VFR navigační příprava s Jeppesen Flight Star

13.10.2008

Jako další software jsme si vzali na mušku pravděpodobně nejrozšířenější a nejznámější produkt pro plánovaní letů. Co od něj můžeme očekávat a v čem naopak zatím pokulhává?

VFR navigační příprava s Jeppesen Flight Star
VFR navigační příprava s Jeppesen Flight Star (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jeppesen Flight Star je k dispozici pro 6 regionů. Afrika, Austrálie a Asie, Evropa, severní Amerika, Ameriky a celý svět.  Ovládací software je k dispozici za 4. 300 Kč a obsahuje aktuální mapy (zde konkrétně Evropy) k datu zakoupení. Jednorázová aktualizace map, prostorů, frekvencí, apod. pro oblast Evropy stojí 2.750 Kč. Dále si k produktu můžete zakoupit neomezený počet stažení počasí platný po dobu jednoho roku od aktivace v ceně 1. 860 Kč. Celý komplet se dvěma ročními aktualizacemi tedy vyjde na 8.910 Kč

Kterými funkcemi Flight Star disponuje

  • Naplánování trasy letu
  • Stažení počasí podél plánované trasy a leteckých informací (METARy, NOTAMY, PIREP, atd.)
  • Vytvoření navigačního štítku podle standardu FAA nebo ICAO + komunikační frekvence po trase
  • Vytvoření letového plánu a tisk
  • Evidence nákladů provozu letadla a finanční kalkulace letu
  • Nahrání trasy do GPS / GNS

Plánování letu

Flight Star obsahuje databázi přibližně 70 nejpoužívanějších typů letadel a u nich eviduje veškeré parametry, které zohledňuje při plánování letu (spotřeba v různých režimech letu a výškách, rychlost, objem paliva, náklad a s tím související výpočet těžiště, provozní náklady, apod.). Tyto údaje lze jednoduše editovat, abyste dosáhli nejvěrnějších výstupů právě pro vaše letadlo, popřípadě si můžete vytvořit vlastní typ.

Pro naši trasu jsme si zvolili let z Ruzyně (LKPR) přes Alpy do Slovinska, letiště Bovec (LJBO)

Trasu můžete naplánovat buď vybráním bodů trasy přímo v mapě nebo pomocí komplexního průvodce, do kterého zadáte výchozí a cílového letiště s tím že Flight Star trasu naplánuje přes VORy, NDB a letiště. Ve VFR verzi bohužel nefunguje plánování tras podle letových cest (ani těch VFR). Dále zamýšlenou výšku letu, dále můžete zvolit podmínku, aby trasa neprocházela přes určité typy prostorů (TMA, TRA, TSA, CTR, apod.). Můžeme i určit minimální bezpečnou výšku nad terénem, ve které má let probíhat, neboť mapa obsahuje i informace o výšce terénu, které zobrazuje ve vertikálním profilu trasy.

Letiště v databázi obsahují také informaci o dostupném palivu, takže můžete zvolit, aby naplánoval trasu se zastávkou pro načerpání požadovaného paliva.


Ukázka programového rozhraní


Detail mapového podkladu

Naplánovaná trasa se zobrazí jednak na mapě, kde si ji můžete detailně projít a ve spodním okně je zobrazen vertikální profil trasy a terénu.


Vertikální profil trasy s ukázkou terénu a leteckých prostorů

Pro každý úsek trasy máte možnost volit optimální výšku, která je zohledněna i v navigačním štítku.

Po zvolení a doladění optimální trasy se můžete nechat programem vygenerovat a vytisknout kompletní předletovou přípravu do nákoleníku, která obsahuje navigační štítek, mapy podél trasy letu, komunikační frekvence a letový plán. Jak tento výstup vypadá se můžete podívat na konci článku a stáhnout si ji v PDF.

K dispozici je grafický přehled počasí po trati

Možnost pracovat s aktuálním počasím je v programu velkou výhodou. Na základě stažených informací program v navigačním štítku zohledňuje směr a sílu větru a upravuje vaši rychlost vůči zemi..V okně vertikálního profilu trasy pak dokáže ukázat i výšku základen a velikost oblačnosti, což může sloužit jako orientační informace při volbě výšky letu. Nevýhodou je, že pro Evropu nejsou dostupné radarové snímky, které z nabízených meteorologických informací nejjednodušeji vypovídají o aktuálním stavu počasí.

Celkové hodnocení programu Flight Star

Co bych programu na první pohled vytknul je dosti neuživatelské rozhraní práce s mapou. To na co jsme zvyklí, tedy, že mapu uchopíme myší a posouváme podle potřeby zde bohužel nefunguje. Posunování mapy se realizuje klikáním na kraji mapy a po chvíli člověk ztrácí přehled, kde vlastně je. Celá aplikace svojí koncepcí ovládání odpovídá tak 90. létům, ale možná jsem moc náročný. 

Program je velmi komplexní a bude chvilku trvat, než se do jeho tajů dostanete. Celá koncepce programu je o vazbě vložených parametrů letadla s naplánovanou trasou a aktuálním počasí. Proto se vám občas může stát, že program stejně jako já označíte za nepoužitelný nebo málo exaktní, protože 100 km trati letu rychlostí 100 km za hodinu vyhodnotí v navigačním štítku, že poletíte hodinu a deset minut. Než vám dojde, že podle aktuálního počasí a směru letu už zohlednil, že vám bude foukat 12 knotů proti.

Plánování trasy je intuitivní a nebude vám činit větší potíže. Po nastavení všech základních parametrů aplikace a definice parametrů vašeho letadla je navigační příprava velice rychlá a navigační štítek s komplexní předletovou přípravou může být hotov během pár minut.

Pro plánování tras v rámci České a Slovenské republiky je jeho zakoupení a využívání asi zbytečný luxus, ale pro plánování cest po Evropě vám dokáže uspořit mnoho času při hledání map, informací o letištích vytváření předletové přípravy.

Jakou máte vy zkušenost s programem Jeppesen Flight Star?

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář