ICON představil novou vrtuli pro stroje A5

28.07.2023

Nová vrtule slibuje nižší hmotnost, hlučnost a lepší vzletový výkon. Nasadit lze i na již vyrobené modely.

Obojživelný letoun ICON A5
Obojživelný letoun ICON A5 (Zdroj: ICON)

Výrobce ultralightů ICON představil na probíhajícím veletrhu EAA AirVenture novou vrtuli pro svůj obojživelný stroj A5. Čtyřlistý model je lehčí o 3,6 kg, což podle společnosti má přinést o 10 až 12 procentní snížení potřebné délky ranveje pro vzlet. Snížit se také má hlučnost. Namontovat půjde krom nových modelů i na už vyrobené A5.

ICON stroj i vrtuli na veletrhu také vystavuje, a to v klasickém zbarvení Astra Red. Stroj ještě čeká typová certifikace od FAA, poté se chce soustředit na asijský trh a tamní letové regulátory, kteří nemají kategorii ultralightů.

Stroj má skládací křídla, díky kterým nezabere příliš prostoru (Zdroj: ICON)

 

 

„Co se certifikace týče, jsme blízko cílové čáry, která pomůže růstu ICON,“ uvedl šéf společnosti Jerry Meyer. „Mezinárodní expanze zůstává klíčoovu strategií našeho business plánu. Tento rok je na pořadu dodání šesti už certifikovaných strojů. Máme podepsané dohody s distributory v Jižní Korei a Japonsku a aktivně sháníme další v Evropě, Austrálii, Jižní Americe a Jihovýchodní Asii. Jakmile bude proces certifikace hotov, očekáváme, že 25 až 30 procent prodejů bude mimo USA.“

Společnost loni dodala 36 strojů, hlavně na konci roku. I kvůli tomu tak letos kvůli problémům s dodavatelským řetězcem měla pomalejší start. Meyer přesto věří, že letos dodají 40 až 45 kusů. Standardní produkce má být 4 stroje měsíčně. Objednávek ale údajně je dost až do příštího března.

ICON A5 je obojživelník, voda mu tedy rozhodně nevadí (Zdroj: ICON)

ICON A5 je obojživelník, startovat a přistávat tedy může i na vodě. Rozpětí křídel má 10,6 metrů, umí je ale složit a šířka stroje tak pak je jen o něco málo větší, než interiér kabiny (116,8 cm). Jinak je stroj dlouhý 7 metrů, vysoký 2,47 metru, pojme dvě osoby a MTOW má 684,6 kg (195 kg užitková hmotnost; 27,2 kg pro zavazadla). Dolet je 791 km, stokoňový motor Rotax 912 pak nabídne maximální rychlost 176 km/h. Letadlo je vybaveno několika bezpečnostními prvky. Drak letadla je odolný proti přetočení a ukrývá i padák. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář