Rozbory ÚZPLN: Pád na malé rychlosti

5. 5. 2016 Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Pilot letounu Skylane loni v srpnu prolétal nízko nad obcí Lipno na Lounsku. Po nezvládnuté zatáčce narazil do štítu domu a dopadnul na záda na přilehlou cestu. Co ho k riskantnímu manévru vedlo?

V srpnu loňského roku prolétával ultralight Skylane UL registrace OK-MUO44 nad obcí Lipno v severozápadních Čechách. Dva piloti zaletěli pozdravit svého kamaráda, který na zahradě tou dobou připravoval slavnost. Po druhém přeletu ve výšce ne větší než 100 metrů točil letoun doprava o přibližně 120°. Nízká rychlost i výška si však zase jednou vybraly svou daň, stroj narazil do štítu jednoho z domů a na zádech dopadnul na přilehlou cestu. Pilot nehodu nepřežil, cestujícího převezla záchranná služba do nemocnice.

Dva zkušení piloti

Odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) na začátku vyšetřování nejprve ohledali místo dopadu letadla, to jim však s ohledem na jeho rozsáhlé poškození o možných příčinách nehody mnoho neřeklo. Mohli tak vycházet zejména z výpovědi muže, který se s oběma piloty na palubě letounu dlouhodobě znal a nad jehož hlavou ultralight krátce před nehodou několikrát přeletěl. Toho závěrečná zpráva označuje jako svědka. 58letý spolucestující si na příčinu a okolnosti související s událostí nedokázal vzpomenout.

Oba muži na palubě letounu již měli řadu zkušeností. Letový zápisník 39letého pilota letounu se vyšetřovatelům sice nepodařilo dohledat, podle výpovědi svědka, cestujícího a majitele letounu však odlétal více než 1 500 hodin. Osudného dne se s cestujícím sešel na letišti Raná již v dopoledních hodinách s dostatečnou časovou rezervou před samotným letem. Odpoledne odstartovali a před pátou hodinou přiletěli nad obec Lipno, kde prolétali nad hlavou svědka.

Ten přibližně v uvedeném čase slyšel zvuk letounu, přes překážky jej však zprvu neviděl. Posléze letoun proletěl severně od něj východním směrem, nyní jej viděl ve výšce přibližně 100 metrů nad zemí a poznal, že to jsou jeho přátelé, kteří jej chtěli pozdravit.


Směr průletu UL letounu před poslední, pravou zatáčkou / Foto ÚZPLN

Příliš pomalý let

„Letěli pomaleji, UL letoun neřval, nemohli tam mít moc otáček, rychlost byla tak 100 km/h. To bylo v okamžiku, když jsem měl úhel 45°, vzdálenost ode mne 50-100 m nade mnou,“ poznamenal k pozorovanému přeletu letounu svědek vyšetřovatelům. Následně ztratil letoun kvůli překážkám z dohledu, ještě několikrát však přerušovaně zaslechl zvuk motoru. Letoun prováděl ostrou pravou zatáčku, byl však nízko a letěl příliš pomalu.

„UL letoun při pádu narazil spodní stranou levé vnější poloviny křídla do hřebenu střechy a laminátovou pružinou levé podvozkové nohy s diskem a pneumatikou do štítu domu, vysokého cca 8 m,“ popisuje zpráva náraz, který přetočil letoun před dopadem na zem.

„Podle ohledání stavu trosek komise dospěla k názoru, že UL letoun narazil v poloze na zádech na rozhraní travnatého pásu a místní asfaltové komunikace na zem, pravou polovinou křídla do betonového sloupu nadzemního elektrického vedení nízkého napětí.“ Konec levého křídla se i se vztlakovou klapkou zaklínil do střechy objektu.


Levým křídlem zasáhl štít domu, na zem letoun dopadnul na zádech / Foto ÚZPLN

Stejně jako svědek nehody, i závěrečná zpráva potvrzuje domněnky o nízké rychlosti letu. Pádovou rychlost s vysunutými klapkami udává jako 65 km/h, při provádění 60stupňové zatáčky může narůst až na 92 km/h, letoun se však pohyboval přibližně 100kilometrovou rychlostí bez vysunutých vztlakových klapek.

Propadlý technický průkaz

Při vyšetřování se svědek zmínil o přerušovaném zvuku motoru, na ten se proto mimo jiné zaměřili vyšetřovatelé nehody. „Po odstranění příruby karburátoru z prostoru pístu byl mechanický pohyb motoru volný. Činnost motoru v době nárazu byla potvrzena nálezem otlaků a obrusu na ozubeném kole v reduktoru,“ potvrzuje závěrečná zpráva činnost pohonu do poslední chvíle.

Ani další ohledání trosek letounu neodhalilo poškození vzniklé před samotnou nehodou, které by mohlo způsobit nehodu stroje. Ačkoli platnost technického průkazu ultralightu skončila 1. dubna 2015, tedy více než čtyři měsíce před událostí, nepodařilo se vyšetřovatelům prokázat, že by technický stav letadla přispěl k letecké nehodě.


Amatérsky sestavený UL letoun Skylane OK-MUO44 / Foto Jakub Taussik

Nebezpečná pilotáž

Svědek potvrdil, že letoun opakovaně prolétal ve výšce do 100 metrů nad zemí, čímž zcela jistě porušil ustanovení předpisu L2 – Pravidla létání, který pro let VFR nad zastavěnou oblastí stanovuje minimální výšku letu 300 metrů nad terénem. „Výška průletu severně obce Lipno ze západu na východ byla, s velkou pravděpodobností, 50 m a menší,“ domnívají se vyšetřovatelé na základě výšky okolních překážek, přes které svědek nedokázal letoun v jistých momentech spatřit. 

Ze slov svědka i závěrečné zprávy vyplývá, že letoun v oblasti úmyslně opakovaně manévroval a je tedy možné, že po posledním zaznamenaném průletu měl v plánu vrátit se pravou zatáčkou nad místo svědka. „Pravděpodobnou příčinou letecké nehody byl pád UL letounu v průběhu manévru na malé výšce a pravděpodobně i na malé rychlosti,“ uzavírají vyšetřovatelé.

Náhlá smrt

O kritických okamžicích předcházejících nárazu do domu svědčí zmínka ÚZPLN o posmrtném vyšetření pilota. „V době posledních desítek sekund (nejméně 10-15 s) před smrtí u něj došlo k aktivaci energetického metabolismu. Pilot tedy po krátkou dobu podstupoval vystupňovanou psychickou zátěž (duševní námahu), která v konečné fázi těsně před smrtí přerostla ve stresovou reakci (negativní psychickou emoci), která se však již nestačila plně vyvinout,“ popisuje závěrečná zpráva. 

Jinými slovy, let do poslední chvíle probíhal bez větších komplikací, situace vnímaná pilotem jako kritická pak přišla náhle a trvala relativně krátce. Vyšetřovatelé ve svých závěrech proto uvádí, že pilot „neměl reálnou šanci vzniklou situaci úspěšně vyřešit vzhledem k malé výšce.“

Podobné případy bohužel plní statistiky leteckých nehod poměrně často, ostatně jeden ze straších článků Rozbory ÚZPLN: Nízko a pomalu je toho důkazem i z našich luhů a hájů. Piloti létající shodný typ ultralightu podle závěrečné zprávy uvádějí, že letoun „do pádu přechází po křídle s mírným náklonem. Ztráta výšky při vybírání pádu je cca 10 metrů.“ To vše se děje při rychlosti 65 km/h. Pokud tedy nemáte dostatek výšky, tak jako pilot v popisované nehodě, tragédie je de facto neodvratitelná.

Po krátké chvíli svědek zaslechl dvě rány, dodává závěrečná zpráva. „To se odehrálo během deseti sekund,“ popisuje svědek pád letounu a dokládá tím, jak rychle se letecká nekázeň tohoto druhu může vymstít.

Létejme opatrně!

Závěrečnou zprávu z vyšetřování najdete na webu ÚZPLN!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář