Jednomotorový turbovrtulový Epic E1000 vyvíjený společností Epic Aircraft dokončil testovací lety a na leteckém festivalu AirVenture 2019 se pochlubil oprávněním pro typovou inspekci (TIA) od Federálního leteckého úřadu (FAA), uvedl server General Aviation News. Oprávnění je nezbytným povolením k zahájení typové certifikace (TC).

Testování letounu probíhá již od roku 2015 v několika fázích, během kterých se monitorují a zlepšují provozní vlastnosti a funkce. V minulém roce se výrobci například podařilo podle generálního ředitele Douga Kinga zvýšit výkonu motoru optimalizováním proudu vzduchu, díky čemuž může letoun stoupat v určitých fázích letu rychlostí 4 000 stop za minutu a dosáhnout až do FL340.

Letoun, jehož konstrukce se skládá z uhlíkových vláken, prošel během testování i dalšími úpravami. Konstruktéři vylepšili systém řízení letounu včetně ochrany před pádem, funkce „stick shakeru“ a systém osvětlení.

První tři kusy Epicu by měly dorazit k zákazníkům hned po vydání typového certifikátu. Společnost by v budoucnu ráda rozběhla dvě směny při výrobě letounu, aby vyhověla všem zákazníkům ze Severní, Střední a Jižní Ameriky, Evropy, Ruska, Jižní Afriky a Austrálie, kteří si již objednali celkem 90 kusů.

Zájemci se mohou těšit při ceně 3,25 milionů dolarů (cca 75 milionů korun) na luxusní turboprop s moderní avionikou dosahující rychlosti přes 325 uzlů (cca 600 kilometrů za hodinu) s doletem až 3 000 kilometrů díky pohonné jednotce Pratt & Whitney PT6A-67A o výkonu 1 200 koňských sil.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

24. 7. 2019 v 14:49 robo

ja jsem nenasel zadny rozdil od Pilatusu PC-12. Pokud se tedy nehrajeme na detaily

Odpovědět

RE:

25. 7. 2019 v 8:39 Ondra

Tak těch rozdílů je celkem hodně. Cena, kapacita, avionika, MTOM, možnost přistávání na nezpěvněné dráhy. Letadla jsou hodně rozdílné. Podle mě nemá ani ambice PC-12 nějakým zásadním způsobem konkurovat. Já bych letoun zařadil do kategorie/konkurence Piperu M600 případně TBM.

Mě osobně spíše překvapilo, že Epic nemá pneumatické odmrazování na kýlovce.

Odpovědět

Přidat komentář