/H, aktuálně ve verzi 6.5. Zde je možné si mapu prohlédnout online. Cena mapy se pohybuje kolem 2.000 Kč.


Programové rozhraní Map Source

Mapa obsahuje letecké prostory a letiště Česka, Slovenska a Maďarska. Nad touto mapou nám software umožňuje naplánovat trasu zaklikáním otočných bodů, vytvoření jednoduchého navigačního štítku a poté nahrání trasy do GPS přístroje.


Jednoduchý navigační štítek z MapSource

MapSource je dále vhodný pro archivaci a správu uživatelských bodů i letových tras zpětně nahraných z GPS zařízení pro poletový rozbor a zobrazení výškového profilu letu.


Výškový profil trasy letu (nahrána trasa z GPS)

V neposlední řadě dovoluje MapSource kombinovat leteckou mapu v přijímači GPS s jinými mapami, například turistickou mapou. Z leteckých informací jsou k dispozici už jen časy západu a východu slunce.

Produkt není primárně určen pro leteckou navigační přípravu

Nemá možnost zobrazit výškový profil plánované trasy, pro plánovanou trasu nejsou k dispozici letecké informace jako NOTAMY nebo meteorologické informace. Nedokáže v navigačním štítku zohlednit rychlost pohybu a tím i výpočet časů. Mapa sice obsahuje základní informaci o letištích (dráha, komunikační frekvence), ale tyto se v navigačním štítku také nedají zobrazit.

Tento software tedy umožní vytvořit základ navigační přípravy a zbytek informací je potřeba dohledat a doplnit.  V případě potřeby letů mimo uvedené území, lze dokoupit mapu celé atlantické oblasti od Jeppesena, která obsahuje i Evropu. Tato mapa je k dispozici na stránkách Garmin za $295 s roční aktualizací dat.

Dle mého názoru je Garmin MapSource dostačující pro většinu plánovaných letů a dokáže podstatně zrychlit potřebnou dobu navigační přípravy.

A v čem provádíte navigační přípravu pro VFR lety vy?

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář