Přejde letectví z magnetického na skutečný sever?

23.10.2022 7 příspěvků

Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) vypracovala průzkum, kterým chce zjistit od členských států, jejich provozovatelů a poskytovatelů služeb v letectví úroveň podpory zahájení přípravných prací na přechod z magnetického na referenční systém „True North“. Průzkum má také za cíl identifikovat možná úskalí konceptu, na která se budou pracovní skupiny zaměřovat během implementačního období. Koncept přechodu představila poprvé Kanada na 12. a 13. konferenci ICAO o letecké navigaci.

Přejde letectví z magnetického na skutečný sever? / Foto: youtube.com
Přejde letectví z magnetického na skutečný sever? / Foto: youtube.com

Pokud by byl mezi členskými státy zaveden referenční systém na základě skutečného severu, znamenalo by to ukončení tradiční praxe převodu leteckých dat z jejich původního formátu na magnetickou referenci. Tím by bylo podle ICAO dosaženo zjednodušení leteckých operací a značných úspor nákladů pro letecké provozovatele, poskytovatele letových navigačních služeb, letiště, výrobce avioniky a tvůrce letových postupů.

Dotazník bude dostupný do 31. října 2022.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Skvělá úspora nákladů...

23.10.2022 v 20:56 Pepa

...na kterou se ale dost špatně poletí :D

Odpovědět

RE: Skvělá úspora nákladů...

24.10.2022 v 10:09 Tomas

Predpokladam, ze puvodní zdroje dat zustanou stejne - magnetometr a satelitní navigace. Takze je to o změně algoritmů v glass cockpitech. Ušetří to práci při aktualizaci traťových a přibližovacích map - tam zůstanou zeměpisné, tedy konstatntní směry. Nicméně změny deklinace budou muset být tak či tak součástí měsíčních aktualizací dat pro navigační systémy, aby uměly správně přepočítávat.

Kdo létá v našich šířkách podle magnetického kompasu, tomu to může být skoro jedno, jeho čitelnost je tak špatná, že tři, čtyři stupně deklinace se v tom ztratí - sorry, staří bardi, kteří jste nás učili přepočítávat směr kompasový na magnetický a zeměpisný a zpět.

Odpovědět

RE: Skvělá úspora nákladů...

24.10.2022 v 10:09 Tomas

Predpokladam, ze puvodní zdroje dat zustanou stejne - magnetometr a satelitní navigace. Takze je to o změně algoritmů v glass cockpitech. Ušetří to práci při aktualizaci traťových a přibližovacích map - tam zůstanou zeměpisné, tedy konstatntní směry. Nicméně změny deklinace budou muset být tak či tak součástí měsíčních aktualizací dat pro navigační systémy, aby uměly správně přepočítávat.

Kdo létá v našich šířkách podle magnetického kompasu, tomu to může být skoro jedno, jeho čitelnost je tak špatná, že tři, čtyři stupně deklinace se v tom ztratí - sorry, staří bardi, kteří jste nás učili přepočítávat směr kompasový na magnetický a zeměpisný a zpět.

Odpovědět

RE: RE: Skvělá úspora nákladů...

24.10.2022 v 13:18 Martin

No nevím jestli je to zas tak užitečná změna jak je to prezentované. Jediným zdrojem reference vůči zeměpisnému severu je GNSS a ta si to umí přepočítat. Magnetometr stejně jako kompas je vztažený k magnetickému severu (přesněji kompasovému ale ten závisí na magnetickém). Tedy pokud příjdu o GNSS tak příjdu o směrovou referenci. Jediné co zbyde si to dopočítat znovu z magnetického směru. EFIS si to asi po aktualizaci dopočítá sám, ale na klasických budících si to budeme muset za letu počítat sami.

Otázka jestli je úplně v pořádku spoléhat tak moc na GNSS - zvlášť v téhle době. Je to stejné jako když se konstrulují ve velkém RNP přiblížení a ruší ty konvenční. V momentě kdy bude GNSS rušená pak není jak přistát. Pak je i to blbý NDB přiblížení dobrý.

Co je na tom je pozitivní je to že se sjednotí reference mezi ATIS a METAR a jestli se to toho bude týkat tak se nebudou muset přeznačovat dráhy.

Odpovědět

RE: RE: RE: Skvělá úspora nákladů...

26.10.2022 v 12:56 Karel

RNAV není jen GNSS. Pro výpočet polohy se dají využít i VOR, DME a inerce. Pokud by to vypadlo všechno, pak je IFR navigace stejně nemožná.

Povožuju za dobré, že se o tom začalo diskutovat. Jako VFR pilot, s minimálními zkušenostmi s IFR létáním, se mohu vyjárřit jen k VFR provozu. Pro VFR létání, v našich podmínkách, kde je deklinace cca 4-5 stupňů, což odpovídá v podstatě nepřesnosti magnetického kompasu (a to jen pokud je dobře kompenzovaný), považuju použití zeměpisných kurzů místo magnetických za naprosto vyhovující. Stejně magnetický kompas využívám jen k hrubému nastavení kurzu letadla.

Minimálně by bylo rozumné odvozovat označení RWY podle zeměpisného, ne magnetického směru. Přejmenování RWY a s tím související přemalovávání značení, znaků, úprava veškeré dokumentaci mi přijde naprosto zbytečné.

Odpovědět

GNSS

25.10.2022 v 17:21 Filip

Jaká zas GNSS? EFIS si normálně magnetometrem změří magnetický sever a podle něj si "vystaví" svoje elektronické směrové gyro (resp AHRS), ale teď "nově" k tomu přičte deklinaci aby zobrazil zeměpisný sever. Deklinaci si podle (ano, GNSS) polohy vyčte z databáze, tzn když GNSS za letu vypadne, tak jediné k čemu dojde, že ve výpočtu zůstane původní deklinace, takže při delším letu do oblasti s jinou deklinací to o pár stupňů nebude sedět. Ale magnetometr a AHRS/gyro bude fungovat tak jako doposud a letadlo z nebe nespadne. 

Odpovědět

RE: GNSS

25.10.2022 v 20:10 Martin

Ano:

> EFIS si to asi po aktualizaci dopočítá sám, ale na klasických budících si to budeme muset za letu počítat sami.

Byla to reakce na:

>> sorry, staří bardi, kteří jste nás učili přepočítávat směr kompasový na magnetický a zeměpisný a zpět

Tedy budeme počítat to samé, ale nebudeme to počítat během plánování na zemi, ale ve vzduchu a opačně z kompasového na zeměpisný. Ale máte pravdu letadlo poletí a nespadne kvůli tomu. U EFISu to nevadí, se slušnou GNSS to taky nevadí, bez nich ale budete počítat. Přepočet závisí na vnějších zdrojích (poloha) spolu s platnou databází nebo mapou. Magnetometr/kompas naproti tomu předává údaj na přímo. Proto mám ty ambivalentní pocity pokud jde o tuto změnu.

U nás je to tak nějak jedno, ale v polárních oblastech chyba v přepočtu může udělat hodně.

Odpovědět

Přidat komentář