Dnes je 20. srpna 2019

5:59 20:12

Čeští vyšetřovatelé rozporují závěry zprávy o nehodě L-410 u letiště Nelkan

13. 8. 2019

Čeští vyšetřovatelé, kteří se zabývají nehodou letounu L-410UVP-E20 ruské společnosti Khabarovsk Avia u letiště Nelkan z 15. listopadu 2017, nesouhlasí se závěrečnou zprávou vydanou Mezistátním leteckým výborem (MAK), informovaly servery Flight Global a Aviation Herald.

Podle závěrečné zprávy ruských vyšetřovatelů nehodu přímo zavinil reverzní úhel nastavení vrtule pravého motoru, který se samovolně nastavil kvůli závadě na ochranných systémech. Ty by měly vrtuli zabránit dostat se během letu do režimu beta, který značí úhel nastavení mezi volnoběhem na zemi a maximálním reverzním tahem.

Úhel nastavení pravé vrtule činil -1,8 stupně. V porovnání s minimálním nastavením vrtule za letu +13,5 stupně působila vrtule jako velký zdroj odporu s prudkým poklesem rychlosti, pravým náklonem a následným pádem.

Čeští vyšetřovatelé jsou však toho názoru, že piloti vlivem zvýšení tahu levého motoru, čímž reagovali na snižující se rychlost, použili malou výchylku směrového kormidla ke kompenzaci zatáčení doprava. Pravý náklon, který následně vznikl, již nešlo korigovat pouze křidélky.

L-410UVP-E20 spadl nedaleko letiště Nelkan / Foto MAK
L-410UVP-E20 spadl nedaleko letiště Nelkan / Foto MAK

Po několika vteřinách si piloti uvědomili závadu a snažili se letoun stabilizovat zásahy do všech kormidel a regulací tahu levého motoru, nicméně opomněli uvést pravou vrtuli do praporového úhlu.

V době, kdy došlo k razantnímu náklonu doprava, byl letoun ve výšce kolem 100 metrů a rychlost činila přibližně 100 uzlů (cca 185 kilometrů za hodinu).

Český výrobce Aircraft Industries nepovažuje závadu na těchto systémech za riziko, jelikož je pravděpodobnost jejich selhání velice nízká. Proto v souvislosti s nehodou nejsou nutné zásahy do letových příruček či přeškolování posádek.

Při tragédii zahynulo celkem šest osob ze sedmi, z toho dva členové posádky. Tehdy dva roky starý letoun registrace RA-67047 letěl z chabarovského letiště s původně plánovaným mezipřistáním pro doplnění paliva na letišti Čumikan. Protože bylo paliva dostatek, posádka se rozhodla pokračovat přímo na letiště Nelkan.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář