Cessna C408 SkyCourier slaví pět let ve vzduchu. Co nabízí univerzální turbovrtulová novinka od Textronu?

25.05.2025

Cessna C408 SkyCourier oslavila pět let od svého debutu. Etablovala se jako robustní a flexibilní letoun pro nákladní i osobní přepravu. Vyniká moderními motory, pokročilou avionicí a širokými možnostmi konfigurace.

Cessna C408 SkyCourier slaví pět let ve vzduchu. Co nabízí univerzální turbovrtulová novinka od Textronu?
Cessna C408 SkyCourier slaví pět let ve vzduchu. Co nabízí univerzální turbovrtulová novinka od Textronu? (Zdroj: Textron Aviation)

20. května 2025 oslavila společnost Textron Aviation se sídlem v americké Wichitě významné jubileum – pět let od úspěšného prvního vzletu letounu Cessna C408 SkyCourier. Tento vysokokřídlý turbovrtulový univerzální letoun vyniká především svou flexibilitou – umožňuje přepravu nákladu, osob nebo nasazení při speciálních operacích, jako jsou humanitární mise či kombinované lety nákladu a cestujících.

Od prototypu k celosvětovému uznání

Historicky první vzlet prototypu SkyCourieru proběhl 17. května 2020. Od té doby si letoun vybudoval pevnou pozici na světovém trhu jako efektivní řešení pro přepravu osob, zboží i pro speciální mise. Klíčovou předností je robustní konstrukce, která umožňuje provoz i na nezpevněných drahách.

První certifikaci udělil SkyCourieru americký Federální letecký úřad (FAA) v březnu 2022, následovaly další mezinárodní schválení. Nejnověji se připojila Kanada, která letoun certifikovala v prosinci 2024.

Výkon, spolehlivost a moderní technologie

SkyCourier pohánějí dva turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PT6A-65SC, které roztáčejí vrtule McCauley C779 s možností dynamického praporování a reverzace tahu. Tato kombinace zajišťuje vysoký výkon i při plném zatížení a na kratší dráze.

O navigaci a přehled v kokpitu se stará avionický systém Garmin G1000 NXi, který zjednodušuje pilotáž, zvyšuje bezpečnost a zefektivňuje provoz. Maximální cestovní rychlost letounu dosahuje přibližně 370 km/h, operační dolet činí kolem 715 km při plné zátěži a v lehčí konfiguraci až 1 667 km.

SkyCourier tak spojuje vysoký výkon s nízkými provozními náklady, což z něj činí atraktivní volbu pro regionální dopravce, nákladní společnosti i humanitární organizace.

Flexibilní konfigurace podle potřeby

Letoun je nabízen ve dvou hlavních verzích – nákladní a osobní. Nákladní konfigurace pojme až tři standardní kontejnery typu LD3 s maximální užitečnou hmotností kolem 2 720 kg (6 000 lbs). Osobní varianta je uzpůsobena pro až 19 pasažérů, přičemž nabízí velká okna a snadno přístupné vstupní dveře, které umožňují rychlý nástup i výstup.

Obě verze disponují systémem centrálního tlakovaného tankování, který zrychluje odbavení a zkracuje čas přípravy na další let – výhoda zejména na letištích s omezenou pozemní infrastrukturou.

Volitelně lze letoun vybavit i přestavbovými sadami pro provoz na nezpevněných (štěrkových) drahách nebo si zvolit kombinovanou (combi) verzi, což výrazně rozšiřuje jeho možnosti využití.

Investice do výroby reflektují rostoucí zájem

Textron Aviation zaznamenává rostoucí poptávku po SkyCourieru a investuje do modernizace svých výrobních kapacit. V současnosti probíhá rozšíření závodu ve Wichitě o zhruba 4 830 m², kde vznikne šest nových plně vybavených hangárů pro výrobní testovací lety tohoto typu.

Lannie O’Bannion, viceprezident pro prodej a marketing Textron Aviation, k tomu dodává:
„Díky své univerzálnosti dokáže SkyCourier zvládat širokou škálu operací a poskytuje jedinečné řešení i v těch nejnáročnějších podmínkách po celém světě.“

Úspěch odstartovaný zakázkou FedEx Express

Počátky projektu sahají do roku 2017, kdy si zakládající zákazník FedEx Express – největší světová expresní přepravní společnost – objednal prvních 50 nákladních kusů SkyCourieru s opcí na dalších 50 letounů. Tato klíčová zakázka odstartovala vývoj i komerční úspěch celého programu.

Rozdíl mezi prototypem z roku 2020 a dnešní certifikovanou verzí ukazuje, jak rychle se letoun etabloval jako významný hráč v segmentu regionální přepravy.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář