Google zainvestoval do vývoje udržitelného leteckého paliva

15.08.2023

Americký technologický gigant Google se přidal do blockchainového projektu společností Amex GBT a Shell. Výše investice není známa.

Google zainvestoval do vývoje udržitelného leteckého paliva
Google zainvestoval do vývoje udržitelného leteckého paliva (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnosti American Express Global Business Travel (Amex GBT) a Shell spustily svůj investiční projekt Avelia na bázi blockchainu teprve loni a už získaly několik zvučných jmen. Výměnou za barely udržitelného paliva do nich investovaly například Delta Airlines, Cathay Pacific, JetBlue, Japan Airlines nebo Bank of America. Nyní se k nim přidal i Google, kterému sice je palivo víceméně k ničemu, k udržitelnosti a nulovým emisím chce ale dovést veškerý světový průmysl. 

„Použití SAF bude hrát klíčovou roli v pomoci leteckému průmyslu na jeho cestě ke dekarbonizaci,“ uvedl šéf Googlu pro klima a energii Michael Terrell. „Připojení se k SAF programu Amex GBT reprezentuje pokračující snahy Googlu urychlit globální přechod k beuhlíkové budoucnosti.“

SAF by měl snížit emise až o 80 % (Zdroj: Chalabala | Envato)

 

Avelia má v prvním kole být schopna nabídnout až milion galonů (cca. 3,8 milionu litrů) udržitelného paliva, které si budou moci investoři koupit podle toho, kolik ho pro svůj provoz potřebují. Podle zakládajících společností by se mělo jednat o největší zásobu SAF na planetě. Tento objem by vystačil jednomu business jetu na 15 tisíc letů mezi Londýnem a New Yorkem. Amex GBT věří, že do projektu dostane část ze svých 19 000 korporátních zákazníků. 

Palivo, které se bude v rámci Avelie nabízet, bude mícháno na 50 %, může se tedy rovnou tankovat do letadel bez potřeby větších úprav. Shell uvádí, že v případě použití čistého údržitelného paliva se emise mohou snížit během života letadel až o 80 %. Projekt přichází v dobách, kdy o povinném používaní SAF přemýšlí například Velká Británie. Tamní úřady už v roce 2021 začaly pracovat na návrhu zákona, který by požadoval do roku 2030 používání minimálně 10 % SAF, přičemž toto číslo by se postupně zvedalo až na 75 % v roce 2050. Jako udržitelné palivo by bylo klasifikováno cokoliv, co by mělo emisní stopu oproti klasickému palivu menší aspoň o 60 %.

Ve Velké Británii by již brzy mělo být tankování SAF dokonce vyžadováno (Zdroj: astakhovyaroslav | Envato)

 

Konkurentem Avelie je Sustainable Aviation Buyers Alliance (SABA), kterou podpořil další technologický gigant, společnost Meta. Za dva roky fungování aliance zajistila certifikáty na více než 850 tisíc litrů paliva. Během roku by ho měl začít používat dopravce JetBlue.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Udržitelnost


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář