Dnes je 22. března 2019

5:59 18:17

Podesáté v Boleslavi

25. 6. 2014

Na letišti v Mladé Boleslavi bylo o sobotě 14. června opět rušno. Konal se zde Dobový letecký den, tentokráte s jubilejním číslem 10. Typy jako Catalina či Kittyhawk byly velmi silným lákadlem.

Divočina na finále a zastavení ve vzduchu

I přes zlověstné výstrahy některých meteorologů panovala od rána nad valnou částí Čech polojasná obloha s občasnými přeháňkami. O poctivé rozproudění krve před samotnou Historical Airshow se postaraly už dopolední přílety, které byly sem tam velmi chaotické a v některých chvílích i celkem nebezpečné. Obzvláště pak situace, kdy se na finále dráhy 23 nacházelo i několik letadel najednou. Někdy byla záchranou jen pohotová reakce posádky, o čemž se přesvědčila i naše redakční cessna. Naštěstí se vše obešlo bez nějaké zjevné škody, přesto by možná neuškodilo do budoucna zavést i v Boleslavi určitý systém à la příletové sloty, neboť se akce stává na české poměry docela dosti významnou, což opět potvrdil vysoký počet přilétnuvších návštěvníků.

Zahájení hlavního programu je už tradičně v rukou příslušníků čáslavské 211. taktické letky, jež provádí hlasitý průlet na svých třech Gripenech. Hned po zahajovacím průletu pokračuje prostřední z nich, pilotovaný display pilotem Martinem Špačkem, na brilantní ukázku sólové akrobacie. Diváci jsou na boleslavské show opravdu blízko dráze, nad níž se letové ukázky odehrávají. Snad tak ani nemusím popisovat, jaký hluk se areálem rozléhal, když Gripen prováděl nízké průlety na vysokých rychlostech.


Foto Ilja Petřík

Tento ročník byl tak trochu zaměřený na druhoválečnou techniku, soudě dle bohaté účasti strojů právě z tohoto období. Organizátoři se proto rozhodli vzdát hold všem československým stíhacím pilotům, a to poetickými průlety letounu Supermarine Spitfire za tónů české i slovenské hymny. Nad diváky se v tu chvíli snáší i parašutista s českou vlajkou. Ceremoniál to není nijak velkolepý, o to více ale plní svůj účel.

Obě dvě ukázky se pak podařilo spojit do velice ojedinělého průletu, a sice formaci ve složení Gripen – Spitfire – Gripen. Obě JAS 39 pochopitelně hodně zpomalené, „Spit“ naopak na nejvyšších obrátkách. Nevšední a kouzelné.

Ve vzduchu mohli diváci kromě u nás již typických ukázek spatřit i poměrně ojedinělé kousky, jako Cessnu 195 s hvězdicovým motorem, dvoumotorový dopravní dvojplošník de Havilland Dragon Rapide nebo ukázku trojvleku za Brigadýrem.


Foto Ilja Petřík

Poměrně zvláštním bylo i vystoupení dvojice Fi 156. Do této chvíle jsem sám úplně nevěřil tomu, že tohle Storch dokáže. Všichni jen udiveně pozorují německý lehký průzkumný letoun visící na jednom místě ve vzduchu. Vše v relativně malém protivětru. Vystoupení pak pilot zakončuje přistáním na pár desítkách metrů.

Dunivý Kittyhawk i šílený Šonka

Své číslo světové kvality na airshow předvádějí i „Létající býci“, letos naposledy na Zlínech 50, jak už bylo několikrát připomenuto. Nad mistrovskou akrobacií, tentokrát v podání Miloše Ramerta, už diváci ani nedutají, z celého vystoupení je slyšet pouze tematická doprovodná hudba. O to větší potlesk pak ale tento český guru bezmotorové akrobacie sklízí.

Diváci mezitím už netrpělivě čekají na představení ladné amfibie PBY Catalina v doprovodu P40 Kittyhawk. Přílet Cataliny se podařilo potvrdit jen několik dnů před samotným dnem, o to větší překvapení pro řadu přítomných to však bylo. Po několika společných průletech se každý z aktérů předvádí sám. Kittyhawk uspokojuje letecké uši příjemným dunivým zvukem a zároveň pumpuje do diváků adrenalin svými neuvěřitelně nízkými a rychlými průlety. Kdyby nebyla dráha na letišti v Mladé Boleslavi řádně posekaná, po vystoupení P40 by už určitě byla…


Foto Michael Černes

Nad Boleslaví se jako vždy perfektním vystoupením ukázal bezesporu nejúspěšnější současný akrobat Martin Šonka. Jeho vystoupení ale projednou není takové, jako vždy bývalo: Sestava začíná tak, jak si jí už asi každý český letecký fanda pamatuje. Na úvod „kobra“, poté několik dalších, již zaběhnutých prvků. Najednou ale diváci vidí i mnoho dosud nevídaných prvků. Kopané výkruty jsou najednou rychlejší, šílenější, někdy tak rychlé, že jsem skoro ani nepostřehl, že letadlo udělalo výkrut. Po čtvrthodince špičkové akrobacie se areálem rozléhá zatím rozhodně největší potlesk od diváků s řádně namoženými krky. Po vystoupení se navíc odehrává zajímavá scéna, kdy je akrobat vystupující z letadla zaplaven vlnou potlesku a jásotu. Martin tak jen zvedl ruce nad hlavu a mohl si užívat ovací na svou počest.

Po náročném dni mají diváci možnost si většinu vystupujících připomenout jejich velkým společným průletem. Čtveřice Flying Bulls i Martin Šonka samozřejmě nemohli udělat průlet jinak než na zádech… Na druhou stranu, mezi účinkujícími piloty se šuškalo cosi o zmatku v přípravě tohoto čísla, proto se závěrečného průletu nezúčastnil třeba Pilatus P2, který se v Boleslavi předtím předvedl coby protivník Spitfiru v jedné z druhoválečných ukázek.


Foto Michael Černes

Jubilejní desátý Dobový letecký den potěšil a je dobře, že nejenom přítomné diváky. V duchu jubilejního pořadového čísla Dobového leteckého dne totiž právě 10 korun z každé prodané vstupenky putovalo nadaci Chance 4 Children, která pečuje o sociálně hendikepované děti. A to se v kontextu velmi civilního pojetí celé akce rozhodně netváří jako laciné gesto.

Fotogalerie

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář