Rozbory ÚZPLN: Nepovedené přistání

07.09.2021 6 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Rozbory ÚZPLN: Nepovedené přistání
Rozbory ÚZPLN: Nepovedené přistání (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na sklonku srpna loňského roku prováděl dvaašedesátiletý německý pilot Cessny 210B let s dalšími dvěma osobami na palubě. Mířili dle podaného letového plánu z německého Werneuchenu (EDBW) do pražských Letňan (LKLT). Pilot měl dosud nalétáno bezmála 690 hodin, jeho cestující byli bez leteckých zkušeností. Celý let probíhal v poklidu ve výšce 4 000 stop.

Před půl dvanáctou dopoledne se Cessna pomalu blížila k letišti v Letňanech. Vánek ze směru 220° podle METARu ve Kbelích nepředstavoval žádnou hrozbu a předznamenával přistání na dráhu 23.

Podvozek německé Cessny se dotkl země v 11:27 minut místního času. O několik sekund později se však personál letiště sjížděl k letecké nehodě na dráhu 23L - to když zmíněný letoun s podlomeným příďovým podvozkem násilím zastavil.

Ani jedné z tří osob se naštěstí nic vážnějšího nestalo.

Nebezpečná sinusoida

Pro podrobný rozbor letecké nehody využili vyšetřovatelé Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) výpověď pilota havarovaného letounu, kamerový záznam letiště Letňany a záznam z provozního deníku stanoviště Letňany RADIO.

Letoun podle záznamů dosedl na vzletovou a přistávací dráhu 23 levá cca 100 metrů za prahem dráhy. Během přistávacího manévru se však letoun znovu vznesl a několikrát poskočil po dráze. Celková délka všech odskoků byla zhruba 120 metrů. Při čtvrtém dopadu, který byl na přední podvozek a při kterém došlo také ke kontaktu vrtule s dráhou, se přední podvozková noha zlomila.

Při ohledání letadla na místě jeho zastavení bylo zjištěno zlomení podvozkové nohy dozadu a její vpáčení do přední spodní části trupu, poškození obou listů vrtule a spodních krytů motoru. Během události došlo k násilnému zastavení motoru.

Vyšetřovatelé díky videozáznamu určili, že přiblížení probíhalo na malém úhlu a současně ve velké rychlosti. Po prvním doteku s dráhou následovaly tři odskoky se snižující se vzdáleností a zvyšující se amplitudou. Po posledním dopadu na zem se letadlo smýkalo po povrchu dráhy až do úplného zastavení.

Cessna 210B na místě nehody
Cessna 210B na místě nehody / Foto ÚZPLN

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jižní dráha v Letňanech

12.09.2021 v 23:37 Jarda

Myslím si, že pán z Německa neočekával, že jižní dráha v Letňanech je tankrodrom, který by snad vůbec jako dráha neměl být používán. Pokud je pán zvyklý sedat někde na asfaltu, tak holt na podobný terén není zvyklý.

Odpovědět

RE: Jižní dráha v Letňanech

13.09.2021 v 9:16 Martin

Otázka je, jestli by mu při této rychlosti přiblížení a malém úhlu asfalt vůbec pomohl.

 

Odpovědět

RE: Jižní dráha v Letňanech

13.09.2021 v 11:29 Petr

...letňanská dráha rozhodně nemohla za to, že pilot nezvádl ulohu opravy vadných přistání....S náletem 690hodin neumět přistát téměř za bezvetří a s Cessnou, která pilota prakticky nepotřebuje? Připomíná mi to zkušeného německého pilota, který před lety zkoušel odstartovat z Vrchlabí na rozmočené dráze, ačkoliv mu to všichni rozmlouvali....Neposlechl je, zničil letadlo a zoral dráhu. Uvítal bych v komentářích větší objektivitu, protože kdyby takto přistál třeba v LKMH na betonu, dopadne úplně stejně.

Odpovědět

RE: RE: Jižní dráha v Letňanech

13.09.2021 v 11:31 Vlado

Tak hrboľatž tankodrom vie niekedy prekvapiť, raz ma taký hrb nemilo prekvapil po peknom pristátí som opäť "vzlietol":-)))))))

Odpovědět

RE: RE: RE: Jižní dráha v Letňanech

13.09.2021 v 12:04 Mike

to ale znamená že rychlost byla velká... vždy když žák přistane na rychlosti tak přitáhnu knipl a řeknu podívej jak to furt letí 

Odpovědět

RE: RE: Jižní dráha v Letňanech

13.09.2021 v 12:05 Mike

odarzil by se jak ping-pongový míček ....

Odpovědět

Přidat komentář