Nejlepší pilotní aplikace pro mobil a tablet

18.09.2024 2 příspěvky

Nedílnou součástí výbavy většiny dnešních pilotů je krom průkazů, sluchátek a dokladů k letadlu i tablet. Už není nutné s sebou nosit stohy map, NOTAM zpráv nebo plánků letišť, které zabírají místo a pilotní taška se pak pronese. Většinu těchto věcí dnes zvládne poskytnout hrstka aplikací. Společně s leteckou školou AeroPrague jsme vybrali ty nejlepší.

Tablet dnes může už plnohodnotně nahradit nákoleník
Tablet dnes může už plnohodnotně nahradit nákoleník (Zdroj: AeroPrague)

Jaký tablet pro létání zvolit?

Základem úspěchu je samozřejmě vlastnit některé chytré zařízení. Jakkoliv je smartphone prodlouženou rukou většiny z nás, do kokpitu je přeci jen lepší nosit si tablet. Nejlepší volbou je pořídit si iPad, a to pro stabilitu systému iOS (při držení kniplu přeci jen nechcete řešit, že vám systém zamrzl), pro který je i nejvíce aplikací. Na letištích můžete potkat dopravní piloty i s jinými zařízeními od Microsoftu, ty jsou ale zpravidla pečlivě nastavovány a kontrolovány IT oděleními jejich společnosti. Pro piloty malých letadel ale doporučujeme jít po jistotě.

Důležité je při nákupu iPadu zvolit model s podporou mobilní dat (tzv. Cellular). Tyto verze disponují GPS modulem, který je pro leteckou navigaci klíčový. Dalším důležitým faktorem při výběru je i velikost. V závislosti na vybraném modelu Apple nabízí úhlopříčku displeje od 8,3 po 13 palců. Je už jen na vás, jestli chcete mít menší tablet přidělaný ke stehnu, případně v držáku, nebo oceníte velký displej, který budete držet v ruce. 

SEZNAM APLIKACÍ

Které aplikace vybrat?

Výběr samotných aplikací už záleží na každém pilotovi. Obecně se ale hodi čtyři – na plánování letů, navigaci, přehled letišť a počasí. Některé z ních, jako je třeba české Windy nebo Flightradar 24, můžete v omezené míře využívat zadarmo, za ostatní zaplatíme v řádu vyšších stokorun až vyšších tisíců za rok. Pozor si je třeba dát na to, že některé se hodí jen pro VFR lety a jiné zas pro IFR. Aplikace používané piloty a instruktory AeroPrague si můžete prohlédnout po kliknutí na tlačítko výše.

Pokud máte tip na další zajímavé aplikace, které sami používáte, napište nám je do komentáře.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pozrite si tiež: www.SafeSky.app

23.09.2024 v 17:11 Rado

odporučenie zaujímavej aplikacie na sledovanie lietadiel, počas letu a vytvorenie virtualneho odpovedača, v českom jazyku. ZDARMA! Rozšírená verzia PRO za ročný poplatok.

 

pozrite: www.SafeSky.app

Odpovědět

10 let používání tabletu s Androidem pro leteckou navigaci - zkušennosti z praxe

17.05.2025 v 19:36 Filip Zejda

Používání tabletu pro leteckou navigaci je jeden z dobrých nápadů, který přišel s obnovou palubní GPS. Starou palubní originální  leteckou  GNSS Garmin 196 u které bylo nutno draze aktualizovat prostory jsem  chtěl zaměnit za tablet. Není nutné volit tablet  iPad a už vůbec ne  tablet s OS Winows. Vysvětlím proč.   Deset let jsem létal každodenně v letecké škole s tabletem Huawei Media Pad M2, běžící na Androidu 5.0 který měl velmi dobré až špičkové rozlišení displaye a dobrou čitelnost na přímém slunci a výkoný procesor, paměť a dobrý chipset na GNSS. To je pro tablet klíčové. Používal jsem a stále používám český  letecký navigační software FLY IS FUN od pana Kouřila a tak nějak si ho nemohu vynachválit. Jak šel čas tak se software zdokonaloval a současně rostla náročnost  a nyní již soft potřebuje Android 10. To mne trochu mrzelo, protože jsem skutečný "skrblík"  a nerad investuji tam, kde to není nezbytně nutné a nechci vyměňovat to, co dobře funguje. Na druhou stranu  u tabletu Mediapad se po 10 letech začal odlepovat display a vyboulil se a vyhřezl z rámu. Bohužel mám černou kabinu a to sluníčko  v kokpitu umí udělat pořádný skleník, teploty při stání na slunci lehce překročí  nehorázné hodnoty.  Také již v některých ostrých zatáčkácch přestal zobrazovat a ztratil signál GNSS.  To bylo pro několik klientů obtěžující, proto jsem před týdnem urychleně zvolil obnovu tabletu za jiný kvalitní repasovaný  osmi palcový   Samsung Galaxy Tab Active 3 LTE 64GB, tedy tablet vyšší třídy, který běžně stál nový kolem 12000 Kč, ale dnes již ho lze koupit repasovaný se zárukou za 2900Kč. Zařízení GNSS pracuje se satelity A- GPS ( USA) , Beidou (CHINA), Glonass (Rusko) a Galileo ( EU). Nyní máme výrazně vyšší třídu přesnosti lokalizace: asi 4m horizontálně a vertikálně 20-25feet. Signál GNSS nevypadává ani při maximálně povolených leteckých náklonech, ostrých zatáčkách ani při provozu v blízkosti lesa.  Dislay  je čitelný i na ostrém slunci.  Tablet se nezasekává. Shrnul bych to asi takto: Pokud chcete ušetřit a nebaví Vás neustále cpát prachy  do obnovy systému originálních leteckých GPS či tabletů s  aktualizací softwaru leteckých GPS a nechcete-li aby Vám tablet zamrzal, kupte si výrazně lepší tablet, třeba i starší navigační "geodetický" tablet s perfektní čitelností na přímém slunci, s nejlepším možným chipsetem pro navigaci a s výrazně rychlejším procesorem a větší pamětí. A to je důležité: nenahrávejte do tabletu nic víc než leteckou navigaci a jen programy jako počasí a prostory a podobně, tedy jen  to co nezbytně nutně potřebujete k letu. Jinak tablet ničím nezahlcujte, nefoťte a používejte jen a pouze jako navigaci - Pak Vám nebude zamrzat! Druhou věcí je, že Tablet - tedy ta anténa GNSS musí mít výhled na oblohu. U předchozího i současného tabletu to fungovalo skvěle i když byl tablet připevněn přímo na palubní desku bez ventilátoru. Větší než 8 palcový tablet jsem kvůli místu na palubní desce nesháněl a také pro to, že větší display vyžaduje výrazně silnější nabíječku. Oba tablety si vystačí s nabíječkou nižšího výkonu 12v DC /5V DC 2.1A  Takže:  10 let jsem tato slova ověřoval. Nyní se s Vámi mohu podělit o má  zjištění. Napište mi do diskuze co si o tom myslíte Vy a proč si myslíte, že Android nemůže být spolehlivý OS pro Tablet s leteckou navigací. Já si myslím, že to není o OS ale O TOM, JAKÉ MÁTE KOMPONENTY A VÝKON TABLETU A ZEJMÉNA, JAK TABLET VYUŽÍVÁTE.

Odpovědět

Přidat komentář