Větroně, kluzáky

Větroň je běžně užívané označení pro kluzák, tedy bezmotorové letadlo těžší vzduchu s pevnými nosnými plochami. Vzlet větroně je zpravidla realizován za pomoci navijáku nebo v aerovleku. Pro udržení se ve vzduchu delší, než odpovídá klouzavosti stroje, je třeba využívat stoupavých vzdušných proudů. Správním úřadem, pod který v tuzemsku větroně spadají, je Úřad pro civilní letectví (ÚCL).

Přehled větroňů

Články na téma Větroně, kluzáky:

EASA: Pozor na zamykání překrytu kabiny u kluzáků DG-500 a DG-1000

Pavel Olenič 24. 9. 2019

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) vydala Příkaz k zachování letové způsobilosti typu Emergency (Emergency Airworthiness Directive - EAD) k systému zamykání překrytu kabiny u... Číst dál

Pilot nepřežil nehodu kluzáku v Hranicích na Moravě

Pavel Olenič 9. 5. 2019

Na kruhový objezd v Hranicích na Moravě se 8. května v odpoledních hodinách zřítil bezmotorový kluzák Cirrus. Pilotovi okamžitě poskytli první pomoc kolemjedoucí řidiči, ve které pokračovali po... Číst dál

Bulletin EASA varuje před riziky spojenými se špatnou montáží kluzáků

Pavel Olenič 5. 5. 2019 1 příspěvek

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) vydala bezpečnostní informační bulletin EASA SIB 2019-07 vztahující se na kluzáky a motorové kluzáky všech typů. Vyzdvihuje především správné... Číst dál

Kluzák Perlan 2 vystoupal na vlně do rekordní výšky přes 18 km

Tomáš Doležal 29. 8. 2018 6 příspěvků

Piloti Jim Payne a Morgan Sandercock překonali v neděli v Patagonii se strojem Perlan 2 vlastní rekord v dostupu kluzáku. Společnost Airbus, která se na tomto projektu významnou měrou podílí, uvedla,... Číst dál

Uys Jonker: Elektřina je budoucnost letectví, bez nových letadel by plachtění zaniklo

Michael Černes 20. 8. 2018 11 příspěvků

V rámci právě uplynulého mistrovství světa v plachtění jsem měl čest zpovídat jednoho ze 112 soutěžících pilotů a také zakladatele a CEO Jonker Sailplanes, Uyse Jonkera. A ptali jste se i vy! Číst dál

Plachtaři pozor! Na břišní závěs vlečného lana Glasflügelů bylo vydáno AD

Michael Černes 12. 7. 2018

Kvůli hlášení problémů se špatně fungujícím mechanismem břišního závěsu vlečného lana vydala EASA ve spolupráci se společností Glasfaster-Flugzeug Service nařízení Emergency Airworthiness Directive... Číst dál

O přípravě akrobatů

Karel Douda 10. 12. 2015 3 příspěvky

„Čim vic z toho chci mit Top Gun, tím vic z toho mám Jedličkův ústav.“ Dávná slova Miloše Ramerta však nekorespondují se současnými výsledky českých bezmotorových akrobatů. S čím se však jejich... Číst dál

Další beskydský diamant

Jiří Pělucha 15. 12. 2014 5 příspěvků

Dříve byla vlna jen pro ty zarputilé. Nyní je skoro až moderní vzít kluzák a pokusit se ve speciálním prostoru pro vlnu získat „diamant“. Jsou však místa, kde žádný vlnový prostor není, avšak touha po... Číst dál

Střípky a střepy

Karel Douda 24. 10. 2014

Ne snad, že bych schválně rozbil džbán na pivo, to by byla velká škoda. Spíše je zajímavé, z jakých střepů a střípků se taková důležitá nádoba ve skutečnosti skládá. Číst dál

Tempo budoucnosti

Karel Douda 7. 9. 2014 16 příspěvků

Jak už asi víte, EASA připravuje novelu, která zřejmě prodlouží platnost registrovaných zařízení pro výcvik až do dubna 2018. Ale proč? Vždyť na něco ani ATO nestačí… Číst dál