Bezemisní letadlo Alice absolvovalo na podzim inaugurační let

13.10.2022

Dopad letecké dopravy na životní prostředí je jednoznačně významným tématem soudobích leteckých konstruktérů. Velké pokroky v tomto odvětví hlásí především západní společnosti. Revoluce na poli snižování emisí se pomalu ale jistě blíží, čehož je důkazem izraelská start-upová firma Eviation Aircraft. Společnost otestovala začátkem října na Mezinárodním letišti Grant County ve Washingtonu revoluční bezemisní letadlo Alice ve verzi pro civilní přepravu.

Letoun Alice eCargo je vybaven dvěma pohonnými jednotkami magni650 o výkonu 850 SHP/640 kW. Menší množství pohyblivých částí v pohonných jednotkách by mělo výrazně snížit náklady na údržbu a zároveň zvýšit spolehlivost.

Délka letounu je 17 metrů a rozpětím křídel 18 metrů. Trup je vyroben z odlehčeného kompozitu z uhlíkových vláken. Maximální vzletová hmotnost činí 7 484 kilogramů, z čehož 1 134 kilogramů připadá na posádku a náklad.

Eviation Aircraft aktuálně cílí na regionální leteckou přepravu na vzdálenosti do 400 kilometrů, ale podle Izraelců by měl mít devítimístný letoun v budoucnu až i dvakrát delší dolet. Výdrž ve vzduchu se odhaduje v závislosti na hmotnosti a režimu kolem jedné až dvou hodin.

Plně elektrický letoun se během svého inauguračního letu vznesl do výšky 3 500 stop nad zemí. Testovací let trval přibližně osm minut. „Tohle je historie. Změnu v technologii pohonu jsme neviděli od přechodu z pístového na turbínový motor,“ komentoval pro CNN prezident a výkonný ředitel firmy Gregory Davis. / Foto: Eviation Aircraft Inc.
Plně elektrický letoun se během svého inauguračního letu vznesl do výšky 3 500 stop nad zemí. Testovací let trval přibližně osm minut. „Tohle je historie. Změnu v technologii pohonu jsme neviděli od přechodu z pístového na turbínový motor,“ komentoval pro CNN prezident a výkonný ředitel firmy Gregory Davis. / Foto: Eviation Aircraft Inc.

Nyní probíhá analýza terabytů dat, které se podařilo nasbírat během prvního testovacího letu. Eviation Aircraft odhaduje, že o certifikát Federálního úřadu pro letectví (FAA) bude usilovat roku 2025 a v případě že vše půjde podle plánu, hodlá dodat první letadla zákazníků v roce 2027. výrobce plánuje uvést na trh tři verze – letoun pro účely vnitrostátní dopravy, luxusní verzi pro VIP lety a stroj v nákladní konfiguraci.

Jedním z prvních zájemců o revoluční bezemisní letoun je americká letecké společnost Cape Air z USA, která projevila zájem o 92 letounů nebo také světový lídr v oboru logistiky DHL, který si objednal 12 strojů Alice eCargo.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář