Software Flight Office – 15 let ve službě

13.10.2013

První chladnější dny po hlavní letecké sezóně pro mě byly po mnoho let obdobím plánování zásadnějších změn softwarového vybavení pro leteckou administrativu. Letos jsem si uvědomil, že je tomu právě 15 let, co spatřily světlo světa první bajty programu Flight Office.

Software Flight Office – 15 let ve službě
Software Flight Office – 15 let ve službě (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pohodlností k pokroku

Důvod vzniku toho programu byl celkem prostý – lidská (tedy moje) pohodlnost a snaha ulehčit si práci. Od roku 1992 jsem pracoval jako vedoucí leteckého provozu a ekonom Aeroklubu Jihlava. V tomto pro nás bouřlivém desetiletí jsme provozovali intenzivně vlastní leteckou činnost a zároveň pořádali množství významných leteckých akcí. S tím souvisela potřeba leteckou a para činnost a zejména na ní navazující finanční toky spolehlivě evidovat. Od roku 1992 jsme pro tyto účely používali pamětníkům jistě známý „DOSovský“ program AKV ve verzi 31 a později 46.

S nástupem operačních systémů Windows se objevily nové vzory, jak mohou programy vypadat a fungovat. Protože jsem měl k počítačům poměrně blízko, rozhodl jsem se nečekat, až někdo potřebný software vytvoří, a vydal jsem se vlastní cestou. A právě před oněmi 15 lety jsem napsal první popis struktury a funkcí programu, který dostal o něco později název Flight Office 2000.

Samotného programování ve vývojovém prostředí Delphi se tehdy ujal Ing. Jiří Máca a společnými silami jsme dosáhli toho, že program testovaný v průběhu roku 1999 bylo možné na začátku roku následujícího nasadit do plného provozu a nabídnout i ostatním uživatelům.

O tom, že vývoj byl zejména v počátku náročný nejen pro nás, ale i pro první uživatele – zákazníky, svědčí desítky stran hustě popsaných texty o chybách, potřebných změnách a dalších vývojových krocích, které mám dodnes schované v archivu. Pokud se někdy nedařilo a zdálo se, že to nepůjde dál, sloužil mi pohled na desítky až stovky splněných bodů jako povzbuzení do další práce.

Moduly pro každého

S postupem let nových funkcí ubývalo, protože kolega Jiří Máca neměl z důvodu pracovního vytížení čas na programu pracovat. A v mém seznamu se místo splněných úkolů začal navyšovat počet vymyšlených nebo zákazníky požadovaných novinek, které čekaly na realizaci. Zároveň bylo jasné, že program samotný již svojí filozofií nesplňuje požadavky na moderní software.

Mezitím jsem také změnil působiště – od roku 2005 jsem začal pracovat ve vlastní firmě Air Jihlava – service, která na letišti v Jihlavě provozuje letecké práce, školu a servis. A tato změna pro mě v podstatě znamenala hlavní nový impulz ve vývoji programu. Získal jsem jiný úhel pohledu na využití softwaru a potřebné funkce.

Naši leteckou školu začal navštěvovat Mgr. David Ščerba, nadšený letec a povoláním programátor. Slovo dalo slovo a v létě roku 2011 začal vznikat software nové generace – Flight Office 2012. Díky nasazení programátora bylo tempo vzniku impozantní. Koncem roku byla připravena první verze, která dostala číslo 2.1.4, a zamířila k prvním uživatelům. Software programovaný v jazyce C#, určený pro platformu .NET a využívající databázi Microsoft Access, samozřejmě navázal na starší verzi, ale dál se vyvíjí v mnoha ohledech rozdílně a daleko dynamičtěji a směřuje k modulovému systému, který lze obecně využívat v provozních, servisních a CAMO organizacích všeobecného letectví.


(kliknout pro zvětšení)

Zobecněním již používaných funkcí, úpravou názvosloví a zejména novými funkcemi a moduly chceme dokázat, že program je plně využitelný pro subjekty pohybující se ve všeobecném letectví – aerokluby, letecké školy, servisní a CAMO organizace a malé i větší provozovatele leteckých prací i obchodní letecké dopravy. Komplexnost, propojení jednotlivých částí a maximální využití již zadaných informací spolu s co nejjednodušší obsluhou je naším hlavním cílem.

Z důvodu dostupnosti pro uživatele, kteří nevyužijí všechny jeho možnosti, je program rozdělen na základ a přídavné moduly a funkce, které si zákazník může nakoupit podle svých potřeb.

Základní funkce programu

Základ obsahuje:

  • konta (karty) – lidí, letadel, organizací a ostatní
  • hlavní knihy – evidence motorového a plachtařského létání
  • finanční evidenci – možnost vkládat interní, bankovní a pokladní pohyby na konta
  • DPH z letů – vytváří podklad pro odvod DPH u sportovních organizací - plátců DPH
  • fakturaci – systém fakturace s čerpáním podkladů ze všech částí programu
  • podpůrnou evidenci – číselníky, letové sazby a ostatní potřebná nastavení
  • export letů – funkce, pomocí které může provozovatel exportovat nálety letadel do smluvní CAMO organizace nebo servisu a exportovat přehled letů pronajímateli letadla – to vše za předpokladu, že protistrana používá stejný software

Základ programu zvládne evidovat lety všech kategorií letadel a v případě potřeby všechny s nimi související finanční pohyby. Systém nastavení cen za létání umožňuje bohaté možnosti nastavení sazeb včetně individuálního rozlišení. Modul fakturace dokáže natáhnout do faktury položky z letových knih a finanční evidence, která umí spolupracovat s několika účetními systémy. V základu je i možnost automatického sledování limitů letadel na provozní úrovni a funkce zasílání náletů do servisu nebo CAMO organizace. Samozřejmostí je evidence výše nájmu u pronajatých letadel.

Víceuživatelský přístup je funkčnost, která umožňuje:

  • zadat neomezené množství uživatelů programu na úrovni správců a nastavit jim přístupová práva podle potřeby
  • nastavit jednotlivým evidovaným osobám (např. pilotům) na jejich kartách tzv. individuální přístup, který jim umožní přihlásit se do programu a vidět svoje údaje bez možnosti jejich změny

Program může pracovat v počítačové síti a využitím „Víceuživatelského přístupu“ a nastavením práv dosáhnete stavu, že např. v kanceláři firmy na hlavním počítači probíhají finanční operace, v instruktorské místnosti dopisuje pověřený pracovník podle svých práv lety, no a v klubovně se může na stejná data připojit pilot, který si potřebuje dopsat nebo poslat mailem domů pilotní zápisník a podívat se na stav svého konta.


(kliknout pro zvětšení)

Evidence skladových zásob je obecně nastavitelná struktura skladů s funkcemi připravenými zejména pro evidenci leteckých pohonných hmot, sledování spotřeby letadel, evidenci spotřební daně z LPH a generováním podkladů pro její odvod. Zadáváním příjmu paliva a olejů a jejich plnění do jednotlivých letadel získá uživatel jednak perfektní přehled o stavu pohonných hmot a díky propojení se základem programu také přehled o spotřebě jednotlivých strojů. Pro držitele oprávnění na prodej paliva bez spotřební daně jsou k dispozici všechny varianty evidence potřebné k vytvoření podkladu pro vyplnění přiznání ke spotřební dani. Tyto podklady bez problémů akceptoval náš dohlížející celní úřad.

Kniha para je speciální evidence seskoků parašutistů se všemi specifickými funkcemi vztahujícími se k této činnosti. Je napojená na motorovou knihu a finanční evidenci. Modul obsahuje plnou podporu pro vedení para dokumentace. Do číselníku je připravena kompletní osnova para výcviků, program umí vypočítat ceny za seskok podle výšky vysazení jak z hodinové ceny seskoku, tak z pevného ceníku.

Evidence pracovních činností umožňuje zaznamenávat pracovní činnost evidovaných lidí (např. pro potřeby klubů). Vede přehledy odpracovaných hodin a případně zpracovává podle nastavených parametrů odměny za vykonanou práci nebo postihy za nesplněnou pracovní povinnost.

CAMO je skupina rozšířených funkcí v oblasti sledování náletů řízených letadel s možností importovat lety od provozovatelů, provádět hromadné kontroly limitů řízených letadel, informovat zákazníky CAMO o stavu údržby a vystavovat potřebné doklady. Modul je rozvíjen pro profesionální použití v CAMO organizacích.


(kliknout pro zvětšení)

Flight Office ONLINE je webový partner – nadstavba – programu. Umožňuje evidovaným uživatelům sledovat na webových stránkách přehled svých náletů a seskoků, stav finančního konta a platnost svých kvalifikací, dostávat informace od provozovatele a pomocí kalendáře si rezervovat lety, sledovat termíny důležitých událostí, akcí apod.


(kliknout pro zvětšení)

Stránka plánovacího kalendáře je součástí základu programu, avšak její funkce se aktivují do plného provozu současně s modulem Flight Office ONLINE, protože s ním úzce spolupracuje. Pomocí kalendáře můžete také zadávat obecné události i rezervace letadel, potvrzovat z webu zadané rezervace a kontrolovat, zda je na objednané lety dostatečný rezurz letadel, piloti mají platné kvalifikace a dostatečnou výši finančních kont.

Vývoj stále pokračuje

V roce 2013 jsme zatím vydali 12 nových verzí programu a náš seznam plánovaných novinek se nijak významně neztenčil. Čerpáme z našich nápadů a nemalým dílem z podnětů uživatelů. Na přelom roku chystáme další novinky, zmínil bych ty menší jako například rozšíření skladů o možnost detailní evidence náhradních dílů na letadla, rozšíření letových sazeb o nové položky, cenový automat, zpřehlednění výstupů z kont, rozšíření funkcí kalendáře a aplikace Flight Office ONLINE. Další významnější novinky si zatím necháme jako překvapení.

V rozsahu tohoto článku nelze popsat všechny funkce, které program nabízí. Základní údaje o programu proto najdete na adrese www.flightoffice.cz, odkud si také můžete stáhnout instalační soubor. Po instalaci můžete v DEMO režimu odzkoušet většinu funkcí. Zájemcům o důkladnější seznámení s programem nabízíme také specializované školení. Na vaše případné dotazy a reakce se těším na telefonu 602 760 578 nebo emailu flightoffice@airjihlava.cz, případně v diskusi pod článkem.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Software


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář