ÚLZ zprovoznil nový simulátor letových iluzí, pro veřejnost ale nejspíš nebude

14. 5. 2019

V Ústavu leteckého zdravotnictví (ÚLZ) v Praze bude probíhat výcvik pilotů za pomocí nového simulátoru letových iluzí, který byl slavnostně uveden do provozu ve středu 8. května. Nové zařízení od společnosti Glomex MS za přibližně 80 milionů korun Gyro IPT II nahradilo starší model, který sloužil od roku 2004. Informovala o tom ČTK.

Simulátor by měl piloty naučit rozpoznávat iluze včetně jejich druhu a adekvátně na ně reagovat, což obnáší potlačení vlastních pocitů a někdy i pudu sebezáchovy.

Letové iluze mohou vznikat při letech v oblacích
Letové iluze mohou vznikat při letech v oblacích

V praxi funguje zařízení tak, že pilot uvnitř simulátoru letí zadanou úlohu a instruktor nastaví pohyb simulátoru neshodující se se smyslem letu, takže výsledným efektem je způsobení iluze či dezorientace pilota. Úkolem pilota je soustředit se na přístroje a co nejpřesněji provést let navzdory smyslovému vnímání. Průběh letu je zaznamenáván pro následnou analýzu letu.

Simulátor je určený pro výcvik vojenských i civilních pilotů, jeho pronájem jednotlivcům však možný nebude. „Nový dezorientační trenažér nebude určen pro použití veřejností. Jedná se o vojenské zařízení, na které se vztahují specifická pravidla. Vzdáleně to lze přirovnat například k zájmu o let ve stíhacím letounu AČR. To také není možné a není to pouze otázka financí,“ uvedl na dotaz redakce MUDr. Boris Oniščenko, vedoucí oddělení bezpečnosti letů, pod které simulátor momentálně spadá. „Výcvik prostorové dezorientace (ale i nočního vidění, hypoxie a dalších částí letecko lékařského výcviku) provádíme i pro jiné subjekty. Nelze to ale brát tak, že výcvik se rovná použití simulátoru. Vždy jde o komplexní přístup a spojení teoretických a praktických částí přizpůsobený podle požadavků a zaměření klientů. V našem zařízení se ale nacházejí i jiné trenažéry, některé jsou potencionálně k dispozici i pro veřejnost - například starší dezorientační trenažér,“ doplnil.

Iluze za letu vznikají v důsledku optických klamů, tmy, nebo při letu v oblacích či v mlze. Za těchto podmínek může pilot ztratit orientaci v prostoru, což může vést k tragédii. Mezi jevy, kdy je pilot dezorienotván, patří například „iluze obří ruky“.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář