Ministerstvo obrany uvažuje o pořízení nových stíhaček F-35

25.07.2022 40 příspěvků

Ministerstvo obrany uvažuje o pořízení nových stíhaček F-35
Ministerstvo obrany uvažuje o pořízení nových stíhaček F-35 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Stíhací letectvo AČR se pravděpodobně v budoucnu dočká přezbrojení v podobě nasazení amerických bojových letounů F-35 Lightning. Vláda ve středu rozhodla o zahájení jednání s USA ohledně jejich pořízení. Ministerstvo obrany plánuje koupi 24 letounů.

F-35 Lightning II na Dnech NATO / Foto: Natodays.cz
F-35 Lightning II na Dnech NATO / Foto: Natodays.cz

Americké letouny F-35 nahradí švédské Gripeny, kterých má armáda aktuálně čtrnáct. Česká republika má na využívání stíhacích letounů Gripen smlouvu s platností do roku 2027, následně může využít dvouletou opci. Gripeny v české armádě létají od roku 2005.

Dle odhadů expertů se bude hodnota zakázky pohybovat v řádech desítek miliard korun, pravděpodobně tak půjde o nejdražší armádní nákup moderní historie.

O výběru vhodného nástupce současných Gripenů se spekulovalo již delší dobu. Svou nabídku předneslo i Švédsko, které české armádě údajně nabídlo bezplatný převod aktuálně používaných stíhacích letounů Gripen, možnost jejich modernizace a současně možnost nákupu nejmodernější verze Gripen E. Podle Ministerstva obrany však Česká republika oficiální nabídku nedostala.

F-35 Lightning odborníci oceňují především pro jeho přístrojové vybavení, které usnadňuje plnění taktických úkolů díky schopnosti komunikace a spolupráce s technikou aliančních partnerů. Letoun je vybaven technologií stealth, která omezuje detekci radarem. Nevýhodou jsou však vysoké provozní náklady ve srovnání s Gripeny.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Porovnání cen několika letounů

25.07.2022 v 12:55 Petr

https://dfens-cz.com/ceny-stihacich-letounu-historie-metodiky-ucetni-triky-a-naklady-f-35-pro-cr/

Odpovědět

RE: Porovnání cen několika letounů

25.07.2022 v 22:03 Mike

Dobře popsaný příspěvek, který doufám že někdo odpovědný čte.

Mám obavy o finální vybavení letounů. Nic jsme totiž nedotáhli do konce. L-159 - jen kanon a CRV rakety, kde jsou Mawericky  například ver. G a H?. Grippen - vzdušný boj a pár FLIR kontajnerů dokupeno po 15 letech provozu. F35? co na to navěsíme?

Další obavy mám o výcvik pilotů. Komu to svěříme? Mladému klukovi který pařil hry  a je ve 3D doméně jako doma? Nebo letci JAS 39 ve věku 35-40 se zahrádkou, domem a pár dětmi na krku? Kolik mu zaplatíme? Kolik zaplatíme lidem v okolních obcích za zvýšený rachot motorů F35. Ještě mnoho vody proteče v řece Sázavě, než budeme znát pravdu.

 

 

Odpovědět

RE: RE: Porovnání cen několika letounů

25.07.2022 v 23:31 Hanso

Nie som si istý, či môžem brať vážne názor niekoho, kto ani nevie ako sa píše Maverick alebo Gripen :D

Odpovědět

Vymanévrování F 35

25.07.2022 v 14:53 Josef

Tenhle předražený zázrak F 35 v manévrovém souboji podlehne každému stíhacímu letounu 4té generace. Při zatáčce na větším přetížení se to klepe jak nevyvážená pračka.  Svými výkony nevhodný pro air policing. Vyniká jen schopností pronikat jako nosič jaderných pum protivzdušnou obranou a to opravdu potřebujeme ???

Odpovědět

RE: Vymanévrování F 35

25.07.2022 v 21:44 Joseph

Josefe, vy jste s tím letěl, že uvádíte, jak se to klepe v utažené zatáčce?

Odpovědět

RE: Vymanévrování F 35

26.07.2022 v 7:53 tomas

Je to taký šrot, že ho chce asi 90% sveta :-)

Odpovědět

RE: Vymanévrování F 35

26.07.2022 v 9:40 igi

pokial sa nejaky pilot F-35 ocitne v manevrovom vzdusnom boji, tak nieco velmi zasadne pokaslal

Odpovědět

RE: RE: Vymanévrování F 35

26.07.2022 v 13:02 Josef

Ano davová psychóza tu byla, je a bude.

Odpovědět

RE: Vymanévrování F 35

26.07.2022 v 16:30 Tomas

Dovoluji si citovat:

 “The dogfight exists but in a completely different domain now. If we were to go against an adversary, I’m doing it in a dogfight, but I’m not doing it in the jet’s physical domain. It takes place on the information spectrum now. And that information is shared between a pack of F-35s.

“Ideally we never want to get anywhere near our adversary. We want the battle to be done tens and tens of miles away, far enough that I won’t even get to see him through the naked eye. We’re talking ranges where our radars never used to see the opponent.”

Odpovědět

RE: RE: Vymanévrování F 35

26.07.2022 v 21:03 Josef

Smart válčení - odpálím na vzdálenost 100km raketu mám vyděláno a letím domů na kafe - zbožné přání západních vzdušných válečníků.  Pokud jim zaruší radiolokátorové frekvece budou se muset spolehnout na vlastní oči a Rusové na Su 30 si z nich udělají jednohubky a vystřílejí je jako krocany.

Odpovědět

RE: RE: RE: Vymanévrování F 35

27.07.2022 v 11:42 igi

zatial to vyzera skor tak, ze tymi krocanmi su tie vybajene Suchoje. Na ukrajine padaju ako listie na jesen. 

Pokial si myslite ze staci rusit nejaku frekvenciu a protivnik je nahraty, tak ste jednoducho nepochopili celu filozofiu F-35. To su lietajuce pocitace, ktore komunikuju navzajom a aj s inymi zlozkami armady, a likviduju nepriatela tym ze o nom vedia skor, a on sa o nich nedozvie vacsinou nikdy. 

Naozaj si myslite ze odpalite internet tym ze odpojite od elektriky jeden pocitac?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Vymanévrování F 35

27.07.2022 v 13:35 Tomas

"Spolehnout se na vlastni oci" v situaci, kdy obe letadla leti dva machy, tak to bych teda chtel videt. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Vymanévrování F 35

27.07.2022 v 15:59 Josef

F 35 a dva machy ? - jedině když ji pilot ještě bude tlačit.  

Odpovědět

výber

25.07.2022 v 14:58 Tomas

Dovolím si tvrdiť, že v súčasnej dobe krajinám ani nič iné neostáva ako jednať s týmto americkým výrobocom a to z jedného dôvodu. V tejto kategórii niet konkurencie alebo inej alternatívy. V tomto USA drukujem, že masivne investície do vojenského vývoja sa vyplácajú tak, že nakoniec budete jediná krajina schopná ponúknuť bezkonkurenčný produkt. Či je to v rovine žiaľ bohu alebo bohužiaľ si môže odpovedať každý sám. Len poprosím neuvádzať ako alternatívu lietadlá typu Raffale (ten okolo F35 ani nešiel) alebo Gripen E (ten nemá ani švédska armáda sa mi zda zatiaľ)

Samozrejme o výrobných kapacitách a ich možnostiach sa ani nebavme ..

Odpovědět

Zbytečně vyhozené peníze

25.07.2022 v 17:13 Filip

Tak komplikované a hlavně předražené letadlo, které je poměrně jednoduše sestřelitelné.  Proto rusové v konfliktu na ukrajině své top modely letadel nenasazují, protože to vědí. Riziko je obrovské. Jenom my  to nevíme? Navíc v takovém počtu to nemá vůbec smysl kupovat! Jedině, že by jste chtěli podporovat US army průmysl. Pak jo. Pak bych to chápal. Údajně neviditelná technologie, už dávno není neviditelná, nemá smysl si něco nalhávat. Tomu věří snad jedině letecký modelář. Není potřeba nás zatahovat do dalších válek přes naše piloty a k tomu uvažované pořízení útočných válečných strojů. nepotřebujeme další války. Na obranu naopak potřebujeme naše Tamary a novější verze a protiletadlové rakety. Vzpomeňme na Jugoslávii, kde úspěšně s těžce zastaralou technologií sestřelili neviditelný letoun. Opravdu zbytečně darované peníze a ožebračování našeho národa. Doufám, že to neklapne.

Odpovědět

RE: Zbytečně vyhozené peníze

26.07.2022 v 9:47 igi

a kolko tych stealth lietadiel teda bolo zostrelenych?

predstava ze nakupime obranne systemy a budeme safe je sice pekna, ale staci sa pozriet na ukrajinu a kazdemu je jasne ze takto to nefunguje. Pokial nedokazete utocit, tak je len otazka casu kedy vas agresor udupe.

Odpovědět

RE: RE: Zbytečně vyhozené peníze

27.07.2022 v 15:46 Petr

...No jedno jsem viděl v muzeu v Bělehradě na vlastní oči, F-117 a Srbům na to překvapivě stačil zastaralý SAM. Kde asi soudruzi v USA udělali chybu? Celý koncept stál balík no a kde je dneska....a kdo vydělal, můžete hádat třikrát. Jako obvykle Lockheed a jeho akcionáři.

Odpovědět

RE: RE: Zbytečně vyhozené peníze

27.07.2022 v 15:46 Petr

...No jedno jsem viděl v muzeu v Bělehradě na vlastní oči, F-117 a Srbům na to překvapivě stačil zastaralý SAM. Kde asi soudruzi v USA udělali chybu? Celý koncept stál balík no a kde je dneska....a kdo vydělal, můžete hádat třikrát. Jako obvykle Lockheed a jeho akcionáři.

Odpovědět

RE: RE: Zbytečně vyhozené peníze

27.07.2022 v 15:46 Petr

...No jedno jsem viděl v muzeu v Bělehradě na vlastní oči, F-117 a Srbům na to překvapivě stačil zastaralý SAM. Kde asi soudruzi v USA udělali chybu? Celý koncept stál balík no a kde je dneska....a kdo vydělal, můžete hádat třikrát. Jako obvykle Lockheed a jeho akcionáři.

Odpovědět

RE: RE: RE: Zbytečně vyhozené peníze

27.07.2022 v 18:49 igi

ved prave, jedno! jedna jedina zostrelena F117. A viete ako ju zostrelili? To bola normalna logisticka operacia, teraz nedavno o tom vysiel clanok od cloveka co to vymyslel.

Pokial ale potrebujete take zdroje a cas na zostrelenie jedineho lietadla, tak to znamena ze ste bezbranni. Isteze, mozete trosky vystavit v muzeu a vysmievat sa. Ale z vojenskeho hladiska ste nahrati a bezbranni. Jedine co ovplyvnite je verejna mienka (preto to vystavovanie)

Odpovědět

stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 6:05 Adéla

„Sience-fiction“ povídka plná „klamu“ – proč nutně potřebujeme Stealth letouny v ČR.

 

Takzvaná obtížně zjistitelná pro laiky nezachytitelná letadla STEALTH jsou ve skutečnosti viditelná a poměrně lehce zachytitelná!

Jde jen o to prodat nesmyslně předraženou techniku a na straně kupujícího získat jisté výhody, které nemají naprosto nic společného s obranyschopností naší české země. Průměrně inteligentní člověk ví které.

 

Každý předmět i mimozemské plavidlo jde zachytit mnoha a mnoha způsoby, natož pak letoun, kde už známe veškeré jeho parametry. Povězme si o několika málo z nich jednotlivě...

 

Klasickým radarem získáme představu o rychlosti a směru i když je radarový odraz malý a je opěvováno že je údajně ve velikosti racka, pak je jisté, že racek neuhání za rybičkou v neobvyklé výšce rychlostí blízké podzvukové, s jistými a známými poloměry zatáčení, zrychlením a Géčky.

Jiné české radary - Tamary a jejich následovníci byly záměrně zlikvidovány právě proto, že velmi dobře umí rozpoznat a identifikovat a zaměřit STELTH cíle. Takto jsme dopadli! Stále je ale můžeme mít – ale proč platit našim lidem z našich daní, když můžeme cizincům že? Proč asi?

 

Každý motor vydává specifické zvukové vibrace. I tento STALTH letoun je vydává. Skupinou směrových „mikrofonních“ zažízení, která mají vyfiltrovaný okolní „nezájmový“ šum okamžitě zjistíme směr a rychlost letu jakožto i výšku letu a zrychlení či zpomalení. Pokud víte jak fungují letecká ANR sluchátka jste doma a není třeba dalšího vysvětlení.

 

Ve viditelném spektru je letoun zachytitelný lidským okem. V neviditelném spektru letoun zanechává tepelnou stopu, která je velmi dobře - nejen v infraspektru a nejen ze satelitů identifikovatelná. Každý kdo viděl termokameru pochopí princip.

 

Vzduch v sobě zahrnuje jisté uměle rozprašované částice z vojenských i dopravních letadel, která jsou přidávána do leteckého paliva údajně proto, aby se nepoškozovaly trysky v proudovém motoru. Tak jako do benzínu se dávalo „mňam“ olovo kvůli ventilům a stále se přidává do AVGASu. Tyto kovové částice jsou rozprostřeny a unášeny větry po celé zájmové ploše. Průlet i mimozemského plavidla vybaveného jinak nezachytitelnými technologiemi je tak na základě specifických vírů a rychlostí částic opět radarovou technologií lehce odhalen a je známa výška, rychlost a směr. Schválně – uhádnete co jsou to za kovy? A jak prospívají lidskému zdraví?

 

Určité bytosti jsou velmi senzitivní na jakékoliv děje a další bytosti, které jsou schopny precizně nacítit. Pokusy probíhaly a stále utajeně probíhají ve všech zemích. Tyto bytosti jsou schopny velmi pravděpodobně a s velkou mírou jistoty určit směr, rychlost a výšku, nehledě k tomu, že jsou schopny se dostat do podvědomí pilota takového údajně neviditelného letadla a zjistit cíl a účel akce a manipulovat jím. Zajímavé – že by proto upalovali čarodějnice?

 

Takže naše země – naše společenství, zcela jistě nepotřebuje kupovat takové údajně neviditelné letouny. Naše zem potřebuje naopak využít veškeré dostupné kapacity svých obyvatel a technologií k obraně a zdokonalit stávající technologie, rakety a lasery a další do jednoho koperujícího celku tak, aby byly schopny spolehlivě eliminovat nepřátelské jednání.

Že by Izraelci už pochopili jak na to?

 

Tento proces je neustále v bouřlivém vývoji. Na každou technologii existuje ne jedna, ale několik eliminujících technologií. Pokud to naši politici nechápou, pak je otázka pro koho skutečně pracují.

 

Jakákoliv válka vždy pouze postihne mírumilovné obyvatelstvo. Jakýkoliv voják ať operátor nesofistikovanějšího STEALTH dronu nesoucí jaderné taktické nálože pracující v klimatizovaném kontejneru na druhé straně planety, nebo na orbitě ve vesmíru, či voják škrtící holýma rukama druhého v nepálských horách je jen nejposlednější figurkou na šachovnici her, které hrají jiné bytosti. Uvědomění tohoto Vám dá sílu.

Nebuďme jejich otroky – probuďme se. Odmítněte to! Vzpomeňme odkaz Jana Husa a Jana Žižky, kdy jsme byli hrdým a uvědomělým národem, kterého se bála celá Evropa a jen díky vnitřní zradě a úplatným praktikám bylo hnutí potlačeno. Dřívější odpustky jsou dnešní emisní povolenky… Je toho tolik ke sdělení, pozorný čtenář se však zorientuje sám.

 

Jsme bytosti, které si mohou uvědomit svou sílu, kterou držíme a vždy jsme ji měli. Je však skutečnost, že jiné bytosti, mnoha sofistikovanými prostředky usilují o to nám tuto naši moc a sílu vzít, když už neví jak, tak třeba i různými „šmakuládami“ vpravovanými do žil pod pohádkou pro Vás prospěšného očkování. Dnes už je ze statistiky UK umístěné na webu uk.gov. jasně ukazují, že „očkovaní“ mají daleko vyšší mortalitu. Ale co jdeme na čtvrtou, pátou a další. Mrtvice, tromby, nevolnosti, ztráty vědomí, neschopnost tvořit, vnímat a odolat vnějšímu tlaku, ochrnutí a další příznaky si přece vymysleli konspirační teoretici no ne?

 

Je to tedy pouze otázka nastavení mysli. A ano tvrdím, že je třeba mít vyspělou a nejmodernější obranou technologii postavenou na našich lidech a našich zdrojích, našich materiálech pro naše účely. Víme jak dopadly jakékoliv mírumilovné národy v historii.

Máte snad pocit, že by nám kdokoliv prodal opravdu účinné efektivní a nejmodernější hi- tech letadla-zbraně, které sám má v plánu využívat? Ty dnes létají a většina populace o nich nemá ani tušení, natož naši politici kterým je tento zastaralý, neobratný a pomalý šrot prezentován jako nejnovější a nejlepší zbraň kterou mohou dostat.

 

Potřebujeme i bytosti, které budou ochotny nám pomoci se bránit – pouze bránit. Nepotřebujeme zastaralé technologicky 20 let staré útočné letouny, které jsou extrémně drahé jak přípravou pro ně tak provozem a jsou pouze vhodné na útočné mise NATO. Tím jsou mimo jiné způsobilé: Podpořit další pokročilé vojenské technologie US Army, dát vydělat lobistům a zainteresovaným politikům a zatáhnout nás do války.

 

A to někdo moc, ale moc chce. Bojovat do posledního Ukrajince, Poláka, Slováka, Maďara, Srba a Čecha na území východní a střední Evropy… A dodávat prostředky a zbraně oběma bojujícím stranám, vždyť to byl odjakživa nejvýhodnější bussines. Však je to tak?

 

A jak to vidíte Vy?

 

Odpovědět

RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 9:43 igi

a kolko tych stealth lietadiel teda bolo uspesne zostrelenych?

Odpovědět

RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 12:43 Pan B.

Adélo, proberte to prosím se svým ošetřujícím lékařem. Naléhavé.

Odpovědět

RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 16:41 Tomas

"Vzpomeňme odkaz Jana Husa a Jana Žižky, kdy jsme byli hrdým a uvědomělým národem, kterého se bála celá Evropa.."Je velmi ošidné vytvářet historické paralely a nazírat středověké události moderním pohledem, zvláště pokud čerpáme informace z Vávrovy prorežimní husitské trilogie.  Žižka se odvolával na Husa, hluboce zbožný katolický kněz Hus by asi měl velký problém s vojevůdcem Žižkou. Radikální husité byli hluboce přesvědčeni o své výjmečnosti, o tom, že  že jejich víra je jediná pravá, že jsou předurčeni spasit - třeba ohněm a mečem - jiné národy. Podobně jsou o své výjmečnosti a předurčenosti přesvědčeni dnes mnozí Rusové. Češi si odbyli naštěstí již v 15. století :-)

Odpovědět

RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 19:12 Laco

Tak, ako citam niektorych ruskych propagandistov v tejto diskusii, nase krajiny by sa mali vratit do minulosti, nezbrojit a cakat bolsevikov s napisom: S Ruskou federaciou na vecne casy a nikdy inak.

Kto sa nepoucil z udalosti medzi rokmi 1917 a 2022, tak to je bud naivny, ale o to je clover ktory nenavidi slobodu a democracies. Diskusia s nimi nema zmysel. Radsej svoju energiu venujem svojej firme a svojmu lietaniu.  

Odpovědět

RE: RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

26.07.2022 v 21:33 Peter

Laco, palec hore, je to tak!

Odpovědět

RE: RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

27.07.2022 v 11:32 Yarda

...ktory nenavidi slobodu a democracies...

 

Když zaslechnu slova jako "Svoboda, demokracie, lidská práva,..." odjistím pistoli.

(upravený citát klasika)

 

Ne že bych proti těm slovům něco měl, ale když se jimi někdo začne moc ohánět, tak dost často chystá nějaké svinstvo.

:-(

Odpovědět

RE: stealth technologie - pohádka na dobrou noc

28.07.2022 v 15:49 Vita

Moc zajímavé čtení. Opravdu nevím co bereš za prášky ale chci je také.  

Odpovědět

Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 10:14 Yarda

...

„Kdybyste přišel na výstavu balistických raket, koupil byste si Trident – je půvabný, je elegantní, je krásný – je prostě to nejlepší. A Británie by měla dostat to nejlepší. Ve světě raket s jadernými hlavicemi je Trident jako oblek ze Savile Row1, Rolls-Royce Corniche, Cháteau Lafite 1945. Je to balistická raketa, kterou by vám prodali v Harrods! Co k tomu dodat?“„Jenom to,“ řekl jsem chladně, „že stojí patnáct miliard liber a přitom ji nepotřebujeme.“Humphrey lítostivě zavrtěl hlavou. Podle jeho mínění jsem vůbec nepochopil jádro věci. „Tohle můžete říct o všem zboží u Harrodsů,“ podotkl rozumně.

...

 

Samozřejmě tomu nerozumím. Jen mne napadlo, k čemu ta letadla chceme použít (kromě toho, že se na nich budou cvičit piloti a kondičně létat aby to nezapomněli). Pokud bychom počítali s tím, že někdy budou bojovat v opravdové válce, tak těch 24 letadel, jak asi dlouho nám vydrží? A jestli budou nasazované proti německým důchodcům co si spletou letiště a pokusí se přistát na LVHP, na to by opravdu stačily Gripeny.

BTW: Nedávno jsem padl na článek o 2.ww, konkrétně o Luftwaffe. Že sestřelovala spojenecké bombardéry, ale že v tom je předhonilo protiletadlové dělostřelectvo. A za levnější peníze.

Odpovědět

RE: Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 11:05 igi

a ako si potom predstavujete potencialnu obrannu akciu NATO? povedzme ze nejaky stat NATO je napadnuty a dojde k aktivacii clanku 5. Tutiz vsetci spojenci zacnu posielat svoje armady, aby sa realizoval zakladny ucel NATO - odstrasit nepriatela jasnou kvalitativnou a kvantitativnou prevahou.

Lenze co sa stane? Prevahu poslu len USA. Vsetci ostatni poslu lahku vyzbroj a stihacky 4tej generacie, pretoze im to na air-policing predsa staci (su predsa v NATO!)

Podobny efekt sme konieckoncov sledovali po napadnuti ukrajiny, kedy zapad nasluboval pomoc, ale potom francuzi poslu 10 hufnic lebo viac nemaju (na co? su predsa v NATO!) Narychlo sa navysovali sily rychlej reakcie, pretoze sa ukazalo ze tych par stoviek vojakov naozaj nestaci. Ono totiz svet ruskej propagandy, kde NATO uz-uz utoci na mierumilovne rusko, je naozaj na svetelne roky vzdialeny od reality, kde sa zapad za posledne dekady defacto demilitarizoval a zbrojil naopak vychod. 

Odpovědět

RE: Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 11:45 Shp

No konečně že to někoho napadlo, o tom to přece celé je. K čemu? Že budeme válčit? S kým? S ďábelským Ruskem? No... Kdyby snad i ano, udělají to jako na Ukrajině a zlikvidují takřka celé letectvo během první hodiny útoku, pokud to tedy vůbec budou potřebovat protože našich pár vojáčků utlučou čepicemi do dvou dnů. Jenže kardinální otázkou zůstává PROČ by to dělali? Aby se zmocnili moravských naftových polí? Jejda... Poslední kdo nás přepadl byl Ukrajinec Brežněv, který potřeboval ukázat světu své Kamjanskoje sváliky, podobně jako jeho předchůdce, další ukrajinský pomatenec Chruščev, Maďarům. Dnes je situace zcela jiná, užitek z války proti nám je naprosto nulový, na rozdíl od Ukrajiny s jejími nepřebernými zdroji surovin a strategickou polohou na samých hranicích Ruska.

Co doopravdy potřebujeme? Lacinou nadzvukovou stíhačku, co by pokryla zbloudilá letadla, potenciální  teroristy aj. Alca je prostě nedožene, opovrhovaný Gripen v pohodě ano, ve srovnání s ostatními "za pár korun". Není lépe mít dobře vylétané piloty levnějších stíhaček, než chudáky, kteří si díky astronomickým cenám zalétají hodinu ročně a budou tak rádi že odstartují a přistanou?

V dnešním stavu ekonomiky ČR, kdy na tom vpravdě nejsme nijak zázračně a podle všeho bude hůř, zcela jistě nepotřebujeme šíleně drahou obludu, byť (možná..) nejrychlejší a nejchytřejší, kterou nakonec budeme nuceni schovat pod plachty protože na její provoz prostě nebude. Jenže koho to zajímá? Jistě ne "válečnickou" vládu řiťolezců, která klidně rozhodí státní rozpočet na desítky let dopředu jen aby se zavděčila pánům zpoza oceánu, že. Lid nechť žere žížaly s listím. Eh.

Odpovědět

RE: RE: Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 13:13 igi

"No... Kdyby snad i ano, udělají to jako na Ukrajině a zlikvidují takřka celé letectvo během první hodiny útoku, pokud to tedy vůbec budou potřebovat protože našich pár vojáčků utlučou čepicemi do dvou dnů."

A prave preto potrebujete technologicky nadradenu vyzbroj. Pretoze tych vojacikov mate malo. Pozrite sa aky zvrat prinieslo 8 HIMARSov do celej vojny. Keby ich UA mala od zaciatku, ruske pozemne sily by nepostupili nikam.

"Jenže kardinální otázkou zůstává PROČ by to dělali? Aby se zmocnili moravských naftových polí? Jejda..."

Neexistuje racionalny dovod preco by to robili. Rovnako neexistoval racionalny dovod napadnut ukrajinu. Nikto jej vstup do NATO neslubil, a aj keby sa jej to podarilo, zaradila by sa medzi ostatnych vychodoeuropskych demilitarizovanych clenov NATO, ktori su pre rusko menej nebezpecni ako ked v NATO neboli.

Lenze ruske vedenie uz davno stratilo kontakt s realitou. Tiez som sa este pred rokom nazdaval, ze rusko vojnu nezacne, pretoze to nedava zmysel. Dnes vidno ze rusko sa uz dnes riadi skor akymsi nacionalistickym okultizmom, podobne ako kedysi nemci. Ich dovody su historicka krivda, narodne predurcenie, civilizacna uloha, prehnity zapad atd. (???) Takze je zbytocne pytat sa preco by napadali europu, vodca zaveli a pojdu.

"Poslední kdo nás přepadl byl Ukrajinec Brežněv, který potřeboval ukázat světu své Kamjanskoje sváliky..." 

Breznev bol vodca ZSSR, ktoreho nastupnickym statom je rusko. Podobne ako nam 50 rokov v skolach vtlkaju do hlav, ze ZSSR oslobodil ceskoslovensko (boli to ukrajinci a bielorusi)

Odpovědět

RE: RE: Výňatek z klasika: pro IGIho

26.07.2022 v 13:48 Petr

Jenom bych milerád upozornil, že aktivace bájného článku 5 neznamená automaticky žádnou vojenskou akci...v článku se píše že každý stát přijme opatření dle svého uvážení. To taky nemusí být vůbec nic, či jen "ostrý protest". Jinak po 15letech služby v armádě a konzultacích se stále sloužícíme kolegy se domnívám, že pro naše letectvo a ekonomiku je JAS-Gripen a aktuální Švédská nabídka naprosto ideální řešení, na hranici ekonomiclé únosnosti pro ČR.

Ppro neinformované doplním, že AČR dnes chybí PVO, personál, tanky, obrněné transportéry, raketové dělostřeletvo dlouhého dosahu, drony, personál a aktuálně i pitomé polobotky....a tisíc dalších věcí. Taky si doma nekoupím do garáže Bentley, když vím, že mi rozpočet na pořízení a provoz stačí na tak akorát na Hyundai. Jo a dodám, že naše současná ministryně války jako první krok po nástupu do funkce vrátila 5mld z rozpočtu AČR do státního rozpočtu, též prohlásila, že za jejího panování nebudou žádné vojenské zakázky, neboť nechce dopadnout jako předchůdyně Parkanová, dodnes popotahovaná za akvizici letadel CASA-295.

V reakci na tato prohlášení bývalý NGŠ Opata raději odešel (byť mohl sloužit další rok), neboť opět politici v praxi předvedli, že jim nelze věřit. Komu to nestačí, ať si zjistí jaký vztah měly bývalé vlády ODS k armádě. Ano, vždy sáhli nejdřív na armádní peníze....Takže se opravdu nebojím, že by se akvizice F35 Lighting II podařila.  Letu zdar!

Odpovědět

RE: RE: RE: Výňatek z klasika: pro IGIho

26.07.2022 v 16:26 igi

"Pro neinformované doplním, že AČR dnes chybí PVO, personál, tanky, obrněné transportéry, raketové dělostřeletvo dlouhého dosahu, drony, personál a aktuálně i pitomé polobotky....a tisíc dalších věcí."

podobne ako v ostatnych, hlavne vychodoeuropskych krajinach NATO. To len dokazuje fakt, ze rozsirovanie NATO rusko neohrozuje, ale naopak vytvara defacto demilitarizovanu zonu. Ani velke staty ako nemecko a francuzsko nevedia naraz poslat viac ako jednotky kusov techniky, lebo viac nemaju. Cize ruske narativy o chystanom utoku su vyslovene smiesne, to by bola prva vojenska aliancia co pred utokom najskor sama seba odzbroji...

Napriek tomu, rusko rinci zbranami a vyhraza sa na vsetky strany, lebo cely vesmir ho ohrozuje. Preto tvrdim ze su kompletne pohlteni vlastnou propagandou a na racionalne spravanie sa nemozno spolahnut. Neviem ci nakupit F-35 je zrovna to najpotrebnejsie pre CR, ale tvrdit ze "naco, ved nemaju dovod nas napadnut" je dnes uz trochu naivny optimizmus

 

Odpovědět

RE: RE: RE: Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 18:05 shp

Dodatek: Ad Igi:  Omlouvám se, nechci nijak kritizovat ničí názor, má na něj právo jakkoli se liší od mého. Nicméně potřeboval bych vysvětlit, jaký je vliv „technologicky nadřazeného letadla“ typu F35 na zmíněný počáteční úder. Podle mého je úplně jedno, zda v hangárech (naší jediné základny..) stojí Andula či kosmická loď Enterprise, zde záleží na úplně jiných věcech. A války vyhrávají právě ti „vojáčci“, bohužel, o superzbraních toho nakecal dost už starej Adolf, než ho Rusové umlátili Lavočkami stlučenými z prkýnek, jen jich bylo 1000x víc...

 

Poslední větší konflikty: Irák – 0 sestřelených letounů agresora letadly obránce. Ukrajina dtto, z 28 dosud prokázaně sestřelených letadel ( 14Su25, 4Su30, 9Su34 a 1Su35, zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_losses_during_the_Russo-Ukrainian_War) byla všechna sestřelena pozemní protileteckou obranou (různá videa sestřelů letadly jsou bohužel výtvorem PC simulátoru, jak po mezinárodní ostudě i Kolomojského maňásek potvrdil, šlo prý jen o „povzbuzení morálky“ obránců).

No nic. Takže: Potřebujeme mít nezbytně stejná létadla jako protivník? V obou případech letadla byla prakticky shodná, přesto výsledek „10/0“. Proč? Obávám se, že o létadla až tak moc nejde, podstatou je celkový systém, řízení prostoru (systémy AWACS aj), počet letadel a HLAVNĚ úroveň výcviku, u velkých států logicky násobně lepší, mají prostě peníze, mohou létat furt.

Je dobré si podruhé přečíst článek v prvním odkazu. Celkové náklady, náklady na letovou hodinu, znova a znova. Rozpočet na obranu zmíněných států vs ČR. A pořád dokola.

Tedy znova: je lépe mít dobře vylétané piloty na Gripenech – nebo piloty létající na rogallech protože na lety F35 prostě není? A v dohledné době prostě nebude, počtěte si ekonomické trendy. A to ještě Němci nezačali mít nouzi o elektřinu...

Takže podle mého by ROZUMNÁ vláda malinké země ponechala stávajících pár Gripenů pro standardní ochranu vzdušného prostoru (viz předchozí příspěvek), a ušetřené peníze věnovala na pořízení stovek protiletadlových systémů, zvláště pak ručních PLŘS posledních modifikací, které se na Ukrajině osvědčují, na rozdíl od neexistujícího letectva, opravdu náramně.

Jistě, rozumná vláda...

A úplným závěrem, ať mi máte za co nadávat: jak už bylo uvedeno v jednom z předchozích příspěvků, od konce WWII je svět jednou velkou strkanicí mezi Rusy a Američany, do posledního Ukrajince, Íráčana, Čecha, Slováka... Přičemž pro nás je de facto jediným rozdílem mezi panováním toho či onoho směr, kterým se budou naši udatní vládcové plazit po břiše pro pokyny. Komunismus je dávno pryč, a jestli tu bude vládnout Rus, Amík či Číňan, je v podstatě dost lhostejné. Všichni dnes dělají byznys.

A lidem nakoupit učebnice cizí řeči, aby se osvobodili od televizních blábolů a hledali si informace napříč světem, viz náramný úvodní text z Dfens. Čímž jsme krásně zasmyčkovali zpět na začátek.. :-)

Pěkný den!

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Výňatek z klasika:

26.07.2022 v 20:10 igi

pohoda, diskutujeme

"Nicméně potřeboval bych vysvětlit, jaký je vliv „technologicky nadřazeného letadla“ typu F35 na zmíněný počáteční úder. Podle mého je úplně jedno, zda v hangárech (naší jediné základny..) stojí Andula či kosmická loď Enterprise, zde záleží na úplně jiných věcech. ...

Poslední větší konflikty: Irák – 0 sestřelených letounů agresora letadly obránce. Ukrajina dtto, z 28 dosud prokázaně sestřelených letadel ( 14Su25, 4Su30, 9Su34 a 1Su35, zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_losses_during_the_Russo-Ukrainian_War) byla všechna sestřelena pozemní protileteckou obranou"

no ved tu si sam odpovedate. Ak sa pozriete na irak, tak tam ako prve zacali letecke udery na iracku PVO. Tie sa realizovali strelami s plochou drahou letu a bombardermi F117. A to z dovodu, ze raketova PVO je pomerne ucinna a ak poslete lietadla do priestoru PVO, tak sa polovica nevrati. V iraku sa podarilo PVO eliminovat a nasledne spojenci rychlo dosiahli vzdusnu nadvladu.

Rusku sa ukrajinsku PVO eliminovat nepodarilo, a vzdusnu nadvladu nemaju doteraz. Nad ukrajinu uz lietaju len sporadicky a len nad okupovane uzemie. 

Cize nie je jedno co vam stoji v hangaroch. Ak tam mate nieco, co ma v priestore PVO vyssiu sancu na prezitie, tak mate obrovsku vyhodu. Nejde o to ktora stihacka vyhra viac subojov, to mate pravdu. Ide o to ktora dokaze lietat v nebezpecnom vzdusnom priestore. Stealth sice nie su totalne neviditelne, ale ich zachytenie je tazsie, trva dlhsie, vyzaduje si viac zdrojov, a nezabudajte ze aj vystrelena raketa potrebuje poriadne oziarenie ciela, a slabo oziareny ciel lahko strati. To su tie sekundy navyse, ktore potrebujete pri tom prvom udere a ktore vymazali iracku PVO.

Ale netvrdim ze prave cesko musi mat prave F-35. To je otazka na generalitu a jej strategiu, ze ci musi mat taketo stroje, pokial ich maju spojenci, a ci nie je lepsie mat tie Gripeny a vylietanejsich pilotov. Ono totiz po tej likvidacii PVO nastupuju klasicke stroje, ktore su lacnejsie, rychlejsie, maju lepsiu nosnost a dolet...

"Komunismus je dávno pryč, a jestli tu bude vládnout Rus, Amík či Číňan, je v podstatě dost lhostejné."

nenechajte si nabulikat tento kremelsky nezmysel. Nie je to lhostejne. Existuje vela prikladov, ze zapadne spojenectvo je postavene na dohode (docasne vystupenie francuzska z NATO, nepostavenie radaru v cechach, donedavna neutralita zapadnych krajin ako svedsko, finsko napriek strategickej polohe atd.) kym vychodne spojenectva su nanutene (1968 CSSR, 1956 madarsko, momentalne ukrajina). Rusko hodnoti zapadne vztahy sposobom "podla seba sudim teba" petoze nic ine ako diktaturu sily nepozna. 

Odpovědět

RE: RE: Výňatek z klasika:

29.07.2022 v 23:34 Mikuláš Jandák

Domnívám se, že pokud bude válka mezi Ruskem/USA/Čínou, tak bude pouze jenom jedna a prim budou hrát úplně jiné typy zbraní, které se budou pohybovat výše a mnohem rychleji než výše diskutované letadla. Na zajištění našeho vzdušného prostoru bohatě postačí Gripeny.

Odpovědět

Rozdat radost

27.07.2022 v 18:39 Pavel

Je vidět, že tato diskuze byla napadena troly. Takže jakákoliv diskuze je zde vlastně k ničemu. Žádný ministreský úředník s rozhodovací pravomocí si toto zde nikdy nepřečte. Čili to co se zde odehrává je vlastně mimo. Tento nákup se určitě nerozhodne na Aerowebu. 

Ve válce místní diksutující nebyli, stíhací piloti nejsou, takže stejně nějaká debata je zcela lichá. Radši tu energii věnujte nějakému skutku, který přinese radost jiným, nebo i vám. 

 

Odpovědět

RE: Rozdat radost

28.07.2022 v 10:50 Emil

Souhlas, je to zde napadeno troly .... a nezávidím redakci posuzování, co ještě pustí a co ne....

Jen poznámka, vůbec nikdo zde nepřípoměl, proč vlastně letectvo RF tak žalostně selhalo. Jistý analytik to vidí v tom, že letectvo RF vůbec necvičí operace s velkým počtem letounů. Domnívá se, že je to tím, že je to pro RF moc drahé a tak cvičí operace s max. 4mi letadly .... a to je pro umlčení druhé strany žalostně málo a tak i kdyby teď chtěli, tak to "neumí"....

Vychází mi z toho, jestli se má naše letectvo posunout, bude muset cvičit s ostatními a ... stejné letadlo jako ostatní to zjednoduší a .... že je "drahé" ? ... no jinak, než že budeme "cvakat", tak RF "neuzbrojíme" alespoň na dalších 20 let....

Odpovědět

Četli to na našem ministerstvu?

02.08.2022 v 20:09 Yarda

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/f-35-problemy-motor-sedacky.A220801_152708_vojenstvi_alv

...Na druhou stranu je však také fakt, že F-35 zatím není zcela dozrálá konstrukce, na což naposledy upozornila americká obdoba našeho Nejvyššího kontrolního úřadu, tzv. Government Accountability Office, který se nekonečným potížím F-35 věnuje dlouhodobě....

Odpovědět

Přidat komentář