Dnes je 16. července 2018
5:11 21:05

Malacky si vybraly svou daň

21. 5. 2015 6 příspěvků

Další z mých vzpomínek, dnes na velmi smutný příběh Franty Maxy na letounu SU-7 BK při ostrých střelbách v Malackách.

Už pět let se létalo u nás v Čechách na nadzvukových letounech, Sůčkách SU-7 BM; na letišti v Čáslavi, ale nyní také v Náměšti nad Oslavou. Trénovalo se bombardování a střelby, a to tak, že jedenkráte ročně celý letecký pluk přelétl do prostoru Malacek, kde byl vybudován polygon na provádění ostrých střeleb a bombardování.

Přenesme se tedy k náměšťskému leteckému pluku, který právě před několika dny přistál na slovenském letišti jménem Kuchyňa. Dnes budou piloti trénovat ostré střelby na pozemní cíl. Na písčité zemi na střelnici jsou vytvořeny elipsy 9 x 5 m jako terče. Každý zásah je v písku vidět a kontrola u terčů zásahy počítá a zapisuje. Střelba s letounem je rutina, ale tak lehké to zase není, vzhledem k rychlosti letounu a počasí.

Je 16:01, pilot mjr. František Maxa žádá o povolení ke vzletu se svým rojem čtyř letounů. Je zkušený a byl zde už mnohokráte s pomalejším letounem, MiGem 15. Tentokráte je to trochu složitější. Letoun SU-7 BM je rychlejší, ale nic se neděje, snad se to zvládne i dnes.

Mezi piloty zuří soutěž, kdo bude lepší a nastřílí více zásahů. Na střelnici jsou všichni za okamžik, protože střelnice je za humny, skoro na okruhu letiště Kuchyňa-Malacky. Přibližují se rychlostí 800 km/h. Franta velí nad střelnicí rozchod, a tak se ostatní piloti řadí za sebou a jdou jednotlivě do zteče. Řídící na střelnici je bedlivě sleduje z věže a povoluje každému vchod do zteče. Střílí se kanony. Vše je OK. Následuje další okruh na třetí, poslední zteč.

Co se to ale děje? Najednou se řídícímu něco nelíbí. Franta není ještě ve čtvrté zatáčce a už se řítí k zemi. Letoun má závadu na řízení, nejde ovládat a do prudké zteče pod úhlem 30 stupňů přešlo sůčko samo. V tu chvíli se ozve Franta: „Mám závadu.“ Řídicí stručně a pohotově zavelí: „Proveď katapultáž!“

Jsou to vše okamžiky. Letoun má rychlost asi 800 km/h a záhy vráží do země v lese na okruhu střelnice.

Nikdo Františka na padáku neviděl a v lese je už skoro tma, navíc plno nevybuchlé munice. Létání je okamžitě přerušeno, stejně je už soumrak a velení pluku se dohaduje, co udělat. Bylo nakonec rozhodnuto počkat s hledáním pilota na ráno. Každého v tu chvíli zahalí nepředstavitelný smutek. Odešel opět jeden kamarád?

Kdyby…

Pátrací skupina tedy druhý den vyráží hledat a dojíždí k troskám. Řídicí létání ho neviděl a domníval se, že František zůstal v letounu. Začíná ohledání a zkoumání trosek. Pilota momentálně nenacházejí.

Ukazuje se ale, že 30letý František Maxa se opravdu katapultoval. Sice na poslední chvíli a při velké rychlosti, ale nezemřel. Jenže. Padák se po katapultáži nerozevřel úplně a zraněný pilot – ve velkém šoku – dopadl asi necelý kilometr od místa dopadu letounu. Vysvlékl se, srovnal kombinézu a prádlo do kupičky a zalehl. Připomínám, že byl v šoku.

Bohužel byl chladný listopad…

Týmem byl nalezen až odpoledne, pozdě. Kdyby skupina vyrazila hned večer, pomocí lamp by ho asi našla, zachránila. Ale byla tehdy tma, les byl o to tmavší a mnoho různé munice se válelo kolem. Proto velitel rozhodl čekat na svítání. Kdo ví, kolik by bylo obětí, kdyby se šlo pátrat hned. Samá kdyby…

Od té doby jsem si pořídil malinký pohotovostní balíček s různými prášky a čokoládou pro všechny případy. Totiž podobný případ se už stal kamarádům v Tatrách, kdy po katapultáži bloudili lesem ve sněhu. Neměli co jíst, byli zmrzlí na kost a ve zcela nepřístupném terénu, jen v polobotkách. Moc nechybělo, aby nezahynuli jako Franta.

Opět si tedy Malacky vybraly svou daň. Snad naposledy.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Pěkné

21. 5. 2015 v 8:55 Lukas

Pěkné čtení, díky Jirko

Odpovědět

RE: Pěkné

22. 5. 2015 v 20:05 Fero

Smutné a nepochopiteľné. Dobré je, že si vzali z toho poučenie.

Odpovědět

SAR

23. 5. 2015 v 2:29 OM0AML

Od vtedy vznikla stala sluzba patrania a zachrany v ČSLA potom ASR aj AČR teraz OSSR zaviedly sa pravidla ako napr ze patranie sa ukoncí alebo prerusi len na pokyn lekára

Odpovědět

v soku . . .

27. 5. 2015 v 17:13 Petr

Jednou jsem v Alpach havaroval s padakem na strome. Po chvili se mi podarilo dostat se ke kmeni, slezt dolu a zavolat kamaradum, aby me nasli. Kdyz jeden z nich vylezl do koruny smrku a chtel odepnout sedacku, mel pocit, ze neco nehraje. Nemohl najit zalozak. Po chvili zjistil, ze zalozak byl uhledne slozen v zavazadlovem prostoru sedacky u chranice patere. Myslel jsem si, ze si dela srandu, ale kdyz pak sedacku spustil na zem, pochopil jsem, ze to myslel vazne. Pouze logickou uvahou jsme se dobrali k tomu, ze se vse odehralo asi takto: Kdyz jsem pristaval do porostu, jedna z vetvi nejspis zavadila za rukojet zalozaku a ten se rozbalil a zustal viset podemnou. Abych zabranil jeho zamotani do vetvi pri naslednem sundavani, vytahnul jsem si ho do klina, potom opatrne nasoukal do zavazadloveho prostoru a ten zavrel.... Dodnes si nevybavuji ani stripek toho co se stalo tesne po pristani do onoho stromu. V soku asi clovek jedna mechanicky nekdy i mozna racionalne, ale je uplne mimo.

Odpovědět

RE: v soku . . .

28. 5. 2015 v 9:22 Lubor

Nejsem odborník, ale vysvětluji si to tak, že v šoku člověk provádí naučené a vyzkoušené vzorce chování, které má leta zažité. Problém je, že bez vědomí širšího kontextu. Např. "jsem unavený" => "jdu si lehnout", "lehám si, abych usnul" => "svléknu si vrchní oblečení", "mám v ruce oblečení" => "složím jej a srovnám", "vidím rozbalený padák" => "zabalím ho", "mám v ruce zabalený padák" => "uložím ho". Reagujeme na jednotlivé podněty bez jakékoli koncepce. Jako bychom situaci pozorovali rourou - něco jako "tunelové vidění/vnímání". Ta absence širšího uvažování způsobí, že sice uděláme nějakou činnost, ale ta nemusí zapadat do širšího rámce situace, ve které se právě nacházíme. V tom tkví nebezpečí šoku. Navenek takový jedinec může vypadat úplně normálně, takže mu zachránce nemusí věnovat dostatečnou pozornost.

Odpovědět

maxa

1. 11. 2015 v 21:23 roman

neviem kto to prvy napisal,ale ta "bachorka" o lese plnom nevybuchnutej municie sa vsade opakuje a musim napisat,ze je to total hovadina.mozno len chceli tymto ospravedlnit svoje nic nerobenie byvali gumaci.v priestore dopadu lietadla a pilota niky nebola a nie je strelnica,je to len ochranne pasmo dost daleko od dopadovej plochy.(nedaleko ide aj cesta z malaciek do studienky).cize tak maximalne nabojnice od polovnikov,nic viac.uz by to mohol niekto napisat aj objektivne a neopisovat len stare bludy.

Odpovědět

Přidat komentář