Japan Airlines (JAL) dosáhla důležitého milníku v oblasti sustainability a leteckých inovací. Nedávno totiž společnost úspěšně realizovala let na trase z mezinárodního letiště Kansai (KIX) na letiště Šanghaj Pudong (PVG), kdy poprvé komerčně využila masově vyráběné udržitelné letecké palivo (SAF – Sustainable Aviation Fuel), které vzniká přímo v Japonsku.
Podrobnosti rekordního letu: První mezinárodní spojení JAL s domácím SAF
1. května 2025 odstartoval let JL891 z letiště Kansai v 10:13 místního času. Boeing 787-8 Dreamliner přistál na letišti Šanghaj Pudong přesně ve 12:01 místního času, po celkové době letu trvající 2 hodiny a 48 minut.
Domácí produkce SAF z použitého kuchyňského oleje
Palivo použité při tomto letu bylo vyrobeno společností Saffaire Sky Energy, sídlící v Osace. Zdrojem jsou především recyklované kuchyňské oleje sesbírané v různých oblastech po celém Japonsku. Let z Kansai do Šanghaje zároveň symbolicky znamená zahájení pravidelného dodavatelského řetězce, který umožní dlouhodobou a stabilní výrobu a dodávky SAF na japonský trh.
Japan Airlines průkopníkem SAF již od roku 2009
Přestože aktuální úspěch znamená významný pokrok, není to pro JAL premiérová zkušenost s udržitelnými palivy. Již v roce 2009 totiž společnost uskutečnila první zkušební let na světě s použitím biopaliva vyrobeného z rostliny Camelina. Dlouhodobá angažovanost JAL v rozvoji ekologičtějších paliv dokládá odhodlání společnosti přispět k dekarbonizaci leteckého průmyslu.
Iniciativa „Fly to Fry“: V cestě k udržitelnosti domácí produkce paliv
Aktuální let z Osaky do Šanghaje je součástí širšího rámce známého pod označením „Fly to Fry“ (volně přeloženo jako „Z kuchyně do oblaku“). Cílem této strategie Japan Airlines je postupně převést celý letadlový park společnosti na SAF pocházející výhradně z domácích zdrojů, zejména z použitého kuchyňského oleje od japonských domácností a firem. Projekt klade důraz na spolupráci s podniky i lokálními vládami a snaží se zdokonalit systém sběru a recyklace použitého oleje napříč zemí.
Ambiciózní cíle Japan Airlines: 10 % SAF již do roku 2030
Japan Airlines si stanovila konkrétní cíle v oblasti snižování uhlíkové stopy. Do roku 2025 plánuje nahradit jedno procento veškerého spotřebovaného paliva díky SAF. Do roku 2030 by podíl SAF mělo vzrůst až na 10 %. Konečným cílem je dosažení uhlíkové neutrality společnosti do roku 2050 – jak deklaruje aktuální střednědobý manažerský plán zveřejněný v roce 2023.
Globální dimenze: Spolupráce se Shell Aviation v USA
JAL přitom není zaměřená pouze na domácí projekty. Nedávno podepsala dohodu se společností Shell Aviation, díky které budou lety z letiště v Los Angeles od roku 2025 provozovány rovněž na SAF. Palivo dodané firmou Shell sníží emise CO₂ o více než 75 % ve srovnání s tradičním palivem, což odpovídá roční úspoře přibližně 47 tisíc tun emisí CO₂.
Praktická ukázka dekarbonizace: SAF je realitou dneška
Japonský úspěšný let potvrzuje, že udržitelné letecké palivo je nyní skutečností a postupně se prosazuje jako reálná alternativa tradičního leteckého paliva na světovém trhu. Tato iniciativní politika JAL představuje důležitý precedens pro celý globální letecký průmysl a ukazuje správnou cestu ke snížení emisní zátěže.
Zdroje: AeroTime, Japan Airlines, Shell Aviation