Pokročilé létání s ultralightem aneb řízené lety VFR

16.07.2006

Zatím jste se svým miláčkem létali zejména kolem letiště, popřípadě kratší trasy po okolí a velkým obloukem jste se vyhýbali všem oblastem na mapě, které nesly ty hrozné zkratky jako CTR, TMA, TSA, ADIZ apod. Tak to jste doposud dělali jistě dobře.

Pokročilé létání s ultralightem aneb řízené lety VFR
Pokročilé létání s ultralightem aneb řízené lety VFR (Zdroj: Aeroweb.cz)

Kdo však pojme létání za své a vytýčí si vyšší cíle, tak se nespokojí s létáním kolem komína. Chce létat až k hraniční čáře, pokud možno stále neoblétávat ty omezené a řízené prostory, přistávat na Ruzyni, Mošnově nebo v Pardubicích, létat do zahraničí nebo prostě jako dopravní pilot zvládnout za letu komunikovat s dispečerem provozu.

Tak abyste mohli toto vše s ultralehkým letadlem provádět, je zapotřebí zvládnout tzv.: Řízené lety VFR a absolvovat stejnojmenný kurz. Získáte tak další kvalifikaci k pilotnímu průkazu ULL a máte oprávnění létat do řízených prostorů. U výcviku Soukromého Pilota Letounu (kvalifikace PPL) je tato problematika probírána v rámci výcviku, jen ULL to mají zvlášť. Přehled škol, které tyto kvalifikace nabízí naleznete v našem přehledu.

Jak už název kvalifikace napovídá, jde zjednodušeně o to umět se nechat řídit dispečerem provozu daného okrsku, což zahrnuje schopnost pilota správně komunikovat, rozumět co po vás on chce a znát pravidla pro lety v těchto prostorech. Dále se naučíte kdy je potřeba podat a jak létat podle letového plánu. Osnova LAA říká:

Do výcviku může být zařazen uchazeč s platným průkazem pilota ULLa a omezeným vysvědčením radiotelefonisty letecké pohyblivé služby nebo vyšší. Absolvování výcviku se potvrzuje do osobního listu uchazeče. Získanou kvalifikaci vpisuje do průkazu pilota ústřední rejstřík LAA ČR na základě osobního listu potvrzeného inspektorem provozu ULLa s kvalifikací pro řízené lety VFR.

Teoretická příprava obsahuje:

  1. podávání letového plánu
  2. práce s AIP, NOTAM a mapami
  3. schopnost pilota získávat informace pro let v řízeném prostoru
  4. nácvik radiokorespondence pro let v řízeném prostoru
  5. postupy pro nastavení výškoměru
  6. vstup a opuštění CTR.

Praktická část pak:

  1. Kontrolní navigační let s mezipřistáním na dvou cizích letištích se službou AFIS. Ověření schopností pilota při vedení letounu po trati ve stanovené výšce a vedení radiokorespondence.
  2. Pozemní příprava k navigačnímu letu, podání letového plánu, způsobu letu v řízeném  prostoru, příletu a odletu ze řízeného letiště.
  3. Navigační let s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, pilot podává letový plán. Pilot sám letí po plánované trati s dodržováním stanovené výšky a samostatně vede  radiokorespondenci pod dohledem instruktora.Každý let je proveden po jiné trati.
  4. Přezkoušecí navigační let s inspektorem provozu ULLa s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, včetně podání letového plánu a provedení navigační přípravy pilotem.

Výcvik pilota řízené lety VFR musí být minimálně v rozsahu 4 lety a 4 letové hodiny V praxi je potřeba počítat s vyšším počtem letových hodin, prostě dle vašich schopností.

Aeroweb nenahradí absolvování popisovaného kurzu, spíše bychom chtěli zopakovat základní pravidla a postupy. Berte prosím tento článek jako úvodní k sérii dalších, které připravujeme, a ve kterých bychom chtěli popsat pravidla a praktické zkušenosti s těmito druhy letů. V dalších článcích se zaměříme na:

  • Předletovou přípravu, jak na to.
  • Vstup a opuštění řízených prostorů
  • Přistání na řízeném letišti (jako např. Karlovy Vary, Ruzyně)
  • Kdy je zapotřebí podat letový plán a jak to udělat
  • a další praktické rady a zkušenosti

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář