B737 vyjel z dráhy v Pardubicích kvůli nesprávně provedenému přistání

01.04.2014 16 příspěvků

Posádka Boeingu 737-800, který loni 25. srpna po přistání v Pardubicích vyjel z dráhy, nepostupovala správně co se týče nastavení klapek a automatického brzdění před přistáním. Incidentu se jinak s největší pravděpodobností dalo zabránit, přestože stroj měl vítr v zádech a přistával na mokrou dráhu. Závěrečnou zprávu z vyšetřování včera vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Letoun registrace OK-TVG mířil do Pardubic z bulharského Burgasu s nefunkčním obracečem tahu pravého motoru. Tato závada byla vyznačena podle předpisů a piloti o ní věděli, stejně jako o přízemním větru v Pradubicích o síle 5-10 uzlů vanoucím ze směru 090°. Přesto se rozhodli pro přistání na dráhu 27, a to snastavením klapek na 30° a automatických brzd na úroveň AB2. Po dotyku však zazanamenali nedostatečné brzdné účinky kol, a i přes následnou změnu konfigurace brzd letoun vyjel asi 150 metrů z dráhy.


Foto ÚZPLN

Následné vyšetřování však poukázalo na fakt, že již samotný výpočet potřebné délky pro přistání při daném nastavení a při nefunkčním reverzu překračoval délku pardubické ranveje a piloti proto měli postupovat jinak. "Při konfiguraci na přistání, klapky 40° a režim brzdění AB3 nebo MAN FULL BRAKE a dodržení vzdálenosti bodu doteku od THR 27 je základní vzdálenost (Stop distance) 1 840 m. Pro takto zvolenou konfiguraci by tak byla vytvořena dostatečná záloha vzdálenosti ke konci dráhy," píši vyšetřovatelé.

ÚZPLN v závěrečné zprávě na základě tohoto a obdobného incidentu, který se stal letounu stejného provozovatele v březnu loňkého roku na letišti v polských Katowicích, také doporučil společnosti zrevidovat výcvikové osnovy a upravit postupy pro výpočet potřebné délky pro přistání.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

bezpečnost ??

01.04.2014 v 13:43 Tomáš

je vidět, že lítat u Travelu na pravé sedačce s platem 1.000,-€ a řídit letadlo za několik set milionů už nese své "kyselé ovoce". Katovice, Pardubice, Azory.... Celková zkušenost posádek asi klesá. Třeba o British airways nebo Lufthanse takových článků moc není. A není to namířeno proti pilotům Travelu, spíš proti manažerům, kteří to tam takto vedou. Ty nehody jsou výsledkem jejich přístupu k pilotům v kokpitu. Chybí jim požadavky na vysokou kvalitu a úcta k práci těch posádek.

Odpovědět

bezpečnost?

02.04.2014 v 10:08 Jirka

U renomovaných leteckých společností jsou poměrně vysoké požadavky na nalétané hodiny. U nás se to mladým nelíbí a považují to za přehnané. Na tyto vysoké požadavky však tlačí pojišťovny, každá nehoda je stojí balík peněz. Kde má pojištěná letadla Travel Servis ?

Odpovědět

RE: bezpečnost?

02.04.2014 v 12:41 Honza

No jo, ale kde by pak měli ti piloti ty hodiny nasbírat? Někde se začít musí a Cessna není bulík ;)

Odpovědět

Travel Service

02.04.2014 v 20:11 Jura

Travel Servise je na českém nebi jedna velká ostuda! Využívají jen možnosti trhu práce a volných pilotů ochotných investovat do typovky s platem 1.000 éček/mesíc místo toho aby měli kluci porádne platy a ostatní kluky by to jen motivovalo. Tohle není motivace - tohle je ostuda a potupa českého letectví.

Odpovědět

Už jen 800€

02.04.2014 v 21:50 Martin

Už dávno dostávají fo jen 800€, ale cpt je velitel letadla a oba dělají briefing a pokud byl cpt instruktor a examinátor tak vidím chybu převážně u něj.

Odpovědět

Travel Service

04.04.2014 v 7:10 Petr

S úrovní výcviku nebo dokonce s platem začínajících pilotů bych poslední incidenty TVS rozhodně nespojoval. Ve všech případech v kokpitu seděli zkušení lidé, kteří prošli výcvikem také u jiných společností (včetně ČSA). Co se týče kadetských platů 1000 EUR/měs., to je prostě průšvih. Ovšem je třeba si uvědomit, že někde ti lidi zkušenosti získat musí. Ale jak to udělat? Sehnat práci na menších letadlech v obchodní dopravě je v Evropě prakticky nemožné a TVS je jedna z mála společností, která bere i dvoustovkáře a kadetské podmínky jsou pro tyto lidi dočasné. Není to vlastně nic jiného, než jejich další investice do létání. V žádném případě to neobhajuji, ale je to cesta. Kdo nechce, nemusí.

Odpovědět

Kadeti

06.04.2014 v 8:14 Vlasto

Ako pise Martin, aj ked na pravej sedacke bude sediet novacik (niekde tie skusenosti nabrat musi), na lavej by mal byt skuseny a zodpovedny kapitan a k takymto incidentom by nedoslo.

Odpovědět

SSAD

06.04.2014 v 19:49 TVS

Vlasto a vam podobnym... predstava ze v pripade kazdeho incidentu TVS byl za kniplem novacek je zcela mylna, ve vsech pripadech sedeli za kniplem zkuseni piloti, kteri uz meli neco naletano a novacky rozhodne nebyli... "Novacek" pilot rozhodne muze zvysit sanci na nejaky incident, ale jak muzete sami videt obcas se to muze stat i zkusenym pilotum (A tim nemyslim jen pilotum TVS, ale stejne tak CSA ci jinych plnohodnotnych aerolinek).. Stejne hloupe je myslet si ze pilot incident se stal kvuli tomu ze pilot bere 800€ a ne 1 800€.. ano muze to negativne ovlivnit, ale ve chvili kdy o neco jde, mi verte, ze se piloti snazi delat to maximum co je v jejich silach... a rozhodne nepremysli stylem, ze to muzou poslat za drahu kdyz berou polovinu... rozhodne neni pravda ze by u TVS zustavali za 800€ jen piloti co nic neumi... naopak je v TVS spousta pilotu co za sebou maji zkuenosti z CSA, USA nebo vojenskych letounu...

Odpovědět

Travel

07.04.2014 v 8:29 Pepik

No jo, jenže ono se to už začíná filtrovat. Do dopravního létání jdou jenom buďto totální nadšenci nebo blázni. Fakt nevím, proč bych měl dávat ze svého 2 mega, několik let se dřít, všechno si platit a pak nastoupit do fabriky za 800 éček a být největší póvl s kterým každý máchá jak s hadrem na holi... Ti co už v tom kolotoči jsou to asi zkousnou a dokončí to protože to je prostě jejich sen, ale ti co teď přemýšlí zda do toho vůbec jít si vyberou raději něco jiného. A v dopravním letectví zůstanou jen blázni a ortodoxní nadšenci. Ti co mají rozum půjdou jinam. Hold už to není co to bývalo. Prestiž žádná, peníze žádné, vlastní investice enormní a neúměrné platu a podmínkám.

Odpovědět

Je to špatný...

07.04.2014 v 14:45 Joža

K Pepíkovi a Jurovi není co dodat, mají pravdu. Jen bych k Pepikovi dodal, že zcela nejhůře jsou na tom piloti, kteří šli do létání kolem r. 2008/2009, kdy "věděli", že zaměstnavatelé typovky platí a pokud neplatí, jsou platy takové, že se jim jejich investice rychle vrátí, ale přišlo černé září 2008 a letectví šlo do háje, ze kterého se vyhrabává jen velice pomalu, a nic z toho, co bylo, už není. Zato jsou tu stovky mladých nezaměstnaných a zadlužených, kterým bez půl mega (za TR) nikdo šanci nedá!

Odpovědět

platy a bezpečnost

07.04.2014 v 22:15 kang

podle mě nesouvisí výše platů s bezpečností letu. Nemyslím totiž že by v kokpitu seděli dva nezkušení piloti a ten zkušený kapitán určitě nemá 800E :) Pokud v pilotní kabině je člověk, který létá jen pro peníze tak to radši ať tam není vůbec. Je české specifikum(a nejen v letectví) že začátečník, který toho moc neumí chce minimálně průměrný plat. Jenomže jsme jinde, dnes ovládání dopravního letadla je o úroveň snazší než v minulosti a pokud máme převahu pilotů nad poptávkou tak by asi byl nesmysl piloty přeplácet ne?

Odpovědět

Pepik

09.04.2014 v 9:12 platy a bezpečnost

Jenže ona klesá úroveň celkově, nejen u začátečníků, ale i u kapitánů, protože kapitáni se nevytváří někde v éteru z nebeské hmoty, ale postupně se rodí z těch druhých pilotů... Čili tímto systémem, máme z těch nadšenců a bláznů i kapitány... Můžete mi ukázat jiné odvětví, kde musím dát ze svého 2 míče, několik let studovat, potom mít jednu z nejzodpovědnějších a nejnáročnějších prací a pak nedostanu ani průměrný plat? Byl byste rád, kdyby vás operoval lékař s platem uklízečky, který to dělá jenom proto, že si to vysnil a má to rád, ale jinak je z toho úplně na nervy a nespokojený? To je potom fakt kultura práce jak poleno. Za práci má být adekvátní odměna. Pokud tomu tak není, systém je vychýlen z rovnováhy a skončí to špatně. Pracujeme proto abychom vydělali prachy. Jinak můžeme běhat po loukách, žrát kytičky a být všichni happy. Chtěl bych vidět vás, kdybyste se měl živit něčím co vás sice baví, ale z toho co za měsíc vyděláte nemáte ani na to zaplatit tu investici, kterou jste musel do toho nejprve vrazit, abyste to mohl vůbec dělat, natož nějaké bydlení, jídlo, auto, zabezpečit rodinu... Kdo má rozum jde dělat něco jiného.

Odpovědět

RE: Pepik

10.04.2014 v 8:22 pavel

...přesně tak to je. A navíc ještě zaměstnavatelé zneužívají situace na trhu práce - přebytku pilotů - k tomu, že je nutí létat přes normu, nedodržovat odpočinek a to v kombinaci s výší platů namíchá smrtící koktejl..... Důsledky pak čteme v rozborech nehod.

Odpovědět

RE: Pepik

10.04.2014 v 20:41 Pavel

Kapitánom sa môže stať druhý pilot, ktorý nazbieral dostatok skúsenosti od svojich predchodcov. A to sa nedá za rok ani dva. Skúsení kapitáni v česku a slovensku museli odísť predčasne od lietania alebo do zahraničia, kde sú patrične ohodnotení. Rychlokvaška kapitán ochotný pracovať za smiešnu mzdu môže svojho druhého pilota naučiť len to, čo vie sám. Preto kvalita klesá. Za to ale môžu tí, čo vyhnali skúsených kapitánov smiešnymi mzdami do sveta alebo predčasného dôchodku. Kvalitného kapitána treba zaplatiť. Niektorej spoločnosti ale je pred kvalitou kapitánov a bezpečnosťou lietania prednejšia úspora na platoch pilotov.

Odpovědět

RE: Pepik

13.04.2014 v 14:31 Honza

No on to ty kluky nikdo nenutí dělat. pokud se jim to nelíbí, tak ať se na to vykašlou ;) nikdy by platy nebyly takhle mizerný, když by se nenašlo dost lidí, kteří jsou ochotni za takovýchto podmínek pracovat. za všechny tyhle podmínky si můžou piloti jen a jen sami. každej majitel společnosti se snaží vydělat a když máte lidi ochotné pracovat za takovýchto podmínek, no tak je prostě takhle nastavíte. když by se půlka lidí sebrala a řekla, že tohle teda ne, tak se podmínky rychle změní

Odpovědět

RE: platy a bezpečnost

13.04.2014 v 16:16 kang

jenomže létání už není tak náročné jak v nedávné minulosti. Dnes když většinu práce odvede autopilot a pilot je tam jenom aby naprogramoval toho autopilota a případně kontroloval(neberte mě doslovně, myšleno s nadsázkou, vím že pilot je tam i proto aby mohl usnout, případně flirtovat s letuškou :-) ). Srovnání s lékařem trošku kulhá, musíte 6 let studovat pak další roky dělat atestace. Pilotem se dneska stane každej kdo položí na stůl peníze, udělá jednotlivé kurzy a nalétá hodiny. Bohužel, taky se mi to nelíbí ale dnes už pilot dopraváku není zdaleka to co dříve, má mnohem blíž k tomu autobusáku než k lékaři a od toho se odvíjí jeho pozice na trhu práce.

Odpovědět

Přidat komentář