ÚCL prověří „jednomotorový“ let Boeingu 737 Smartwings

26. 8. 2019 59 příspěvků

AKTUALIZOVÁNO Čtvrteční let Boeingu 737-800 společnosti Smartwings z řeckého ostrova Samos do Prahy měl nečekaný průběh. Podle informací serveru Aviation Herald letounu registrace OK-TVO nad Egejským mořem vysadil levý motor. Letoun sklesal níž, posádka provedla příslušné checklisty a na jeden motor doletěla až do Prahy. Zmíněný postup se stal terčem kritiky z řad odborné veřejnosti. Úřad pro civilní letectví České republiky se bude incidentem zabývat.

Letadlo postihl výpadek motoru nad vodní hladinou, asi 185 kilometrů severovýchodně od Atén. Posádka se rozhodla sestoupit z letové hladiny 360 o 12 tisíc stop níže. Po dvou neúspěšných pokusech o nastartování motoru pak stroj pokračoval v letu pouze na pravý motor až do zamýšlené destinace, kde přistál po dalších dvou hodinách a 20 minutách, píše Aviation Herald.

Boeing 737-800 společnosti Smartwings
Boeing 737-800 společnosti Smartwings / Foto Smartwings

Mluvčí přepravce Vladimíra Dufková sdělila serveru Zdopravy.cz, který na incident rovněž upozornil, že cestujícím nehrozilo žádné nebezpečí. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo.“

Rozhodnutí pokračovat v letu na jediný motor však vzbudilo kritické reakce především z řad odborné veřejnosti. „Umím pochopit motivaci posádky k tomuto kroku, držet letadlo a všechny cestující kdesi v Řecku by bylo komplikací organizační i ekonomickou, ovšem to nic nemění na faktu, že je takové jednání trochu hazard a jde proti duchu předpisů, které nařizují přistát na nejbližším vhodném letišti,“ sdělil redakci Aerowebu pilot Boeingu 737.

O přistání na „nejbližším vhodném letišti“ jakožto správném postupu v této situaci totiž hovoří například příručka Quick Reference Handbook (QRH) pro typ Boeing 737. Důvod je celkem logický, v případě vysazení i druhého motoru by se z Boeingu stal kluzák. V době incidentu bylo na palubě stroje 170 lidí.

Ředitel ÚCL: Situaci s partnery prověříme

Letecká společnost Smartwings zatím veškerou kritiku odmítá. „Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ uvedla rovněž paní Dufková pro server Zdopravy.cz.

Dnes se k celé situaci vyjádřil také tuzemský letecký úřad. „V případě letu společnosti Smartwings po vysazení levé pohonné jednotky nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu. Úřad pro civilní letectví napříč odbornými útvary proto ve spolupráci se svými partnery shromažďuje dostupné informace, vyhodnocuje je a po vyhodnocení přijme opatření,“ stojí na webu ÚCL.

„Zda to vyústí ve správní řízení vedené s velitelem letadla, společností, nebo dokonce podání trestního oznámení, nelze v tuto chvíli předvídat, pro zamezení opakování podobného scénáře vynaloží ÚCL veškeré úsilí. Naším cílem je zejména docílení nápravy systému,“ uzavírá prohlášení podespané ředitelem ÚCL, panem Davidem Jágrem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

„Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“

25. 8. 2019 v 13:37 Miki

Ked toto spravil kapitán, kt. patrí k nejzkušenejším, čo potom vyblbne  ten menej skušený? Poletí na doklz do Prahy, lebo ten druhý jediný motor určite nevysadí? Cestujúcim nehrozilo nebezpečie??? 2hodiny 20 minút na jeden motor, ako keby bol uprostred oceánu a najbližšie letisko 1600 km? To je na basu, nie na odobratie licencie.

Odpovědět

RE: „Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“

25. 8. 2019 v 20:06 Rx

Souhlas. Lze predpokladat, ze tento "nejzkusenejsi kapitan" mel pripadny engine failure na pracujicim motoru pod kontrolou, napr. prubeznou modlitbou... ;-(

Odpovědět

RE: „Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“

14. 9. 2019 v 9:57 milan berka

Kapitán tohoto letu je dost inteligentní a zkušený, aby neustále během letu sledoval možná letiště pro nouzové přistání a z letové hladiny, ve které se nacházel, by na některé letiště doklouzal. Navíc je po trase řada vojenských letišť, na která by mohl nouzově přistát. Výrobce Boeingu 737-800 může být rád, že náš pilot převedl celému světu spolehlivost letadel zmíněného typu.,   

Odpovědět

Trestní oznámení

25. 8. 2019 v 23:20 Mav

Pokud bych byl na palubě s rodinou, důrazně bych žádaL posádku o přistání na nejbližším letišti. Pokud bych neuspěl, vysvětlil bych situali lidemna palubě. Pokud by ani toto nezabralo, po přistání podal testní oznámení na společnost pro obecné ohrožení 170 cestujících z důvodu ziskuchtivosti zmíněné společnosti. Stačil jediný nasátý pták na sestupu a bylo by hotovo, že  paní Dufková. Ke kapitánovi - bude rád, když na něj nikdo trestní oznámení nepodá, ale za to si může sám, prachy a pochvala od vedení je mu milejší, než bezpodmínečná bezpečnost provozu. To je tak, když nám vládnou ekonomové, dolary jsou důležitější, než lidi.

Odpovědět

RE: Trestní oznámení

26. 8. 2019 v 11:09 Medcin

Stát se mohlo cokoliv, ale nasátý pták ve FL360 opravdu ne. Toho by mohl nasát až při klesání a pak je jedno zda by klesal v Řecku nebo v Česku.

Odpovědět

Medical

26. 8. 2019 v 0:33 Roman

Tohle je u nejzkušenějšího kapitána na odebrání Medical class 1 z důvodu nepříčetnosti. Mluvčí by si taky měla odpočinout a trochu popřemýšlet, jestli jí stojí za to plácat vše co se bude líbit ekonomickému řediteli.

Odpovědět

RE: Medical

29. 8. 2019 v 14:41 Honza

Mluvci za pre nema pilotni vycvik, za druhe komunikovat nazory spolecnosti navenek je jeji prace.Spravny mluvci to bud poda tak, jak chce firma nebo vubec, nic mezi.

Odpovědět

26. 8. 2019 v 8:11 Tomas

Nevíme nic o tom, jak byl naložený a kolik měl paliva. Jestli byl váhově přes přistávací hmotnost a pro přistání v Aténách by musel holdovat dvě hodiny nad Egejském mořem, je let do Prahy srovnatelně riziková varianta. 

Odpovědět

RE:

26. 8. 2019 v 9:24 Petr

Tak pokud se na to dívate takhle. Tak Vám přeju aby jste v takovém letadle letěl, případně Vaše rodina. Potom můžete říct, že to je vlastně jedno.

Nicméně nejzkušenější kapitán si byl jistý, že to doletí. Protože před odletem si dal dva panáky petráku, takže věděl, že palivo není kontaminované. Motory osobně prostříkl WDčkem :) , tak věděl, že určitě jeden dycky vydrží, pro jistotu si namazal ruce olejem místo indulony, aby se převědčil, že v tom nejsou žádný špony :) a jako správnej plachtař měl vždy nějaký letiště na dokluz. Další faktor byl určitě, že mu v neděli končil singleengine :D  Tak si řek, že si ty 2:20 dá do singlu, protože mu chyběl nálet pro administrativní prodloužení.

Takže se vlastně zabilo několik much jednou ranou :) 

 

Odpovědět

RE:

26. 8. 2019 v 9:48 Pepa

Přistání s vyšší hmotností, než je MLW, není u úzkotrupých letadel žádný problém, existuje na to postup “overweight landing”. Je právě pro tyto případy - nouzové situace, aby bylo možné provést přistání co nejdříve. Pokud se provede správně, neplynou z něj ani žádné další konsekvence a letadlo může být uvolněno do provozu.. Tady problém opravdu nebyl. Tohle jsou prostě peníze na prvním místě a hazard s životy cestujících. Když tohle udělá šéfpilot, asi to něco vypovídá o firemní kultuře... Kolik podobných situací se jim asi podařilo ututlat??

Odpovědět

RE:

26. 8. 2019 v 10:30 Mike

Podle komentáře na avheraldu na SMI natankovali 9,5 tuny paliva. B738 při 170 PAX má ZFW zhruba 57,5t, takže TOW je cca 67 tun. Po dostoupání měl GW cca 65tun, (1,8 tuny paliva na pojíždění, vzlet a stoupání) přičemž MLW u 738 je 65,3 respektive u některých kusů 66,3. Takže argument s přistávací hmotností padá. A i kdyby ne, tak overweight landing s 738 není z pilotního hlediska žádný problém, pouze ji pak musí prohlédnout mechanik. A to by po vysazení motoru musel stejně, takže tento argument je bohužel mimo.

Odpovědět

RE:

26. 8. 2019 v 11:51 Roman

Jasně, v situaci přes MLM to je těžké rozhodnutí, holdovat a vylítat, nebo pokračovat po trati. To se ale zjistí při vyšetřování případu. My tady ale nemůžeme hodnotit konkrétní rozhodnutí konkrétního pilota, protože neznáme detaily. Můžeme se bavit jen obecně o podobné situaci a letět dál do cíle po vysazení jednoho motoru 2 hodiny se 170 lidmi na palubě je strašné. Kdybych se takhle rozhodl bez nějakého vážného důvodu, tak jsem nejspíš opravdu magor. Pokud byl nějaký vážný důvod pokračovat, to musí být děsný letět někam 2 hodiny a čekat až vysadí ten druhý.

Odpovědět

Že to neřekli řídícímu ...

26. 8. 2019 v 12:07 Tex

Zajímavé je že se pochlubili až v PRG že letí na jeden motor a řídicí států přes které letěli si to zpětně zjišťovali ...

Odpovědět

RE: Že to neřekli řídícímu ...

27. 8. 2019 v 22:00 Mard

Protoze jim dochazelo palivo tak radeji dali PAN PAN PAN. Ono 9.5 tuny na let jednim motorem v letove hladine 240 s predchozim vystupem do 360, to taky ani nemuseli doletet!

Odpovědět

Zatížení motoru

26. 8. 2019 v 12:44 Aleš

Nedochází u dvoumotorového letadla letícího na jeden motor ke zvýšenému namáhání tohoto pracujícího motoru? Nejsem odborník, ale umím si představit, že během takového letu nevstupuje vzduch do motoru symetricky a kontinuálně a může docházet k nestandardnímu namáhání. Nemůže to představovat zvýšené riziko vysazení i tohoto pracujícího motoru? Potom by to byl další argument proč nepokračovat do cílové destinace, protože s časem by narůstalo riziko vysazení...

Odpovědět

Příčina vysazení

26. 8. 2019 v 14:47 Aleš

Ještě jedna úvaha, nějak nedokážu pochopit ten laxní přístup posádky. Pokud mi vysadí jeden ze dvou motorů, nemám důvod předpokládat, že ze stejného důvodu (v tu chvíli neznámého) mi nevysadí i ten zbývající. Vždyť v tu chvíli, kdy je ta příčina neznámá, to teoreticky může být cokoli, například kontaminované palivo, které může způsobit vysazení druhého motoru za pár minut, nebo ve kterémkoli okamžiku. Může to být řetězec specifických stavových změn paliva, vzduchu nebo vodní páry v palivovém systému (který způsobil např. havárii B777 BA). Prostě vyhodnotit to, jako že, když vysadil jeden motor, tak statisticky je téměř nemožné, aby vysadil i druhý, je slepá úvaha.

Odpovědět

RE: Příčina vysazení

26. 8. 2019 v 16:32 Michal

Hlavně dle jejich systému přistáli i pod minimum reserve fuel, takže další pruser. Dle systému to bylo sice jenom o cca 70kg ale i tak, takže všechno špatně od začátku do konce 

Odpovědět

vysazení motoru

26. 8. 2019 v 15:20 Tomáš

jakožto pilot, byť jen GA mohu za sebe říci, že pokud by mi vysadil jeden motor za letu (ano, ME mám) mám ten druhý motor přesně na to, abych to za PAN PAN PAN dotáhl na nejbližší letiště. Jednak přesně jak píše Aleš, nevím, proč mi ten motor vysadil a co může a nemusí udělat ten druhý, dále jej namáhat delší dobu by taky na bezpečnosti a chodu motoru neprospělo a nadto ještě nepočítám další vlivy jako počasí atd. Tady se zdá, že se trochu z odborného hlediska projevil rozdílný přístup u dvoumotorových letadel při vysazení jednoho motoru. Obyčejně pilot chápe druhý motor jako bezpečnostní zálohu, aby bezpečně přistál na nejbližším letišti, Smartwings to chápe  : nic se neděje, ještě nám zbyl jeden motor. Evidentně zde byl ekonomický zájem nadřazen nad bezpečností letu. Tentokrát to vyšlo. Zatím.

Odpovědět

RE: vysazení motoru

26. 8. 2019 v 19:53 Markéta

Jsem naprostý laik, kterému se líbí letadla, létám pouze na dovolenou, a proto mám i takový dotaz: jak jako cestující poznám, že vysadil jeden motor a mohu žádat o přistání na nejbližším letišti? Když to stihnu :)) 

 

Odpovědět

RE: RE: vysazení motoru

27. 8. 2019 v 0:56 Tomas

nemůžeš dělat nic, leda se modlit. Rozhoduje jen a pouze kapitán letadla, který v oduvodnenych případech muže i rozhodnout proti předpisům, je-li to potřeba. Je ovšem za svá rozhodnutí také plné zodpovědný a musí je umět odůvodnit. Cestující, byt si mysli cokoliv, nemají právo do jeho rozhodování zasahovat. Oni zkoušky a zodpovědnost jednoduše nemaji. A je to tak správně. Tim nechci jakkoliv omlouvat rozhodnutí kapitána Smartwings. Zjednodušené řečeno : pravý motor v zeleném rozsahu, žádné anomálie, alternativních letišt s potřebnou délkou dráhy a požární a medical asistenci pod sebou dost, cestou dobře počasí včetně cílové destinace = letí se dal. Vyšlo to. Tentokrat. Ale z hlediska bezpečnosti letu se takto moc neléta. Jako pilot bych to neudelal. 

Odpovědět

RE: vysazení motoru

27. 8. 2019 v 1:07 Tomas

A mimochodem, co rika  pani Dufkova, tiskova mluvci, nema žádnou váhu. Zodpovědnost za let má nulovou a háji barvy firmy. Rozhodne nemůžeme čekat, ze řekne ze to kapitán “neudělal dobře” a všem se moc omlouva. 

Odpovědět

RE: RE: RE: vysazení motoru

28. 8. 2019 v 11:36 Markéta

Díky za vysvětlení, dobrá zpráva je, že nic nepoznám, umím si představit paniku cestujících. 

Odpovědět

RE: vysazení motoru

2. 9. 2019 v 14:26 Keni

Na druhou stanu, 160km a velka vyska take neni okazite pristani. Predpokladam, ze nez se otoci, pohodlne zklesaji tak jsou v Evrope. Chctel bych videt cestaky rvat, kdyby to vzal nouzove dolu a jim pekne protahnul ouska. Pokud do te doby motor bezel OK, tak to asi palivem nebylo, to by se zacalo projevovat ve stene dobe. Pokud motor nevykazoval zadne nezvykle udaje, tak proc hned sedat naplose, kde se bude cekat na techniky, novou masinu apod. Nemluve o tom, ze nejlepsi letiste pro pristani za nezvykle situace je zname letiste s dobrou drahou.Po trase predpokladam Jugoska, Rakousko/Nemecko, Praha maji letist dostatek. Jiste z te vysky nebyl problem najit jakekoliv i pre jiz nepredpokladanem vypadku druheho motoru.  To neni Hudson pri vysadku pri zvletu.  Tedy o kolik minut letu to natahli domu? Je opravdu ta cca 1h navic problem?  A zadny zakon zatim nespecifikuje, co je to vhodne letiste? S nejakym servisnim zazemi to bude cca Wien, Mnichov, Praha a to je jiz jedno. A co jsem vsude cetl, Bulik i autobus v klidu na jeden motor leti.

Odpovědět

Land as soon as practical

26. 8. 2019 v 17:12 Karel

Nevím, co k Single Engine Failure in flight říká příručka pro tento letoun, ty které znám  stanovují po vyřešení situace Land as soon as practical, tedy přistát na nejbližším vhodném letišti pro bezpečné přistání.  Tak se to i trénuje i na simulátorech. Možná žádné nevyhovovalo a kapitán musel pokračovat až domů. Asi by bylo vhodné kdyby nám to Safety Manager firmy lépe osvětlil.  Letu zdar.

Odpovědět

OK-TVO

26. 8. 2019 v 21:32 Ivo

Nechápu ale jak to, že podle "flightradar24" letoun OK-TVO o 5 hodin později již opět letěl do Karpathos a dále pokračují další záznamy provozu tohoto letounu.

Odpovědět

Jeden motor - žádná nouze

26. 8. 2019 v 21:44 Vojta

Borci se ani neobtěžovali vyhlásit nouzi, když jim to zdechlo, tak ani ATC nic netušilo... Buďto je to u TVS tak běžný jev, že už to piloty ani nevzrušilo nebo jsou to fakt ignoranti... A to, že je přepsaný CVR asi svědčí o tom, že se to profláklo spíše náhodou...

Odpovědět

Oprávněně pochyby.

26. 8. 2019 v 23:01 Jan Zima

Že paní tisková mluvčí mlži a těm ICAO předp isum sum nero pochopím. Že byly porušeny a to hrube  předpisy je jasné. První zásada je ale dana - Nikdy neudělám nic, vím bych ohrozil životy cestujících kteří s důvěrou vložili svoje životy do mých rukou.  Nevím jak s tím kapca může žít. Ale pokud by ten druhý, značně přetížený motor kleknul, neštěstí by se nemuselo dát zabránit. A jestli TOHLE je jejich nejzkušenější pilot, tak za co musejí stát ti ostatní. Se Smart Wings už nikdy.

Odpovědět

Zkuseny kapitan

26. 8. 2019 v 23:20 Tomas Fila

Tak byl to Pavel Vesely a proc to udela je jasne, asi videl prubeznou vysledovku. Jo chlapci z unimex grop byli nenazrani a skocili na spek mnohem vetsim sejdirum nez jsou sami. no a tak je Travel ve financnich problemech. Pristat jinde nez v Praze by byl vazny financni problem. To neni omluva, ale popis situace. na rade jsou ted urady. no a my nemusime kupat zajezdy, kde je dopravcem travel. at to klidne zavrou kolotocari.

Odpovědět

Železné pravidlo

27. 8. 2019 v 20:48 Pavel Slovan

Platí jen jedno jediné pravidlo:

Většina poruch motoru nejenom „nastává“. Je tu velká šance, že motor dával náznaky o jeho špatném zdraví v hodinách vedoucích k selhání. “

...most engine failures don't just 'happen.'There's a good chance that the enginehas been giving hints about its poorhealth in the hours leading up to thefailure."

Proto mizerná kontrola a údržba měla neprodleně vést k přistání a kontrole OBOU motorů!

Odpovědět

27. 8. 2019 v 22:43 Petr

1. Počkal bych na závěrečnou zprávu UZPLN, spekulace a hysterie jsou k ničemu.

2. Volání po ukřižování kapitána zvlášť od účastníků diskuse, kteří netuší, proč letadlo vlastně letí svědčí pouze o jejich duševní omezenosti.

2. Z mé letecké praxe totiž nepamatuji kapitána, který by strkal dobrovolně hlavu do oprátky / svoji ATPL pilotní licenci do čistírny, aby pak zůstal doživotně bez práce.

3. Většina B738 u TVS / SW létá hladce přes oceán, což znamená, že tato letadla ve flotile musí splňovat ETOPS možná až 180minut / každá mašina to má jinak.

4. Zda a jaký ETOPS má OK-TVO a zda jde v tomto případě použít nevím.

5. Čekám, že se redakce zeptá CPT Mundela, Kellera případně dalších povolaných, aby nám udělali ve věci jasno, než bude závěrečná zpráva UZPLN na světě.

 

 

Odpovědět

RE:

28. 8. 2019 v 8:17 Martin

pokud vím, tak TVO nemá vůbec ETOPS

Odpovědět

RE:

28. 8. 2019 v 8:21 Tomas

Pane kolego, nenazval bych to hysterii, tady jen většina diskutujících nesouhlasí s jednáním kapitána, jehož jméno se uz několikrát objevilo v mediich. Další je, ze při letech po Evrope se ETOPS neuplatňuje, byt tento typ Boeingu by mohl splnovat či snad splňuje ETOPS 180. Pořad však platí v případě vysazeni motoru za letu přistát na nejbližším vhodném letišti. Vhodně letiště v tomto případě byly zřejmě Athény. Z komerčního hlediska ovšem Praha. Co muže byt spekulaci je, zda kapitán letěl o svoji vuli do Prahy, nebo byl požádán aby tam doletěl. Obecně horší finanční stav leteckých společnosti nutí dělat některé kroky lehce za hranu bezpečnosti, které by zdravá společnost zřejmě neudělala. Uz tuto chvíli totiž pověst Smartwings dostává zabrat. A to muže byt ze všeho nejmíň žádoucí... 

Odpovědět

RE:

28. 8. 2019 v 9:07 David

Jsem přesvědčen, že kapitan letadla jenž nedeklaroval nouzi a letěl na jeden motor,  aniž kohokoliv informoval,  se vlastne, Vašimi slovy ukřižoval sám. ETOPS znamená v podstatě zvýšenou udržbovou péči,  jenž stoji peníze navíc, tudíž z hlediska ekonomiky provozu je nesmysl létat nad pevninou v tomhle režimu. Jinak vždycky když něco takového vyjde najevo,  býva to špicka ledovce. Ano buďme trpělivý a vyčkejme zavěrů šetřeni, ovšem za sebe mám v systému “kde ruka ruku myje” pochybnosti. Zákony začinají čím dál víc platit jen pro ty slabši, ti silnejší se přece vždycky nějak domluví.

 

Odpovědět

RE: RE:

28. 8. 2019 v 11:28 Jan

Ano to asi přesně vystihuje podstatu problému. To že, to takle vyplulo ven je opravdu spíše náhoda. Až se něco stane ( a to si nikdo nepřeje) začne se ruka ruku myje hroutit a opět se to trochu vrátí k normálu. A co se divíme při dnešních cenách letenek, přetížení letišt a vzdušného prostoru. Z tohoto úhlu pohledu klobou dolů, že to funguje otázka je jak dlouho. Kapitán je asi v tomto celém příbehu ten na kterého jak se říká nejvíce fouká a za ním kolik je jiných lidí co nikdy neveznou osobní odpovědnost do vlastních rukou, ale jsou minimálně jedním článkem v řetezci?

Odpovědět

CVR

28. 8. 2019 v 13:14 Petr

jak dlouha je smycka v CVR u B737? 

Odpovědět

RE: CVR

28. 8. 2019 v 17:08 Janina

2 hodiny, přesně.

Odpovědět

RE: RE: CVR

28. 8. 2019 v 22:39 Petr

dekuju. Takze zaznam komunikace z vetsi casti letu by mel byt k dispozici... no nic, jsem zvedavy na oficialni zavery. 

Odpovědět

RE: RE: RE: CVR

29. 8. 2019 v 0:49 Janina

Nikoli, na CVR nic z toho letu už není, je to přepsáno.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: CVR

29. 8. 2019 v 10:50 Petr

hm..., a to je bezny postup, ze po podobnem incidentu se zaznam nezachova/prepise, nebo to trochu smrdi?

 

 

Odpovědět

Postoj EASA a jeho interpretace

28. 8. 2019 v 19:20 Aleš

S nelibostí sleduji, jak dochází k "českému" překladu stanoviska od EASA, že se vlastně nic nestalo a EASA se přiklonila na stranu SmartWings. Společnost dostala lhůtu 2 týdny na sesmolení zprávy pro ÚCL a tím zřejmě celá věc skončí. Nevolám po ukřižování kapitána tohoto letu, neboť se stal pouhou obětí systému, který nutí společnosti vytvářet mechanismy, které zase nutí kapitány... Ale právě proto jsou zde úřady, od kterých bych očekával tvrdost a nekompromisnost v otázkách bezpečnosti. Jak již v diskuzi zaznělo, pokud se zde potvrdí pravidlo, že ruka ruku myje, bude to pro manažery společností ukazetel, že tato cesta je ta správná.

Odpovědět

No jo no

28. 8. 2019 v 22:24 Sondamala

https://imgur.com/a/OT4A88x

 

Odpovědět

RE: No jo no

29. 8. 2019 v 1:07 Janina

Pěkně pochroumanej, auvajs. Kontext?

Odpovědět

RE: No jo no

29. 8. 2019 v 9:40 Ondra

To je ten vysazenej motor?

Odpovědět

RE: RE: No jo no

29. 8. 2019 v 13:15 Sondamala

Vyletel spacer mezi lopatkama a skoncil kdo vi, kde. :) 

Odpovědět

RE: RE: No jo no

29. 8. 2019 v 13:18 Kapralista

Možná je to ten "funkční" motor, na který  doletěli. :D

Odpovědět

RE: No jo no

4. 9. 2019 v 7:48 Vitto

Tak jak na FB tak i tady z vas musim udelat siritele HOAXu a plagiatora! Kdo vam dovolil sdilet moji fotku? Pokud mate alespon spetku soudnosti, omluvte se a napiste ze vubec nevite co sdilite! Nejedna se o motor travely ale jine spolecnosti, ktera ani neni z CR!

Presne jste akorat potvrdil moji teorii o cechackostvi resp. snaze mit senzaci za kazdou cenu.

Odpovědět

RE: No jo no

4. 9. 2019 v 7:49 Vitto

@sondamala Jelikoz mam originalnil a EXIF informace k temto snimkum. Nahlasuji vas za zneuziti fotek. Pomoz te sam sobe a smazte je....

Odpovědět

QRH Plan to land... vs. Divert to the nearest suitable airport

29. 8. 2019 v 12:51 Tomáš P

Díval jsem se v rychlosti do té příručky na kterou je odkaz v textu a chtěl jsem se zeptat na toto: např. v bodě 8 na str. 7,11 je uveden pokyn/příkaz: "Balance fuel as needed". Tedy jasný pokyn, udělej to (pokud je potřeba). V ostatních bodech také, např. "Autothrottle (if engaged) ... Disengage".

Ale když dojdeme k bodu 12, tak tam je uvedeno: "Plan to land at the nearest suitable airport." Není tam napsáno "Land at the nearest ...", ale "Plan to land...".

Když se podívám např. na stranu 8,9 (Smoke, Fire of Fumes), tak tam je jasně napsáno: bod 17: "Divert to the nearest suitable airport while continuing the checklist." A to je zcela jasné, "Leť na nejbližší ...", žádné "Plánuj ...".

Neznám leteckou angličtinu, ale není v tomto kroku (Plan to land ...) právě ta volnost na uvážení. Kdyby měli bezpodmínečně sednout na první vhodné letiště, tak bych česky řekl "Přistaňte na nejbližším vhodném..." a ne "Plánujte přistání na ...". Je to QRH a tam se šetří zbytečnými slovy. Co to vlastně znamená to "Plan to ..."? Není to jen důraz na zvýšenou pozornost, aby měl vždy v dosahu vhodné letiště, kdyby mu odešel i ten druhý motor?

Odpovědět

RE: QRH Plan to land... vs. Divert to the nearest suitable airport

30. 8. 2019 v 18:08 Julien

Tak si otevrete jeste B737NG FCTM str.346 a najdete v nem celou stranku popisu, co znamena “nearest suitable airport” :-) 

Odpovědět

Co na to Honza Jurek?

29. 8. 2019 v 20:15 Pavel

Vážený pane Jurku, pokud čtete tento článek, byl bych rád, a věřím že ne sám, za Váš názor. Díky.

Odpovědět

letiste

31. 8. 2019 v 10:27 robo

samozrejme ze vsechno jsou to kecy v kleci. Uz si nedovedu predstavit lepsi letiste na pristani nez jsou Ateny s 2x 4000m drahama. Opravdu pri predstave ze nevim co se stalo ze mi jen tak vysadil motor bych se podelal strachy. A co CRM, co tam delal copi a cabin crew? CPT je odpovedny s konecnou platnosti za provedeni letu ale to neni to same jako neomezeny vladce. A to ze se copi bal cokoliv rict, to nebude soudce moc zajimat. CVR zaznam urcite prestal existovat cely hned po pristani v PRG, coz je spise pritezujici okolnost. Taky bych se divil ze by se nejaky pravnik nechtel zviditelnit a ze to nekdo neda jako obecne ohrozeni. Uz je to i tak dost rozmazle. Kazdopadne bude zajimave to dal sledovat.

Odpovědět

hladiny

31. 8. 2019 v 11:12 Tomas

Mňa by zaujímalo aký uviedli dôvod riadiacemu keď si výpytali zníženie výšky pre let. Ja sám som veľa krát zažil, že riadiaci danej oblasti sa ma veľa krát pýtal aký mám dôvod na zmenu výšky. 

Odpovědět

RE: hladiny

31. 8. 2019 v 13:38 robo

due to technical reason. Standardne sa let okolo hladiny 250 pouziva pri lete na jeden pack. Takze ziadne podozrenie.

Odpovědět

Travel

11. 9. 2019 v 19:51 Petr

Jen pro upřesnění několika příspěvků.

Nejde o šéfpilota, ale p. Veselý je dlouhá léta ve funkci Letového ředitele TVS. Proč tak dlouho? Protože se osvědčil v dobře vykonané špinavé práci pro majitele TVS. Vždy šel proti posádkám a hájil jen zájmy své a majitelů. Když jeden nejmenovaný šéfpilot chtěl vyjednat lepší podmínky pilotům, byl dehonestován a funkce šéfpilota byla zrušena, že není nutná. Firemní kultura byla a je v TVS na bodu mrazu, jen sliby, přepínání posádek, nucení k porušování pravidel, nekomunikace, nezájem. Takovýchto podobných situací už u TVS proběhlo nespočet a divím se, že ještě nedošlo k horší události, tragédii. Na adresu co-pilota, tomu se to hned nezdálo, ale p. Veselý dělal mrtvého brouka a nereagoval, proto taky byl smazán záznam hlasového záznamníku, kde by všechno bylo. To že se mazaly data ze zapisovačů, to bylo celkem běžné, hlavně když se sedalo s palivem pod minimem, běžně z Bangkoku. V tomto případě byli taky pod minimem.

Ano kapitán v tomto případě není pouze obětí systému, jak někdo napsal, vždyť on tento systém vytvořil a podporuje ho. A že by žádný kapitán vědomě nestrkal hlavu do oprátky? Nevím, jestli to má ještě něco společného s vědomím, ale tato situace ukázala, že když někdo je ve vysoké funkci dlouho (za příšerně vysoký plat) dokáže udělat různé věci, čistě z jeho sebestřednosti, rozežranosti a bez sebereflexe. Toto je jeden z nejzkušenějších kapitánů u TVS? Zkušený kapitán není jen podle vysokého počtu nalétaných hodin v zápisníku, ale především musí mít i jiné kvality a hodnoty jako osobnost, člověk.

 

Odpovědět

RE: Travel

17. 9. 2019 v 7:13 Karel

Souhlasím.

A pokud se ukáže, že to bylo kontaminovaným palivem (což by vysvětlovalo, proč ho pustili zpátky do provozu tak rychle) doufám, že nejlepší pilot společnosti bude po zásluze odměněn a nemyslím tím zrovna další držhubné od TVS.

Při představě, že mám na palubě rodinu a vlevo ve flightdecku sedí takové arogantní nezodpovědné hovado, se mi dělá zle. Nedivil bych se, kdyby na něj cestující podali oprávněnou žalobu. 

 

Odpovědět

RE: Travel

18. 9. 2019 v 8:57 Adam

Mám k tvému příspěvku výtku, a to, že záznamy z CVR byly úmyslně vymazány. Úmyslně vymazány nebyly, protože ani nemohly. CVR se nahrává ve smyčce s maximální stopáží posledních cca 2 hodin, pokud se nepletu.

Odpovědět

RE: RE: Travel

18. 9. 2019 v 9:45 Jakub

Ano, nebyly umyslne vymazány,ale premazany dalším letem jiz za 6 hodin. Leda ze by TVS jako  operator tyto po incidentu stáhl a uchoval pro šetření,coz by mela byt jeho povinnost. Nehledě na to, ze let na jeden motor trval vice než dve hodiny,takze tam vznik problémů asi ani nebude. Na tom je jasne videt ze ani vyrobce,urad upravující legislativu, ani úřad dohlizejici nepředpokládají, ze letoun poletí po vzniku problémů vice jak dve hodiny :-)

Odpovědět

RE: Travel

19. 9. 2019 v 12:18 Vendula

Naprosto souhlasim. Presne a vystizne popsana, nekolik let trvajici, standardni firemni politika TVS, nyni pod novym jmenem Smartwings. Muzeme byt stastni, ze se do dnesniho dne nestala zadna tragedie a kez by tento incident alespon prispel k zasadnim zmenam!

Odpovědět

Travel

19. 9. 2019 v 12:02 Petr

Včera v 8:57   Adam

 

Mám k tvému příspěvku výtku, a to, že záznamy z CVR byly úmyslně vymazány. Úmyslně vymazány nebyly, protože ani nemohly. CVR se nahrává ve smyčce s maximální stopáží posledních cca 2 hodin, pokud se nepletu.

 

Ano je to samozřejmě tak, záznam byl vymazán přehráním dalšího, správně jsem měl napsat, že záznam nebyl uchován.

 

Odpovědět

Přidat komentář