EASA schválila pilotní výcvik pomocí virtuální reality

28.04.2022

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) udělila první certifikát pro výcvikové zařízení pro simulaci letu (FSTD) založené na virtuální realitě. Zařízení určené pro piloty vrtulníků zvyšuje bezpečnost tím, že umožňuje nácvik rizikových manévrů ve virtuálním prostředí. Řeší tak rizikové fáze výcviku, kde dle statistik nejčastěji dochází k nehodám. 

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) udělila první certifikát pro výcvikové zařízení pro simulaci letu (FSTD) založené na virtuální realitě. Zařízení určené pro piloty vrtulníků zvyšuje bezpečnost tím, že umožňuje nácvik rizikových manévrů ve virtuálním prostředí. Řeší tak rizikové fáze výcviku, kde dle statistik nejčastěji dochází k nehodám. 

FSTD je kvalifikováno jako simulátor letových a navigačních postupů (FNPT) úrovně II pro vrtulník Robinson R22 Beta II, který je celosvětově nejpoužívanějším vrtulníkem pro výcvik pilotů vrtulníků. Zařízení vyvinula a vyrobila společnost VRM Switzerland.

virtuální realita
Brýle pro virtuální realitu

Koncepce VR byla důkladně prověřována jak komerčními, tak i testovacími piloty, včetně instruktorů a pilotů z leteckých úřadů. Závěrečné hodnocení potvrdilo vhodnost VR pro účely výcviku, a to zejména v případech, jako je autorotace, visení a přistání na svahu, kdy je vyžadováno přesné vnímání výšky a široké zorné pole.

Vzhledem k tomu, že se jedná o první kvalifikaci FSTD založenou na VR, musel být proces uplatňovaný agenturou EASA upraven tak, aby byla zajištěna rovnocenná úroveň bezpečnosti odpovídající certifikačním specifikacím FSTD. EASA dle své zprávy použila zvláštní podmínky ze stávajících předpisů, které zohledňují specifika nové technologie přizpůsobené kokpitu, displeji a pohybovým systémům. 

Robinson R22 Beta
Robinson R22 Beta II

„Jedná se o významný milník ve vývoji výcvikových zařízení pro simulaci letu,“ řekl Jesper Rasmussen, ředitel EASA pro letové standardy. Agentura usiluje o modernizaci svých předpisů pro výcviková zařízení, aby odrážely jejich skutečné schopnosti a technologický pokrok. Tento vývoj zpřístupní širší škálu nákladově efektivních výcvikových zařízení, která doplní „full-flight“ simulátory, a je částečně vyvolán potřebami výcviku strojů s vertikálním vzletem a přistáním.

Mohlo by vás zajímat

Témata

EASA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář