Nehoda u obce Tlesky na Rakovnicku

12.03.2006

23.7.2005 havaroval pilot u obce Tlesky na Rakovnicku pravděpodobně v důsledku nezvládnutí pilotáže při pokusu o podlet drátů vysokého napětí před nouzovým přistáním.

Nehoda u obce Tlesky na Rakovnicku
Nehoda u obce Tlesky na Rakovnicku (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dne 27.3.2005 v odpoledních hodinách havarovalo letadlo italského výrobce TECNAM, typ P2002 Sierra u obce Tlesky, okr. Rakovník.

Pilot odstartoval s jednou cestující k plánovanému letu po trase letiště Benešov (LKBE) přes Tábor, Orlík, Písek, letiště Točná (LKTC) zpět na letiště LKBE. Podle výpovědi svědků pilot SLZ s největší pravděpodobností neletěl po plánované trati navigačního letu. Odchýlil se nad obec Žihle, okr. Rakovník a přistál na nedaleké ploše, používané v minulosti jako letiště pro letecko - chemickou činnost, v katastru obce Hluboka, okr. Rakovník. Z této plochy odstartoval třikrát s dalšími osobami na palubě SLZ k letům nad obec Žihle. Svědek uvedl, že pro čtvrtý let plánoval pilot trať Hluboka– Žihle – letiště Rakovník – letiště Plasy – Hluboka.

Při tomto letu byla oblačnost v katastru obce Tlesky  velmi nízko nad zemí. Pilot SLZ se zde pravděpodobně rozhodl, provést bezpečnostní přistání s ohledem na nevyhovující meteorologické podmínky. Pilot provedl průlet nad plochou a v této fázi letu byl pozorován svědkem letecké nehody, který uvedl, že výška základny oblačnosti byla asi 30 metrů nad zemí. Při pozorování se svědkovi toto SLZ ztratilo v oblačnosti. Asi za dvě minuty zaslechl svědek opět hluk motoru a zahlédl podvozek nízko letícího SLZ, které zmizelo za střechou skladu ACHP na severozápadní straně obce. V zápětí utichnul hluk motoru a následovala rána. Trosky hořícího letounu se nacházely na okraji obce Tlesky, za objektem ACHP, v poli pod vedením vysokého napětí 22 KV. Když se svědek přiblížil k hořícímu SLZ, došlo k explozi záchranného pyrotechnického systému, jehož jedna část svědka těsně minula.

Při prohlídce trosek letounu nebyla nalezena porucha prvků řízení. Z úlomků listů vrtule bylo zřejmé, že motor SLZ pracoval až do nárazu na zem. Pilot i cestující byli nalezeni mrtví ve vraku SLZ.  Bezprostřední příčinou smrti bylo pohmoždění mozku. Oba zemřeli ihned po nárazu SLZ do země.

 Z výpovědi svědka, který pozoroval konečnou fázi letu SLZ vyplývá, že pilot letěl v malé výšce nad terénem a při prohlídce plochy pro bezpečnostní přistání pilot pravděpodobně přehlédl vedení vysokého el. napětí. V konečné fázi přistání na vybranou plochu se pravděpodobně pokusil o podlétnutí lan el. vedení a z důvodu nezvládnutí pilotáže narazil do země. Rozborem hmotností posádky, zbylého paliva a SLZ bylo zjištěno přetížení o 85kg. Toto přetížení nemělo vliv umístění těžiště.  Pro daný let nebyly v místě vhodné meteorologické podmínky.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář