Dnes je 23. února 2019

6:56 17:35

Renesanci nadzvukové dopravy slibuje business jet Aerion AS2

18. 11. 2015 3 příspěvky

Éra nadzvukového dopravního létání byla krásná, skončila ovšem již před více než deseti lety spolu s Concordem. Svěží vítr do exkluzivního prostředí nyní přinesla společnost Flexjet, která oznámila uzavření objednávky na 20 nadzvukových business jetů Aerion AS2. Texaský provozovatel soukromých letounů se tak stal prvním zákazníkem americké společnosti, která plánuje první dodávky nadzvukového letounu na rok 2023.


Nadzvukový business jet Aerion AS2 / Foto Aerion Corporation

Uzavření objednávky za 60 miliard korun (2,4 miliardy dolarů) u Aerion Corporation oznámil Flexjet na americkém veletrhu NBAA 2015. Obdržet by měl celkem 20 nadzvukových letounů schopných přepravit 8 až 12 osob na vzdálenost 4 750 NM (8 800 km). S cestovní rychlostí Mach 1,5 by mohl zkrátit přelet Atlantiku ve srovnání s podzvukovými letouny o tři hodiny, při delších letech v oblasti Pacifiku může časová úspora dosáhnout až šesti hodin, uvádí Aerion ve své zprávě.

O certifikaci Federálního leteckého úřadu (FAA) by se AS2 rád ucházel během roku 2021, jeho následné ambice však sahají daleko za hranice Spojených států amerických. Výkonný ředitel společnosti Flexjet Kenn Ricci vidí jeho uplatnění zejména při letech přes oceány či nad územím Číny, kde na rozdíl od USA neplatí zákaz letu nadzvukovou rychlostí.

„Jeho sonický třesk nebude doléhat až na zem, což snad úřady přesvědčí a nechají jej létat nadzvukovou rychlostí nad svým územím," věří pan Ricci v obejití hlukových omezení, se kterými se kdysi potýkal i Concorde. „I kdyby ne, stále může uplatnit svůj nadzvukový potenciál na tratích vedoucích přes Atlantik či Pacifik,“ nabízí pan Ricci možné budoucí uplatnění stroje.

Kromě slibné budoucnosti supersonického cestování přinesl letošní letecký veletrh NBAA například představení podzvukového business jetu Citation Hemisphere s prvním startem plánovaným v horizontu čtyř let.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Aerodynamika

25. 11. 2015 v 16:21 Radek V.

Je vůbec reálná ta ocasní část trupu? Nadzvuková aerodynamika, tedy rázové vlny na vstupech motoru by měly výrazně namáhat až ohrozit konstrukci. Kdyby se na konstrukci podílel Gulfstream, Bombardier nebo Dassault, věřil bych v úspěšný program, takhle to moc reálné není.

Odpovědět

Re: Aerodynamika

26. 11. 2015 v 9:30 PS

Tyto reklamní malůvky vznikají v hlavách designerů tedy lidí kteří tomu nerozumí a to tak aby přilákaly investory, tedy lidi kteří tomu už vůbec nerozumí. Takže je lepší tyto nádherné vizualizace nebrat vůbec vážně, výsledky práce lidí kteří tomu rozumí za tím většinou nejsou, možná tak nějaká feasibility study. Podle toho obrázku to nerespektuje pravidlo ploch a otázkou bude i centráž a polohy aerodynamického středu vzhledem k nezvyklé poloze kabiny vůči křídlu. Tím neříkám, že to nemůže letět, jen pochybuji o dosažení požadovaných výkonů a vlastností. P.

Odpovědět

aerodynamika

26. 11. 2015 v 12:50 igi

ked date do googlu aerion AS2, tak vyhodi desiatky roznych vizualizacii, raz vyskovka na trupe, raz ako Tcko, dva motory, tri motory, kridlo v strede trupu, kridlo vzadu... Takze treba to brat zlehynka :) Kazdopadne v dnesnej dobe nie je problem postavit nadzvukove lietadlo, problem je aby nevybijalo okna

Odpovědět

Přidat komentář