Zůstaňte prosím na zemi, vyzývá ministerstvo dopravy piloty

27.03.2020 32 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Koronavirová epidemie

Na webu Ministerstva dopravy ČR včera přibyla nová výzva všem rekreačním a soukromým pilotům. Ředitel Odboru civilního letectví pan Zdeněk Jelínek v ní žádá, aby všichni uživatelé vzdušného prostoru skutečně zvážili, zdali jsou jejich aktivity nezbytné.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nechápu

27.03.2020 v 16:44 Honza

Lidičky, ať se na mě pánové ředitelé všech leteckých organizací a úřadů nezlobí...ale já fakt nechápu, čemu pomůže, když nepůjdu na naše malé soukromé letiště, kde skoro určitě nikdo jiný nebude, a neproletím se ve svém letadle kolem komína. Za mě - pokud chcete být ohleduplní k ostatním, tak choďte co jejmíň nakupovat, protože jestli někde hrozí nakažení, tak je to ve frontě u kasy v sámošce...ne na letišti. Když vidím ty evidentně několik dní "jeté" respirátory pokladních, tak teda nemám dobrý pocit. Přeju všem zdraví a soudnost.

Odpovědět

RE: Nechápu

27.03.2020 v 17:58 M

Vidím to celkem podobně. Není mi jasné, jak ve vzduchu, kde letím sám v ULL mohu někoho nakazit nebo se od někoho nakazit. Na letišti nyní není nikdo takže i stran vytahování/uklázení letadla nic nehrozí.

Opatrnost je rozhodně na místě, ale zase nic se nesmí přehánět....

Odpovědět

RE: Nechápu

28.03.2020 v 19:57 Ivo

Fakt začínám mít dojem že tady dochází k převratu a diktatuře ANO.

 

Odpovědět

27.03.2020 v 18:27 Tomáš

Rozuměl bych tomu, že kdyby někoho z nás měli nedejbože sbírat z pole, tak je zbytečná zátěž pro všechny složky IZS, kterou jim můžeme ušetřit. Možná jede s minimálním personálním obsazením ŘLP, nevím. Smysl to může mít u sdílených/půjčovaných letadel.

Jinak je to trochu ve stylu #metoo. Všichni omezují - tak my taky.

Odpovědět

RE:

27.03.2020 v 19:45 Honza

Jediný pozitivní efekt naší letecké zdrženlivosti vidím v tom, že solidárně nebudeme dráždit některé naše spoluobčany, kterým jsou létající zbohatlíci trnem v oku, a kteří si teď nemohou chodit do své oblíbené knajpy zanadávat. 

Odpovědět

A co motorkáři !!!

27.03.2020 v 20:09 Petr Koudelka

A motorkáři mohou , zaměstnávat IZS ?  V době zákazu volného pohybu ? Nějak nedořešené !!

Odpovědět

Omezení létání

27.03.2020 v 21:11 Jarda

Mám dojem, že IZS má v současné době dost starostí. K tomu minulý týden hledali hasiči a policisté údajné spadlé malé letadlo  5 aut hasičů a 7 policejních. K tomu jsme se snažili éro najít ze vzduchu, než nás vystřídal policejní vvrtulník, vybavený nejen očima. Naštěstí se nic nenašlo, ale trvalo to 2,5hod. Tak pokud chcete být jako motorkáři........ Zajeďte na letiště, naleštěte kabiny, dejte si kafe na sluníčku s pohledem na oblohu a bohužel, musí nám to stačit.

Odpovědět

RE: Omezení létání

29.03.2020 v 16:14

Pro Jardu,

co znamená "údajné spadlé malé letadlo" a to nejhorší ( Zajeďte na letiště, naleštěte kabiny, dejte si kafe na sluníčku) držme se faktů a né doměnek a posedávat na letišti s kávou a kamarády to určitě né.

Odpovědět

Chápu

27.03.2020 v 21:25 Renegade

Vidíte dál než na špičku svého nosu? Celé je to o tom, jestli se dokážete na chvíli uskromnit a nikam zbytečně nechodit nebo ne. Každý tu má milion výmluv, jak se nic nemůže stát, ale prostě máte v zájmu kolektivu sedět doma na zadku, co na tom nechápete? Máte chodit do práce a na nákup. Je vaše poletování kolem komína aktivita, kterou lze považovat za nezbytnou a směřující k zachování chodu společnosti? Ne. Tak seďte doma, nechte lítat profesionály a nezaclánějte. Čím víc nás to bude respektovat a přestane mudrovat a vymýšlet neustále kraviny, jak očůrat systém, tím to rychleji zvládneme.

Odpovědět

RE: Chápu

29.03.2020 v 9:16 Pepa P.

Jsem pilot a souhlasím. Jedna z věcí, kterou jsem na létání vždy obdivoval bylo to, že mělo jasná pravidla. Bylo vždy o disciplíně a respektu. Být pilot ... to vonělo čerstvým luftem a benzínem. Nositelé odkazu ... Hrdinové, čestní a spravedliví. Kde to je?

Ukazuje se, že opět platí třeba to co vidíme každý den na silnicích. Je tady omezení na 80km a někomu to nepřipadá logické, tak to tam prohulí kilem. Takže pravidla a nařízení jsou v této zemi jen pro někoho? Jak se potom můžeme divit, že se objeví "někdo" kdo si ona závazná pravidla překroutí a celou zemi udělá pro sebe??? Ano, začneme se divit až tehdy, až se to dotkne přímo nás. Až se např. najde mudrc, kterému hlášení na finále přijde nelogické a ustřelí vám palici. A upřímně .... nechce se mi říci: "dobře vám tak.....!"

Odpovědět

Současná krize funguje jako výborná sociologická sonda,

27.03.2020 v 21:39 Petr

protože bez by mě jinak nenapadlo, kolik sobeckých, sebestředných, namyšlených a uplakaných jájínků, neschopných na základě zdvořilé prosby a zdravého liského rozumu upozadit sama sebe a pár týdnů nelétat, se na českých letištích pohybuje. Vážení, létejte klidně dál, přece Vám nemá nikdo co zakazovat a přikazovat. Nicméně, až budete v budoucnu žádat pro svého koníčka od státu a sousedů pochopení, může se stát, že zůstanete oslyšeni. Aby bylo jasno, jsem dnes už jen fanda všeho co se umí v luftě pohybovat, ale kroutím nad Vaším přístupem nevěřícně hlavou. 

Odpovědět

Nesmyslná opatření

28.03.2020 v 0:36 Martin

Abych řekl pravdu tak tohle opatření se mi zdá ze všech nejméně logické.

Když se půjdu proletět sám v letadle tak krom přípravy vzletu a přistání budu k zemi a tím i k nejbližšímu člověku nejblíž 500 ft. Navíc ještě zavřenej v letadle. Větší odstup od lidí si upřímně nedovedu představit.

I kdybych ten virus měl, tak ho letem kolem komína nikam nerozšířím. Jak už tady někdo psal - větší pravděpodobnost je že ho chytnu/rozšířím při nákupu, v práci, v parku, na úřadě, na pohřbu - prostě u všech těch povolených činností je ta pravděpodobnost vyšší. Když budu ve vzduchu, tak nebudu v parku.

Dokážu dodržovat zásady i bez toho aniž by mi je někdo nařizoval. Místo toho musím sedět doma a sledovat jak se vláda snaží neustále zbytečně zviditelňovat v médiích a předhánět se v mnohdy zbytečných opatřeních. Při tom potají zneužívá nouzový stav k projednávání nepopulárních zákonů (viz zápis jednání vlády 15. 3.). Už mi z tohodle kocourkova vedenýho "domělým" StBákem začíná hrabat.

Mnozí argumentují tím že nemá cenu zbytečně zatěžovat IZS případnou nehodou. Kolik takových nehod ročně je? Není řádově provděpodobnější že mě srazí auto až se mi kvůli tomu náhubku, co nás teď povinně nutí nosit, zamlží brejle a přehlídnu ho? Bavme se o reálných věcech ne o věcech které sice mohou nastat ale jsou statisticky zanedbatelné.

Kdo se chcete uskomňovat a sedět na zadku do zblbnutí tak směle do toho. Ne všichni ale na to musí mít stejný názor a nemusí ustrašeně hledat riziko tam kde není. 150 m nad neobydlenou oblastí je výrazně víc než ty 2 m a 15 minut co je rizikový kontakt. Mít možnost vypustit páru je věc nutná pro udržení příčetnosti (proto tam je ta vyjimka na parky kde to riziko je vyšší). To by už tu naší "skvělou" vládu mohlo třeba napadnout zakázat třeba prodej tabákových výrobků, protože když kuřáci kouří tak nemají roušku. I to by dávalo větší smysl.

Asi jsem závislák, s klidným srdcem přiznávám, že od omezení pohybu přemejším jen nad tím jak s těma nesmyslnejma omezeníma co nejvíc... vyběhnout tak, abych zároveň neporušil ty smysluplný. Při pohledu na nebe přemejšlím jen nad tím že bych šel lítat a abych se toho jen na chvíli zbavil tak se musím zavřít někam odkud na nebe nevidím.

Jmenuji se Martin a jsem závislý na létání.

Odpovědět

RE: Nesmyslná opatření

28.03.2020 v 7:26 baks4c

To nelétání je spíš věc solidarity s ostatními, kteří taky teď nemohou provozovat své koníčky. Nechtěl bych na veřejnost působit jako motorkáři, kteří kašlou na cokoliv, kromě svého ega. Ti určitě neřeší jako piloti, že potenciálně zbytečně zatěžují záchranný systém a zdravotnictví.

Dopad přestávky v létání na bezpečnost je spíš negativní. Důležitou součástí bezpečnosti při létání je rozlétanost pilota. Pokud budou opatření trvat příliš dlouho, riziko vznikne, až do letadel sednou nerozlétaní piloti po několikaměsíční přestávce.

Odpovědět

dotaz

28.03.2020 v 6:58 Vítek

A co případy, kdy má člověk soukromou plochu za barákem a soukromý hangár? Já teda zatím nemám dodělané letadlo, ale kdybych měl, vážně bych uvažoval o tom, že je tohle trochu přemrštěné. Zvlášť v případě kdy se po zemi nyní dále můžou prohánět všichni na motorkách a ve sportovních autech..

Odpovědět

Létání jako nepřítel klimatu.

28.03.2020 v 10:29 Karel Jezbera

Vy totiž nechápete jednu podstatnou věc, protože jste konceptuálně slepí. Cílem celého opatření kolem epidemie Koronaviru je maximálním způsobem a co nejdéle to půjde, utlumit produkci skleníkových plynů na planetě. Takže čím déle nepojede průmysl, bude omezena doprava a všeobecně jakýkoliv pohyb obyvatelstva, tím lépe (pro ty, kteří vládnou tomuto světu). A to se také týká volnočasového létání. To není o tom, že byste někoho někde nakazili. O to zcela logicky u takové individuální aktivity jako je mototorové létání nejde. Problém je, že nahodíte motor a budete hodinu nebo dvě zcela bezúčelně produkovat skleníkové plyny. Každým měsícem nulové aktivity se ušetří takové množství emisí, že Kjotský protokol je jen cár papíru. Co mám informace, tak je velmi pravděpodobné, že tato situace bude trvat do konce roku 2020. Mimochodem, přeformátovávání dětí ve školkách a základních školách funguje docela rychle. Tyto děti na nás letce koukají jako na stará ekologická prasata.

Odpovědět

RE: Létání jako nepřítel klimatu.

28.03.2020 v 12:48 blazek

To je ale blábol...

Odpovědět

RE: Létání jako nepřítel klimatu.

28.03.2020 v 20:21

To je ale blbost. Velké dopraváky létají jen tak naprázdno a ULL které spotřebují méně než motocykly a různé čtyřkolky a tereňáky vadí.

Navíc jděte už do háje se škodlivostí CO2 které je základním stavebním kamenem života. 

Odpovědět

Zákaz nebo výzva?

28.03.2020 v 12:06 RR

Já myslím, že nikdo zatím nic nezakázal. Jak už zde někteří psali, je to prostě výzva. Omezení svobody by byl zákaz, který by se pak vymáhal a trestal. Toto je naopak ukázka reálné svobody - chlapci, je to na vás, ukažte se. Jsem-li to velké, nedospělé dítě, které si nemůže pomoci a svoji zábavu potřebuje teď (kolegové zde použili výraz jájínek, který asi vyjadřuje totéž), no tak tedy jdu na to letiště a letím. Ale držím u toho hubu a neřvu o nespravedlnosti, že si někdo o mně bude myslet, že jsem velké děcko, co se neumí ovládnout a nebo že mě někdo nespravedlivě omezuje. Jak praví klasik, sníst žížalu není důkaz odvahy. To je jen důkaz, že jsi čuně.

V našem civilizačním okruhu v posledních letech dochází k opravdovému permanentnímu ukrajování z reálné svobody. A většina mlčí a nedělá proti tomu nic. Asi, že se jim nesahá zrovna na to jejich. Proto mi přijde legrační, když stát místo zákazu poprosí a hned se tu kde-kdo rozhořčuje, každej je chytrej, že nemají právo ani poprosit. No, to budete ještě koukat, s takovým přístupem ke světu.

Pokud jde o LAA a jejich “zákaz” (zase nejde o doslovný zákaz, jen výklad vládního usnesení), zde by mohla být šance, aby si většina členů uvědomila, že to není jen služba, která jim hlavně orazí průkazy vždycky, když potřebujou, ale skutečná organizace amatérských letců. Která dostala možnost dělat si svoji vlastní politiku. Tak ji dělá. Členové ji mohou ovlivňovat. Právě proto si může dovolit vlastním lidem dát zákaz, všichni jste tam dobrovolně. Stát toto neudělal a to je dobrá zpráva z pohledu milovníků svobody. Nedělám si iluze, že by na tom stát jako celek byl tak dobře, spíš jen “ti nahoře” tak daleko nedohlédnou a ti odpovědní za GA nechtějí na vlastní triko činit přehnané kroky. Ovšem pokud se členům LAA nelíbí “zákaz”, nechť si udělají “pořádek” ve vlastní organizaci. Ve skutečnosti si ale myslím, že kritikové “zákazu” LAA jsou zase jenom ti jájínci, co si tam chodí akorát tak pro razítko a kdyby se ocitli na místě orgánů LAA, nejspíš by z nich vypadlo něco podobného, co je teď. Protože najednou by zjistili, že nejde jen o jejich vlastní zábavu, na kterou mají “právo”, ale o velkou odpovědnost za svobodu celého jednoho odvětví v nesvobodném světě. Ne tady a teď, ale se všemi důsledky do budoucna. Jenže na místě orgánů LAA se sotva ocitnou, protože na tom nevidí žádný osobní prospěch.

Odpovědět

Kázeň

29.03.2020 v 10:35 Martin

Myslel jsem, že základní a nejdůležitější vlastností pilota je kázeň a schopnost se řídit a dodržovat pravidla a nařízení, i když se nám třeba nelíbí a přijdou nám zbytečné.

Očividně už to tak v dnešní době není, když si čtu ty názory tady. Což je docela znepokojující.

Odpovědět

Apel ministerstva dopravy.

29.03.2020 v 10:53 Vladimír Kvarda

Vážená redakce,

předpokládám, že  pokud jste zveřejnili doporučení ministerstva dopravy nalétat, máte od nich zdůvodnění. Nenechte mě prosím v umřít v nevědomosti a rozdělte se o tuto informaci.

Děkuji,

Kvarda, zkušební pilot Aero Vodochody 

Odpovědět

Na zemi.

29.03.2020 v 11:53 Pavel

Dobrý den, Amerika, Německo, demokracie, je založená na pravidlech a jejich dodržování. Ohleduplnost je základ. Něco obejít, kašlat na pravidla, to je malost naší cesty k demokracii. Pavel

 

Odpovědět

Zákaz nebo výzva?

29.03.2020 v 12:06 Milan

Také mne zarazil výklad LAA. Pokud nejsem členem LAA a četl bych jen  NOTAM tak létám. Když se ale na nás obrátilo s výzvou ministerstvo dopravy tak to respektuji.  Nějaký důvod k tomu určitě je. Je na každém z nás jak se k tomu postaví.

Odpovědět

moralisti

29.03.2020 v 12:18 Karel

Opet se nam tu vyrojili moralisti volajici po poslusnosti a kazni, zaklinajici se solidaritou a spilajici do sobcu. Zajimalo by me, kolik z nich je opravdu tak vzornych, ze striktne dodrzuji vsechna narizeni a predpisy a zda to tak meli vzdy, i kdyz byli mladi. Jinak jde totiz o pouhe pokrytectvi. Je treba se na to podivat realisticky. Tato epidemie bude trvat jeste mesice. Jsme teprve na zacatku. Zalezi kdy bude vyvinut a schvalen lek, kdy bude k dispozici v dostatecnem mnozstvi a zda viruz nezmutuje, tak ze lek prestane byt ucinny. Kazdopadne nejaka opatreni budou trvat jeste dlouhe mesice. A my musime fungovat a nesesypat se. Musime pracovat a je to ted pro vsechny narocnejsi. Mame tady jaro, kdy lide po zimne potrebuji nacerpat novou energii. Drzet je doma bez moznosti relaxace muze mit na lidskou psychyku velmi neblahe dusledky. Nazory na ucelnost a spravnost soucasnych narizeni se ruzni a budou se menit i podle toho, jak dlouho budou platit. Uz se to ukazuje ted. Lidi, kteri chodi jen do prace a nakup ubyva a i ti, kteri to ze zacatku striktne dodrzovali zacinaji vice chodit ven, aby doma nezesileli. Ono vydrzet byt zavreny v malem panelakovem byte, nedejboze bez balkonu je deprimujici, kor ted na jare. Tak ze zaverem, berme to s rozumem a chadnou hlavou.

Odpovědět

Jak pro koho

30.03.2020 v 11:14 Lojza

No, stačí se podívat na radar. Zdá se, že zde jmenovaní jájínci a sobečci, jsou zejména v leteckých školách od F. I když nevím, proč je jájínek a sobeček ten, kdo přijde na prázdné letiště, vezme si  tam svoje éro, skočí si a zase z toho prázdného letiště odjede. Není rozhodně o nic větší, než ten, kdo si dělá výlet na kole nebo běhá kolem města.

Odpovědět

RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 11:37 Vojta

Asi by bylo dobré rozlišovat soukromého pilota, který si chce zalétat pro zábavu od firmy, která se snaží v rámci možností pracovat. Chodit do práce a pracovat zakázáno není. Vy taky můžete letět třeba do zaměstnání nebo v rámci práce/podnikání, ale už ne jen tak pro nic za nic.

Odpovědět

RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 12:12 Lojza

No tak firma taky dělá výcviky vlastně pro zábavu (on tam asi málokdo je žák-zaměstnanec). Dle této logiky, pro zábavu létat je špatně, ale když si budu dělat PPL, je to vlastně dobře, protože škola se snaží uživit. Ale chápu její pohnutky, že to nechtěj položit. To se autoškoly snažej taky, ale mají jaksi smůlu.

Já tuto činnost nijak nenapadám, to byla tak trochu ironie, protože si o celé coroakci myslím svoje. A ani o lidech, co si jdou skočit, jak jsem psal výše, aby jim z toho nehráblo v bedně, si nemyslím, že jsou jájínci.

Odpovědět

RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 12:51 Martin

Těžko říct, vzhledem k tomu, že jsou zakázané autoškoly, tak mi letecká škola přijde to samé.

Odpovědět

RE: RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 14:45 Vojta

Tak výcviky jsou jen jedním z mnoha činností, které může letecká firma dělat.

Odpovědět

RE: RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 15:15 Martin

Ona letecká škola nic neporušuje. Ten kdo porušuje to omezení pohybu osob je žák té školy.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 16:31 Martin

Výcvik je asi hlavní činností, co škola dělá.

Kolik letadel co je dnes ve vzduchu asi létá za jiným účelem než výcvik? Pochybuju, že vůbec nějaké.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Jak pro koho

30.03.2020 v 17:49 Vojta

Nevím, nic nám do toho není a asi to není nic, co bychom tady my měli rozřešit. Obecně nechápu argumentaci, že když vidím létat Pepíčka, tak já můžu taky, když vidím někoho venku běhat bez roušky, tak já můžu taky, když vidím jet někoho na motorce, tak já můžu lítat... Tohle uvažování bych čekal někde u dětí na základní škole a ne u pilotů, kteří by měli projevit trošku nadhledu, profesionality a příkladu v dodržování pravidel. Ať si každý jiný dělá, co chce, ale obecně pravidla a doporučení byly nějak nastavené, tak je zkusme respektovat.

Odpovědět

Souhlas

30.03.2020 v 20:57 Dzordzik

Kolegové, i když je venku krásně, i když bych létal až bych brečel, i když chci nalétat hodiny a zvyšovat si svoji kvalifikaci, dokážu se udržet a našeho milovaného koníčka si odepřít. Proč? Jednak, protože se houby stane, nelétal jsem většinu mého života, tak te už to pár týdnů/měsíců vydržím. Protože kdybych létal, tak na sebe, školu, letiště přivolám hněv tupého davu, který to milerád a velmi aktivně vytáhne právě tehdy, když se to bude nejméně hodit a na konec protože nemám vlastní letadlo, pronajímám si jej a nechci ohrozit ani sebe, ani svoji rodinu ani svoje kolegy piloty tím, že budu jako malý rozmazlený fracek jaskotat, že já si přece MUSÍM zalítat abych se z té karantény nezbláznil. Místo toho vezmu kluky za ruku, půjdu se projít na zahradu, do přírody, užiju si ten čas s rodinou, který mi poslední roky kvůli práci chyběl a dám si veget. Zkuste se i vy ostatní, co máte pocit že MUSÍTE, na to podívat třeba takto.

Odpovědět

Přidat komentář