Billund: Letiště z Lega stvořené

01.11.2021

Druhé největší dánské letiště se nachází u města Billund, ve kterém žije jen pár tisíc obyvatel. Proč je zde však tak velké letiště? Důvodem je Lego.

Rozrůstající se firma potřebuje letiště

Historie světoznámé firmy Lego, kterou v roce 1932 založil v dánském městě Billund truhlář Ole Kirk Christiansen, je velmi pestrá. Plná strmých pádů a vzestupů, jednoduše taková, jak už to u podobně velkých značek bývá. A právě tato proslulá společnost, jejíž továrnu najdeme i v České republice, stojí za vznikem billundského mezinárodního letiště.

Inicioval jej syn zakladatele výrobce stavebnic, Godtfred Kirk Christiansen, který se do čela firmy Lego dostal v březnu 1958. Společnost expandovala nejen v Dánsku, ale stávala se populární i v zahraničí a vlastně po celém světě. Rostl vývoz, cestovat potřebovali manažeři firmy a hlavně její šéf. A právě proto se Godtfred Kirk Christiansen rozhodl pořídit si malé letadlo.

Nejprve jej „bázoval“ ve Vandelu a Esjbergu, ale později začal plánovat výstavbu vlastního soukromého letiště. Vybudováno bylo nedaleko továrny, doslova „co by kamenem dohodil“. Jeho provoz byl zahájen v roce 1961, přičemž mu dominovala osmisetmetrová travnatá dráha a nevelký dřevěný hangár. Už v té době však existoval plán na rozšíření letiště, které mělo v budoucnu sloužit pravidelným leteckým linkám a spojit tak Billund s velkými evropskými městy.

Přivítání prvního pravidelného letu
Přivítání prvního pravidelného letu / Foto Brickfetish.com

Godtfred Christiansen se spojil se sousedícími regiony a městy, avšak v dobré víře si před sebe položil těžký úkol. Jak se ukázalo, hlavní překážkou se staly finance, jelikož zájem by zde byl. I přesto, že byla založena společnost The Billund Airport Cooperative Society, jednotlivé strany nenašly společnou řeč. K tomu došlo až poté, co Godtfred Christiansen nabídnul finanční garanci na prvních pět let provozu. Nakonec bylo letiště slavnostně otevřeno 1. listopadu 1964. Za tento rok jeho statistiky vykázaly 4 200 odbavených cestujících. Jejich počet v následujících letech raketově rostl: 1965 – 46 200 pasažérů, 1968 – 149 100 pasažérů, 1971 – 452 200 pasažérů. Půlmilionová hranice cestujících za rok byla prolomena v roce 1972, miliontého pasažéra odbavilo letiště v roce 1987, dvoumiliontého v roce 1997 a třímiliontého v roce 2016.

V době svého vzniku disponovalo drahou prodlouženou na 1 660 metrů, řídicí věží i plochou pro odbavení letadel. První pravidelnou linkou se ve stejný den stal spoj z Kodaně společnosti SAS, který byl provozován dvakrát denně. Podle dostupných fotografií se inauguračnímu letu dostalo skutečně vřelého přivítání. Zatím se však nepodařilo vybudovat nový terminál a cestující tak ještě dva roky procházeli přes hangár firmy Lego. A historie letiště i zmíněné firmy se silně prolínala i nadále. Ředitelem letiště se totiž stal šéfpilot několikrát zmiňované firmy Hans Eric Christiansen, který ve své pozici vydržel až do roku 1996, kdy odešel do důchodu.

Godtfred Christiansen si prohlíží model terminálu
Godtfred Christiansen si prohlíží model terminálu / Foto Brickfetish.com

Základna pro irskou jedničku

V následujících letech pokračovala spolu se všeobecným rozvojem letectví i další expanze letiště, které se rozrůstalo o další a další budovy. V roce 1966 byl vybudován nový terminál a ranvej se prodlužovala hned několikrát až do své současné délky více než tří kilometrů.

V 80. letech minulého století zde své stroje začala bázovat dánská společnost Maersk Airlines, která se specializovala na mezinárodní charterové a nákladní lety. Avšak novou kapitolu své historie začalo billundské letiště psát až ve druhé polovině 90. let minulého století. V roce 1997 proběhla architektonická soutěž na výstavbu nového, moderního teminálu, který by byl schopen odbavit až 3,5 milionu cestujících za rok. Jeho provoz byl slavnostně zahájen v roce 2002 a šlo o první krok v rámci dlouhodobé modernizace. V roce 2008 došlo k renovaci vzletové a přistávací dráhy a výstavby nové „pojezdovky“. A letiště se již stalo skutečně velkým, ročně jím totiž procházelo okolo 2,5 milionů cestujících. Pravidelně sem létalo devět dopravců.

Vítanou zprávou bylo oznámení irské nízkonákladové společnosti Ryanair, že zde od letní letové sezony 2012 otevře svou základnu a spojí Billund s 19 evropskými městy. Po třech letech však byla báze z důvodu pracovních sporů uzavřena, což pro letiště samotné znamenalo velký problém. Naštěstí pro něj se se začátkem letošní zimy irský dopravce do Billundu, jako na jedno ze svých mnoha domovských letišť, vrací. Nově nabídne linky například do polské Wroclavi, rumunského Sibiu, španělské Málagy anebo anglických měst Londýn a Manchester.

Billund
Dle ankety Skytrax je Billund 4hvězdičkovým regionálním letištěm / Foto Skytraxratings.com

Neméně důležitým partnerem, který letiště pomáhá rozvíjet, je dánská společnost Sun-Air of Scandinavia. Dnes zde má svou základnu i hlavní sídlo a lety provozuje ve franšízové spolupráci s British Airways, jejichž livery její stroje nosí. Nabízí spoje do Manchesteru, Londýna (letiště City), Osla, Bruselu, Düsseldorfu a Friedrichshafenu. Flotilu Sun-Air of Scandinavia dnes tvoří několik strojů Dornier 328 JET pro 32 cestujících. Bohužel, tvrdá koronavirová opatření však dostihla i tuto společnost. V závěru září tak na svých webových stránkách oznámila dočasné přerušení letů na všech svých linkách. Pokud se situace vylepší, je připravena spoje opět obnovit.

Odbavovací hala
Odbavovací hala / Foto Internetofbusiness.com

Vývoj počtu cestujících vykazoval prakticky od vzniku letiště vzestupnou tendenci s několika strmými pády a vzestupy. Pozitivní křivka se zastavila na více než 3,7 milionech odbavených cestujících za dvanáct měsíců v roce 2019. Touto hodnotou letiště překonalo kapacitu terminálu (3,5 milionů), nicméně v následujícím období však díky všeobecně známým důvodů klesl počet pasažérů na necelý milion (929 082). Letiště se tak dostalo z pohledu počtu odbavených cestujících na úroveň roku 1991 (915 746). Dnes mají cestující možnost letět z Billundu do více než devadesáti destinací v Evropě. Lety nabízí tři desítky dopravců. 

Sun-Air of Scandinavia
Sun-Air of Scandinavia v Billundu / Foto visit-billund.com

Cíl cesty: nejen Legoland

Jak jsem se zmínil v úvodu článku, letiště se nachází na dosah původní továrny firmy Lego. V roce 1968 zde byl otevřen také Legoland. Obrovský tematický park, který od jeho otevření navštívilo více než 50 milionů hostů, je tak hlavním důvodem, proč se z billundského letiště stalo druhé nejrušnější v Dánsku. Nicméně zajímavých míst, které je možné v dostupném okolí letiště navštívit, je určitě více. Samotný Billund se nachází v centrálním Jutsku nedaleko všech důležitých měst. Vedle samotného Legolandu mohou turisté navštívit také největší vodní park v severní Evropě Lalandia, zoo park Givskud, strávit netradiční den na dánské pláži anebo navštívit historické město Jelling, které můžeme nalézt na seznamu UNESCO.

Model letiště v Legolandu
Model letiště v Legolandu

Mohlo by vás zajímat


Témata

Letiště


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář