Možný nástupce Black Hawku, konvertoplán V-280, poprvé vzlétl

20.12.2017

Možný nástupce Black Hawku, konvertoplán V-280, poprvé vzlétl
Možný nástupce Black Hawku, konvertoplán V-280, poprvé vzlétl (Zdroj: Aeroweb.cz)

V pondělí 18. prosince se do vzduchu vůbec poprvé podíval nový konvertoplán V-280 Valor americké společnosti Bell Helicopters. Stroj je přitom horkým favoritem v otázce náhrady stárnoucích transportních a bojových vrtulníků Black Hawk a krátce na to i legendárních bitevních AH-64 Apache.

Přestože může Valor na první pohled působit jen jako vylepšený V-22 Osprey, který letos v americkém letectvu, námořnictvu a u jednotek námořní pěchoty oslavil již desáté výročí svého provozu, jedná se o diametrálně odlišné stroje sdílející jen podobnou koncepci. Pro Valor jakožto bojový vrtulník je přitom nejdůležitějším rozdílem mechanismus sklápění nosných rotorů - ty se nyní pohybují pouze za doprovodu převodovky, samotné turbohřídelové motory pak zůstávají na rozdíl od V-22, kde se pohybuje celá motorová gondola, pevně na místě. Takový rozdíl v konstrukci přitom kromě méně náročné konstrukce umožňuje i lepší možnosti pohybu osob kolem vrtulníku. Kromě nových ocasních ploch motýlkového typu je pak možno nový stroj poznat i podle záďové konfigurace tříbodového podvozku.


Foto Bell Helicopters

Právě ke konceptu konvertoplánu se přitom Bell rozhodl na základě požadavků US Army, která by si od nového stroje s kolmým startem a přistáním přála kromě větší nosnosti za výrazného zvýšení doletu hlavně výrazně vyšší cestovní rychlost. Ze stejného programu označovaného JMR-TD (Jednotný multifunkční technologický demonstrátor) přitom kromě Valoru vzešel ještě SB-1 Defiant konsorcia Sikorski a Boeing, který zatím jen jako technologický demonstrátor (Valor je již finální vývoj bojového stroje) vzlétl již před dvěma lety. Defiant v sobě přitom pojí poněkud konzervativnější přístup v podobě vrtulníku s dvěma nad sebou umístěnými protiběžnými rotory a jakýmsi propulsorem v tlačné konfiguraci.

O vítězi výběrového řízení pod označením FVL (Stroj budoucnosti s kolmým startem) se má začít rozhodovat během roku 2019 s tím, že by měl vybraný typ začít americké bojové vrtulníky nahrazovat koncem 20. let 21. století. 

Konkurenční Defiant v celé své kráse / youtube.com/arronlee33

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář