Plachtařský výcvik v kostce

15. 11. 2010 11 příspěvků

Již léta mě to táhlo k letadlům. Asi před rokem jsem se rozhodl svůj sen uskutečnit a absolvovat plachtařský výcvik. Chtěl bych se s vámi podělit o své poznatky, protože těch není nikdy dost.

Na začátku mých úvah stálo mnoho otázek. Například jedna z těch základních – na kterém letišti vůbec chci létat? Jsem z Prahy, tak jsem zpočátku rozmýšlel variantu, že bych létal někde blízko svému bydlišti. Tuto variantu jsem ale nakonec zavrhl, mimo jiné i na doporučení kamarádů, kteří říkali, že jestli tam chci nejenom odlétat výcvik, ale třeba i pak aktivně v plachtění pokračovat, chtělo by to nějaké letiště dál od Ruzyně. To proto, abych nebyl omezován z hlediska prostorů okolo našeho největšího letiště. Dalším aspektem pro mě bylo dobré zázemí letiště a samotného aeroklubu. Vybral jsem si letiště ve Zbraslavicích nedaleko Kutné Hory.

Zdraví a finance

Napsal jsem na letiště a domluvili jsme se na tom, jak přibližně bude výcvik vypadat. Před začátkem létání je nutné získat Osvědčení zdravotní způsobilosti II. třídy (na plachtění „dvojka“ stačí), to je možné si obstarat u jakéhokoli pověřeného lékaře. Před prvním sólem je pak zapotřebí průkaz radiotelefonisty, který si můžete zařídit na Českém telekomunikačním úřadě. Doporučuji si tento průkaz dělat zpočátku výcviku, protože pak se to odkládá a odkládá a ono je najednou před prvním sólem a průkaz není, tím pádem ani sólo není.

Podobná nepříjemná situace by mohla nastat v závěru výcviku u zkoušek z teorie. Je dobré plachtařskou teorii řešit včas, ať pak nenastane problém, že jste „dolétaní“ až k praktické pilotní zkoušce, ale nemáte teorii.

Než se ale dostanu k samotnému „výcvikovému procesu“, rád bych zde zmínil ještě jednu věc. Do výcviku jsem vstupoval s tím, že jsem pro něj měl vyhrazeno určité finanční zázemí. V řadách lidu leteckého mám kamarády, kteří šli do výcviku s pár tisíci a jakmile je „prolítali“, nastal problém. Než někde vydělali a ušetřili další obnos peněz, byl třeba měsíc pryč a to není zrovna ideální.

Proto chci doporučit všem, kteří se do toho pustí podobně jako já, mějte již dopředu trochu rozmyšleno, jak chcete, aby to vypadalo. Zda budete létat pravidelně a často, a tím pádem si kvalitně osvojovat návyky a techniku pilotáže, nebo prolétáte pár tisíc a budete smutní, že se do letadla dostanete znovu až za dlouhou dobu, než „uškudlíte“ nějakou tu korunku. Sám na sobě jsem moc dobře poznal, že zvláště při výcviku je dobré létat pravidelně a často, ať se to dostane pod kůži.

Důležité je také to, jakou výcvikovou osnovu budete na vašem letišti létat. Já létal aerovlekovou, která je sice dražší, ale jde to s ní celkem svižně a neklade takové nároky na počet lidí účastnících se provozu jako ta druhá, univerzální. Tam se létá i na navijáku, což občas skončí na tom, že se prostě nesejde dostatečný počet lidí, aby se mohlo začít „navijákovat“.

Bývejte na letišti často

Již ze začátku výcviku jsem poznal, že je pro mě nejlepší na letiště jezdit každý víkend. Naštěstí, můj studentský život mi to většinou umožňoval, tak v tom nebyl větší problém. První pozitivum je to, že létáte často (v případě dobrého počasí), a druhé, že lépe poznáte život na letišti, jak to tam chodí a žije.

Co jsem si taky párkrát zkusil a co bych nikomu nedoporučoval – pokud budete na letiště dojíždět delší kus cesty, tak než abyste brzo vstávali kvůli stihnutí ranního nástupu, pokuste se přijíždět už večer předtím a přespávat tam (většina letišť má nějakou tu ubytovací kapacitu). Ono totiž vstávat ráno třeba v půl páté, jít na vlak a dostat se do letadla třeba až odpoledne nebo k večeru není nic moc.

Důvodů, proč se dostanete do letadla až „v druhé řadě“ může být několik, ale většinou je to kvůli lidem, co mají od nějaké zážitkové agentury zaplacený let a ti dostávají přednost. Nechci je tímto nijak kritizovat, pouze to uvádím jako holý fakt, se kterým je nutné se smířit.

Ještě bych se chtěl zmínit o maximálním počtu startů za den – párkrát jsem si při výcviku zkusil zaletět denní maximum, tj. deset startů (speciálně na úloze č. 4-okruhy, to je nekonečná úloha, hehe). Po pár týdnech takového létání mi začaly peníze na účtu mizet poněkud rychle, tak jsem si zavedl své maximum startů na den, a to zhruba na šest letů. Z vlastní praxe mohu potvrdit, že ty poslední lety už mi moc nového nedávaly. Proto si myslím, že bohatě stačí za den letět například „jen“ pět šest startů.

Na kolik to vyšlo?

Jak už to tak bývá, všechno něco stojí. A létání mezi levné zábavy zrovna nepatří. Za to je to ale něco překrásného, zvláště pokud se bavíme o plachtění. Pokud bych měl udělat nějaké suma sumárum, kolik mě to celé stálo, tak se pohybuji na cenové relaci přibližně 40 tisíc korun. Nedá se ale nikdy dopředu říct, na kolik to vyjde, například můj osobní odhad před výcvikem byl nižší než výše napsaná suma, ale tím bych od toho rozhodně nikoho nechtěl odrazovat, třeba mám jen špatný odhad, hehe.

Tak, to je víceméně všechno, co by se mohlo hodit především vám, co se teprve chystáte létat. Snad vám tento článek aspoň trochu pomůže objasnit základní otázky plachtařského výcviku. Na závěr bych rád poděkoval všem, kteří se jakýmkoli způsobem podíleli na mém základním plachtařském výcviku. Díky vám!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Univerzální osnova

17. 11. 2010 v 17:50 Ondra

Pěkný článek.Když jsem se já rozhodoval o výcviku, takové články jsem vyhledával a "hltal" :-)Jen doplním, létal jsem univerzální osnovu a na převážnou část úloh na navijáku stačili dva pomocníci a já byl jediný pilot, i v takto malém počtu se to dá zvládnout, výcvik jsem stihl odlétat prakticky za letní prázdniny, takže bych se nebál univerzální osnovy třeba jen kvůli tomu, že se nesejde dostatečný počet pomocníků....

Odpovědět

Univerzální osnova

18. 11. 2010 v 14:00 Honza

Ale jestliže byli pomocníci pouze dva, tak musela být mezi starty nějaká prodleva ne?

Odpovědět

fajn

18. 11. 2010 v 15:52 Tom

Pěkný článek. Pro člověka neznalého určitě zajímavé. Možná by se hodil napsat článěk naopak o univerzální osnově. Teď je na to ideální čas. Já létal univerzální. A musím uznat, že aerovleková osnova je mnohem lehčí - ať časově nebo fyzicky. Podle mě, spousta lidí zapomíná na to, že univerzální osnova znamená víkendy na letišti. U studentů je to plus, ale pro dospělého člověka s rodinou je to destruktivní - po pár měsících s výcvikem kvůli času sekne. Pro takové lidi je aerovleková osnova ideální, ale málo kdo z nováčků si je toho vědom.

Odpovědět

aerovlek

19. 11. 2010 v 15:24 Marek

Ahoj, já jsem letos odlétal výcvik taky na aerovlekové osnově, byť jsem létal i naviják. Ale nepočítal se mi do výcviku. U nás to bylo i tím, že se skutečně málokdy sejde parta na naviják, takže bych ten univerzální výcvik mohl dělat taky sto let... Takže já tu aerovlekovou také doporučuju. Jináč je létání na větroni skutečně nádhera:) Když jsme u toho, jak se vás dotklo uzemnění Blaníků? Já byl docela vyjukanej, že to do pilotek nedolítám;) Ale nakonec vše dobře dopadlo! Takže všem váhajícím plachtařinu vřele doporučuji.

Odpovědět

Blaníky

21. 11. 2010 v 13:35 Honza

To mi povídej, jak Blaníky uzemnili, taky jsem z toho měl dost špatnej pocit, že to nedolítám. Nakonec se ale zadařilo a jak říkáš, plachtění je nádherná věc a všem doporučuji.. ;)

Odpovědět

penize

21. 11. 2010 v 13:49 pitrs

Ja jsem vycvik stihl doletat cca za 20 000... to že jsem neměl teorii a letal jeste dalsi rok jako zak to do toho nezapocitavam:)

Odpovědět

Cena

23. 11. 2010 v 17:08 Tom

Mě vyšel výcvik na taky cca. 35.000 - 40.000,-Kč, létal jsem univerzální a trvalo mě to dva roky - neměl jsem moc volných víkendů díky práci. Započítány jsou v tom i členské a další poplatky s tím související. Nalétal jsem něco přes 40 hodin :-) Ale je v tom i pětihodinový vývoz.

Odpovědět

martin

26. 11. 2010 v 16:44 cena

Moc pěkný článek.Bohužel podle aerovlekové osnovy se létá stále víc a víc.Cena mého výcviku podle aerovlekové osnovy v roce 2009 byla 65.000kč se vším všudy.Mého kamaráda v temže roce a aeroklubu stál výcvik 70.000kč.Proto se mi zdá tebou uvedená cena dosti nízká.Osnovu jsme nijak zásadně nepřelétavali.

Odpovědět

Skúsenosti z druhej strany.

9. 12. 2010 v 22:49 Robert

Zdravím nadšencov lietania a hlavne záujemcov o tento šport.Dlhé roky som pôsobil ako inštruktor v jednom slovenskom aeroklube.Za mnoho rokov sme prešli tiež určitým vývojom a na základe požiadaviek nových záujemcov sme dospeli asi k takýmto záverom.Je nutné zreorganizovať systém ktorý sme pôvodne používali.Či sa to začína teoretickou prípravou až po praktické lietanie.Je to až zarážajúce aká averzia nastala voči navijákovému výcviku.Hlavným argumentom pre neprajníkov tejto vysokej školy lietania je potrebný počet ľudí ktorí tam musia byť kvôli bezpečnosti.Myslím že po prehodnotení a zapojení trocha techniky,mám na mysli kamery,displaje,vysielačky a jeden naozaj šikovný človek by sme sa pri zmene pravidiel mohli dostať na počet ľudí možno len o jedného človeka navyše oproti aerovlekovému výcviku.Výhodou takéhoto výcviku by bola potom spokojnosť mnohých zúčastnených.Čo vidím ako najväčší problém náhrada skvelého Blaníčka.

Odpovědět

Cena?

14. 12. 2010 v 16:32 Honza

Sice je to už starší téma, ale pročetl jsem si příspěvky až teď. A kroutím hlavou, když někomu vyšel GLD výcvik(aerovleková osnova) na 60 tisíc a víc. Já tento rok dolétal GLD výcvik - univerzální osnova. A dělám si takový sumář. Kdybych nepočítal členské poplatky, vstup do AK, výuku, tak jsem prolétal 14 tisíc! Se vším všudy jsem na nějakých 24 tisícech! Jak ste se dostali na takové cifry? Dalo to sice zabrat (všechny víkendy na letišti), ale za rok se to dá stihnout. A požitek na navijáku je super. Mimořádky taky větší "sranda"... No asi budou celkem velké rozdíly.

Odpovědět

Univerzální

6. 2. 2011 v 21:40 Ondra

Já jsem lítal univerzální osnovu na LKSU minulý rok. Sešlo se nás kupodivu docela hodně, takže s navijákem nebyl problém. Časově to bylo opravdu náročné, lítali sme většinou od pátku do neděle a často také odpoledne během týdne. Výcvik nám trval od ledna do září. Dokončili jsem 4. Mě konkrétně to vyšlo se vším všudy asi na 22 000,-. Co se uzemnění blaníků týče, docela se nás to dotklo, poněvadž nám je uzemnili týden před domluvenými pilotkami. Nakonec jsme pilotky odletěli tady s autorem článku ve Zbraslavicích... Jinak článek pěkný...

Odpovědět

Přidat komentář