Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

18.12.2020 8 příspěvků

Posledním dnem letošního roku vchází po půlročním odkladu v platnost nová legislativa, podle níž jsou všichni provozovatelé dronů v otevřené kategorii (OPEN), přesněji podkategoriích A1, A2 a A3, povinni se registrovat u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Pro piloty dronů nově platí povinnost absolvovat online zkoušku (podkategorie A1 a A3), případně další zdokonalovací výcvik v létání a další zkoušku (podkategorie A2). Drony pak budou muset nově být označeny štítkem s registrační značkou příslušející danému provozovateli.

Nová legislativa přichází formou evropského nařízení, jsou tedy jednotná a platná ve všech členských zemích Evropské unie. Zásadním rozdílem oproti dosavadnímu stavu je především již zmíněná povinnost provozovatele zapsat se u leteckého úřadu. Každý provozovatel pak bude muset označit všechny své drony přiděleným registračním číslem.

Registrace probíhá online stejně jako zkouška pilota. Její úspěšné splnění je podmíněno absolvováním testu o 40 otázkách, z nichž musí být alespoň 30 zodpovězeno správně, a to v časovém limitu 60 minut.

Rekreačních uživatelů se týká kategorie open
Rekreačních uživatelů se týká kategorie open, specific a certified pak komerčních uživatelů

Bezpilotní systémy se nově dělí do tří kategorií - otevřená (OPEN), specifická (SPECIFIC) a certifikovaná (CERTIFIED). Kategorie specifická a certfikovaná se týká především profesionálů, kteří své stroje používají ke komerčním účelům. Kategorie otevřená se pak týká všech rekreačních provozovatelů dronů a má pět podkategorií. Pilot se pak při létání bude muset řídit pravidly pro podkategorii, do které jeho letoun spadá (C0 - C4). Tyto kategorie se liší především maximální vzletovou hmotností. Podrobnější popis rozdělení nabízí například edukační kampaň Řízení letového provozu Letejtezodpovedne.cz.

S novou legislativou přichází také řada pravidel, která mají dopad na pravidla létání s drony a liší se od dosavadních pravidel v Doplňku X předpisu L2. Minimální věk pilota je nově 16 let, snížila se také maximální výška letu z 300 metrů na 120 metrů nad zemí, a to i mimo řízené okrsky. Sjednocená jsou také pravidla pro horizontální vzdálenost od obytných zón, obchodních, rekreačních a průmyslových oblastí, a to na 150 metrů (třídy výkonnosti C2, C3, C4). Podrobnější informace lze nalézt na Letejtezodpovedne.cz.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Létání s modely - územní omezení

04.01.2021 v 20:56 baks4c

Zaregistrovat se není až takový problém, ale při podrobnějším zkoumání zjistíte (ikdyž se to příliš nezdůrazňuje), že nová úprava zakazuje létat s drony, resp. modely na rozsáhlých územích, mj. CTR a ATZ. Např. CTR Tuřany zahrnuje i rozsáhlé "venkovské" území okolo Brna, zhruba od Adamova na severu po Židlochovice na jihu, od Slavkova na východě až po Popůvky na západě. Obdobně MCTR Náměšť sahá od Ivančic až za Třebíč, což je podstatná část Českomoravské vrchoviny.

Asi půjde domluvit provoz modelů uvnitř ATZ, jako součást provozu na neřízeném letišti, ale získat letové povolení pro individuální provoz modelu uvnitř CTR pokládám za zcela nereálné.

Výškové omezení na 120 m vpodstatě vylučuje termické létání s modely větroňů.

Děkujeme, EU

Petr Tichý

Odpovědět

RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 8:59 Petr

Je to tak, ale tohle bych nekladl za vinu EU, nýbrž rozvoji "civilizace", resp. létání a obchodu. Dnešní (resp. předcovidový) provoz byl nesrovnatelný s provozem před léty.

Dále k tomu přidejme dostupnost jakýchkoliv modelů - dříve bylo nutno vyvinout jisté  nemalé úsilí k jeho stavbě - takový člověk pak patrně znal a ctil jistá pravidla. Dnes si objednáte na eshopu třímetrovou obludu a za hned s ní můžete jít létat. Při aroganci mnohých lidí je často k průšvihu jen krůček.

No a technický vývoj, který zpřístupnil komukoliv automatické hračky typu kvadrokoptéry s půlkilovou kamerou je dalším zásadním důvodem pro utahování šroubů.

Kde jsou ty časy, kdy bylo možno létat s volnými modely na sportovních letištích - dávno pryč...

Odpovědět

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 10:50 Richard

Ja to kladiem za vinu hlavne jedincom, ktorí si ktorí si nasadia FPV okuliare a lietajú na lúke nad dedinou s modelom vo výške 1km vnútri ATZ. Alebo odštartujú na letisku (s ATZ) s FPV quadrokoptérou smerom nad mesto a po strate dosahu havarujú na nádvorie budovy súdu (oba reálne prípady)...

Odpovědět

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 11:25 baks4c

Spíš než dobře míněnou, leč přehnanou, snahu o zajištění bezpečnosti za těmito opatřeními vidím lobbystický tlak budoucích provozovatelů komerčních dronů na "vyčištění" prostoru pro jejich záměry. Příklady neukázněných provozovatelů dronů jen přišly vhod jako záminka a zdůvodnění opatření před veřejností.

Nikdo ani neuvažuje o zákazu jízdy na motocyklech, kolech, lyžích atd. přestože mají každoročně na svědomí řadu životů. Postihují se konkrétní nezodpovědní jednotlivci a ne odvětví jako celek.

My, sportovní piloti jsme v klidu (pokud nejsme současně modeláři), protože si myslíme, že se nás to netýká, nebo nám to dokonce pomůže. Ale další na řadě, kteří budou muset uvolnit vzduch komerčímu provozu, jsme právě my. Salámovou metodou, kolečko po kolečku.

Petr Tichý

Odpovědět

RE: RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 11:34 Petr

Ano, přesně tak jsem to myslel - i když zaobaleně - rozvoj techniky a obchodu umožnil létání s velkými modely i lidem, kteří by to dříve nedělali, i lidem mdlého rozumu. Nemluvě o tom, že každý si dnes můž koupit stroj o jakém se před 40 lety tajným službám jenom zdálo. Prostě rozvoj techniky nepřináší jen klady.

 

Odpovědět

RE: Létání s modely - územní omezení

07.01.2021 v 1:58 Martin

Abych se přiznal, tak tu legislativu kolem dronů moc nesleduju (nelítám je). Každopádně pokud to je jak píšete tak jsem rád že to konečně někoho napadlo zakázat jejich provoz v ATZ. V CTR to tuším bylo zakázané už před tím, ale neřízená letiště před drony chráněna nebyla.

Zcela upřímně si myslím, že není pro majitele dronu problém vzít do ruky telefon a zeptat se zda v ATZ může létat a říct kde se bude zdržovat. Co vím tak jsme to u nás na letišti nikomu nikdy nezakázali. Jen jsme se domluvili na výšce a na oblasti kde bude létat. Vzájemně jsme pak o sobě věděli a nikdo s tím neměl problém.

Problém s drony je v tom, že ne každý ctí pravidla a bere se to jako hračka se kterou může létat každý jak se mu zlíbí. Pravidla čte málo kdo z těch co s tím lítá, nikdo je to neučí a nemusí zkládat žádnou zkoušku. Když se pak stane průšvih, tak majitele nikdo nedohledá. Omezování dronů v blízkosti letišť mi příjde v pořádku (nemám problém je po domluvě pustit - mimo sestupové roviny), stejně tak mi přijde v pořádku drony označit a jejich piloty zkoušet.

Co dokáže takový dron udělat s křídlem letadla ukazuje toto video:

https://www.youtube.com/watch?v=QH0V7kp-xg0

Odpovědět

RE: Létání s modely - územní omezení

13.01.2021 v 11:02 Tomáš

Jaké území zahrnuje CTR je pilotovi přibližujícího se letadla či letícího po okruhu naprosto jedno. Potřebuje mít naprostou jistotu, že je tam jedině on a provoz o kterém ví řídící, popř. piloti na frekvenci. Například B 737 je na přiblížení mezi 142-151 uzly a 60-70 tunové letadlo se rozhodně dronu nevyhne. Zřejmě by se našel jedinec, který si toto neuvědomuje a ohrozil by letecký provoz. Zrovna tak jako čas od času experti s laserem, kteří si sem tam pro zábavu vyhlédnou přistávající letadlo. Nasátí dronu do motoru nebo trefit jej vrtulí není příliš pravděpodobné, ale ne nemožné.

Odpovědět

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

13.01.2021 v 17:45

To Tomáš. Ze svého úzkého pohledu máte pravdu. Můj příspěvek ale právě chtěl říct, že vzduch není jen jedné skupiny uživatelů. Podobně jako silnice používají auta, autobusy, cyklisté a někde i chodci. A každá z těchto skupin by byla nejraději, kdyby ostatní ze silnic zmizeli a nepřekáželi jim.

Vaše poněkud sobecké tvrzení má dvě slabiny: 1) CTR zahrnuje i území cca 8 km bočně mimo okruh a cca 12 km v ose dráhy, kde v přízemní výšce (do povolených 120 m) nelze dopravní letadlo očekávat. 2) předpisy dodržují jen ti zodpovědní, kteří nepředstavují nebezpečí. Ti druzí jsou velmi nesnadno kontrolovatelní a postižitelní (nezaregistrují se, neoznačí dron a po případné kolizi utečou a nikdo je nedohledá), pokud nebudou povinně zavedeny drony, které budou online vysílat svou polohu a registraci majitele.

Nechci být špatným prorokem a rád se budu mýlit, ale jsem přesvědčený, že po zavedení komerčních dronů se tu sejdeme nad diskuzí, že jsou z nebe vyháněni sportovní piloti. Komerční drony budou vykonávat letecké práce, zatímco sportovní piloti si létají pro zábavu (a tedy vpodstatě zbytečně), takže budou moci využívat jen ty zbytky prostoru, o které nebudou mít komerční provozovatelé dronů zájem. A takového prostoru moc nebude.

Petr Tichý

Odpovědět

Přidat komentář