Čeští piloti chtějí rozvážet zdravotnický materiál, jsou jich již dvě stovky

29.03.2020 24 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Koronavirová epidemie

V Česku vzniká dobrovolnická skupina pilotů, která chce svou leteckou dovednost a možnosti rychlé přepravy využít pro pomoc v boji s koronavirem. Piloti lidem, jak se inicitiva nazývá, čítá již přes 200 registrovaných pilotů včetně některých zvučných jmen. Zdravotnický materiál budou prý schopni dopravit kamkoli po České republice do dvou hodin od zadání až po vyložení.

„Jsme skupina dobrovolníků, pilotů, kteří chtějí v této nelehké situaci pomoci státu s distribucí zdravotnického materiálu a potřebného personálu po celé republice. Naším cílem je v co nejkratším čase doručit zásilky zdravotnického materiálu po celé ČR“, říká Miloslav Chlan, jeden ze zakladatelů projektu Piloti lidem.

Tento projekt sdružuje piloty z celé České republiky, kteří budou podle iniciátorů myšlenky schopni pokrýt distribuci pro většinu obcí v zemi. Podle velikosti letadla se bude materiál přepravovat na hlavní letiště, která jsou předem stanovena, a další menší obce budou zásobovány z aeroklubových letišť.

Letadla
Piloti lidem plánují rozvážet materiál z centrálního letiště na větší huby a odtud na menší vnitrostátní letiště / Foto Piloti lidem

Ke včerejšímu dni bylo údajně v systému zaregistrováno 190 pilotů, kteří jsou schopni pokrýt republiku z 65 letišť. Jedná se o letce, kteří svůj koníček mohou a chtějí přetavit v pomoc druhým a zásadně urychlit logistiku zdravotnického materiálu. Mezi dobrovolníky jsou i piloti vrtulníku, kteří zaručí hladké dopravení materiálů přímo do nemocnic. Jsou chopni poskytnout i jinou pomoc, například rychlý přesun zdravotnického personálu dle akutuální potřeby.

Do projektu se registrovaly také významné letecké osobnosti jako Martin Šonka (Mistr světa Red Bull Air Race, úspěšný reprezentant v letecké akrobacii), Roman Kramařík (akrobat, který obletěl v malém letadle Cessna zeměkouli za 46 dní) či Jan Rudzinskyj (pilot akrobatické skupiny The Flying Bulls).

Princip rozvozu stojí na jednom centrálním letišti (Pardubice), které bude sloužit jako domovská báze. Odtud se náklad bude přemišťovat na další transportní základny (huby) umístěny nejdále do jedné letové hodiny. Jedná se především o vnitrostátní mezinárodní letiště jako Ostrava, Brno, Karlovy Vary nebo České Budějovice. Z těchto transportních základem je to pak už jen 30 minut na jakékoli malé sportovní letiště.

Projekt myslí i na nepřízeň počasí. Pokud budou panovat horší meteorologické podmínky, budou do vzduchu puštěni pouze piloti s doložkou IR a letadla typu k tomu vybavená. Následný rozvoz z transportních míst proběhne automobily.

Do projektu se stále hlásí noví dobrovolníci, a uzavření registrací se neplánuje. Projekt Piloti lidem zatím získal podporu od Letecké amatérské asociace či Řízení letového provozu ČR. Zájem prý přišel i od jednotlivých nemocnic a složek integrovaného záchranného systému.

Výsledky ankety Piloti lidem
Do čtenářské ankety přišlo 232 reakcí. Výsledky naznačují, že iniciativa Piloti lidem je většinou čtenářů vnímána pozitivně, a to nejen těmi, kteří se do ní aktivně zapojili nebo se zapojit hodlají. Vysloveně negativní pohled vyjádřilo poměrně nízké procento čtenářů. V kombinaci jak s pozitivním, tak s negativním pohledem se mimořádné často objevila v reakcích odpověď „Přijde mi to jako snaha si zalétat v době karantény obalená líbivým příběhem“.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

A náklady?

27.03.2020 v 10:25 HonzaT

A představa je, že letové hodiny (nebo aspoň palivo)  bude platit stát nebo je to skutečně zcela nezjištná nabídka pomoci?

Odpovědět

Blbost

27.03.2020 v 12:30 Renegade

Kdybychom byli souostroví někde v Pacifiku nebo země zarostlá pralesem, tak neřeknu ani popel a okamžitě jdu do toho, ale tohle mi připadá jako hraní si na hrdiny, pro dobrý pocit, že jsem "něco udělal", ale reálná pomoc nula. Tak trošchu mi to připomíná aktivity samozvané domobrany, která vyrazila hlídat státní hranice. Většinové populaci jsou pro smích. Soukromí piloti mají sedět doma nebo plánujete porušovat karanténu? V republice je spousta profesionálních pilotů, leteckých společností, škol, provozovatelů letadel, což jsou pro stát mnohem lepší partneři než banda pilotů, navíc to mohou dělat úplně legálně a profesionálně, je to totiž reálně živí. Logisticky to také nedává smysl při kapacitě běžných sportovních letadel a ultralightů, navíc vézt něco někam na sportovní letiště, tam naložit dvě krabice do ultralightu, tím to pouze za hezkého počasí převézt na jiné sportovní letiště, tam to zase přeložit do nějakého auta... Se všemi úkony, předletovými přípravami, handlingy, rámy, procedury na větších letištích je poměr cena/výkon úplně nějde jinde... Chápu, že si chcete zalétat, ale aspoň to neschovávejte za rádoby bohulibou věc... O myšlence, že to "spasí" IFRoví piloti, když bude hnusně, snad ani mluvit nebudeme. Když to nebude zvládat IZS, SSHR, tak tu pořád máme armádu, když to už nebude zvládat ani armáda, tak to už každý budeme spíš hledat silné klacky a brousit do špičky kameny... Nicméně rozumím, že pro někoho je lepší dělat aspoň něco, i když to k ničemu není a aspoň se zabavit. Ušijte roušku, namíchejte dezinfekci, nakupte seniorům, seďte doma, udělejte něco co má smysl.

Odpovědět

RE: Blbost

27.03.2020 v 14:03 Walker

"Ušijte roušku, namíchejte dezinfekci, nakupte seniorům, seďte doma, udělejte něco co má smysl." ...a oni ještě navíc nabídli takto svou pomoc, je to špatně...?

Odpovědět

RE: Blbost

27.03.2020 v 16:31 Karel

Pletete si pojmy. Karanténu nařízenou nemáme. Lidé se nudí a v současné vlně solidarity mají snahu pomoct něčím, co umí, třeba převozem něčeho z místa A na místo B. Myslím, že to momentálně valný smysl nemá. To ovšem nemá ani Vámi zmiňované domácí šití roušek z běžných materiálů, jejihž účinnost je jen symbolická. Nemluvě o jejich nošení venku, kdy se v okolí maskovaného člověka nikdo nenalézá, v autě, když je tam člověk sám atd. Jsme na začátku epidemie a čas ukáže, co vlastně bude třeba.  

Odpovědět

RE: Hmm....pravá česká povaha...

27.03.2020 v 17:14 TK

Ale odvahu se pod ten tvůj cint, rádoby ostrakizující snahu mnoha lidí, ochotných k nezištné pomoci, plným pravým jménem milý "Re-ne-ga---de"(-bí-le), --tu asi nenajdeš, co?? :-)

Pro tvou informaci:

kdo létat chce, může. A nic na tom nemění to neskutečné množství laických názorů, které se tu objevily, a víceméně hanily zcela nedůvodně právně perfektní zprávu šéfredaktora AW Mgr. Adama Zusky.

Na rozdíl od tebe -jsem skutečný právník. A každý den pravidelně od rána vyhodnocuji jak právě emitované, tak abrogované právní předpisy, vydávané za souč. situace aplikace Ústav. zák. č. 110/1998 Sb., zák. č. 240/2000 Sb., zák. č. 258/2000 Sb. a násl.

A v právním státě jde v prvé řadě vždy o právně relevantní výklad.

Hlavně tu je ale problém s evidentně zlou, jedem prodchnutou povahou některých z nás, -pilotů. A to je to, co je na pováženou.

A ještě něco: Martina Šonku osobně znám. Aspoň natolik, že se ani z procenta nedomnívám, že by se potřeboval jakkoli prostřednictvím zápisu svého jména do této AKCE DOBRÉ VŮLE  zviditelňovat; a přesto je v seznamu ochotných pilotů tak, jako my ostatní...

Tak se nad sebou hluboce zamysli.

Jde o to, že jsi asi dosti zlý člověk -soudě podle jedu, který z tvého exposé stříká -bohužel na všechny strany.

Odpovědět

RE: RE: Blbost

27.03.2020 v 17:23 rejnok

zas takova blbost to nebude:

 

https://www.corovent.cz/aktuality/letecky-most-pro-urgentni-prepravu-dilu/

Odpovědět

RE: RE: Hmm....pravá česká povaha...

28.03.2020 v 8:02 Marek V.

A bylo by možno zde popsat za jakých podmínek může člověk létat pokud chce? Já nejsem právník,ale myslím,že ve 400 m nemohu nikoho ohrozit. A v hangáru také ne.

Odpovědět

RE: RE: RE: Hmm....pravá česká povaha...

28.03.2020 v 10:30 Marek V.

Nejsem příznivcem nějakého škatulkování. Proč povaha česká? Jen se ptám pana právníka oč opře své tvrzení.  A jakákoliv pomoc komukoliv se počítá, ale to je snad jasné. 

Odpovědět

RE: RE: Hmm....pravá česká povaha...

29.03.2020 v 17:33 Tomas

Tak presne kvuli telatům, jako vy /TK/ by me nerepkvapilo, kdyby z te soucasne "fajnove" karanteny udelali vezeni, jako je treba v italii, ve spanelsku (nebo treba jake bylo v unicove).

to fakt nevydrzite mesic sedet na pozadi, a misto toho hledate cesty, jak slovickarenim v paragrafech so okecat to, ze jdete litat?

Odpovědět

Pro tzv. "Tomáše"

29.03.2020 v 18:43 TK

Milý pane. Podle vašeho gramatického i intelektuálního výkonu člověka nemůže nenapadnout, zda nebudete jistou dospělou variantou toho telete, -ve vašem případě s pohlavím samčím, právě vy. Sice jste se pokusil mě tím, že jste mě nazval teletem urazit, ale nějak se to nepodařilo. Milý prvoku.

Nu a k samotnému problému, o kterém jste se pane mrskači a moralisto pokusil něco vyjádřit, že je skutečně štěstí, že osůbky vašeho zjevně vysokého intelektu ovládají společnost leda tak do čtyř chasníků u rohového stolu v místní knajpě.

Zkrátka se budete muset smířit s tím, že ČR je právním státem, a platné právo vykládají právníci.

A ne vy, či vám podobní.

A platný právní stav je takový, jak jsem jej popsal, a přede mnou (ke sdělení LAA) šéfredaktor Zuska.

No a tečka. Ať se vám to líbí nebo ne....

Odpovědět

27.03.2020 v 17:51 tomas

nič v zlom, ale to je taka trapna aktivita. Na to aby to bolo učinné by musel byť nonstop na letisku v pohotovosti pripraveny na vzlet aj s lietadlom. Takto nez sa tam dotrepu a vytiahnu to z hangaru a zahreje motor tak to skor dorucim na motorke ci rýchlom aute. Možno dlhší prelet by mal zmysel s rýchlym lietadlom, ale neviem čo chcu robit s tými kelimkami od jogurtov co leti ledva 80kt

Odpovědět

odpověd na akci

27.03.2020 v 18:03 aviatik z Prahy

Po přečtení informace o zákládaní spolku na rozvoz materiálu malými letadly mám svůj názor: autoři by si měli dát něco chladného na čelo a neorganizovat něco, co je v rozporu se zákony této země.Pilotoví UL nebo SLZ nemůže nikdo nařídit aby prováděl jakoukoliv činnost za úplatu. U větších letadel je situace podbná, pokud není vydáno oprávnění k provádění leteckých prací, kam ale nepatří letecká doprava,což je případ uváděné akce.Naprosto zcestné je provádět tuto činnost za podmínek IFR.Pokud chce někdo obětovat prostředky, nechť je věnujuje charitativní společnosti.Jednotky IZS mají v těchto dnech jiné starosti než případné řešení mimořadných událostí z oblasti malého letectva.Úvahy o rozvozu z Pardubic, v jejichž blízkosti jsou centrální sklady, jsou rovněž zcestné:náklad ve skladu, doprava jedné nebo dvou škatulí na letiště, bezpečnostrní odbavení,odlet letadla... Od prvního doteku materiálu ve skladu po odlet letadla uplyne minimálně  hodina,hodina apůl. Doba letu třeba do Ostravy je rovněž minimálně hodina,výklad nákladu o rozvoz opět čas přes hodinu...Stále řešíme jednu-dvě bedny.Nebo že by letěl roj letadel_...?Autem jsem z Pardubic v Ostravě za tři hodiny a cestou mám velká střediska na závoz materiálem...(Sviatvy,Olomouc,Nový Jičín atd.) Nepovezu jednu-dvě bedny.Při vší ústě k organizátorům akce: zústanme na zemi, tím prospějeme nejvíc.K letecké přepravě jsou určeny složky s odpovídající technikou-policie ČR,armáda,provozovatelé  s příslušnými  povoleními.

Odpovědět

RE: odpověd na akci

28.03.2020 v 1:09 Martin

Ponechme stranou otázku zbytečnosti - ono to malé letectví může být stejně tak C150 jako malý turboprop a stejně tak pilot může být od LAPL do ATPL. Navíc pokud na to je vybavený letadlo, pilot má IR a letí z/na IFR letiště tak ať klidně letí za IFRu. Na to jestli ti dobrovolníci mají IR je v přihlášce kolonka.

Pokud za to nic nebudou chtít (nebo třeba budou jen část nákladů) tak je to podle předpisů v pořádku i bez obchodních práv. Tedy let probíhá podle předpisu Part-NCO případně Part-NCC pokud jde o složitá letadla. Pokud by to celý měl platit stát, což mi z toho nepřišlo, pak by byla situace jiná, let by probíhal nejspíš dle předpisu Part-SPO ale jako nerizikový by patrně nevyžadoval schválení organizace. Pokud tedy nebudou zdravotníky vysazovat za letu, pak by do rizikových obchodních letů spadly. :-)

Pokud se nepletu tak "letecké práce" jsou mimo drony už pár let zrušené a nahrazené předpisem Part-SPO.

Předpisy LAA neznám, tam nedokážu určit jestli je to povolené nebo ne, ale přepokládám že bez úplaty to bude taky legální.

Odpovědět

Reakce z organizačního týmu

27.03.2020 v 22:09 Tomáš

Díky za všechny názory. Za organizační tým mohu sdělit následující stanovisko. Nabídli jsme svou pomoc státu a IZS. Nic víc, nic míň. Všech omezení a nedostatků spojených s tímto konceptem jsme si vědomi, stejně tak ale věříme, že mohou přijít situace, kdy by se naše pomoc mohla hodit - obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že nevíme, jak dlouho tento stav potrvá a kolik lidí z řad IZS virus vyřadí z činnosti. Materiály o projektu jsme zaslali ministrovi vnitra a teď čekáme na reakci. Vyhodnotí-li stát, že naše pomoc není smysluplná a nepotřebuje ji, budeme to akceptovat. Rozhodně nebudeme rozjíždět žádné guerillové akce, skutečně to není o tom, že by někdo nevydržel doma a chtěl mermomocí létat. Chceme prostě jen pomoci tím, co nás baví a co umíme, pokud to bude možné. Opravdu to není žádné hraní na hrdiny a není v tom ani žádná faleš. A ano, mnozí z nás pomáhají i jinými způsoby, včetně těch, které uvádíte - šití roušek, distribuce dezinfekce, nákupy.

Odpovědět

RE: Reakce z organizačního týmu

28.03.2020 v 23:56 Mirek

Roztomile naivni představa nasledovana uvahou ve stylu- sice je to uplna blbost ale aspon se snazim pomoct

Odpovědět

Nesmysl

28.03.2020 v 0:15 Pikas

Celé je to nesmysl, jak už bylo napsáno. Pan právník je mimo realitu, tak ať si právnićí v kanclu. Nevím, proč do toho tahají Šonku, to u toho budou i akrobatit? Nebo jim má jeho jméno pomoct to prosadit? Nebo si vezme 10 roušek do Extry a někde ho za to budou plácat po zádech? Z těch všech keců tady to brzy zarazí natvrdo.... 

Odpovědět

Nesmysl?? Leda to Pikasovo...

28.03.2020 v 11:21 TK

Tak přesně takhle popisuje zásadní věci právního i sociálně-humanitárního charakteru persóna, obdařená IQ zvícího velikosti vlastní obuvi...

No a jen že kolega Šonka má krom své vlastní E300 k dispozici solidního čtyřmístného Zlína a že s ním umí i v IMC, -na to lze spolehnout.

Ale o to nejde.

Jde o tu dobrou vůli pomoci tam, kde to může být v krizi výhodnější a tím, co ostatní neumí, a pilot umí.

A ještě k té právničině: už jsem za svou kariéru pěkných pár takovýchhle "Pikasů" zastupoval. Ti se vyznačují tím, že když za právníkem přijdou se svým malérem, brečí a naříkají jak staré ku...... Ledva jim to právník začne vyhrávat, začnou ve své domovské knajpě tvrdit, že to bylo tak "ÍZY", že se to vlastně ani prohrát nedalo... A někdy i že zástupčí službu nedoplatí...vždyť jim přeci ten právník měl hned říct, že to bude ÍZY...

A právě kvůli takovým povahám, jako je soudě dle jeho příspěvku p. Pi....., nás už na PrF učili kdysi i to, že nezřídka bývá největším nepřítelem advokáta -světe div se- jeho vlastní klient...

A úplně na závěr: pokud půjdu do vzduchu, pak jedině na přímou direktivu úřední osoby krizového štábu, což si řádně ještě před akcí ověřím. A ne že půjdu zbytečně do vzduchu abych se dle několika naivních názorů, co se tu objevily, "jen tak prolítnul"... 

Odpovědět

RE: Nesmysl

28.03.2020 v 21:56 Miroslav Macík

Vážený pane,trochu mne mrzí příkré hodnocení od některých našich anonymních leteckých kolegů. Shodou okolností spolupracuji s týmem Corovent.cz, který staví 500 plicních ventilátorů použitelných při péči o pacienty s těžkým průběhem onemocnění Covid19. Vývoj a výroba je rozprostřená na několika místech v ČR.Vzhledem k tomu, že sám létám a mám patřičné kontakty jsem týmu nabídl možnost leteckého transportu dílů, případně osob. Této možnosti už jednou využili.https://www.corovent.cz/category/aktuality/Řeknu to asi takto. Pokud máte dva týdny na to dodat řešení než dojde k situaci kdy začnou masivně umírat lidé v momentě nedostatku tohoto základního přístoje, tak i ušetřená hodina času na cestě z Kladna do Skutče je docela fajn. Navíc všichni víme, že je to letadlem mnohem bezpečnejší, než tam poslat "rychlou motorku".Miroslav Macík, ČVUT v Praze a AK Rakovník

Odpovědět

nesmysl?

29.03.2020 v 0:07 bobeš

Mirku, dobrý v okamžiku operativního plánování.

Kdy jenom teď hned kdy vím že by to šlo, chci a taky trochu musím. A když je ten eroplán, tak to využijeme.

Ale nepleťme si to s běžnou logistikou.

Roušky,rukavice, rychlotesty a nedokážu si představit něco tak akutního , co je v rámci území 500x250 km nedoručitelné ve stejném časovém komfortu a mnohem bezpečněji z místa A do místa B (rozuměno konečné vykladky) bez čtyřnásobné manipulace běžnou pozemní cestou.

Vážím si všech ochotníků, ale uvědomme si že nejsme v době blokády Berlína.

O životy nejde v tom skutečném slova smyslu, kdy "malé létání" fakt ničemu nepomůže

Do uzavřených oblastí v karanténě stejně nemůžeme, a osobne se nenechám sestřelit dronem, nebo poblázněným policajtem ve vrtulníku při pokusu o narušení.

A kdo si vzpomene na povodně ví, že se nad uzavřenými oblastmi stejně nesmělo lítat. Jednak aby snímky politiků v maskáčích jak koukají z vrtulníku nikdo nenarušoval svým maloletadlem, a druhak když na to ta kapacita zbyla, aby i vojenské a policejní vrtulníčky smočily.

 

Odpovědět

Úroveň diskuse

29.03.2020 v 20:29 Adam Zuska

Milí čtenáři, zejména vy zapojení do diskusí pod našimi zprávami/články,

vím, že současná doba není lehká a v člověku se sem tam probouzí nejtemnější stránky jeho osobnosti (moje děti taky dosud netušily, že je tatínek takový přísný...), ale přesto věřím, že ke kvalitám dobrého pilota patří schopnost zachovat chladnou hlavu a zejména jistou úroveň.

Proto moc prosím, abychom v diskusích občas potlačili vlastní ego a soustředili se na témata. Osobní útoky a napadání jiných diskutujících bez zjevných argumentů nikterak samotné zprávy/články neobohatí. Udržujme prosím diskusi kultivovanou, ať plní svůj zamýšlený účel.

Za redakci moc děkuji... :)

Odpovědět

RE: Úroveň diskuse

01.04.2020 v 15:56 tomass

zřejmě by se mělo létat dál aspoň okolo komína  (snad kromě výcviků a hromadných akcí)  , protože létání je návikové a jak je vidět z části příspěvků (bez ohledu na stranu názoru) mnozí již mají absťák, ze kterého ztrácejí  soudnost i kontrolu nad svými úvahami ....... ani není divu , při pohledu z okna na dnešní CAVOK.   

Odpovědět

dotaz

30.03.2020 v 12:12 aviatik z Prahy

Dotaz na zakladatele iniciativy: jak si představujete svojí činnost? Zatím je to jen slovní souboj mezi zastánci a kritiky,ale postrádám fakta:píšete že báze bude v Pardubicích.Tam bude někdo non stop v pohotovosti? Kdo bude hradit případné náklady? Jak si představuje slibované dodací lhůty např.pilot z Aše, nebo jak do toho bude zapojen? Jak je celá akce vyřešena s pojišťovnami, když letadla budou provádět činnost, která je v rozporu s pojistnými podmínkami? Podobných otázek je celá řada, ale nikdo se zatím nevyjádřil konkrétně, zatím je to jenom tlachání...Jako kdyby se někdo chtěl pouze zviditelnit.Byl bych rád, kdyby se k celé akci vyslovilo vedení LAA ev.AČR a ÚCL-organizací, které k tomu mají co sdělit s veškerou seriozností.

Odpovědět

piloti lidem

30.03.2020 v 22:39 Jaroslav

Myslím, že v této době kdo chce jakkoliv pomoci není hoden kritiky , ale naopak.  Jestli pojede dotyčný se zdravotním materiálem nebo poletí ve své režii už je jen na něm. To, že  poletí i proto , že ho to baví je jen dobře. Ušetří za léky na deprese. Co je pohoršujícího na tom, místo lítat jen pro vlastní zábavu a čumět lidem do zahrady, letět  a odvést případně jen tašku se zdravotním materiálem?  Ublíží to někomu z Vás? Určitě ne. Ti co chtějí remcat budou vždy.  Důležité je, aby to ty co chtějí nezištně pomoct neodradilo. Doufám že je nás většina, co nechce jen doma sedět na gauči a civět v depresi na ČT 24. Lítání děláme všichni pro zábavu. Nyní tím můžeme i pomoct. 

 

Odpovědět

blbost

03.04.2020 v 17:39 Tom M

Mě vždycky fascinuje, jak někdo, který o konkrétní záležitosti vůbec nic neví, okamžitě naprosto suveréně, sebejistě cokoliv zkritizuje, rozdupá a pokud možno zašlape do země....

A jsem přesvědčen, že né všichni zde přispívající, jsou piloti

Nenechme se otrávit!

Odpovědět

Přidat komentář