Zenith CH 750 na elektrický pohon absolvoval první let

10.02.2023 2 příspěvky

Zenith CH 750 na elektrický pohon absolvoval první let
Zenith CH 750 na elektrický pohon absolvoval první let (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na britském letišti Old Buckenham (EGSV) koncem ledna absolvoval svůj první let elektromotorem poháněný letoun Zenith CH 750 Cruzer. Jde o upravenou variantu klasické stavebnice se zástavbou spalovacího motoru. Stroj provozuje britská nezisková organizace NUNCATS ve spolupráci s výrobcem Zenith Aircraft Company spolu s dalšími investory. Podle výrobce šlo o první let testovacího programu, jehož cílem je určit dolet, vytrvalost a údaje o výkonech stroje v různých konfiguracích baterií.

Elektrický Zenith 750 Cruzer první let
První let stroje Zenith CH750 na letišti Old Buckenham / Foto: NUNCATS

„Je všeobecně známo, že v současnosti vyráběné baterie neumožňují takový dolet a vytrvalost jako spalovací motory, přesto má elektrický pohon některé zřejmé výhody, a není to jen ohled na životní prostředí,“ řekl ředitel firmy Zenith Aircraft Sebastien Heintz. „Jednoduchost elektromotorů nám může do budoucna umožnit, aby propulzní systémy letadel byly spolehlivější a jednodušší na montáž i údržbu. Velmi rychlý nástup kroutícího momentu elektromotorů také může ještě vylepšit výkony letadel pro vzlety z krátkých ploch,“ dodal Sebastien Heintz.

Organizace NUNCATS byla založena v roce 2019 a má v plánu dopravovat lékaře, učitele a dodávky léků do odlehlých oblastí v Africe. Na stavbě letounu, která trvala tři roky, se také podíleli studenti britské International Aviation Academy Norwich.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Uz zase?

17.02.2023 v 8:20 Radek

Ruznych testovacich programu na elektrolety uz byla spousta (u nas VUT Brno, Evektor). Vysledek je vzdy stejny - leta to dobre, ale nevydrzi ve vzduchu tak dlouho, aby to bylo prakticky vyuzitelne ani pro kratke vycvikove lety. Chce to baterky o dvojnasobne kapacite a polovicni cene, a s aspon dvakrat rychlejsim nabijenim. Dokud nebudou, nema to smysl.

Odpovědět

RE: Uz zase?

18.02.2023 v 17:32 Václav

Myslim že např. na mydlení okruhů je to super. To je režim kdy písťák dostává nejvíc za uši. Na kratší noční let bych taky asi sáhl raději po tomhle než po výcvikové 152ce co deně nalítá 40 okruhů. Jinak souhlas. Přirovnal bych to k elektroautu. Do města a okolí fajn, jinak mne to zatím neoslovilo....

Odpovědět

Přidat komentář