Nouzové přistání ultralightu si vyžádal nedostatek paliva

30.06.2010 6 příspěvků

Nouzové přistání ultralightu si vyžádal nedostatek paliva
Nouzové přistání ultralightu si vyžádal nedostatek paliva (Zdroj: Aeroweb.cz)
V pondělí 28. června v polích nedaleko vysílače u Komorního Hrádku nouzově přistál pilot s Eurostarem EV-97 po vysazení motoru. Stroj mířící ze Znojma do Letňan se při přistání v ječmenném porostu převrátil na záda, pilot naštěstí vyvázl bez zranění. Důvodem vysazení motoru byl nedostatek paliva.

V této souvislosti Letecká amatérská asociace apeluje na všechny piloty, aby nespoléhali na pouhý výpočet množství paliva v nádržích na základě spotřeby a délky letu. „Nehoda z důvodu vyčerpání paliva je už druhou nehodou v tomto měsíci. Pořád se ukazuje, že piloti nevěnují dostatek pozornosti sledování množství paliva během letu,“ píše ve svém komentáři na stránkách LAA Jan Rýdl, inspektor provozu zmíněné organizace, která byla vyšetřováním nehody pověřena.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Palivo jak palivo, ale co vahove limity?

01.07.2010 v 11:48 petr

Palivo jak palivo, ale co vahove limity? Clovek vezme nekoho na palubu a aby tankoval jen par litru aby neprekrocil vahove limity. Zajimalo by mne, kdy u nas budou legalni ULLa s 600kg vahovym limitem...

Odpovědět

vahove limity

01.07.2010 v 16:03 Vašek

To Petr, a kdy se budou vyrábět ULL aby splnovala vahove limity? Kazdy chce letat 300km/h zatahovaci podvozek no a pak to je tam kde to je 330kg jen to fikne. Kategorie je dost legalni jen uivatele a vyrobci od ni chteji neco jineho.

Odpovědět

RE: vahove limity

02.07.2010 v 9:57 Schmoouddle

Já bych řekl že je to obráceně. Uživatelé chtějí létat levně a přitom pohodlně, ve dvou a více a někam doletět. Celá kategorie ULLa je tady proto, že existují uživatelé, kteří to chtějí létat a buď si to staví sami nebo platí výrobce, co jim staví letadla. Výrobci vyrábějí ULLa tak, aby splnili požadavky uživatelů a aby to bylo legální a výsledkem kolize představ uživatelů a legislativy je to, že se s tím dá ve dvou létat, jakkoliv neprakticky s ohledem k vytrvalosti. Z toho mi plyne, že "problém" není ve výrobcích ani v uživatelích. To, že tady máme právní stav jaký máme, je náš problém (a to zaplaťbůh za LAA, lítat ULL pod UCL, to by byla flagelace!), že nejsme dost silná skupina, abychom si ve státě prosadili své (třeba jako myslivci). Je jasné, že státní dozor nad létáním je z důvodu bezpečnosti značně rigidní a vyžaduje aplikací věcí z "velkého letectví", což létání naprosto zbytečně prodražují, ať v certifikaci a údržbě letadel nebo v certifikaci posádek. Takže iniciativy, třeba takové, co tady dělá LAA, které mají za cíl přístupnit létání širšímu okruhu lidí se nesetkávají s přílišným pochopením, protože někdo, kdo se pohyboval x let v systému náčalnické bumážky na všechno si nedokáže představit že mix svoboda-odpovědnost může fungovat s rozumnou mírou rizika. Ale když se podíváme na vývoj SLZ od hadráků po brusy tahající kluzáky a porovnáme to se zatuchlou stagnací v GA (která řeší letový park dovozem "ojetin" a kde nedochází k žádným inovacím), tak je asi každému jasné, co funguje dobře a co hůř. Ale státní správě je přece rozvoj GA letectví úplně ukradený, takže pořád máme certifikační systém letadel i pilotů jako v padesátých letech. Až budeme dost hlasití, což znamená jednotní, ULLa i GA (o čemž pochybuji, protože mnoho lidí s velkými papíry se pořád na amatérské letectví dívá jako na něco podřadného) a budeme žádat, aby se pravidla změnila (podle mého skromného názoru to s příchodem LPL bude stejně jedno, viz http://www.caa.co.uk/docs/175/2%20The%20LPL.pdf), nebudeme muset pro létání pro radost řezat rohy a sedat do přetížených ULLa, protože v LPL bude MTOW 2t a kategorie ULL se posune tam, kam asi všichni tuší že patří, tedy hlavně pro homebuilty a stavebnice. Navíc, podle mého názoru (se kterým třeba nebude někdo souhlasit a klidně mi to může napsat) v těhle nejlehčích kategoriích platí, že čím těžší, tím lepší (bezpečnější), protože klidně vyměnim pádovku +20kmh od současného limitu za to, že to letadlo něco vydrží, někam doletí a nebude s tím cloumat sebemenší závan větru.

Odpovědět

RE: vahove limity

02.07.2010 v 13:25 rookie

nejen v ULL, ale vůbec v letectví jsem laik, ale pokud se někdo musí rozmýšlet, zda si ještě bude moci s někým zalétat, nebo si dá do letadla záchranný systém (raketový s padákem a další věci vs statnější známý, protože jinak sveze jen hubené ženské), tak jsou váhové limity proti bezpečnosti. Stejně tak, pokud se musí "dělat kompromisy" u pevnosti konstrukce vs váha. To je sice problém celého letectví i kosmonautiky, ale u ULL je to více limitující. Je pravda, že se ULL dostává od "motorových rogal" k plnohodnotným letadlům, ale to je pokrok, kdy se zlepšuje bezpečnost, nejen konstrukcí, ale i avionikou, také komfort a to je přeci správně.

Odpovědět

RE: RE: vahove limity

02.07.2010 v 14:22 Schmouddle

ULL se záchranným systémem mají MTOW 475kg, hmotnost systému se tak "nepočítá" Spíš jde o to, že ULLa se dostala někam, kam se mělo dojít z druhé strany, tedy z GA. Ale díky byrokracii se tak nestalo a GA na rozdíl od ULL v Evropě umírá.

Odpovědět

re: diskuse

06.07.2010 v 9:13 vsw

Krasna ukazka, jak se diskuse muze zvrhnout uplne jinam. Vahovy limit je jedna vec a retezec chyb dotycneho pilota (chybne mnozstvi paliva na zacatku letu,pripadne profil letu neodpovidajici dostupnemu mnozstvi paliva a nasledne zrejme slepa vira ze tech 28 kilaku to uz da) je vec druha. Z clanku to vypada, ze letel v sole, takze mohl vzit paliva po spunt a i tak by byl daaaaleko pred jakymkoliv vahovym limitem.

Odpovědět

Přidat komentář