Půlstoletí od zrušení projektu Boeing 2707

22.05.2021

Měl být schopen letět skoro třikrát rychleji než rychlost zvuku a na své palubě přepravit více než 250 cestujících. Vzdálenost mezi New Yorkem a Los Angeles by zvládl překonat za necelé dvě hodiny a měl být americkou odpovědí na francouzsko-britský projekt Concorde.

Šedesátá léta byla ve Spojených státech amerických dobou optimismu a očekávání, co přinese svižný technologický pokrok. Svět se rychle měnil a letecká technika rozhodně nezůstávala pozadu. Během relativně krátké chvíle začaly být nahrazovány vrtulové letouny mnohem rychlejšími proudovými. Tempo technického progresu na poli proudových letounů uvádělo mnoho lidí dokonce v očekávání ještě většího milníku, čímž mělo být překonání rychlosti zvuku civilním dopravním letounem. Očekávalo se, že v průběhu sedmdesátých let rychlejší nadzvukové letouny ve flotilách leteckých dopravců zcela nahradí předešlou generaci letecké techniky.

Maketa Boeingu 2707 v muzeu letectví Hiller / Foto Simpleflying.com

Téměř každý americký výrobce dopravních letadel pracoval na vizi rychlejší letecké přepravy, ale většina plánů zůstávala vzhledem ke složitosti realizace pouze na papíře. Značným katalyzátorem byl pro americké inženýry vznik projektu Concorde v Evropě a vstup ruských vývojářů do pomyslného závodu s návrhem Tupolevu TU-144. Probíhal boj o budoucí nadvládu v oblasti výroby moderních dopravních letadel, kterého se Američané samozřejmě museli zúčastnit, aby neztratili pozici klíčového hráče na trhu.

V roce 1963 oznámil prezident Kennedy, že americká vláda poskytne podporu projektu nadzvukového dopravního letadla. Jednotliví výrobci byli přizváni do výběrového řízení, které později vybralo podle kritérií FAA ideálního kandidáta. Nový letoun měl být rychlejší a větší než Concorde s provozní ekonomikou podobnou podzvukovému proudovému letounu. V roce 1967 byl zvolen koncept Boeing 2707 za vítěze soutěže.

Boeing 2707 měl být schopen splnit všechny podmínky kladené FAA, což vyžadovalo doposud nevídané inovace u letounu takových rozměrů. Na první pohled nejvýraznějšími prvky počátečních návrhů Boeing 2707 byla proměnlivá geometrie křídel, netradiční umístění pohonných jednotek a uspřádání podvozku. Letoun měl být schopen během nadzvukovém letu vzdorovat vysokým teplotám, a proto bylo nutné využít odolných materiálů.

Bohužel Boeing svou představou předběhl technologické i ekonomické možnosti doby a narážel na mnohá úskalí, což se podepsalo i na entusiasmu veřejnosti. Návrh byl nejprve zcela přepracován a později v roce 1971, po skončení dotací americkou vládou, zrušen.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Boeing


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář