Dnes je 23. února 2019

6:56 17:35

V továrnách ve Vodochodech vznikne L169, nový letoun od Aera

12. 12. 2013 3 příspěvky

Na první pohled mu něco chybí. Jsou to typické palivové nádrže na koncích křídel, kterými se vyznačuje dosud poslední vyráběný bitevník z Vodochod, Aero L159 ALCA. Nový letoun s označením L169 AJT (Advanced Jet Trainer) však nemá být jen modernizací staršího typu, podle Aera má jít o zcela odlišné provedení a zejména avionika by měla doznat velkých změn. Informace o něm včera přinesl server Aktuálně.cz.


Foto Aero Vodochody Aerospace

"L-169 AJT je nový pokračovací cvičný letoun. Jde o víc než perspektivní náhradu osvědčeného a ve světě oblíbeného stroje L-39 Albatros a L-169 AJT na něj koncepčně navazuje i spolehlivostí, jednoduchou, a tudíž i levnou údržbou. Konstrukčně nicméně, pravda, vychází z bitevníku L-159 Alca, který představuje technologickou špičku, jíž jsme dosáhli v kategorii cvičných a lehkých bojových letounů," vysvětlil pro Aktuálně.cz projektový manažer Aera Martin Mamula.

Již se samotného přídomku AJT je patrné, že svou funkcí by měl nahradit zejména starší Albatrosy, které měly - na rozdíl od prvních, primárně bojových L159 - sloužit jako cvičné letouny. Průzkum trhu podle Aera ukázal, že zejména v zemích, kde se Albatrosy těší oblibě u pilotů ve výcviku před přechodem například na nadzvukové typy, by byl o modernizovaný letoun zájem.

Případnému uplatnění L169 napříč rovnoběžkami a poledníky by navíc nemusely bránit ani vývozní restrikce, které si u "alek" stanovili výrobci jednotlivých komponent z obavy před "dostáním se do nežádoucích rukou". Podobná pravidla například neumožní vyvážet "sto-padesát-devítky" s americkou avionikou do zemí bývalého Sovětského svazu. L169 by totiž měla vynikat řadou ryze českých komponent (přes mechanické po elektronické a softwarové vybavení) a modulární konstrukcí - tedy variabilitou sestavení z různých částí, včetně například odlišných motorů, pro jiné zákazníky.

"Všude na světě dotáhne spolupráce s leteckou firmou její dodavatele na špičkovou úroveň. Ne náhodou jsou naši dodavatelé dobří i v automobilové elektronice, malých turbínových zařízeních," doplnil pro Aktuálně.cz Petr Řehoř z vedení firmy.

Z konstrukčních inovací vyniká zejména nádrž zabudovaná do křídla, která by měla zvýšit dolet letounu až o 600 km oproti L159. I tím by si podle Aera mohl nový letoun získat další zákazníky. Prototyp nového stroje by mohl vzlétnout v roce 2015.

Mohlo by vás zajímat

Témata

AERO Vodochody


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

rád bych se mýlil, ale....

15. 12. 2013 v 10:39 aerák

Jako člověk docela znalý věci a toho, jaký je vztah firmy k vojenskému programu, při vědomí o reálné schopnosti v oblasti vývoje letadla a seriové výroby - tak já bych mírnil optimismus. Stávající vlastník, který letadla nikdy vyvíjet a vyrábět nechtěl - si prostě potřebuje vylepšit image firmy. A rozesláním tiskové zprávy s obrázkem letadla ho to vyšlo náramně levně....

Odpovědět

RE: rád bych se mýlil, ale....

15. 12. 2013 v 10:48 Adam Zuska

Aeráku, projevil jste se jako většina lidí "docela znalých věci" a neřekl jste nám absolutně nic konkrétního. Škoda... A mimochodem, žádná tisková zpráva nepřišla...

Odpovědět

Mirneni optimismu

26. 12. 2013 v 6:13 Fanda

Bohuzel s Aerakem nelze nesouhlasit. Jsou tomu asi dva roky kdy jsem se s panem Rehorem sam setkal v jeho kancelari a tehdy mi zaujate vysvetloval jak riskantni je vyvoj a vyroba vlastniho letounu a jak vyhodne jsou pro Aero takzvane risk sharing - ove porgramy ktere vyuzivaji. Rozhovor tenkrat ukoncil vetou ze Aero uz nikdy zadne nove letadlo nevyrobi… Aeru fandim, mel jsem moznost svezt se v Ae270 i v simu L159 ale myslim ze tohle je jen levna PR. Budu rad pokud se mylim.

Odpovědět

Přidat komentář