Nedílnou součástí výbavy většiny dnešních pilotů je krom průkazů, sluchátek a dokladů k letadlu i tablet. Už není nutné s sebou nosit stohy map, NOTAM zpráv nebo plánků letišť, které zabírají místo a pilotní taška se pak pronese. Většinu těchto věcí dnes zvládne poskytnout hrstka aplikací. Společně s leteckou školou AeroPrague jsme vybrali ty nejlepší.
Tablet dnes může už plnohodnotně nahradit nákoleník (Zdroj: AeroPrague)
Jaký tablet pro létání zvolit?
Základem úspěchu je samozřejmě vlastnit některé chytré zařízení. Jakkoliv je smartphone prodlouženou rukou většiny z nás, do kokpitu je přeci jen lepší nosit si tablet. Nejlepší volbou je pořídit si iPad, a to pro stabilitu systému iOS (při držení kniplu přeci jen nechcete řešit, že vám systém zamrzl), pro který je i nejvíce aplikací. Na letištích můžete potkat dopravní piloty i s jinými zařízeními od Microsoftu, ty jsou ale zpravidla pečlivě nastavovány a kontrolovány IT oděleními jejich společnosti. Pro piloty malých letadel ale doporučujeme jít po jistotě.
Důležité je při nákupu iPadu zvolit model s podporou mobilní dat (tzv. Cellular). Tyto verze disponují GPS modulem, který je pro leteckou navigaci klíčový. Dalším důležitým faktorem při výběru je i velikost. V závislosti na vybraném modelu Apple nabízí úhlopříčku displeje od 8,3 po 13 palců. Je už jen na vás, jestli chcete mít menší tablet přidělaný ke stehnu, případně v držáku, nebo oceníte velký displej, který budete držet v ruce.
Výběr samotných aplikací už záleží na každém pilotovi. Obecně se ale hodi čtyři – na plánování letů, navigaci, přehled letišť a počasí. Některé z ních, jako je třeba české Windy nebo Flightradar 24, můžete v omezené míře využívat zadarmo, za ostatní zaplatíme v řádu vyšších stokorun až vyšších tisíců za rok. Pozor si je třeba dát na to, že některé se hodí jen pro VFR lety a jiné zas pro IFR. Aplikace používané piloty a instruktory AeroPrague si můžete prohlédnout po kliknutí na tlačítko výše.
Pokud máte tip na další zajímavé aplikace, které sami používáte, napište nám je do komentáře.
Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.
odporučenie zaujímavej aplikacie na sledovanie lietadiel, počas letu a vytvorenie virtualneho odpovedača, v českom jazyku. ZDARMA! Rozšírená verzia PRO za ročný poplatok.
10 let používání tabletu s Androidem pro leteckou navigaci - zkušennosti z praxe
17.05.2025 v 19:36
Filip Zejda
Používání tabletu pro leteckou navigaci je jeden z dobrých nápadů, který přišel s obnovou palubní GPS. Starou palubní originální leteckou GNSS Garmin 196 u které bylo nutno draze aktualizovat prostory jsem chtěl zaměnit za tablet. Není nutné volit tablet iPad a už vůbec ne tablet s OS Winows. Vysvětlím proč. Deset let jsem létal každodenně v letecké škole s tabletem Huawei Media Pad M2, běžící na Androidu 5.0 který měl velmi dobré až špičkové rozlišení displaye a dobrou čitelnost na přímém slunci a výkoný procesor, paměť a dobrý chipset na GNSS. To je pro tablet klíčové. Používal jsem a stále používám český letecký navigační software FLY IS FUN od pana Kouřila a tak nějak si ho nemohu vynachválit. Jak šel čas tak se software zdokonaloval a současně rostla náročnost a nyní již soft potřebuje Android 10. To mne trochu mrzelo, protože jsem skutečný "skrblík" a nerad investuji tam, kde to není nezbytně nutné a nechci vyměňovat to, co dobře funguje. Na druhou stranu u tabletu Mediapad se po 10 letech začal odlepovat display a vyboulil se a vyhřezl z rámu. Bohužel mám černou kabinu a to sluníčko v kokpitu umí udělat pořádný skleník, teploty při stání na slunci lehce překročí nehorázné hodnoty. Také již v některých ostrých zatáčkácch přestal zobrazovat a ztratil signál GNSS. To bylo pro několik klientů obtěžující, proto jsem před týdnem urychleně zvolil obnovu tabletu za jiný kvalitní repasovaný osmi palcový Samsung Galaxy Tab Active 3 LTE 64GB, tedy tablet vyšší třídy, který běžně stál nový kolem 12000 Kč, ale dnes již ho lze koupit repasovaný se zárukou za 2900Kč. Zařízení GNSS pracuje se satelity A- GPS ( USA) , Beidou (CHINA), Glonass (Rusko) a Galileo ( EU). Nyní máme výrazně vyšší třídu přesnosti lokalizace: asi 4m horizontálně a vertikálně 20-25feet. Signál GNSS nevypadává ani při maximálně povolených leteckých náklonech, ostrých zatáčkách ani při provozu v blízkosti lesa. Dislay je čitelný i na ostrém slunci. Tablet se nezasekává. Shrnul bych to asi takto: Pokud chcete ušetřit a nebaví Vás neustále cpát prachy do obnovy systému originálních leteckých GPS či tabletů s aktualizací softwaru leteckých GPS a nechcete-li aby Vám tablet zamrzal, kupte si výrazně lepší tablet, třeba i starší navigační "geodetický" tablet s perfektní čitelností na přímém slunci, s nejlepším možným chipsetem pro navigaci a s výrazně rychlejším procesorem a větší pamětí. A to je důležité: nenahrávejte do tabletu nic víc než leteckou navigaci a jen programy jako počasí a prostory a podobně, tedy jen to co nezbytně nutně potřebujete k letu. Jinak tablet ničím nezahlcujte, nefoťte a používejte jen a pouze jako navigaci - Pak Vám nebude zamrzat! Druhou věcí je, že Tablet - tedy ta anténa GNSS musí mít výhled na oblohu. U předchozího i současného tabletu to fungovalo skvěle i když byl tablet připevněn přímo na palubní desku bez ventilátoru. Větší než 8 palcový tablet jsem kvůli místu na palubní desce nesháněl a také pro to, že větší display vyžaduje výrazně silnější nabíječku. Oba tablety si vystačí s nabíječkou nižšího výkonu 12v DC /5V DC 2.1A Takže: 10 let jsem tato slova ověřoval. Nyní se s Vámi mohu podělit o má zjištění. Napište mi do diskuze co si o tom myslíte Vy a proč si myslíte, že Android nemůže být spolehlivý OS pro Tablet s leteckou navigací. Já si myslím, že to není o OS ale O TOM, JAKÉ MÁTE KOMPONENTY A VÝKON TABLETU A ZEJMÉNA, JAK TABLET VYUŽÍVÁTE.