Česká firma MGM COMPRO vyvíjí revoluční elektropohon pro větší letadla

29.11.2021 1 příspěvek

Letectví aktuálně stojí na rozcestí alternativních pohonů letadel. Tendence k přechodu na udržitelné zdroje pohonu vznikají z myšlenek ochrany životního prostředí a primárně pak z ekonomických důvodů. Napříč odvětvím se přitom aktuálně skloňují pojmy jako Green Deal, odklon od fosilních paliv a daň na letecká paliva, které vytvářejí nové obchodní příležitosti na poli výkonnějších elektrických leteckých pohonných jednotek.

Zlínská firma MGM COMPRO s padesátkou zaměstnanců platí v oboru za globálního profesionála, který se v oblasti vývoje elektrické pohonné jednotky pro větší letadla může utkávat s i giganty, jako je Rolls-Royce. Česká společnost s třicetiletou tradicí navázala za svou historii partnerské vztahy například s NASA, Virgin Galactic či Airbus, pro něž firma vyvíjí komplexní elektrické pohonné jednotky, průmyslové regulátory otáček, bateriové systémy, nabíječe a vysoce specializovanou elektroniku.

Zlínská společnost má bohatou zkušenost s elektrickými pohonnými systémy o výkonu 35, 50 i 80 kilowatt.

U15E ΦNIX mgm-compro.cz
MGM COMPROU je členem konsorcia firem Pure flight solution, které vyvíjí a vyrábí letoun ΦNIX / Foto Mgm-compro.cz

Stěžejním projektem je nyní pro MGM COMPRO vývoj elektrické pohonné jednotky o výkonu kolem 400 kilowatt, který by mohl plnohodnotně nahradit turbovrtulový motor. Na zlomovém projektu se účastní i pražská ČVUT.

Platformu pro testování nové pohonné jednotky poskytuje rovněž česká firma – Evektor-Aerotechnik se sídlem v Kunovicích. Kunovická společnost vyvíjí dvoumotorový turbovrtulový letounu EV-55 Outback, určený pro přepravu 9 až 14 pasažérů nebo 1,8 tuny nákladu. Letoun umožňuje vestavbu jedné elektrické pohonné jednotky místo jednoho ze dvou klasických motorů PT6 a v rámci projektu na něm bude provedena série testování.

 EV-55 Outback evektor.cz
 EV-55 Outback / Foto Evektor.cz

Na podobných návrzích pracují také společnosti magniX, Rolls-Royce a Siemens.

MGM COMPRO v projektu revolučního zeleného pohonu rozhodně neztrácí čas a předpokládá ukončení vývoje do roku 2023. Společnost přitom prochází permanentním růstem, zvyšuje obrat i počty zaměstnanců a investuje do nových testovacích i výrobních prostor.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jára Cimrman

30.11.2021 v 20:47 Petr

se musí smát, kolik má následovníků. Nemohli byste se kluci ve Zlíně zeptat?

1. Jaká bude užitečná hmotnost EV-55 až naloží akumulátory

2. Zda ten geniální nápad uskutečnují za SVOJE peníze, či na to čerpají dotace. 

Děkuji mnohokrát

Odpovědět

Přidat komentář