Pro všeobecný „radiofoňák“ v roce 2018

19.10.2018 16 příspěvků

Touha létat na výlety za hranice Česka a Slovenska mě přiměla k pokusu o složení zkoušky pro získání všeobecného průkazu radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Zkušenosti sdílím.

Pro všeobecný „radiofoňák“ v roce 2018
Pro všeobecný „radiofoňák“ v roce 2018 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Úvodem upřesním, že jsem byl doposud držitelem pouze omezené verze tohoto průkazu, tudíž mi nezbývalo nic jiného než poletovat „kolem komína“ a závidět těm, kteří mají tu možnost létat i do zahraničí. Závist mě nakonec nakopla k další návštěvě Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Po zaplacení správního poplatku 600 Kč a zaslání přihlášky nezbývalo než čekat na přidělení konkrétního termínu zkoušky, na což má ČTÚ až tři měsíce. Při vědomí těch 300 kilometrů, které mě dělí od pražských Vysočan, jsem se orosil z představy, že bych z hlavního města odjel s prázdnou. Usednul jsem proto k internetu a začal hledat různé články a zkušenosti těch, kteří již zkoušku absolvovali. Články byly povětšinou staršího data a nebudily ve mně příliš důvěry v sebe samého, že bych tuto zkoušku mohl zvládnout. Jenže jak šel čas, změnily se postupy, osnovy a otázky použité při zkoušce, díky čemuž je složení samotné zkoušky jednodušší.

Týden před zkouškou jsem se začal připravovat. Několikrát jsem proklikal testy zde na Aerowebu, až jsem je byl schopen zvládat s průměrnou chybovostí 1-2 chyby. To je totiž maximum chyb, které je ještě přípustné pro postup z teoretických předmětů Radiokomunikační předpisy, Elektrotechnika a radiotechnika. U třetího testu z předmětu Radiokomunikační provoz jsou přípustné chyby 4.

Co ústní zkouška? Na tu už je příprava složitější. Učit se všechny fráze nazpaměť není to pravé ořechové. Já osobně jsem využil možnosti virtuálního létání po síti IVAO. Pokud si občas zapnete simulátor, je to jeden ze způsobů, jak si nacvičit používání jednotlivých frází s možností pohledu z pilotní kabiny a zároveň si pak lépe představíte simulovanou situaci u zkoušky. Pak už stačilo jen proletět předpis L10 Frazeologie, naučit se stupnici čitelnosti při zkoušce rádia, párkrát si poslechnout ATIS vyrazit na samotnou zkoušku.

Průkaz radiotelefonisty musí mít pilot nejpozději před prvním sólem
Průkaz radiotelefonisty musí mít pilot nejpozději před prvním sólem

Hurá do Prahy!

V pozvánce stálo zahájení zkoušky v 9:00. Protože nerad chodím pozdě, po osmé hodině jsem již stál před budovou ČTÚ. Podepsal jsem prezenční list a čekal jsem na devátou hodinu, kdy si nás přišla vyzvednout tajemnice zkušební komise a odvedla nás do zasedací místnosti. Čekal nás rychlý písemný test, na jehož napsání je časový limit dvě hodiny, což je dle mého až moc – už jen z důvodu, že nikomu z cca 20 zúčastněných samotné vyplnění netrvalo déle než 30 minut.

Po vyhodnocení testů, které bylo téměř okamžité, jsme byli postupně zváni k ústní zkoušce. Vzhledem k účasti tří zkušebních komisařů byl průběh hladký a rychlý. Ústní zkouška začala přečtením jednoho odstavce z předpisu L10, jeho přeložení volnou řečí a vyhláskování pár anglických slov hláskovací abecedou. Následovalo několik jednoduchých simulovaných situací, kdy bylo mým úkolem buď reagovat na příkazy ze strany řízení letového provozu, anebo hledat chyby v hlášení zkoušejícího. Nic zákeřného, jen standartní fráze a situace.

Následovalo složení tísňového volání, kdy došlo ve vysoké letové hladině k prasknutí čelního skla a nouzovému sestupu do FL100. Opět jednoduchá situace, žádné zbytečné záludnosti. Poslední částí zkoušky byl poslech ATISu a jeho interpretace. Byl vybrán ATIS z ruzyňského letiště, který rovněž neobsahoval žádné raritní informace a pojmy. Dokonce ani METAR obsažený v ATISu nebyl záludný, podle času vydání a teploty hádám krásné letní ráno. Nakonec už jen padla doplňující otázka, jaký je rozdíl mezi převodní výškou a hladinou, rozloučení a opuštění zkušební místnosti.

Asi za 10 minut po zkoušce jsem již přebíral svůj nový průkaz a opouštěl půdu ČTÚ. Suma sumárum, celá zkouška včetně čekání mně zabrala asi dvě hodiny, což mě mile překvapilo.

Ve výsledku bych tedy řekl, že samotná zkouška opravdu není tak složitá, jak se na první pohled může zdát. Příjemné prostředí a pohodová zkušební komise tvoří výbornou atmosféru, která je důležitá pro její úspěšné složení.

Všem dalším žadatelům přeji hodně štěstí a na slyšenou na frekvenci!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jednoduší cesta

19.10.2018 v 13:15 pilot

Ahoj,

 

exisuje jednodušší cesta. Když uvážíš kolik času jsi strávil jen cestou do Prahy a učení se zbytečné elektrotechniky. Zkoušku z RT složíš v zahraničí v angličtině. Tam se nezkouší ty elektrotechnické kraviny, ale normálně se jede zkouška ze simulované komunikace co pro praxi musíš umět. U některých examinátoru to jde i přes skype. Takže se nic zbytečného neučíš. Pokud zároven děláš i ICAO zkoušku kterou stejně tak potřebuješ tak je to pak už proti icao brnkačka...

Odpovědět

RE: Jednoduší cesta

20.10.2018 v 9:14 Jakub

Já byl toho názoru že všeobecný RT je potřeba pouze u nás pro naplnění naší legislativy a uspokojení podmínek ČTÚ. V zahraničí z osobních zkušenosti nikdo žádný RT nezná. Tak nevím kde se dá dělat v zahraničí RT pro naplnění české legislativy. 

Odpovědět

RE: RE: Jednoduší cesta

20.10.2018 v 18:23 Pavel

ano jedná se o naplnění litery zákona, neboť telekomunikační zákon říká, že velitel letadla registrovaného v ČR musí být držitelem průkazu radiofonisty, vydaného ČTÚ. Současně se zde píše, že ČTÚ může uznat průkaz vydaný v jiném státě (což se v praxi také děje).

Jiná věc je, že jsou státy, které takový průkaz nemají, resp. jej nahrazuje zkouška na příslušném leteckém úřadu.

Je jasné, že v dnešní době požadovat průkaz radiofonisty pro piloty je nesmysl, nicméně by to vyžadovalo změnu zákona......

Odpovědět

RE: RE: RE: Jednoduší cesta

21.10.2018 v 14:09 Jakub

Aha, díky za vysvětlení. Změna legislativy by byla bezesporu na místě.

Odpovědět

RE: Jednoduší cesta

22.10.2018 v 14:07 Jarda

Chtěl bych se zeptat když vlastním omezený průkaz radiotelefonisty a chci létat do zahraničí potřebuji si udělat jen zkoušku ICAO a plný průkaz radiotelefonisty nepotřebuji? Je to tak?

Odpovědět

RE: RE: Jednoduší cesta

22.10.2018 v 18:39 Tomas

icao anglictina nestaci.

 

pozrebujes vseobecneho rtf

Odpovědět

RE: RE: Jednoduší cesta

22.10.2018 v 19:45 Tomas

Oficialne do zahranici potrebujete "vseobecny RTF", jenze v zahranici ho nikdo nevyzaduje - coz je logicke, kdyz ma platnost jen v CR. Navic zkouska vseobecneho RTF se castecne prekryva s podstatne obsahlejsi a potrebnou zkouskou ICAO, takze nechci vas nabadat...

Odpovědět

RE: RE: RE: Jednoduší cesta

25.10.2018 v 9:45 Ondra

Souhlasím, Průkaz radiofonisty je taková česká specialita. V zahraničí ho bude někdo sotva kontrolovat a pravděpodobně se spokojí s ICAO angličtinou v průkazu. Teoreticky tedy zbývá možnost české kontroly při příletu ze zahraničí.

Na druhou stranu, pokud člověk zvládne ICAO angličtinu a chce létat do zahraničí a komunkovat anglicky, tak musí zvládnout i všeobecného radiofonistu. Není to opravdu žádná věda, test je stejný a poslechnout si párkrát ATIS, projít předpis frazeologie a zkusit si kostru nouzové komunikace není opravdu žádný problém.

Takže pokud nemá člověk 800,- a jeden den na zkoušku v Praze, tak chápu, že se mu na to nechce, ale jinak bych doporučoval pro klid duše průkaz vyřídit.

Odpovědět

Ahoj

19.10.2018 v 13:34 Kulihrach

Jsem naprosté jelito a dali mi všeobecný průkaz na druhý pokus. Tak že se nebojte a zkuste to, třeba na více pokusů.

Odpovědět

19.10.2018 v 13:39 Pavel

Ale byla tam sranda v té čekárně.... 

Odpovědět

RE:

20.10.2018 v 14:57 Radek Laga

To bezpochyby byla :)

Odpovědět

průkaz radiofonisty

21.10.2018 v 19:00 Vaclav Pojer

V České republice létají u českých zaměstnavatelú zahraniční piloti z Evropy, kteří žádný průkaz radiofonisty nevlastní. Podle zákonů zemí, v kterých získali pilotní průkaz jej nepotřebují, protože kvalifikace ovládání palubní radiostanice je chápána jako součást jejich pilotního výcviku a jejich CAA to nevyžaduje. Česká republika je v tomto ohledu rarita na ůrovni rozvojových zemí a umožňuje tím pouze žívobytí několika úředníků na telekomunikačním úřadě. 

S pozdravem Václav Pojer

Odpovědět

RE: průkaz radiofonisty

22.10.2018 v 11:03 Tomas

Taky v praxi pri letech do zahranici to nikdo nekontroloval a nechtel. A Nemci, kteri k nam litaj, casto melou do radia nesmysly. Zbytecny cesky papir a zbytecni urednici, ale byrokracii v CR vsichni dobre zname...

Odpovědět

RE: RE: průkaz radiofonisty

26.10.2018 v 10:07 MikeBravo

Přesně tak. Po 5 letech létání na B737 u zahraničního dopravce jsem náhodou zjistil, že mi propadl radiofoňák, až když jsem si chtěl v ČR obnovit SEP. U mého zaměstnavatele mi radiofoňák na přezkoušení nikdo nikdy nekontroloval. Popravdě, examinátoři ani nevěděli, co to je :) 

Odpovědět

22.10.2018 v 11:53 jan

komedie teprve zacina pokud student z ciziny chce delat papiry v cechach, urad pozaduje radiofonistu ale zkousky pro ne nemaj, takze slozeni radiofonisty v cizine a revalidace na cesky prukaz je jedina cesta

Odpovědět

Praxe

27.10.2018 v 10:07 JK

Prosím nevíte co musí člověk splnit na tu dvouletou praxi při prodloužení (omezeného/všeobecné) průkazu, aby nemusel lhát?

JK

Odpovědět

Přidat komentář