Za kolizi na letišti v Houstonu mohl vzlétající Hawker

14.11.2023

Poničená Cessna Citation Mustang, která na letišti přistávala.
Poničená Cessna Citation Mustang, která na letišti přistávala. (Zdroj: Aviation Source)

Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB) vydal předběžnou zprávu týkající se kolize dvou soukromých letadel na letišti v Houstonu. K incidentu došlo minulý měsíc. Ke střetu mělo dojít kvůli odlétajícímu letadlu, které nedodrželo pokyn ATC, aby se připravilo na dráze a vyčkalo na povolení ke vzletu. 

Letiště Williama P. Hobbyho tak muselo 24. října na několik hodin přerušit provoz, než došlo k odstranění poničených částí letadel a trosek. K incidentu totiž došlo na křižujících se ranvejích. Nikdo z cestujících ani posádek nebyl zraněn. 

NTSB ve své zprávě uvádí, že v den incidentu vzlétalo letadlo Raytheon Hawker 850XP (registrace N269AA) z dráhy 22, když se jeho levé křídlo srazilo se stabilizátorem letadla Cessna Citation Mustang (N510HM), které naopak přistávalo na dráze 13R. 

Letiště má křižující se vzletové a přistávací dráhy a řídící letového provozu dal posádce letadla N269AA pokyn, aby se připravila na dráze a vyčkala na povolení ke vzletu. Piloti si však sdělení spletli a vydali se ke vzletu. Přibližně ve stejnou dobu se letoun N510HM ohlásil řídící věži, když byl na devítikilometrovém finále na přistání na dráhu 13R a dostal povolení k přistání. 

Když se dvě letadla začala začala blížit k sobě, vedoucí řídících letového provozu upozornil místního řídícího, který vydal další pokyn vzlétajícímu letadlo, aby zastavilo a drželo pozici. Na to ale posádka stále nereagovala. 

Místo, kde se obě letadla na letišti v Houstonu srazila. Zdroj: NTSB.

Následně posádka, která neuposlechla pokyn řídících, vyšetřovatelům sdělila, že letoun Citation Mustang viděla až asi sekundu před nárazem. Poté popsali pocit nárazu jako velkou ránu. Přistávající posádka si stejně tak nebyla vědoma přítomnosti druhého letadla a uvedla, že ho neviděla, ale slyšela zvuk podobný prasknutí pneumatiky auta na dálnici. 

Obě letadla utrpěla poměrně rozsáhlá poškození. Letoun N269AA utrpěl poškození levého křídla, ale pokračoval ve vzletu a jeho piloti informovali ATC, že musí okamžitě přistát. Druhé letadlo (reg. N510HX) bylo při incidentu poškozeno více, přičemž největší náraz utrpěla levá strana ocasní části. Finální zprávu o incidentu NTSB vydá po rozsáhlejším zjišťování. 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář