Dnes je 19. června 2019

4:52 21:15

Pád Dynamicu na Českobudějovicku nepřežili dva muži

26. 6. 2014 27 příspěvků

Dva muži ve věku 57 a 63 let dnes ráno nepřežili pád ultralekhého Aerospoolu WT9 Dynamic poblíž Trhových Svinů na Českobudějovicku. Stroj registrace OK-KUU75 letěl ve dvojici s jiným letounem ze Slaného přes České Budějovice do Chorvatska, havaroval asi 15 minut po vzletu z Plané.


Foto HZS Jihočeského kraje

"Oba muži při nárazu utrpěli těžká mnohačetná zranění, došlo u nich k selhávání základních životních funkcí. Přes veškerou snahu záchranářů se však nepodařilo muže zachránit," uvedla pro ČTK mluvčí záchranné služby Petra Kafková.

O příčinách nehody lze v současnosti pouze spekulovat. Na místě nehody však byl za strukturálně poškozeným letounem patrný vystřelený, ne však zcela rozbalený záchranný padák. Posádka se zřejmě rozhodla pro jeho použití až krátce před samotným dosednutím. Šetření se ujali pracovníci Ústavu pro odhalování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) a Letecké amatérské asociace (LAA).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vek

27. 6. 2014 v 11:30 Michal B

Nemuzu si pomoct, ale velice casto pozoruji u podobnych nehod, ze vek pilota byl okolo 60 let.. Rizikova skupina, vysoky vek? Mate ten pocit, nebo se mylim?!

Odpovědět

věk pilotů

27. 6. 2014 v 11:46 Pavel1266

Já si tohle nemyslím. Vyšší věk je většinou i proto, že tito lidé, už mají velké děti, fungující firmu nebo dobrou práci a dopřejí si své sny např. v podobě WT9. Dynamic je jedno z nejlepších ultralehkých letounů současnosti a co vím, tak oba piloti byli celkem zkušení. Těžko říct, ale jako pilota mě tohle vždycky o to více velmi zasáhne. Proč? Jedna věc je nekázeň, další nepozornost nebo podcenění něčeho důležitého. Každopádně budu rád, za jakékoliv informace ohledně vyšetřování . . .

Odpovědět

Pád na rychlosti?

27. 6. 2014 v 13:17 Mike

Dopad naploho na zem - musela to být velká rána. Padák venku. Že by pád na rychlosti?

Odpovědět

Re: Pád na rychlosti?

27. 6. 2014 v 13:46 Martin

Spíš bych tomu říkal "pád bez rychlosti". Můj tip je pád nízko nad zemí, kde už padák nepomůže. Otázkou zůstává příčina pádu. Např. pokus o nouzové přistání. Ti svědci, co se snažili oživovat, snad něco viděli i před dopadem.

Odpovědět

Oblačnost

27. 6. 2014 v 13:55 VL

V době nehody byla v Č. Budějovicích základna oblačnosti cca v 700mAMSL. Místo nehody leží ve výšce 650mAMSL a okolní kopce mají výšku 600-870m AMSL....

Odpovědět

Oblačnost

27. 6. 2014 v 15:20 Tomas

Ta oblačnost je dobře vidět i na snímku z místa nehody. Před sebou už patrně viděli Novohradské hory a viděli, že to nedají. Přestali sledovat rychlost? Vlétli do oblačnosti? Prohlížel jsem si více fotek, za letadlem není vidět žádná brázda, není ani zabořené čumákem, lom ocasní části a konce křídla svědčí opravdu o pádu naplocho bez velké dopředné rychlosti. Vývrtka?

Odpovědět

Moc chyb

27. 6. 2014 v 16:03 Jan

Jak to tak chodí asi spíše kombinace. Možná trochu těžký na zadek - naložený na delší cestu(zadní centráž). Přes ty kopce nevím jak (ten den) to nebylo úplně vhodné. Zřejmě nedávali moc pozor jak se věnovali tomu počasí - přetažený ero a "upadlo" to, možná se i to éro i točilo a pozdě vystřeli padák. Utrhnout WT9 do vrtáku to chce opravdu něco speciálního - ta váha a centráž ? Možná mohli ještě s podvozkem ven, možná by něco pochytal. Místa na normální nouzák je tam - všude dost. Není to moc poházené - musela to být pěkná rána. Moc chyb. Oba jsem znal. Je mi z toho smutno.

Odpovědět

RE: věk pilotů

27. 6. 2014 v 16:03 Honza

Ale tady přece nejde o to, proč jsou piloti na UL většinou vyššího věku. Jde o to, jestli to není riziková skupina. A já osobně si myslím, že ano. Bohužel reakce jsou už pomalejší a navíc čím je člověk starší, tím hůře se učí. A bohužel tito pánové většinou začínají létat třeba kolem padesátky. Ale samozřejmě vůbec to nevztahuji na tuto nehodu. Nic o těch lidech nevím a o příčině nehody už vůbec ne

Odpovědět

Pád Dynamicu

27. 6. 2014 v 16:17 František Anděl

Jestli má RE z předchozího příspěvku pravdu, tak se pravděpodobně jedná o podcenění situace, naprosto proti předpisům pro lety WFR. Je to jen hypotéza ale možná píchli mrak,ztratili prostorovou orientaci, vypadli z mraku v nezvyklé poloze a těch 50 metrů AGL nestačí ani na použití záchranného systému. No si se moc těšili do Chorvatska a nechtěli čekat. Bohužel takové nekázně dělají ti nejzkušenější, příliš si věří.

Odpovědět

Nehoda

27. 6. 2014 v 23:24 Radim

Na ty mrakaky bych to neviděl, zase tak nízko podle fotek nejsou. Ale je fakt že hory a alpy by za VFR nedali. Přetížené letadlo na zadní centráži situaci určitě přitížilo. Prohlédl jsem si na jednom webu asi 20 fotek z místa nehody. Nikde jsem nenašel směrové kormidlo. I kdyby se při pádu utrhlo viselo by alespoň na lanech. Je i možnost, že padák byl aktivován v malé výšce, éro se na lanech zhouplo a spadlo z 20 metru volným pádem. To se v sedě nedá přežít.

Odpovědět

andel

28. 6. 2014 v 16:39 jirka

Frantisku, nejzkusenejsi mrak nezaskoci.. a sebeduvera neni nemoc.. takove veci se stavaji a nikdo z nas tam nebyl, tak nesudme..

Odpovědět

vek pilota

28. 6. 2014 v 19:57 Dan

Vek pilota? Radka machova 64, jirka saller 58. Peter besseney ... Ma cenu to dal rozvadet..? V 70 lidi lezou na everest.. Neni to o veku..spis bych rekl ze je to dobou..porad nekam spechas, si tak zvykly z prace.. unaveny z kanclu ... mas pocit ze tam uz musis byt.. musis... Jenze to musis je prave to, co te potom ...

Odpovědět

k padu u Budějic

28. 6. 2014 v 22:05 sl

neřešme otátźku věku posádky. Kolik mladších si z odpuštěním nabralo hlínu do nosu. Podstatné je vědět, na co mám a co si mohu dovolit.Perfektně přístrojově vybavený stroj ještě nezaručuje bezpečnost letu. Důležitá je kvalifikace a soudnost pilota na co má a co si může dovolit.Přecenění svých schopností vede pouze k jedné věci….. a takových jsou plné hřbitovi…….

Odpovědět

K čemu?

29. 6. 2014 v 8:37 Honza

Když o tom pak člověk uvažuje, k čemu vlastně je VFR létání?? Skoro pouze kolem komína! Vždyť mraky jsou po cestě vždycky někde, mimo těch pár dní v roce, kdy je vymeteno nad celou Evropou. Tak k čemu jsou ultralighty? Drahá sranda WT9 za 3,5mil když je to kolem komína. Ostatní riskují....létají hladiny 100 a výše nad souvislou dekou s necertifikovaným Rotaxem...jen úvaha. Letadla se posouvají dále a dále, ale stále je to na bezpečnou jistotu pouze tak kolem komína...

Odpovědět

RE: K čemu?

29. 6. 2014 v 9:14 Honza II

K Honzovi: Typický názor člověka bez zkušeností s VFR létáním na delší trasy. Nebo možná provokace, nebo závist, že někdo letí Dynamicem k moři. Já osobně s Dynamicem nalétám 130 hodin ročně a z toho polovina jsou delší trasy i do zahraničí. Když je plocha v blízkosti, na služební cesty už ani autem nejezdím. Ale platí, že zásady bezpečného VFR létání jsou vždy stejné a nerozlišují létání kolem komína a dále. Všichni jenom tuší co se mohlo stát, tak počkejme na závěry vyšetřování. Pokud se je ovšem dovíme. Můj dojem je, že LAA z neznámých důvodů přestala informovat v sekci nehody o incidentech. Také jste si toho všimli? Viz srážka dvou Legendů, viz pád Legendu na padáku, viz nehoda v Křižanově a další. O menších incidentech a pravidelných rozborech příčin ani nemluvě.Zkrátka nic. Že by důvodem byla statistika pro zasedání nějakého mezinárodního spolku?

Odpovědět

Re: k čemu?

29. 6. 2014 v 15:51 Honza

Honzovi II od Honzy: díky moc za Tvůj názor! Ano, máš pravdu, byla to ode mne trochu provokace. Fakt mě zajímá, jaké zkušenosti mají ostatní s VFR létáním po delších trasách. Přijde mi totiž, že v těchto super vybavených letadlech to tak nějak svádí k typu velkého létání a přeceňují se síly (určitě ne Tvůj případ)...jinak co se týče LAA, naprostý souhlas...jakoby blokace informací z nějakého důvodu....

Odpovědět

WWW

29. 6. 2014 v 19:33 Dan

přehled nehod je tady: http://www.doletis.cz/archiv-nehod nicméně bez rozboru, ty budou asi na uzpln

Odpovědět

RE: Re: k čemu?

29. 6. 2014 v 20:51 Honza II

Ještě jednou Honzovi. Vedle Dynamica provozuji i velké létání s Cessnou 172, Z 43 a nejvíce nalétám s Daimondem DA 40 NG. V úterý s Dynamicem v Žilině, v pátek s DA 40 ve Fridrichshafenu. Za sebe mohu říci, že přístup k VFR létání ať s ULL nebo v GA u rozumných pilotů by měl být vždy stejný. Pokud někdo provozuje jako v tomto případě Dynamica od roku 2005 a je na cestě do Chorvatska, tak se asi nejedná o "komínáře". Určitou dobu si pro zajímavost vedu statistiku pouze z informací z mého okolí o předletových a letových závadách mezi ULL s necertifikovaným Rotaxem jak píšeš a nejvíce užívanými letadly v aeroklubech, výroba osmedesátá léta. Když vynechám moderny (Daimond a Cyrrus), tak ten poměr se snad ani nedá matematicky vyjádřit ve prospěch moderních UL. Takže jsme zase jenom a jenom zpátky u lidského faktoru. Bohužel. Dane děkuji, o tom seznamu vím, tak si počkáme, kdy se objeví rozbory.

Odpovědět

Létání

29. 6. 2014 v 21:06 Sam

A to jsem se právě rozhodoval, že bych do létání šel a udělal si piloťák. Tak tahle událost moc nepovzbudí. Nicméně hlubokou soustrast rodinám.

Odpovědět

RE: RE: Re: k čemu?

29. 6. 2014 v 23:24 Akng

souhlasím. Ale jenom k tomu porovnání, je nesmysl srovnávat 40 a více let stará letadla s moderními ULL. Ona taková aeroklubová vlečná má přece jenom trošku jinej režim než Dynamic, kterej 95% času nelétá vleky. Pokud ale ten Dynamic zvládne i po 50 letech služby vlekat třeba do vlny tak před ním smeknu.

Odpovědět

RE: Vek

30. 6. 2014 v 9:01 Martin

Od okamžiku, kdy se nám přímo na letišti zabil kamarád s tisíci nalétanými hodinami při nepodařené návratové zatáčce, jsem přesvědčen, že nehoda se může stát každému z nás bez rozdílu ve zkušenostech a věku. Myslím si totiž, že člověk v krizové situaci mnohdy ani nemá čas rozumně uvažovat, a že ten osudový pohyb za něj vykoná instinkt, uložený někde hluboko a nedostupně v mozku. Jsem proto skeptický k výpovědím "Jak se něco takového mohlo stát tak zkušenému pilotovi".

Odpovědět

Počasí

30. 6. 2014 v 16:51 Jirka

Ve středu večer jsme navštívili divadlo v Krumlově, po dešti, s mraky nad hlavou a goretexovou bundou jako záchranou pro případ návratu nepříznivého počasí. Na konci měli herci kostýmy mokré po kolena. Ve čtvrtek už bylo během dne obstojně ale hned ráno sednout do éra na přelet do Chorvatska mi nepřijde jako odpovědnost ale sázka na to, že za Dunajem už bude líp. Bohužel zkušenosti ani věk někdy podobné sázky nevyhrají... Dle mého zcela zbytečně, ale po nehodě je nás chytrých opět plná obloha...

Odpovědět

drak

30. 6. 2014 v 18:57 Radek

Všiml jsem si, že list vrtule (fotky na pozary.cz) je celý. To by znamenalo, že v době pádu motor neběžel. Takže dle mého odhadlu po vysazení motoru a malé výšce AGL, se pilot rozhodl pro záchranný systém. Ten však nemusel fungovat jak pilot čekal. Uvidime co přinesou výsledky vyšetřování. Pokud tedy vůbec něco přinesou.

Odpovědět

RE: drak

30. 6. 2014 v 23:53 Petr

Anebo po totální ztrátě orientace v mraku za podmínek IMC poslední řešení v podobě padáku. Před vystřelením vypnout motor aby to neposekalo komponenty padáku, že. Jenomže rozhodnutí vystřelit přišlo pozdě a už bylo neúčinné. Proto ta stojící vrtule, třeba.

Odpovědět

RE: drak

1. 7. 2014 v 0:07 Chlupatec

Radku, to že motor neběžel může být "normální". Nevím jak u dynamiku, ale vypnutí motoru je na prvním místě checklistu před střílením padáku. (Vypnout motor, dotáhnout pásy, střílet padák - samozřejmě pokud je na to čas) Pokud uvážíme, že posádka nebyla tak úplně nezkušená, tak spíše než selhání pohonné jednotky bych uvažoval o úmyslném vypnutím motoru před aktivací ZS. Kdybych si mohl dovolit spekulovat, tak bych uvažoval buď o ztrátě řiditelnosti (mě na fotkách znervózňuje chybějící část SOP) nebo o neúmyslném vlétnutí do oblačnosti a následné ztrátě orientace. Samozřejmě do úvahy připadá celá řada jiných věcí - to nechme těm, kteří mají více informací než jednu fotku a hromadu drbů. Řešit selhání motoru aktivací ZS, navíc v malé výšce je přinejmenším hloupé. Každopádně souhlasím s názorem Honzy-II s tím, že asociace nedostatečně informuje o nehodách. V době internetu je černá kronika v pilotovi půl roku do nehodě tak trochu nošení dříví do lesa... Proč na stránkách LAA není rubrika nehody, kde by byly základní aktuální a aktualizované (s ohledem na vyšetřování) faktické informace o nehodách. Chápu, že není možno zveřejnit jména a posmrtné fotky obětí, ale stručné základní faktické informace by vyvrátily spekulace a pomohly snížit "škody" v očích veřejnosti.

Odpovědět

RE: drak

1. 7. 2014 v 8:52 Tomas

Tezko rict. Jeden list je sice OK ale dva dalsi jsou ulomene kompletne. Vrtule byla puvodne 3-lista

Odpovědět

RE: RE: drak

2. 7. 2014 v 13:42 Tomáš

V LAA necítím příliš zájmu o vyšetřování nehod, zejména pokud v nich figurují letadla jistých českých - s LAA spřátelených výrobců. V takovém případě je na vině vždycky pilot. Proto ke zveřejňování všech vyšetřovacích zpráv zcela jistě nedojde.

Odpovědět

Přidat komentář