Další rána pro F-35, Kongresu se podařilo udržet A-10 ve službě

16.11.2015

Další rána pro F-35, Kongresu se podařilo udržet A-10 ve službě
Další rána pro F-35, Kongresu se podařilo udržet A-10 ve službě (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ještě donedávna plánovalo letectvo Spojených států bitevní letouny A-10 Thunderbolt II do roku 2019 vyřadit a umožnit tak plnohodnotný nástup mnohem pokrokovějšího systému F-35 Lightning II. Bohužel pro Lockheed Martin se tak zřejmě ještě několik let nestane. Americký Kongres se totiž usnesl udržet již více než 40 let staré letouny ve službě minimálně do roku 2023.

K tomuto kroku však americké letectvo (USAF) nepřesvědčil ani tak Kongres samotný, jako spíž aktuální politický vývoj. Jak se ukázalo, pro tak zvané asymetrické konflikty, jako jsou právě ty na Blízkém východě, je A-10 opravdu dokonalým zbraňovým systémem. I přes své stáří prochází stroje firmy Fairchild neustále dalšími modernizacemi, s moderními letouny se jim tak daří poměrně dobře držet krok. Navíc samotný F-35, u USAF ve verzi A, se ukazuje být v současných konfliktech rozhodně zdaleka ne tak schopným, ne-li přímo nepoužitelným. Koncepte F-35 totiž počítá se stejně vyspělým soupeřem, kterého dokáže porazit hlavě díky technickým výhodám a momentu překvapení. V současných konfliktech je však zapotřebí spíše přímá letecká podpora vojáků na zemi, na kterou je A-10 přímo postaven. V neprospěch F-35 pak mluví i vysoké provozní náklady a zatím i nedostatek vyškoleného personálu.


A-10C při střelbě z GAU-8/A, jedné z velkých předností A-10 při plnění úkolů Close Air Support / Foto US Air Force

Vzhledem k přetrvávajícím asymetrickým konfliktům se tak zřejmě po několika letech jednání podařilo US Army, u které je A-10 pro své schopnosti velmi oblíbený, a americkému Kongresu pozdržet vyřazení letounů. Ve Washingtonu se navíc mluví o prodloužení služby legendárního stroje až do roku 2028. To vše je poměrně citelná rána pro celý program Joint Strike Fighter, jehož je F-35 produktem, při zavádění do výzbroje USAF. V jeho arsenálu totiž bude i po roce 2019, kdy mělo dojít k vyřazení posledního kusu, okolo 170 strojů A-10. To by se mohlo ještě výrazně dotknout počtu objednaných Lightningů II a jejich termínu dodání.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář