Dnes je 21. srpna 2018

6:01 20:10

Okřídlený lev odletěl na cestu kolem světa, přistane v září

26. 7. 2018 24 příspěvků

Včera se z letiště Točná u Prahy vydal k dvouměsíční výpravě s cílem oslavit 100 let od založení Československa aviatik Roman Kramařík. V rámci Mise Okřídlený lev chce jako vůbec první Čech samostatně obletět svět.

AKTUALIZOVÁNO 26. 7. 47 000 kilometrů dlouhou cestu přes tři kontinenty a shodný počet světových oceánů plánuje Roman Kramařík zvládnout za necelé dva měsíce v šestimístné Cessně P210N s příhodnou imatrikulací OK-TGM. Plán letět jako vůbec první Čech sólo se zrodil vlastně z nouze - zbývající prostor jednomotorového pístového letounu totiž vyplní speciální přídavná nádrž na tolik potřebné palivo. Hlavní motivací, proč se Roman na cestu vydává, je už od samého začátku snaha originálně oslavit 100 let od založení samostatného státu Čechů a Slováků a připomenout osudy všech, co se o věhlas Československa, potažmo České republiky, ve světě zasloužili.

Cessna Romana Kramaříka
Cessna Romana Kramaříka / Foto Mise Okřídlený lev

Celá trasa letu, na které během 30 letových dní absolvuje Roman asi 200 letových hodin, vede na východ přes jižní Evropu, Kypr, Egypt, Perský záliv, Indický oceán, Indii, jihovýchodní Asii, Japonsko, Marshallovy ostrovy v Tichém oceánu, Spojené státy, Atlantický oceán a západní Evropu. Právě přelety velkých oceánů přitom budou na celé výpravě to nejtěžší, mnohdy i více jak pět hodin v kokpitu bude výzva jak po stránce fyzické, tak hlavně i psychické. Nelehký úkol také bude překonat oblast jihovýchodní Asie, kterou v současné chvíli sužují každoroční monzuny.

Výzvou samo o sobě bylo přitom už jenom celý přelet naplánovat a logisticky zabezpečit. Původní trasa tak již musela být změněna kupříkladu kvůli nevydanému povolení pro přistání na chráněném ostrově Midway, který na trase přes Pacifik musely nahradit Marshallovy ostrovy, kam ale nejdříve muselo být dopraveno správné palivo.

Slavnostnějšího příletu se můžete zúčastnit i vy, a to 8. září na letišti v pražských Letňanech, kam OK-TGM přiletí jako součást programu Dne letiště Letňany.

Misi můžete podpořit i vy

Roman Kramařík na své cestě ovšem nakonec nebude tak úplně sám, na jeho letadle totiž budou kromě názvů 22 sponzorů také jména dětí z dětských domovů ze všech koutů České republiky, které na výzvu Romana zaslaly obrázek na téma vlastenectví a oblet světa.

Celý projekt můžete podpořit na crowdfundingovém portálu Hithit, přičemž vybrané peníze půjdou přímo do organizace přeletu, případně na podporu nadace Post Bellum.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

zavidim

20. 7. 2018 v 8:56 tomas

Krasny plan. Zavidim v dobrom toto dobrodrustvo. Mat na take nieco peniaze..... 

Odpovědět

RE: zavidim

22. 7. 2018 v 19:54 igi

ja nemam peniaze ani na to stat sa pilotom :( nuz co, nadej umiera posledna a snivanie je zadarmo

Odpovědět

RE: zavidim

25. 7. 2018 v 21:54 Oskar

Nezáviďte, leťte jako já. Letím již po čtvrté kolem světa v simulátoru FSX :-). 

Odpovědět

oslava

27. 7. 2018 v 10:03 bob

po bitve je kazdy general (myslim to ted na sebe), ale to se muselo pro tenhle projekt pouzit americke letadlo? Nevim jestli je to nasi povahou (ja, ja, ja, jenom ja) nebo nebyl cas a lidi na to aby se nasla nejaka L-200 (a ze jich jeste je), investovalo se do uprav a letelo? Zrovna by to mohla byt takova co ji konci resurs a sla by rovnou do muzea. O blbostech typu "ze se nevyznam v technice a letet starym srotem nejde" mi nepiste, i stare letadlo se da uschopnit k takovemu projektu. Stacilo jen chtit... Severni pol taky dala l-200.

Odpovědět

RE: oslava

27. 7. 2018 v 13:08 Martin

Souhlasím s Vámi! Navíc dvoumotorové letadlo dává mnohem větší šanci na přežití v případě výsadku motoru. A zrovna tato konkrétní k přeletu použitá Cessna měla podle informace, která se ke mně dostala, nouzák z důvodu vysazení motoru... I Amelia Erhart použila k přeletu oceánů dvoumotorový stroj, bohužel však neměla GPSku.

Odpovědět

RE: oslava

27. 7. 2018 v 13:29 igi

mne je skor luto ze L-200 nema moderneho nasledovnika (alebo o nom aspon neviem). Nieco porovnatelne napr. s Barronom alebo DA-62. Viem ze z hladiska ekonomie su dvojmotoraky skor na ustupe, ale mne sa proste pacia! :)

Odpovědět

RE: oslava

27. 7. 2018 v 18:19 Tom

Tak především Roman je spoluvlastníkem této C210, ne L200 :-) Během cesty bude muset udělat 50h a 100h prohlídka, což je asi s Cessnou menší problém než s Moravou - resp. je to méně nákladné. Totéž platí po jakýkoliv jiný technický problém nebo pro případ, že ho bude muset někdo vystřídat a přeletět část trasy. Zkrátka Cessna je provozně praktičtější.

Odpovědět

RE: RE: oslava

27. 7. 2018 v 18:23 Tom

Jojo, loni sedla do pole v Polsku. To má  ale každý SEP buď za sebou, nebo před sebou. Nicméně podle mne je bezpečnější letět strojem, který má pilot takříkajíc v ruce, než zápasit v sólu v IMC s L200.

Odpovědět

RE: RE: oslava

28. 7. 2018 v 0:05 Honza

Dává možná o 40% vyšší šanci k přežití při vysazení motoru... Ale taky o 100% vyšší šanci, že k vysazení dojde ;)

Odpovědět

RE: RE: oslava

29. 7. 2018 v 4:25 Pavel

3x souhlas. Mám za sebou nespočet přeletů oceánů s 2 motorovým proudovým letadlem  mezi FL 320-450 a pořád myslíš na to, že se cokoli může pos...Nesouhlasím ani s přeletem nových Cirrusů. Furt je to SEP, kde se hýbe stovky kovových částí pod obrovským tlakem a teplotou a každá z nich může kdykoli zakokrhat. Pokud si technicky uvědomíš co se v tom motoru děje, tak bys do toho nikdy nešel. Zvlášť s 39 let starým letadlem u kterého byl nedávno engine failure v Polsku a ten stejný motor po generálce v LKMK bude během tohoto přeletu zajišťovat tah letounu. Myslím, že tato mise už napadla spoustu kolegů, ale nešli dotoho ne proto, že by na to neměli koule, ale protože si váží života. Tolik odemne k misi okřídlený lev

Odpovědět

RE: oslava

1. 8. 2018 v 8:39 Vasek

Cruise speed: L200 140kt, C210P 190 kt (protivitr?)

Cruise level L200 FL80, C210P FL200 (pocasi?)

Dolet maji sice papirove podobny, ale muj selsky rozum rika ze podobny vykon (2*210k versus 380k) znamena podobnou (trosku vyssi u Moravy) hodinovou spotrebu, tudiz vyrazne vetsi kilometrovou spotrebu u Moravy. Pak ma asi  C210 vyrazne mensi nadrz. Tato C210 ma pridavnou nadrz, takze aby se ji jakakoli Morava vyrovnala doletem, musela by si za sebou tahnout kubik paliva podveseny pod Blanikem :)

Nemam dost odvahy na oblet zemekoule s C210P. Ale na to abych se  to pokousel s L200 bych musel byt jeste mnohem vetsi dobrodruh.

Odpovědět

Šílenství

28. 7. 2018 v 11:03 Pepa

My, co jsme již oceán přeletěli, víme, že to není sranda ani ve stroji, co se řítí tropopauzou 450 uzly, nabušený moderní avionikou a redundantními systémy. Tuto trať tak, jak je naplánována, považuji ve 40 let starém, jednomotorovém, turbem přetlakovaném letadle bez radaru za holé šílenství. Držím pěsti, aby letec tento počin přežil ve zdraví!

Odpovědět

L200

30. 7. 2018 v 12:05 cap

Morava je sice krásná a bylo to super ero, ale dneska 2 starý český motory by rozhodne nebyly dobrou volbou pro takovou cestu.Nehledě na slozite ovládání dvoustovky.

Odpovědět

šílenství

30. 7. 2018 v 14:00 tomass

ano ,je to šílenství ,ale nebýt takových šílenců , tak pořád věříme tomu ,že je Země placatá.

Přeju hodně štěstí. T.

 

Odpovědět

oslava

30. 7. 2018 v 14:01 bob

jasne, vsechno ma svoje pro a proti. Spis se vracim k jadru veci, ze takoveto vyroci jde "oslavovat" v podstate samozvany jedinec. Je k obdivu ze s vlastnim letadlem a tudiz podle vlastniho scenare. To je v poradku. V poradku ale neni, ze CSR v dobe vzniku a kratce po nem neco znamenala. Jako jedni z prvnich jsme meli aerolinku, proudove dopravaky. Letecky prumysl dodnes na spickove urovni. Tak jo, jdeme vratit zaslou leteckou slavu nasi zeme a patricne to oslavit. Vsude se razi "tunely" ale najit par korun v porovnani s tim co je rozkradeno nejde. I to je nase vizitka ze se tenhle projekt nepripravoval podstatne driv. To by slo udelat i tu "dvoustovku" tak aby byla dustojnym reprezentantem naseho leteckeho prumyslu a umu nasich lidi. Nemyslim si ze let k severnimu polu byl o moc jednodussi a povedlo se s relativne minimalnimi naklady. Tady si ale nedovedu predstavit tu bitku kdo by "za zasluhy" byl pilotem tohoto letu atd... Takze je to vlastne v poradku ze mise "okridleny lev" vlastne opravdu reprezentuje nasi republiku tak jak v dnesni dobe vypada. No a tim je vlastne ucel splnen i kdyby samotna "letecka" cast dopadla jakkoliv. Bohuzel dalsi "ste" vyroci kde by se to dalo napravit hned tak nebude...

Odpovědět

RE: oslava

30. 7. 2018 v 21:34 RR

Bobe, souhlasím s Vámi, že výročí jde oslavovat samozvaný jedinec a myslím si, že tak to má být. Tento pán pouze navíc šikovně marketingově využil, že náhodou počítáme jakési roky a náhodou to je v našem systému počítání jakési “kulaté” číslo, takže to asi “magicky” něco znamená. Umí v tom chodit. Budiž mu přáno. Pokud má občan pocit, že jeho stát si zaslouží oslavit, nechť oslavuje. Ale za svoje, případně za peníze těch, kteří mu je dobrovolně dají s důvěrou, že to něčemu pomůže, případně je to dojímá. Pokud Strojírny první pětiletky budou mít pocit, že by tam měla být dvoustovka, pak bude fajn, když mu ji připraví, případně vyberou nějakou vhodnou hvězdu za berany. Jak bylo trefně poznamenáno, v rejstříku má ÚCL jistě hochštaplerů na výběr dosti, protože letectví pány s nosem nahoru přitahuje. Není projevem vlastenectví, oslavovat stát za státní peníze. Daleko lepším důkazem vlastenectví (nebo loajality k státu nebo cokoliv v tom smyslu) je oslavovat za svoje. S prostředky, které mám. A z tohoto pohledu mise benátský lev s imatrikulací OK-tatíček je naprosto v pořádku. Pán slaví, jak může. Jen některé tyto atributy mohou lidi, co ještě neprokoukli dnešní svět, mást. Mohou prvoplánově vyvolávat dojem, že jde nebo by mělo jít o nějakou oficiální akci, řádně podpořenou věrchuškou. A pak se ptát, proč to věrchuška nedělá líp. Nemyslím si, že stát má dávat peníze na oslavy vlastní minulosti (stejně bude rozporuplná a zdaleka ne pro každého občana vnímána stejně pozitivně). Stát má dávat peníze do budoucnosti, ne do oslav minulosti. Jinak nebude řádně plnit svoji funkci. A to i v případě, že by mělo jít o státní marketing, kampaně pro přesvědčení lidí, že stát je “jejich” a mají jej hýčkat v srdcích pro nějaký sentiment z dob, které se již nevrátí. Ano, utrácí se za větší kraviny, ale je to argument? Opravdu potřebujeme oslavovat? Potřebujeme nějaké oblety? Opravdu to něčemu pomůže? Opravdu si toho někdo mimo komunitu všimne? V dnešní době, kdy už se zase učíme rozlišovat propagandu od skutečnosti a víme, že to jsou dvě odlišné věci? 

Odpovědět

Dvoumotorák Tecnam P2006

30. 7. 2018 v 15:51 Ivo

Co takový Tecnam P2006 krásný dvoumotorový čtyřmístný relativně levný s nízkými provozními náklady, nedávno jeden byl na LKZA je fakt super éro.

Odpovědět

RE: Dvoumotorák Tecnam P2006

31. 7. 2018 v 15:39 Kuba

Bez přetlakování a odmrazu je to fajn éro na výcvik, nebo létání po čr.

Odpovědět

31. 7. 2018 v 17:44 Petr

To, že se místní dopravní piloti bojí létat s jednomotorovým letadlem, už všichni víme (nejdejbože VFR!) a jak jsme se nyní dále dozvěděli, mají značné obavy i z vysazení motoru u dopravního letadla a považují za obtížné vydržet tu nudu a hnusný kafe při rutinních letech nad atlantikem (to se jim nedivím).

Ale to, že místo ocenění, že někdo zvedne zadek a letí dál než kolem komína, mu tady snad závidíte a hudrujete nad tím, proč letí cessnou a né trenérem, to mě teda překvapilo. Letět s přetlakovou kabinou s letadlem, pro které najdete mechanika téměř na celém světě, má svoje výhody. Co se týká pístových dvoumotoráků, platí známé pravidlo, že při vysazení jednoho motoru má ten druhý za úkol vás dopravit na místo nehody.

Já atlantik přeskákal s jednomotorákem třikrát a jsou to moje nejkrásnější zážitky z létání. A doufám, že budu mít ještě příležitost si to zaletět.

Romane, já ti přeju úspěšný let, a jdu ti přispět na hithit. V odkazu níže můžeš najít blog člověka, který měl podobný nápad a dotáhnul cestu do úspěšného konce.

https://forgottencoastflyers.com/atw-blog/

 

 

Odpovědět

takze

31. 7. 2018 v 18:46 bob

dekujeme za rozbor na tema dopravnich pilotu a jejich fobii. Je tady videt ruznorodost povah prispivajicich, coz je taky znakem stoleteho pokroku. Ja jsem dokonce i rad ze mi nekdo ozrejmil princip dvoumotoraku o doprave na misto nehody. To jsem hned klidnejsi ze s jednomotorakem se mi to nestane. Doufam ze nikdy nebudu donucen letet jednomotorakem pres atlantik, tri lety nemaji zadnou vypovednou hodnotu, ale o to tady nejde. Pocas tohohle obletu bude spousta mezipristani, kde se zajiste budou lidi ptat co se deje. A kuprikladu L-200 je urcite zajimavejsi letadlo nez nejaka spuchla konfekcni Cessna. A tam je pak prostor pro "okridleneho lva" na prezentaci zeme kde vyrabeli takova letadla. Hanzelka se Zikmundem by taky zajiste nasli spolehlivejsi a komfortnejsi dopravni prostredky, jakozto i Pariz-Dakar se dal jet s necim jinym. Bylo to o prezentaci C(S)R a ta je i touto diskuzi vyprezentovana vic nez dostatecne. Samozrejme ze vsichni preji aviatikovi stastny navrat domu. Ale nejake vyroci a TGM jako cloveka bych do tohohle projektu urcite nenamacel.

Odpovědět

RE: takze

1. 8. 2018 v 9:22 Vasek

"Spuchla konfekcni Cessna"? Pekne pojmenovani. Ale na rozdil od Moravy ma turbo, pretlakovanou kabinu, o 40% vetsi rychlost, moznost nastoupat alespon nad nejake pocasi, a vyrazne vetsi dolet (predpokladam podobnou hodinovou spotrebu)? Srovnavejme srovnatelne...

Odpovědět

1. 8. 2018 v 11:02 LN

Já osobně si myslím, že je to soukromá akce (a je to tak správně) a je do toho každému houno, jestli si dotyčný na ten (ne úplně jednoduchý) výlet vezme letadlo takové nebo makové a spacák z peří české nebo čínské kachny. Dotyčný jistě ve své situaci optimalizuje výnosy versus rizika a náklady a osobní preference a vyšlo mu to takhle. Může to obalovat velkohubou omáčkou o české státnosti a oslavách a skvělých tradicích a blabla, může jen říct my Češi jsme v letectví furt kabrňáci a tohle taky dáme, může prostě říct napadl mě tenhle výlet a kdo je na něj zvědavý, může mi přispět. Stejně jako kdokoliv jiný může navrhnout, že by uspořádal expedici do Kardašovy Řečice, a může pro to najít podporovatele, nebo ne. A milá veřejnosti, můžeš diskutovat, co se ti na tom nápadu líbí a nelíbí, můžeš přispět a nemusíš - ale víc ti do toho není. A stát tu fakt není od toho, aby to udělal lépe, tedy podle vašich (něčích) představ.

Odpovědět

??????

6. 8. 2018 v 20:28 Oskar

Zajímá mě, kde se okřídlený lev asi nyní nachází? Nechápu, z jakých důvodů nezveřejnil itinerář a proč nepodává nějakou minimální informaco o průběhu cesty. 

Odpovědět

RE: ??????

7. 8. 2018 v 10:39 Martin

http://www.ing-golze.de/users/tracks/6180954189745552862.html

na facebooku dává pravidelně příspěvky o aktuální situaci

Odpovědět

Přidat komentář