Jednání o náhradě za letiště v Líních pokračují, kompenzací má být Lhota

06.01.2023 36 příspěvků

Jednání o náhradě za letiště v Líních pokračují, kompenzací má být Lhota
Jednání o náhradě za letiště v Líních pokračují, kompenzací má být Lhota (Zdroj: Aeroweb.cz)

Po prosincovém jednání zástupců pilotů a vlády následovalo ve čtvrtek 5. ledna další kolo jednání i se starosty dotčených obcí. Cílem jednání je mj. najít náhradu za letiště Líně pro zhruba 70 letadel. Poslední variantou má být záložní dráha u nedaleké obce Lhota o celkové délce cca 1 350 metrů.

V prosinci za piloty jednal např. spolumajitel Aviatického klubu Luděk Kraus, schůzky se účastnili také mj. ředitel Úřadu pro civilní letectví David Jágr, ředitel Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy Zdeněk Jelínek a náměstek pro digitalizaci a inovaci na Ministerstvu průmyslu a obchodu Petr Očko. Společně hledali řešení a Petr Očko přitom uvedl, že se s kompenzací pro piloty počítá.

Luděk Kraus po jednání řekl, že přímo na na prosincovém setkání zástupců pilotů a vlády však konkrétní místo nepadlo a v případě zrušení letiště v Líních potřebují plochu se stejnými parametry, tedy zpevněnou dráhu o délce 1 450 metrů a také hangáry.

Protest proti gigafactory
Protest proti gigafactory v Líních / Foto: Facebook Zachraňme letiště Líně

Podle webu Novinky.cz je poslední variantou coby kompenzace záložní plocha v obci Lhota, ovšem ještě před pár dny to měly být Rokycany. Server citoval místopředsedu Aeroklubu Rokycany Františka Pavelka, který připustil, že právě tato lokalita připadá v úvahu.

Proti tomu se však vzápětí ohradil předseda téhož aeroklubu Ivan Veselý. „Tuto možnost nevidím jako reálnou. Dráha je v Rokycanech dlouhá pouze 820 metrů, prodloužení by bylo velmi komplikované, je ve vlastnictví města a na pozemcích aeroklubu je už málo místa pro výstavbu nových hangárů. Vyšší objem leteckého provozu by také s sebou přinesl větší hlukovou zátěž pro obyvatele Rokycan“, řekl Aerowebu Ivan Veselý.

Líně jsou s 20 000 pohyby za loňský rok pátým nejvytíženějším tuzemským letištěm. Případný přesun by způsobil komplikace nejen pro piloty z Líní, ale případně i pro letiště, kam by měl být provoz z Líní přesunut.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

hmm

06.01.2023 v 15:32 m

Tohle mi přijde fakt šílené. Zničí se super letiště, jehož zničení bude stát X miliard. Na oplátku se bude investovat do jiné lokality, kde se za dalších x peněz bude investovat do oprav nebo zlepšení nějakých zoufalých ploch, které nemají šanci líňské letistě nahradit. 

A to všechno proč? Aby si pár mafiánů nakradlo peníze a pozemky.. :( Výsledek bude zničené letiště a ukradených x miliard...

Vw už baterkárnu v Plzni odpískalo, celý projekt je prý u ledu, jen my tady pořád šaškujeme. 

Odpovědět

Dráha

06.01.2023 v 16:41 Lukáš

Neměla by dráha v Líních mít 2450 metrů namísto uvedených 1450?

Odpovědět

RE: Dráha

06.01.2023 v 16:44 Kibic

To bude ta její použitelná/používaná část.

Odpovědět

Státnī zakázky.

06.01.2023 v 19:57 Karel

Nedávno jsem četl,že kverulant podává žalobu na Rakušana za nepovedenou zakázku na vyprošťovacī auta pro hasiče. Zadánī pro letecké hašenī je zatím  300kg nad možností M-18,protože takhle by to bylo moc levné. V státní kase je h...o, ale kluci se snaží. 

 

Odpovědět

Letiště

06.01.2023 v 21:48 Petr

Nechápu drzost Němců, přijít do ČR a koupit si co chtějí. To je jedna věc. Druhá věc je, jak naše vlády k tomu tleskají. A třetí věc je opět vychcanost Němců. Dobře ví, že je výroba baterek asi toxická, máme nerostné bohatství k výrobě, levná pracovní síla a pak zrušit jedno letiště blízko jejich hranic má určitě také nějaký význam. 

 

Odpovědět

RE: Letiště

07.01.2023 v 7:25 Josef

Drzý koncern VW plánuje postavit Gigafactory ve Zwickau, ale nepohodlnou, toxickou a energeticky náročnou výrobu baterií se snaží vymístit na území ČR.  Prohlášení, že jde o strategickou investici je masívní dezinformací vlády a na ní napojených zájmových skupin.

Odpovědět

RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 9:12 Václav

Jen tak dal, panove. Ja si taky uz myslim, ze tady ta baterkarna nebude, a az se domluvi Nemci treba  s Polaky (protoze tak neremcaji a rozumeji obchodu lepe nez my), tak budou drzi a zli oba, Nemci i Polaci, ze nas obesli a nemysli to s nami chudacky dobre. Zajedte se dnes podivat do Polska, jake maji dalnice a mestskou vystavbu , kam se pohnuli z te bidy pred 30 lety a kam jsme se pohnuli my, z toho kdy jsme byli bohatsi bracha...

Odpovědět

RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 10:56 Josef

Polákům baterkárnu přeji, bohužel to nedopadne.  fabrika bude potřebovat přípojku velmi vysokého napětí 400 000 voltů a příkon nejméně jednoho jaderného bloku. To bohužel pro nás v Polsku a Maďarsku není k dispozici.  Úroveň a tempo výstavby dálnic jen ukazuje na úroveň  vládních garnitur posledních desetiletí. Bohužel zatím se na lepší časy neblýská, spíše naopak.

Odpovědět

RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 11:01 Václav

Jeste jedna poznamka me napadla: Vzdyt ten aeroklub, kdyz se octnul tak blizko takovemu byznysu si mohl rict jako nahradu o jedno promile te zakazky, nebo mozna o pul procenta. No a za tech 100-500 milionu mohl zprovoznit a zlegalizovat jakykoli kus podobneho betonu, ktery je dnes nevyuzivany, postavit lehke hangary a mozna tam udelat i Nocni vybaveni a publikovat GNSS priblizeni. Nesmelo by se to ale rozkrast, jak je u nas obvykle.... Ale my radsi zabetonujem relikty ze sociku....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 13:18 Václav

Josefe, proc se tas zesmesnujete? 8227km polskeho vedeni 400kV je vam malo? Kolik byste si predstavoval, abyste je uznal za konkurenceschopnou zemi? 

https://www.pse.pl/web/pse-eng/areas-of-activity/polish-power-system/system-in-general

http://www.geni.org/globalenergy/library/national_energy_grid/poland/polishnationalelectricitygrid.shtml

A vystavba dalnic u nas prave zadrhava na tom, ze kazdy "kdokoli" ma pravo nahlas protestovat proti jakekoli vystavbe (letist, fabrik i dalnic).  Neuvedomujeme si ale, ze s kazdym pravem se poji i zodpovednost a timhle bojem proti vsemu zapadnimu delame pro nase deti z nasi zeme skanzen.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 14:24 Josef

Václave vy jste opravdu "odborník",  Poláci nemají dostatečný instalovaný výkon, délka vední je u nich nutná z důvodu přenosu energie z Ukrajiny a je možné, že berou nějaké megawaty i z Běloruska. Při současném konfliktu na výchdě jsou rádi že vůbec svítí.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 15:26 Václav

Dekuji za poklonu. :) Takze jestli to dobre chapu, tak Polaci nemaji k dispozici vykon jednoho naseho Temelinskeho bloku, to jim tedy opravdu nezavidim... Tim se to vysvetluje, ze baterkarnu opravdu nepostavi a je jasne ze to bude strasit od tech zlych Nemcu u nas. Konecne mi to doslo, dekuji.

Odpovědět

RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 15:56 judas

Tak Poláci na rozdíl od nás využili/využívají dotace daleko efektivněji než my maločeši. U nás máme trochu cyklostezek k nim postavené aquaparky v kdejaké pr... a lesy zaplácané asfaltem, který tam dle mého názoru vůbec nepatří atd. Když se u nás ročně otevře 20 km dálnice někde v poli, tak je z toho sláva srovnatelná s přistáním Čechů na Měsíci. O železniční dopravě je zbytečné mluvit. V Evropě se jezdí 200-250 km/h po kolejích a naše území se objíždí. Proč asi? Já vidím problém v tom, že nám Čechům je fšecko jedno, důležitý je nákupní košík a jeho obsah v něm. Letu zdar!

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

09.01.2023 v 23:45 Martin

Koukám tady to teď je samej elektrikář či energetik. Pro info snad žádná fabrika nepotřebuje 400 kV přívod či přímo pro vnitřní rozvody. Jedná se o napětí a to určuje v tomto směru efektivitu přenosu což je hlavně znát u velkých výkonů tedy panuje snaha snižovat proud zvýšením napětí (ztrátový výkon je závislý na kvadrátu proudu, ale jen lineárně na napětí). Tahat 400 kV po fabrice je krajně nepraktické - větší izolace a ochranná pásma.

Stejně platí že žádná fabrika nepotřebuje jaderný zdroj. Stejně poslouží i tepelná elektrárna, fabrice je jedno z jakého zdroje je napájená pokud ten zdroj drží stejné parametry sítě. To co fabrika potřebuje je nějaký stanovený příkon a samozřejmně stabilitu přenosové soustavy.

V poslední řadě, energetické soustavy v Evropě jsou propojené. Tedy je úplně jedno kde v Evropě tu fabriku postavíte, dokud jí budete schopni zajistit dostatečnou kapacitu přípojky. Nebudu hodnotit distribuční soustavu v Polsku, neznám ji. Nemám ale důvod pochybovat o tom že by takřka kterákoliv země v Evropě nebyla schopna udělat VN/VVN přípojku pro jednu větší fabriku. Když tu elektiku nevyrobí poláci, tak si jí koupí třeba od nás - sítě jsou propojené a jediné co to stojí navíc jsou distribuční ztráty.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

10.01.2023 v 8:11 Josef

Další "odborník" promluvil. Žádná fabrika nepotřebuje 400kv přípojku, ale baterkárna ano.  Proto je možné ji postavit jen v zemi která má instalovaný výkon větší než vlastní spotřebu a tou je v současnosti ČR.  Tento "bohulibý" podnik bude mít takové nároky na dodávaný příkon, že to může ohrozit stabilitu energetické rozvodné sítě !

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

10.01.2023 v 9:27 Václav

Martine, on muze mit Josef pravdu. On totiz nemluvi o kV (kiloVoltech), ale nejakych jednotkach kv (mozna kv-azi-metry vedeni). Pomineme li fakt zavislosti ztrat na napeti (a nahradime ho dogmatem o 400kv) a pomineme-li fakt o tom, ze elektrina se normalne prodava a distribuuje pres hranice i mimo EU natoz uvnitr (a nahradime dogmatem o drzych Nemcich), muzem nahlednout do Josefova sveta a mozna mu dat i zapravdu...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

10.01.2023 v 13:29 Martin

Aha, tak to jsem opomenul. Ve světě kde neexistuje transformátor a distribuční sítě nejsou vzájemně propojené má Josef pravdu.

Naštěstí v tom mém když si potřebuje někdo vyrobit na střídavé napájecí soustavě jiné napětí než které dostává, použije k tomu transformátor a může si tak klidně vyrobit těch 400 kV ze zásuvky doma (funguje to, ale tohle doma nezkoušejte :-) ). Také v tom mém světě měřím příkon ve [VA] (činný ve [W] a jalový ve [VAr]) a ne ve [V] nebo [kV].

Ještě že máme tolik světů že můžeme mít každý svojí pravdu. Kdyby ne tak bych asi musel jít vrátit diplom a "vyhlášku 50". :-D

Odpovědět

RE: Letiště

10.01.2023 v 21:20 Jiřka

Václave, my všichni tady tak nějak žijeme s relikty ze socíku. Mají se lidi stěhovat z paneláků jen proto, že je kdysi postavili komunisti? Co to je za demagogický přístup? Já mám dojem, že pokud je mi něco k užitku, popř. je to unikátní a nic takového nejsem schopen postavit znovu, tak se snažím to využívat jak je to jen možné bez ohledu na to, kdo to postavil. A rád bych viděl ten "kdejaký" kus betonu, který by se dal dle Vašich slov "legalizovat". Zvlášť v tomhle regionu. 

Obecně nechápu, jak se zrovna na tomhle webu můžu vůbec setkat s názory, které otevřeně nebo skrytě podporují gigafactory místo letiště.

Co jste tímhle vlastně chtěl říct? Že ten giganesmysl nás tady jako spasí? S několika tisíci cizinců nahnaných do Plzně a přilehlých obcí? Že rázem tady bude líp? Nespasí a nebude, a jak to tak vypadá, tak vládnoucí garnituře a hlavně těm, kteří v pozadí chrastí měšci jde především o demolici a rozebrání těch cca 10 mld, které jsou na ní vyčleněny. Kolik si v tom Polsku nechali zbourat aktivních letišť s tímhle počtem pohybů? A kolik v Německu? Když si vezmu, že celou tu krabici by stačilo posunout o 300 metrů na severozápad a mohla tam v pohodě koexistovat továrna i letiště......

Vzpomeňte si, jak tady Fiala vykřikoval, že jestli nebude gigafactory v Líních, tak nebude vůbec v ČR. A najednou další dvě firmy přišly s projekty na dvě další úplně jiné lokality. Nevykřikovalo se tady náhodou nedávno, že dokud se VW nerozhodne, tak se nekopne do země? A že se letiště nechá na pokoji? Tak se koplo a letiště se na pokoji nenechalo. 

A vy všichni, kteří jste na tenhle web přišli bůhví odkud trolit, a vy (piloti a jiní z leteckého světa), kteří sem chodíte pravidelně a máte pocit, že gigafactory místo našeho letiště je dobrý nápad (uf, klika, že to nechtějí postavit místo letiště, kde létáte vy, co?), styďte se. Podpora takového projektu právě od vás je jedním z důvodů, proč je tahle republika tam, kde je. Tyhle srabácké, přizdisráčské názory lidí, kterých se ta pohroma netýká, schvalování způsobu, jakým je ten projekt tlačený...přesně tyhle názory drží tuhle bandu u moci a je úplně jedno, jestli tam sedí Babiš nebo Fiala. 

Někteří letci v Líních začali krčit rameny a stěhují se jinam, kde je jednou vyštípou místní nebo hrozba podobného projektu. Sami lidé z leteckého prostředí jsou nakonec ti, kteří podkopávají morálku a snahu lidí z toho samého leteckého prostředí, kteří bojují za záchranu letiště. Krčí rameny místo toho aby bojovali i ten možná dávno prohraný boj za Líně nebo aspoň podpořili snahu těch, kteří jsou proti. Jednou si vzpomenete na to, že jste svým přístupem pomohli vytvořit precedens, kterého se budeme jen těžko zbavovat - výhrůžky vyvlastňováním pozemků, uplácení a vyhrožování starostům okolních obcí, umetání cestičky soukromým firmám na státním pozemku - tohle všechno se pomalu stává realitou, zatímco vy a vám podobní tomu přikyvují, protože "to je přece potřeba", přitom zrovna v dnešní době nikdo neví, co bude za rok.

A nenechte se zmýlit - to že se někteří letci stěhují jinam, to je pochopitelné. Ale ta odluka některých od té společné věci, že se jich to najednou netýká, to krčení rameny ve smyslu "po nás potopa"...to mě na tom vadí nejvíc. Že si ani my, lidi od jednoho řemesla, koníčku, říkejte si tomu jak chcete, nedokážeme být jednotní a že si nedokážeme navzájem pomoct. 

Odpovědět

RE: RE: Letiště

11.01.2023 v 10:50 Václav

Ano, je kolem nas spousta reliktu ze sociku. Otazka je , jestli je budem chranit jen pro ne samotne (jako pamatky), anebo se budem chtit posouvat na zapad (nahrazovat je). Nevim co je na mem nazoru demagogicke? Demagogicky je Vas utok na me, kdyz zesmesnujete za neco, co jsem nerekl, jako ze musime vsechno ze sociku zbourat hned.

Kus betonu dlouhy 1300 metru je tam napriklad ve vedlejsi Lhote. Ale vubec by to nemusel byt beton. Pilatus PC-12 (turboprop s pretlakovanou kabinou) napriklad pristava vesele v Trebici na 500m travy.

Na tomhle webu museji mit vsichni stejne nazory proste protoze jsou piloti??? A pokud ne, tak je budem urazet, nebo rovnou vylucovat?

Giganesmysl nas nespasi, to jsem nikde nerekl. Jen je to jeden z mnoha dalsich protestu, ktery z nas dela vychodni skanzen.

O 300 metru to asi posunout neslo, kdyz se bavime (odhaduju) o stovkah hektaru.

Tak ja jsem prizdisrac, protoze bych tady chtel opravdu zapadni letiste se zapadnimi sluzbami a ne beton, ktery nema ani noc ani pristrojove priblizeni? Odklizi se tam v zime snih? Je tam meteo sluzba? Jak je to s pujcovnou aut, skutru a celnim odbavenim? 

 To se mi libi, kdyz dojdou argumenty, zacnu urazet oponenta.

Tuhle bandu u moci nedrzim timhle svym nazorem, ale tim, ze jsem ji volil.

Jak jsem rekl drive, i me je lito likvidace letiste a urcite bych hledal moznost, jak mit oboji, ale mnoho tech ochranarskych argumentu je falesnych.

Odpovědět

RE: RE: RE: Letiště

11.01.2023 v 12:26 Jiřka

Ok, beru zpět, omlouvám se za formu, ovšem nikoli za obsah toho, co jsem napsal. Píšu to ve velkém rozhořčení a zmaru z toho, že za chvíli nebudu mít kde létat. Nikde jsem nepsal, že jste to řekl. Píšu to jako paralelu, přirovnání. Ptal jsem se Vás, jak to myslíte, nepíšu, že jste to řekl. Kromě toho si myslím, že Líně nikdo nechrání proto, že to jsou Líně (jako památka), ale prostě proto, že je to aktivní a využívané letiště, které se teď prostě jenom nehodí do krámu těm, kteří za tím (demolicí) bezohledně vidí pouze snadný výdělek. A také to je o tom, jak byste se cítil a co byste dělal Vy, kdyby tohle někdo předváděl na Vašem domovském letišti. To se to pak moralizuje. 

Bourání jednoho letiště, abych hned vedle postavil jiné (a to pouze v případě, že to dobře dopadne) mi přijde jako naprostý nesmysl. Tady se totiž nikdo nikdy nesnažil ty dva projekty spojit tak, aby letiště mohlo zůstat. Ono by koneckonců mohlo sloužit i pro tu gigafactory. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že v dnešní době někdo v ČR protlačí výstavbu nového letiště dokud tady nebude stát. Pár slibů a vykašlou se na to ihned po demolici. Kde to letiště chcete postavit? V Plzeňském kraji na to mají parametry pouze Líně. Rozletovka u Lhoty by na to parametry možná měla, ale to zase nedovolí okolní obce kvůli hluku. Pro gigafactory je tady těch lokalit více, jen se tady mává nějakými požadavky na lokalitu, která náhodou vychází zrovna na Líně, a kterou VW nikdy nezveřejnil ani nepotvrdil. Vůbec pak nezmiňuju fakt, že je tady 70 letadel, která prostě není kam jinam dát. A během přechodného období zrušeného letiště a neexistence toho slibovaného nového si ty letadla asi nastěhujeme do obýváku. 

O tom, odkud a kde startuje PC12, je úplně zbytečná debata, protože takové letadlo v Líních není snad s výjimkou L410, která tu bývá občas na více dní. Naopak tam je spousta pístových strojů, jednomotorových nebo dvoumotorových, které v určitém ročním období mohou mít a mají problém na MTOW odstartovat z 700-800 metrů nerovné a hrbolaté trávy.

LKLN na noc certifikované není, přístrojové přiblížení to mělo (i tu noc), dokud se nezrušily přívodné stanice. Takže obnovení by třeba takový problém být nemusel, zvlášť dneska. Sníh se neodklízí, létá se na sněhu, což při délce a šířce dráhy a zdejších meteorologických podmínek nepředstavuje větší problém. Meteo stanice tam je, můžete se podívat na skyvector. Půjčovna aut tam je, skůtry ne. Celní odbavení je na vyžádání. Jak vidíte, argumenty mi nedošly, pouze ani jedno z negativ mi nedává smysl jako důvod složit ruce do klína a sklopenou hlavou čekat na buldozery. A to si pořád myslím, že těch pozitiv je více, než Vy chcete vidět. 

Odpovědět

RE: RE: Letiště

11.01.2023 v 19:15 Frantisek

Pekne jste to pravdivě popsal.

Odpovědět

RE: RE: Letiště

11.01.2023 v 20:03 Luboš

... jen by mne, Jiřko, zajímalo, zda-li jsi pronášel takhle plamenné řeči i v době, kdy likvidovali Macerku, Milovice a jak se budete bít za Hradčany, které zavřou v dohledné době....

Odpovědět

RE: RE: RE: Letiště

11.01.2023 v 22:24 Jiřka

Musím se přiznat, že v době likvidace letišť, která jmenujete, jsem plamenné řeči opravdu nepronášel. V té době mi totiž nebylo ani patnáct let. 

Ale jsem rád, že to zmiňujete. Asi si dokážete všimnout, co a jak se dělo se Žatcem, Přerovem po podobné vládní intervenci. V Žatci nový průmyslový areál naplnili tak z 50%. V Přerově nesmyslně zbourali úly, za jejíž demolici někdo vyinkasoval tučnou částku, ale nakonec se nic nedělo a letiště dál působí jako záložní vojenské letiště. Tenkrát taky horečně vysvětlovali, jak se bez té či oné firmy/výroby neobejdeme a jak to zachrání státní rozpočet. Scénář se opakuje pouze s tím rozdílem, že ohledně Líní se ozvali nejenom piloti, ale i okolní obce a celý podivný způsob jednání kraje a vlády se povedlo celkem slušně zmedializovat. Jestli to pomůže záchraně letiště už ale říct nedokážu. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Letiště

12.01.2023 v 11:29 Josef

Chcete zachránit letiště ?  Volte kandidáta na presidenta Baštu !  Dal veřejný slib, že rozpráší současnou vládu.  To by zasadilo smrtelnou ránu struktůrám usilujícím a likvidaci letíště ! 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Letiště

12.01.2023 v 11:46 Václav

Na nasem letisti se to klidne stat muze, protoze "Vlada Pracujiciho Lidu" si nedelala hlavu s vlastnickym pravem soukromeho majetku, natozpak s jeho odkupem a proste ho zabrala. Tudiz dnes nase letiste lezi na mnoha soukromych pozemcich. Sice se snazime to odkoupit nebo vymenit, aby alespon draha byla ve vlastnictvi aeroklubu, ale to co v Linich se u nas muze stat velice lehce, to je porad dedictvi komunismu...

Pokud existuji validni duvody proc je to jedno z mala vhodnych mist (coz ja nevim, ale ani netvrdim, ze je to urcite nesmysl), tak by vsude ve svete si provozovatel takoveho aeroklubu sahl na (pro nej) nevidane penize a postavil by neco mnohem lepsiho, byt o par kilaku dal. Jen u nas  (a mozna ve Francii) se delaji protesty.

Kde pristava PC12 neni zbytecna debata, pokud tvrdite ze ultralajtu (ktery se odlepi v 70km/h) nebo C172 (Vs 45kt) nestaci 500 metru travy tak je asi neco spatne - asi to ma 50% pres MTOW, nebo to ma neco s motorem a stejne to hrozi havarii, protoze to nebude stoupat. A pokud budu chtit zacit dalsi polemicky thread, tak prohlasim, ze PC12 je nesrovnatelne lepsi a uzitecnejsi nez L410 (takze bych u nej akceptoval vetsi naroky na vzletovou drahu). Ukazte mi nekoho kdo dnes jeste prodava dvoumotorovy turboprop bez pretlaku :) Ocekavam velkou vlnu nesouhlasu  :)

Tu pujcovnu aut na letisti si necham ukazat, az tam priletim. Do Plzne je to 14 kilaku, coz jsou 2 hodiny velice sviznou chuzi :)

Nicmene ocenuji navrat k normalni polemice, opakuji ze i me je lito letiste, jen se snazim cizelovat vase argumenty. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

12.01.2023 v 12:54 Václav

Super ironie, kdyby to psal kdokoli jiny.

Josefe, dam Vam trivialni otazku. Jak prezident rozprasi vladu CR, ktera ma duveru parlamentu? Posle do parlamentu armadu? To by mel hned. Bude sabotovat obmenu ustavniho soudu? To bude trvat. Bude vykrikovat nenavistne kecy k davu, aby dav zacal lync? Bude sabotovat clenstvi v EU a pozve sem Si-TinPhinga? To taky nebude hned. Nebo jak???

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

12.01.2023 v 15:19 Josef Švehlík

Dovzdělejte se Václave, president podle Ústavy jmenuje i odvolává vládu.  Na přesný postup se zeptejte právníků, ale platí, že když se sejdou dva právníci mají tři právní názory.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 8:44 Václav

Vsem ostatnim se omlouvam za odbocovani od leteckych temat.

Josefe, my mame parlamentni system. Vlada se zodpovida parlamentu, ne prezidentovi. Parlament muze vlade vyslovit neduveru a odstavit tak vladu od moci. Prezident vubec neni zadan o duveru od vlady. Prezident jen vybira premiera u ktereho je sance, ze sestavi vladu tak, aby dostal duveru parlamentu. Musite tu ustavu skouknout celou a ne jen vybrat jednu vetu a tu pak nadsazene vykladat.

Pravda, po zkusenostech s (temer) minulym prezidentem (a pocitam ze Basta by byl velice schopny v tomto smeru taky) muze byt prezident saboter a schvalne volit svoje kamaradicky i proti vuli parlamentu a to se pak vlece velice dlouho, trpi ekonomika i nase povest a vsichni okolo na nas koukaji jak na blazny. Tvurce ustavy holt nepocital s tim, ze si zvolime bohorovneho sabotera za prezidenta...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 8:49 m

@Jirka - naprosto přesně popsané! Letistě má rozměrově skvělé parametry, není potřeba ho přestavovat nebo nijak zásadně upravovat aby tam bylo přístrojové přiblížení/noc 

Kvůli nesmyslné krabici která by fakt mohla být kousek vedle, likvidovat letiště v hodnotě x miliard mi přijde fakt zhovadilost. 

Nehledě na fakt, že VW už tuhle investici odložilo k ledu zatím na neurčito, přehodnocují celou elektrombilitu po dosazení nového šéfa.  Teď už jsem jenom o to rozkradení peněz a pozemků, nic víc. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 12:43 Martin

Josefe: Do přečtení Vašeho komentáře o tom koho volit mi některé vaše argumenty nedávali smysl. Nyní se vše vyjasnilo a dávají mi perfektní smysl. Děkuji. :-D

Co myslíte kolik Peakosekund by tak mohla hypoteticky trvat Baštosekunda? Pro připomenutí Peakosekunda je jednotka délky(/času) mandátu - zhruba odpovídající 8 dnům.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 14:42 xyz

Větší kravinu pan Bašta říci nemohl??? Je to absolutní nesmysl.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 14:47 xyz

Tak nedávno Textron certifikoval SkyCouriera což je představitel dvoumotorového turbopropu bez přetlaku. Co tam máte dál za nesmysl?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

13.01.2023 v 20:11 Jiřka

Budu psát po očíslovaných odstavcích, ať se v tom vyznáme:

1. To je v Líních podobné a v tom s Vámi asi souhlasím. Nicméně to nic nemění na tom, co jsem napsal, a ani to není důvod k rušení letiště - to je pouze neschopnost nebo neochota s tím něco dělat ze strany současných vlastníků. Nebýt gigafactory, tak by tenhle stav totiž nikomu nevadil. Letiště je dost daleko od obcí, jsou stanovené protihlukové postupy a pokud už někde přímo přelétáváme obce (Nová Ves), tak jsou obyvatelé rozhodně spíš pro zachování letiště než pro gigafactory za humny. To je totiž to veřejné mínění lidí, kterých se to přímo týká, ale to bohužel nikoho nezajímá. 

2. Jen u nás (a možná ve Francii) mají tak hloupé nápady. Nevím, kolik se ve střední Evropě postavilo nových IFR letišť. V každém případě by kolegové z Luhačovic asi mohli vyprávět o tom, jak složitý a časově náročný proces to je a to je to "pouze" travnaté letiště se dvěma hangáry. 

3. Netvrdím nic o ultralajtech, ani o C172. Tvrdím, že je v Líních dost letadel, které by s travnatou dráhou, jejíž profil ani nemusí být rovný, může a má v určitých ročních obdobích problémy (netvrdím rovnou, že se to nedá zvládnout). Mám za sebou v obou hmotnostních kategoriích přistání a vzlety na na krátké SLZ asfalty o cca 500 metrech (cvičíme každý rok několikrát). A s C172 apod. na MTOW bych opravdu štěstí nepokoušel. Vs-stall speed neodpovídá příručkou doporučené rychlosti pro Vr / liftoff speed, protože ta je vždycky vyšší, u naloženého letadla často více než o 10kt. A představte si, že Pa28, SR20, ... opravdu těch 500 metrů stačit nemusí. Nerozumím, co s tím má společného PC12 se STOLovými parametry, asi bych nemíchal jablka a hrušky. Kromě toho, v Líních létají ještě těžší dvoumotorové typy, několik historických letadel, sem tam bizjet nebo velký turboprop. 

4. V Líních naleznete k vypůjčení auta ze služeb carto.cz. Najdete to myslím i na jejich stránkách. Auta stojí na parkovišti vedle Aeroklubu Bory. A chtěl bych vidět toho pitomce, který by šel z Líní do Plzně pěšky, když mu 15 minut chůze od letiště stojí autobus městské hromadné dopravy, kterým budete ve středu města do půl hodiny.

A o tom, jestli moje argumenty "cizelujete", o tom mohou polemizovat kolegové. 

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Letiště

15.01.2023 v 16:03 Václav

ad 1) Bud jsem se ztratil ja nebo vy...Ja prece netvrdim ze duvodem ruseni letiste je slozita vlastnicka struktura.. WTF? Ani mi nemusite vysvetlovat protihlukove postupy - jak to souvisi s nasim tematem???

ad 2) Mno v Evrope vznikaji letiste a rozsiruji se jejich sluzby podle potreby (mimo Evropu je to jeste mnohem zivejsi), ale u nas ve Vychodni Evrope je to vzacnost - to s vami souhlasim. Tady se totiz hodne rozkrade...

ad 3) PA28 litam taky z travy, a tam samozrejme musi clovek dobre pocitat napr v lete. Ale porad trvam na tom, ze kdyz se nezvedne z hrbolate travy na 500 metrech tak je to pak o hubu i ve vzduchu...A STOL PC12? Kde jste na tom byl - to je letadlo, ktere lita ve vyskach a rychlostmi jako ATRko. To neni zadny Piper Cub s balony misto koly.

ad 4) to uz se hadame o slovicka, chtel jsem rict, ze samotne letiste neni nijak extra vybavenejsi nez vetsina aeroklubackych letist.

@xyz: Rikal jsem, kdo PRODAVA. Vyrabet muze leckdo lecos. Uvidime, kolik techto pohrobku Cessny Caravan ten Textron proda v dnesni dobe v porovnani s 1800 kusy PC12. Tyhle letadla se dobre prodavaly v 60 letech minuleho stoleti...

Odpovědět

to: Václav

17.01.2023 v 14:39 xyz

Textron vyvinul a postavil SkyCouriera přímo pro Fedex, který už objednal 50 ks. Už teď je to úspěšný typ. A jinak ve světě se zcela běžně prodávají dvomotorové turbopropy bez přetlaku, např. RUAG stále staví a prodává Dornier 228. V Asii a Jižní Americe je ve vývoji několik typů  této kategorie. Kolik jich bude certifikovaných, toť otázka, uvidíme. :-))) Chápu Vaše rozhořčení nad likvidací plně funkčního letiště. Doufám, že baterkárna u nás nebude. 

Odpovědět

proc to neni giganesmysl

12.01.2023 v 14:21 Tomas

Naprosto souhlasim s tim, aby se nelikvidovalo letiste - postavit nove je dnes prakticky vylouceno, podivejme se na pribeh treti drahy na Ruzyni nebo na osud Vofdochod. Malokdo si ale uvedomuje vyznam vyroby baterii. Dnes ci spise drive to fungovalo tak, ze montovnu automobilu bylo lze postavit na zelene louce a nastavit logisticke retezce tak, aby se v ni sbihaly subdodavky komponentu v zasade z celeho sveta. Baterii o vaze 300 - 600 kg nikdo nebude nikam daleko vozit, auta se budou muset montovat pobliz. Plzen - Boleslav muze davat smysl. Vozit baterie do Bolky z Ciny, Kanady, US nebude davat smysl a realne hrozi, ze se vyroba aut presune tam, kde budou vznikat baterie. Navic s postupujici automatizaci a robotizaci uz nebude zajimava cena lidske prace, spise cena energie. "If you have the option of building a battery plant in Europe, where electricity costs 15 cents per kilowatt hour, but you can get it in China or America for 2-3 cents, we are not in a position under stock corporation law to say we will do it here out of solidarity," Schaefer said.

Odpovědět

Přidat komentář