Létání aneb jak se stát dopravním pilotem

01.08.2006 5 příspěvků

V tomto článku bych Vás chtěl více seznámit s výcvikem pro získání průkazu dopravního pilota nebo-li ATPL(A). Jedná se buď o bakalářské studium ukončené s náležitou teoretickou a praktickou přípravou, které vám otevře dveře k létání jak u velkých tak i u malých dopravních společností.

Milí čtenáři,

tento článek na téma jak se stát dopravním pilotem odpovídá roku 2006 a nereflektuje nejnovější změny a trendy ve výcviku dopravních pilotů, jako je například výcvik MPL, který se v České republice provádí až od roku 2013.

Pro vaši snazší orientaci tak najdete veškeré články na toto téma chronologicky seřazené v rubrice

Jak se stát pilotem

Redakce Aerowebu

Studium můžete absolvovat na ČVUT nebo v komerční škole.

Studium

Náplň celého studia se odvíjí od předpisu JAR-FCL 1. Je to jednotný předpis ve všech zemích EU.

Studium je náročnější na aktivitu během studia, zdravotní způsobilost, ale hlavně vyniká finanční náročností.

Výcvik

Pro získání průkazu ATPL(A) je nutné absolvovat několik výcviků a to teoretický a praktický. Výcvik je stavěn pro lidi, kteří s lítáním neměli nikdy nic společného. Maximální délka jakékoliv fáze výcviku nesmí být delší než 36 měsíců. Výcvik je možné provádět pouze v certifikovaných organizacích tzv. FTO – Flying Training Organisation.

 

Teoretický výcvik

Absolvent oboru profesionální pilot je postupně připravován s tím, že v prvním ročníku se seznámí se základy potřebnými k pochopení dalších předmětů. Ve druhém a třetím ročníku je studium rozloženo podle již zmiňovaného předpisu JAR-FCL 1 a to na:

  • Letecký zákon a postupy ŘLP
  • Všeobecné znalosti letounu
  • Plánování a provedení letu
  • Lidská výkonnost a omezení
  • Meteorologie
  • Navigace
  • Provozní postupy
  • Základy letu
  • Spojení

Na konci 3 ročníku dostane student certifikát o absolvování teoretické části a tím je schopen na ÚCL skládat zkoušku z jednotlivých předmětů.

Finanční náročnost

Mezi největší problémy patří finance. Celý výcvik výjde zhruba na 750.000 – 850.000,- Kč bez DPH. Celý výcvik si musí student hradit ze svého. Mezi nejlepší způsoby jak získat peníze je úvěr, kdy ke studentským účtům je možné si půjčit peníze s nižší úrokovou sazbou. V současné době se s ČSA řeší, že by výcvik částečně dotovali, protože ČVUT je hlavní zásobárna pilotů pro ČSA.

Co bude potřeba k přijímacímu řízení.

Přijímací zkoušky probíhají tak, jako na jiných typech škol. Jsou zde však nějaké odlišnosti.

  • přijímací zkoušky z matematiky a fyziky
  • zkouška z angličtiny
  • zdravotní stav – Medical class 1 (zdravotní zkouška na ÚLZ www.ulz.cz ) Jedná se o dvoudenní lékařkou prohlídku, která zjistí zda je člověk schopen vykonávat jak z fyzického tak psychologického hlediska daný obor. Z důvodů minimalizace zjištění zdravotní nezpůsobilosti během studia je proto tento dokument požadován již při přijímacím řízení!
  • Podepsaná smlouva, že si student výcvik hradí ze svého.

Ostatní informace o přijímacím řízení najdete na webu ČVUT

Praktický výcvik

V této části se naučíte základům pilotáže a postupně děláte nástavby. Studenti tento výcvik dělají u komerčních firem.

Výcvik probíhá v integrované formě. Integrovaný výcvik je zejména vhodný pro ty studenty, kteří nemají žádné předchozí zkušenosti s létáním a nevlastní žádný průkaz způsobilosti. Počet letových hodin daných předpisem JAR-FCL 1 je minimalizován, díky vzájemné provázanosti teorie a praxe, činí podle předpisu cca. 197 hod. Sled provádění výcviku z hlediska získávání kvalifikace dopravního pilota ATPL(A) během studia je v ideálním stavu popsán v následující tabulce (je splněna maximální délka trvání výcviku – 36 měsíců).

Ročník

Teoretický výcvik

Praktický výcvik

Poznámka

1

všeobecně průpravné předměty

neprovádí se

během 1. ročníku absolvují studenti předmět „Teorie k zahájení pilotního výcviku", který slouží jako nutné minimum znalostí pro zahájení pilotního výcviku

2

předměty podle JAR-FCL 1

pilotní výcvik ve vybrané FTO

optimálně se výcvik zahajuje během letních prázdnin před nástupem do 2. ročníku

3

předměty podle JAR-FCL 1

pilotní výcvik ve vybrané FTO

po ukončení letního semestru 3. ročníku vystavení „Certifikátu o absolvování celkové teoretické výuky"

4

neprovádí se

pilotní výcvik ve vybrané FTO

skládání teoretických zkoušek na ÚCL, dokončování pilotního výcviku, skládání praktických zkoušek

 

Modulový výcvik

Druhou možností výcviku je tzv. modulový výcvik

Rozdělení:

PPL(A) - Soukromý pilot letounů (Private Pilot Licence) : Lítání pro své potřeby

CPL(A) - Obchodní pilot letounů (Commercial Pilot Licence) : umožňuje živit se pilotovi létáním, ovšem pouze v omezené míře s jedním motorem tzn. minimální počet nalétaných hodin pro CPL/IR je 181 h 45 min., pro ATPL (A) Frozen je to 196 h 45 min. Držitelem platné licence ATPL se pilot stává až poté, co složí teoretickou zkoušku ATPL a jako druhý pilot nalétá 1500 hodin, včetně např. 250 hodin jako velitel letadla (PIC) a 75 hodin podle přístrojů (IR). CPL(A), takže slovem lajka člověk pro získání  ATPL(A) musí mít všechny kvalifikace včetně kvalifikace na vícemotorová letadla a kvalifikaci na pilotáž letadla ve dvou a více lidech.

ATPL(A) - Dopravní pilot letounů (Airline Transport Pilot Licence) : umožňuje pilotovi živit se létáním (v podstatě bez omezení)

Rozšiřující moduly:

IR(A) - Přístrojová kvalifikace (Instrument Rating) : slouží jako doplněk PPL nebo CPL, umožňuje létat za tzv. přístrojových podmínek („bez vidu", pilot se orientuje pouze podle přístrojů)

ME - Vícemotorová kvalifikace (Multi-Engine) : umožňuje držiteli PPL nebo CPL létat s vícemotorovými letouny (nejjednodušší forma je MEP – Vícemotorové pístové letouny)

Průkazy způsobilosti a kvalifikace lze kombinovat, záleží na požadavcích pilotního žáka. Lze tedy mít například kvalifikace PPL(A)/IR = soukromý pilot s přístrojovou kvalifikací, CPL(A)/MEP = obchodní pilot s vícemotorovou kvalifikací, CPL(A)/IR/MEP = obchodní pilot s přístrojovou a vícemotorovou kvalifikací, atd.

Je nutné si uvědomit, že průkaz způsobilosti dopravního pilota ATPL(A) obsahuje všechny výše zmíněné kvalifikace, je tedy nejvyšším možným průkazem, kterého lze v civilním letectví dosáhnout. Ekvivalentem pro ATPL(A) získaným modulovým výcvikem je kvalifikace CPL(A)/IR/MEP.

Výhody modulového výcviku jsou zejména:

    - větší flexibilita při výběru leteckých škol (FTO)

    - absence omezení maximální délky trvání výcviku (není omezení 36 měsíců)

    - větší přizpůsobivost k finančním dispozicím studenta (záleží na „šikovnosti" v kombinacích jednotlivých modulů)

Nevýhodami jsou naopak:

    - vyšší požadavky na letovou dobu, v závislosti na předchozích zkušenostech může činit 205 – 250 hodin oproti 197 hodinám v integrovaném výcviku

    - nenávaznost teorie – může dojít i k tomu, že student bude muset absolvovat některý z dílčích teoretických kurzů (např. IR) mimo ČVUT, tj. v komerční letecké škole pro teoretický výcvik.

 

Děkuji panu Ing. Tomáši Miklovi za poskytnutí bližších informací.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Konec snění

15.11.2012 v 9:37 Jirka 22

Ach jo, pro normálního(chudého člověka) téměř nemožná meta co když nakonec létat nebudu, skončím v dluzích a budu na ulici? To je hrozná sázka na jednu kartu. :(

Odpovědět

RE: Konec snění

10.01.2013 v 14:41 Marek

Zdar, je to jak říkáš no. Opět se potvrzuje to, co říkám pořád - prachy dělaj prachy. Platí to u všeho :) Pokud máš kapitál a nejsi idiot, co to prohraje v automatech nebo profetuje, můžeš ho téměř neomezeně zvětšovat. Pokud ho nemáš, jsi stále chudý a spíše chudší a chudší. Málo kdy se člověk vypracuje z úplné nuly.

Odpovědět

pár otázek...

03.02.2013 v 10:12 johnblacksmith2

Dobrý den, Mám v plánu stát se dopravním pilotem a potřeboval bych zodpovědět pár otázek... 1)Zda je teoretická vyuka na čvut naprosta zdarma. 2) Zda po získaní titulu budto bakalářského nebo inženýrského z oboru profeionální pilot možné pracovat třeba jako dispečer nebo mít jinou funkci na letišti a tím si vydělat na získaní licencí.

Odpovědět

johnblack.......

10.02.2013 v 17:39 jirka

ad1 zdarma ad2 na letisti muzes delat ledasco, ale tezko rici, zda ti titul z oboru prof. pilot nejak pomuze ja bych volil VS v oboru ve kterem najdes uplatneni a vycvik bych odletal pri tom

Odpovědět

Pěkné

15.09.2013 v 15:41 Honza

Díky za tento článek. Pomohl mi odpovědět na par otázek. Jen se omlouvam při znamkovani clanku jsem dal omylem 5 místo 1 a znovu to nejde.

Odpovědět

Přidat komentář