Dnes je 21. června 2018
4:52 21:15

Novoroční pozdrav z Kataru

1. 1. 2014 17 příspěvků

Že by hlas ze záhrobí? Nikoliv… Moje delší odmlčení, za které se omlouvám, mělo několik důvodů. A tak vás nyní po delší době opět zdravím a přináším zprávy, bohužel nejen veselé…

05:30, Dauhá, Katar. Rychlá snídaně a za 15 minut jsem na letišti ve své kanceláři. V noci mi přišla SMS, že jedna naše B777 na letu z Dauhá na JFK musela divertovat do portugalského Lisabonu. A tak spěchám na OCC (Provozní středisko, jakýsi dispečink). Šlo o zdravotní situaci jednoho z členů posádky. Infarkt, zemřel před přistáním. Píše se 21. prosinec 2013…

Mé zaměstnání je nyní úplně jiné než to v Bahrajnu. Tam jsem byl zástupce úřadu – regulátor. Nyní jsem viceprezidentem Sektoru provozu a předpisů v Qatar Airways – tedy regulovaný, což znamená, že se na vše divám z opačné strany plotu, nebo spíš přes plot. Jak si dovedete představit, je to velký rozdíl.

Mimo každodenní kancelářské práce jsem zapojený ve dvou projektech: plánovaných dodávkách A350 a zejména A380 do naší flotily. Jestli si vzpomínáte, tak jsem jednou psal, jak mě Lufthansa nechala v tréninkovém středisku ve Frankfurtu udělat okruh na simulátoru A380. Statický let bez pohybů kabiny. No a nyní při jedné návštěvě přímo v Airbusu v Toulouse jsem si to zkusil i s plnou pohyblivostí. 30 minut bohatě stačilo, abych se pěkně zapotil. Proč? Protože jsem se s tím prvních deset minut trochu pral při ručním řízení. Po dalších pěti minutách se konečně aeroplán uklidnil a já také. Zbytek letu byl podle instruktora v mezích normy. Myslím si ale, že to byly „kecičky pro malé dětičky“, protože já jsem s tím vůbec spokojen nebyl!

Jinak je A380 ale nádherný aeroplán a naše „Number 1“, které má v barvách Qataru namalovaný zatím jen ocas, už je v procesu zalétávání.


První A380 pro Qatar Airways

Naše letka:
3 x Bombardier Challenger (Qatar Executive fleet)
3 x Bombardier Global 5000 (Qatar Executive fleet)
1 x Bombardier Global Express XRS (Qatar Executive fleet)
9 x Boeing 777-200LR
22 x Boeing 777-300ER
5 x Boeing 777F Cargo Freighter
9 x Boeing 787 Dreamliner
2 x Airbus Long Range A319LR
3 x Airbus A330-200 Cargo Freighter
12 x Airbus A321-200
13 x Airbus A330-300 (version 1, version 2, version 3)
16 x Airbus A330-200 (version 1, version 2, version 3)
32 x Airbus A320-200
4 x Airbus A340-600
Objednáno:
80 x Airbus A350 (pro 2014/2015)
51 x Boeing 787 Dreamliner
14 x Boeing 777-9 Extra)
1 x Airbus A320
80 x Airbus A320 Neo
13 x Airbus A380-800 (pro 2014/15)

Musím podotknout, že dva inspektoři Katarského úřadu pro civilní letectví (QCAA) jsou moji mladší spolužáci z TCTI (Transport Canada Training Institute, který jsem také v jednom svém článku popisoval). Nevím, zda už působím tak nějak otcovsky (i když je pravda, že 11. ledna mi bude 70 let…), ale i inspektoři se občas zastaví na poradu, když přijde na nějaké „zamlžené“ části našich leteckých předpisů. Příští rok se zde bude implementovat předpis EU-OPS, který nahradí existující JAR-OPS 1. A na tohle budeme muset všichni ještě absolvovat kurz.

Moje rodina se docela rychle v Kataru usadila, moje dcera Dany chce stále být pilotkou a nyní, když je zde možnost, že by ji Qatar Airways daly stipendium a po dokončení dvanáctiletky možnost studovat v Qatar Aeronautical College, tak ji to zajímá ještě víc. Nyní je v desáté třidě, takže ji ještě zbývají dva roky. To ji bude 17 let, což je minimální věk pro zahájení výcviku. Po úspěšném dokončení akademie by měla mít garantované zaměstnání jako pilot. Ale to ukáže až čas. Omlouvám se, Karlíku Doudo, ale asi toho Blaníka přeskočí. Sorry… Ale stavím RC model Pionýra Vt 109 (neboli Pincka, jak ho asi také znáš).

Můj syn Tom, který je u Qatar Airways zaměstnaný jako F/O na A320, má příští rok možnost si udělat kapitánské zkoušky a dostat své první velení. Já si na své první velení vzpomínám, jako by to bylo včera, ale někdy se to také zda jako věčnost. Rozhodně na to ale nikdo nikdy nezapomene.

Asi před měsícem jsem dostal zprávu, že se bude v roce 2014 rozšiřovat naše letová síť do Rio de Janeira (kam zatím létají jen naše nákladní B777), do Amsterodamu (také zatím destinace jen „náklaďáků“), do Edinburghu a k mému milému překvapení také do Prahy. Tak jsem si už dělal plány, že na tom prvním letu budu i já, ale asi za týden se má euforie vypařila. Plán na zřízení pravidelných linek do Prahy a do Amsterodamu byl zrušen. Tak až poletím zase někdy na dovolenou domů, tak budu znovu trpět ve Frankfurtu…

V Kataru se mimo jiné dokončuje jedno z nejmodernějších letišť – Hamad International Airport. Letiště má dvě paralelní dráhy vzdálené dva kilometry od sebe a uzpůsobené pro současně probíhající starty a přistávání. První ranvej měří 4 850 m × 61 m a je to nejdelší ranvej západní Asie a jedna z nejdelších drah na světe vůbec. Druhá dráha má rozměry 4 250 m × 60 m. Letiště bude plně otevřeno na jaře 2014. Zatím se používá pro nákladní letadla „na zkoušku“.

No a co se týče mé knihy, musím se zde omluvit všem svým čtenářům. Ten člověk, který mi slíbil, že mi tu knihu pomůže vydat a že mi dá 30 hotových kusů pro mé přátele, mě velice zklamal. Ze slíbených 30 vzorků byly zhotoveny jenom dvě knihy, a to navíc jinak než dle dohody a bez spousty fotografií. A tohle mi na chvilku sebralo chuť cokoliv dalšího vůbec psát. A bohužel mě už takhle ten první díl stál hodně peněz…. Budu se to snažit napravit a najit někoho, kdo by můj text znovu zpracoval do publikační podoby a také pokračoval s druhým dílem. Pokud znáte někoho, kdo by se do toho chtěl pustit (pochopitelně ne zadarmo), tak mi prosím dejte vědět.

A tohle je zatím asi vše, co vám mohu o svém životě v Kataru napsat.

Chtěl bych vám všem popřát velice úspěšný a šťastný nový rok 2014 a doufám, že se mi podaří v průběhu roku ten první díl knihy konečně vydat.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Hezký nový rok

1. 1. 2014 v 3:19 Tomáš B.

Je moc příjemné mít zase před sebou kousek toho čtení, které mě inspiruje, motivuje a baví a jehož autora si velice vážím. Na knihu si rád počkám a věřím, že její vydání dobře dopadne. Hezký nový rok.

Odpovědět

PF2014

1. 1. 2014 v 8:53 Rado

Všetko dobre v Novom roku, veľa sily a chuti na písanie ďalšich príspevkov :-)

Odpovědět

Poděkování + omluva

1. 1. 2014 v 11:00 Martin Kůra

Pane Jurku, děkuji za inspirativní čtení. Musím se omluvit, chtěl jsem Vám za článek dát nejlepší známku, ale omylem jsem dal tu nejhorší. Zkusím si zopakovat čísla, než budu mít vlastní pilotní průkaz.

Odpovědět

PF 2014

1. 1. 2014 v 11:08 Josef K.

Honzíku vše nejlepší v Novém roce a hodně zdraví Ti přeji.Jsem Tvůj fanda i když létám jen na UL. Těším se na další Tvoje články na Aerowebu. Zdavím a letu zdar Pepík

Odpovědět

Vše nejlepší

1. 1. 2014 v 11:26 Petr

Připojuji se k zástupu gratulantů :-) Nedejte se odradit některými "podnikateli" v této zemi, někdy mi připadá, že tady už je slušnost a čest sprosté slovo :-( Přeji mnoho zdraví a pevné nervy, na Vaši knihu si počkám tak dlouho, jak bude potřeba - stojí za to...

Odpovědět

Vse nejlepsi

1. 1. 2014 v 18:26 Tomáš

Pane Jurku, všechno nejlepší do nového roku, ať se Vám daří. Vaše životní příběhy jsou úžasně napsané a inspirující, již poněkolikáté je mám přečtené a na knížku se těším, i kdyby to mělo být ještě pár let. Jste takovým mým vzorem co se týká létání a přístupu k němu, i když začínám pouze plachtit. Takové lidi jako Vy potkat ve skutečnosti, to by byla obrovská čest.

Odpovědět

ALL THE BEST in 2014

1. 1. 2014 v 19:35 Radovan Kobza

Dobrý den vážený pane Jurku, děkuji za zajímavý článek :-) Přeji Vám i Vaši rodině vše nejlepší v roce 2014, pevné zdraví, štěstí a kolik vzletů tolik přistání :-) Brgds Radovan Kobza

Odpovědět

Už mi to chybělo

1. 1. 2014 v 20:41 Zbyněk

Pane Jurku , zdravím z Vysočiny! Šroubuji si tak tuhle v dílně na svém rogálku a fakt , z ničeho nic jsem si vzpoměl, že jste už dlouho nepsal článeček na Aerowebu.Říkal jsem si, proč asi? Vaším prvním článečkem mi ten rok 2014 tedy začal fajn ,za což Vám děkuji. A přeji Vám i Vaší rodině pevného zdraví do nového roku. Víte ,že se tady u nás říká Jak na Nový rok , tak po celý rok! Tak máme naději , že budete psát. Ať se Vám daří!

Odpovědět

Nabídky pomoci při vydání knihy

1. 1. 2014 v 22:33 Adam Zuska

Redakce Milí čtenáři, množící se nabídky pomoci při vydávání knihy pana Jurka, které zpravidla obsahují kontaktní informace na vás, předáváme přímo panu Jurkovi a nebudeme je zde publikovat. Díky za pochopení!

Odpovědět

Vsem ctenarum

2. 1. 2014 v 5:36 Honza Jurek

Pratele, Moc vam dekuji za vase mile a uprimne prispevky, a doufam ze vas budu moc brzo odmenit moji knizkou. Preji vsem hodne uspechu, a vse nejlepsi do Noveho roku 2014. Zdravi Honza Jurek

Odpovědět

Podekovani

2. 1. 2014 v 11:46 Premek

Dobry den pane Jurku, moc dekuju za dalsi moc pekny clanek a take bych Vam chtel poprat vse nej do roku 2014. Zaroven drzim pesti, aby se knizku podarilo vydat :-)

Odpovědět

Blahopřání

3. 1. 2014 v 8:57 Vladimír

Dobrý den pane Jurku,už jsem si říkal co je s Vámi. Jsem rád, že jste v plné síle a že se Vám a celé rodině daří. Přeji PF a k narozeninám pevné zdraví, "batoh" se zkušenostmi máte přecpaný :-) tak ať je v tom druhém ještě i nějaké to štěstí .. znáte to ne? : Začínající pilot má dva batohy-jeden plný štěstí a druhý se zkušenostmi prázdný. "Jádro pudla" je naplnit ten batoh zkušenostmi, dřív, než se vyprázdní ten batoh se štěstím :-)). Nad vybavením Q "letky" mi ukápla slza, když si vzpomenu na naše ČSA ... PS: Nechtěl by Qatar koupit pár našich L-159?. MNO se přebytečných 28 ks teď podle medií prý zbavuje s velkou slávou do USA 28 ks za 0,5 mld tj cca za 18 mil Kč/ks ! Kdysi nakoupilo jednu za 700 mil. Úžasné cvičné éro a umí i střílet :-)...a takhle tu žijem.

Odpovědět

PF 2014

3. 1. 2014 v 11:33 Libor

Pane Jurku vše nejlepší! Ze svého blízkého okolí vím z sedmdesátka není pro aktivního chlapa a pilota žádný věk! Neubráním se připomínce k L-159. Myslím že když od prodejní ceny 18mil CZK odečteme náklady co za ty roky stálo zakonzervování, hangárování a údržba těch mašin, tak jim to v lepším případě dáváme grátis...

Odpovědět

Blahopřání

3. 1. 2014 v 14:38 Martin

Dobrý den pane Jurku! Děkuji za další skvělý článek a už se těším na další! Jakmile se Vám tu knihu podaří vydat, hned si ji poběžím koupit. Obrňte se tedy ještě trochou trpělivosti a vězte, že kromě vyčůraných podnikatelů tu máte hlavně spoustu obdivovatelů a lidí kteří Vám fandí. Mě osobně jste dodal novou motivaci a i přes obecně neutěšenou situaci v dopravním letectví se opět vrhnu do biflování ATPL teorie :-) Přeji hodně štěstí a zdraví v roce 2014!

Odpovědět

Pozdrav

5. 1. 2014 v 14:58 Jirka

Ahoj Honzíku,zasílám Ti hodně pozdravů , vše nej do nového roku a díky za pěknou propagaci naší rep. v dalekém Kataru.Jiří Kurz.

Odpovědět

Dany

5. 1. 2014 v 18:10 Karel

Ahoj kapitáne. Skutečnost, že mi nepůjčíš dceru na první kroky ve vzduchu mne mrzí. Na druhou stranu si zas třeba neudělám nějakou ostudu. Tebou popsaná perspektiva je pro ni rozhodně zajímavější. Vyřiď prosím pozdravy a kdyby neměla o prázdninách nic lepšího na práci, víš, kde mne najdeš. Karel Douda

Odpovědět

Dany

6. 1. 2014 v 10:14 Honza jurek

Ale jo, kdyz se prilezitost naskytne, pujcim ti ji. Ale jenom pujcim!! Vim ze bude v dobrych rukach :)! On se zatim musi potykat s "frivolnima" zalezitostma, jako je matematika, Busines administrace, atd. Ani na simulator ji zatim nemohu vzit :( Zatim ahoj Honza

Odpovědět

Přidat komentář